Gezondheid alle pijlers

Borderline

28-04-2017 15:44 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar mensen met borderline, en die hierover met mij willen praten!
SpringDing schreef:
14-05-2017 17:42
Je kletst.
Heb je je al verdiept in ziektebeelden/ diagnostiek?
Niet he? Daarom klets je nog steeds.
Klopt. Je hebt totaal gelijk.
Ik heb nooit iets gelezen over ziektebeelden en diagnostiek, ik vond de Story en Privé leuker. Het spijt me, ik zal dit veranderen.

Werkt dat als ik dit zeg? Vergeef je me dan en zijn we weer vriendjes?

Ik vermoed van niet. Jouw boosheid blijft omdat je er niet over kan en wil praten. Je basht mij nu om... nou geen idee? Het makkelijker voor je is dan typen wat je nu exact vervelend vind aan de dingen die ik heb gezegd? Zolang je dat niet doet verandert er niks.
Want ik weet letterlijk nog steeds niet wat jij prettig zou vinden wat ik niet meer zou moeten doen. Want dat zeg je niet.
Snoekbaars schreef:
14-05-2017 01:01
A. Als vrouw krijg je bij elke scheet meteen een borderline stempel en als man een antisociale persoonlijkheids stoornis stempel.
B. Deze stoornissen heb je pas als je écht niet kunt functioneren. Het wordt te snel gegeven aan mannen en vrouwen die niet altijd vrolijk zijn. Bij echte borderline en ASP ben je in aanraking met de politie gekomen.

Ik wordt het strontzat dat we met zijn allen niet begrijpen dat een stoornis moet STOREN. Je hebt geen stoornis als je een stempel hebt met borderline maar prima kan functioneren maar het altijd niet even makkelijk gaat.
Kun je niet zelfstandig leven; dan heb je een stoornis. Vind je het leven soms moeilijk? Het werk wat je hebt? de studie die je doet? de relatie die je hebt? Nou gefeliciteerd; dan ben je een normaal mens.

Serieus.
Kom eens mee werken met mijn cliënten met borderline, autisme, etc. Het gaat letterlijk zo ver dat ze hun reet niet kunnen afvegen. Een stoornis is pas een stoornis als je niet zelfstandig kan leven.. niet kan eten en douchen etc..
Het is uiteraard niet fijn als je in je leven niet altijd kan doen hoe je het zou willen.. maar aargh... dat is geen stoornis. Dat is mens.
Bij A heb je op zich een punt. Ook ik heb meegemaakt dat een stempel te snel gegeven werd. De diagnose Borderline heb ik ook ooit gehad, volledig onterecht bleek achteraf. Het is een geluid dat binnen de geestelijke gezondheidszorg vaker hoorbaar is de laatste tijd. Teveel stempels, te snel een labeltje.

Bij B vlieg je echter volledig uit de bocht en laat je zien een zeer beperkte kennis van de materie te hebben. Het klopt gewoonweg niet wat je zegt.
Pivot! PIVOT!!!
KitKeller schreef:
14-05-2017 19:00
Bij A heb je op zich een punt. Ook ik heb meegemaakt dat een stempel te snel gegeven werd. De diagnose Borderline heb ik ook ooit gehad, volledig onterecht bleek achteraf. Het is een geluid dat binnen de geestelijke gezondheidszorg vaker hoorbaar is de laatste tijd. Teveel stempels, te snel een labeltje.

Bij B vlieg je echter volledig uit de bocht en laat je zien een zeer beperkte kennis van de materie te hebben. Het klopt gewoonweg niet wat je zegt.
Kun je meer uitleggen hoe je dit bedoelt.

Mogelijk heb ik een bord voor mijn kop; help me dat te zien.
Tot nu toe ontgaat mij de logica niet dat je pas een stoornis hebt als je daardoor niet kan functioneren in de maatschappij.

Je kut voelen, niet alles perfect kunnen etc. mag en is terecht en heel menselijk.
Een stoornis is gewoon pas een stoornis wanneer je daardoor niet kan werken/sociale contacten kan onderhouden/voor jezelf zorgen.

Er moet mogelijk gewoon een nieuw woord voor komen. 'ik heb dingen waardoor mijn leven niet altijd gaat zoals ik willeritus'. Je verdient daar erkenning voor.

Maar door zelf maar continu de roepen dat je zooooo autistisch bent terwijl alles je lukt in je leven bagatelliseer je de mensen die heel hun leven in een woongroep wonen omdat ze door hoofdbonken doof en blind zijn geworden, vastgebonden zitten om dat te voorkomen, niet meer kunnen bepalen wanneer ze wel of niet eten/douchen etc.
Idem met die 'leuke downies' op TV. Voor elke die je ziet zitten er 19 doof en blind en met zware hartproblemen opgesloten.
Idem met borderline; het is niet leuk en hip. Weet je wat de zelfmoordkans is bij échte borderline?

Ik krijg elke dag cliënten met borderline die hun tieten van hun lichaam hebben afgesneden e.d. en het frustreert mij mateloos om dan hier te horen 'nee, maar ik heb zelf ook borderline, mijn leven is al 15 jaar perfect, maar de dokter zei het, zooo zwaar leven joh voor mij, hihi!' En sterker nog; 'fuck jou, je weet niet hoe zwaar deze mensen het hebben zoals ik het heb! Terwijl ik al 15 jaar prima functioneer!' en de meest storende; Mensen uitschelden en belachelijk maken die hier hulp zoeken omdat hun partner/dierbare door zijn/haar stoornis onleefbaar is... dan krijgen ze het nog voor elkaar in één zin om die TO totaal af te branden want 'mensen met deze stoornis zijn ook gewoon normale mensen' en 'jij moet maar gewoon rekening houden dat je kut behandelt wordt'.
Goed verhaal joh, het feit dat je hier al kan reageren wil al zeggen dat 'jouw stoornis' je niet belemmert zoals de partner/dierbare van TO wel veroorzaakt.
Het OCD gebeuren. OCD is niet leuk. Maar het is tegenwoordig al heel normaal om te zeggen dat je zooooo OCD hebt omdat je een vork in de messenla hebt gelegd en dat je irriteerde...
Snoekbaars schreef:
14-05-2017 01:01
A. Als vrouw krijg je bij elke scheet meteen een borderline stempel en als man een antisociale persoonlijkheids stoornis stempel.
B. Deze stoornissen heb je pas als je écht niet kunt functioneren. Het wordt te snel gegeven aan mannen en vrouwen die niet altijd vrolijk zijn. Bij echte borderline en ASP ben je in aanraking met de politie gekomen.

Ik wordt het strontzat dat we met zijn allen niet begrijpen dat een stoornis moet STOREN. Je hebt geen stoornis als je een stempel hebt met borderline maar prima kan functioneren maar het altijd niet even makkelijk gaat.
Kun je niet zelfstandig leven; dan heb je een stoornis. Vind je het leven soms moeilijk? Het werk wat je hebt? de studie die je doet? de relatie die je hebt? Nou gefeliciteerd; dan ben je een normaal mens.

Serieus.
Kom eens mee werken met mijn cliënten met borderline, autisme, etc. Het gaat letterlijk zo ver dat ze hun reet niet kunnen afvegen. Een stoornis is pas een stoornis als je niet zelfstandig kan leven.. niet kan eten en douchen etc..
Het is uiteraard niet fijn als je in je leven niet altijd kan doen hoe je het zou willen.. maar aargh... dat is geen stoornis. Dat is mens.
Het spijt me alvast voor het gebrek aan enters, nieuw forum.

Ohja, jij weer met je 'kennis' die heel nodig bijgespijkerd moet worden en je 'ervaring' waarvan je duidelijk veel meer nog moet opdoen. Je hebt echt niet door dat wat je uitkraamt op dit soort topics echt onzin is hè? Ik vind het echt beschamend voor alle GGZ-ers dat jij steeds loopt te roepen dat het je werk is, want je hebt er duidelijk echt heel weinig verstand van. Van wat jij hier schrijft ga ik er vanuit dat je op een klinische afdeling werkt binnen de psychiatrie. Ja, die mensen zijn ver heen, dat wil NIET zeggen dat er niet mensen zijn die beter functioneren, maar alsnog problematiek hebben binnen het spectrum van een bepaalde stoornis. In aanraking moeten zijn geweest met politie is géén criterium voor zowel de borderline persoonlijkheidsstoornis als de antisociale persoonlijkheidsstoornis. Een stoornis is NIET pas een stoornis als je niet zelfstandig kan leven, er is sprake van een stoornis wanneer je aan de DSM criteria voldoet (vastgesteld door een psychiater, psychotherapeut of GZ-psycholoog) en jij of anderen in jouw omgeving last ondervinden hiervan in het dagelijkse leven.

Gezien jij niks weet van iemand met borderline die zegt dat ze 'jaren helemaal nergens last van hebben' kan jij ook niet bepalen dat diegene geen diagnose heeft of zou moeten hebben. Mensen met persoonlijkheidsstoornissen, maar ook andere problematiek, leiden juist heel vaak een ogenschijnlijk normaal leven. En ja, die zullen over veel dingen 'gewoon' praten, maar zullen ook niet al hun moeilijkheden meteen voor iedereen etaleren. Het zijn alleen de uitersten die opvallen voor de buitenwereld. Als je zelf kunt zeggen dat je geen last hebt van je borderline en anderen kunnen dat ook zeggen over jou, zou ik inderdaad niet meer zeggen dat ik borderline heb. Maar dat is niet hetzelfde als mensen die zeggen dat ze een 'normaal' leven hebben, zoals je zelf ook hebt kunnen lezen in een discussie met iemand die je voerde op een ander topic. Je kunt heel veel 'normale' dingen doen in het leven en 'normale' stappen ondernemen en toch veel last hebben van psychiatrische problematiek. Dat je het aan de buitenkant niet zo 1-2-3 ziet wil niet zeggen dat het er niet is. Dat jij alleen denkt aan de extreme, externaliserende gevallen van borderline is echt veel te kortzichtig, kort door de bocht en getuigt van gebrek aan kennis over je vakgebied. Nee, iemand met borderline is niet 'gewoon een meid die af en toe boos wordt' maar is ook zeker niet per se iemand die levens van anderen verwoest en manipuleert. Ik vind het echt héél kwalijk dat jij juist borderline neerzet als een stoornis die álleen die 'levensverwoestende' types omvat. Die mensen zitten er zeker tussen, maar ook veel meer mensen met borderline bij wie het zich anders (minder opvallend) uit.

Echt, hou toch op met roeptoeteren dat je zo veel kennis en ervaring hebt. Je hebt duidelijk geen idee dat je echt onzin loopt te verkondigen. Zo lijkt het juist wel of je je diploma kreeg bij de AH zegeltjes, of eigenlijk lijkt het eerder of je helemaal geen diploma hebt en zeker geen werkervaring.

De DSM is geen onderzoeksinstrument maar een classificatiesysteem.

Of je loopt te trollen om reacties, dat kan ook. Zo niet vraag ik me echt af waar jouw frustratie vandaan komt en dat zou ik bespreken in je werkbegeleiding/supervisie, want zo'n houding is niet wenselijk voor een werker in de GGZ. Oh, wacht, ik weet het weer. Jij hebt een persoonlijke ervaring met iemand met borderline die zich op heel vervelende en extreme wijze uitte naar anderen toe. Ik zou dit echt bespreken met je werkbegeleider of supervisor, want het beïnvloedt je professionaliteit (in negatieve zin). Ik vind het ook zeer opmerkelijk dat jij altijd denkt de waarheid in pacht te hebben en dat jij kan het beste oordelen over situaties van anderen waar je duidelijk lang niet alles vanaf weet (van een vage collega of kennis bijvoorbeeld). Ook dat je hier iedereen loopt te vertellen waar zij allemaal last van hebben op basis van een paar forumberichtjes. Echt grootheidswaanzin dit. Ik schaam me echt kapot als jij een daadwerkelijk een GGZ collega van mij bent.

Ik ben het overigens wel met je eens dat er overgediagnosticeerd wordt, maar niet op de manier of in de mate zoals jij het hier neerzet.
KeaAlpine schreef:
14-05-2017 20:21

Ja, die mensen zijn ver heen, dat wil NIET zeggen dat er niet mensen zijn die beter functioneren, maar alsnog problematiek hebben binnen het spectrum van een bepaalde stoornis

dat is exact mijn klacht die ik wil overbrengen, maar dan vanuit de andere kant.

Het systeem werkt zo niet. Klaar. Het classificatie-systeem laat geen ruimte toe in hoeverre mensen nu wel of niet een stoornis hebben.

We lopen nu ruzie te hebben omdat ik vind dat door dit systeem mensen die het 'erger' hebben gebagatelliseerd worden en jij vind dat ik de mensen juist bagatelliseer die het 'minder' hebben. En dat is het probleem.

We streven naar hetzelfde maar vanuit een andere invalshoek. Als we daar al ruzie over gaan hebben is dat een teken dat het bij de basis al niet klopt.
Het systeem zoals hij nu is is te onduidelijk.
Snoekbaars schreef:
14-05-2017 20:33
dat is exact mijn klacht die ik wil overbrengen, maar dan vanuit de andere kant.

Het systeem werkt zo niet. Klaar. Het classificatie-systeem laat geen ruimte toe in hoeverre mensen nu wel of niet een stoornis hebben.

We lopen nu ruzie te hebben omdat ik vind dat door dit systeem mensen die het 'erger' hebben gebagatelliseerd worden en jij vind dat ik de mensen juist bagatelliseer die het 'minder' hebben. En dat is het probleem.

We streven naar hetzelfde maar vanuit een andere invalshoek. Als we daar al ruzie over gaan hebben is dat een teken dat het bij de basis al niet klopt.
Het systeem zoals hij nu is is te onduidelijk.
Maar dan trek jij het echt veel te ver door. Want jij zegt dat iedereen die niet op een klinische afdeling zit, niet zelfstandig kan leven en zijn kont moet laten afvegen geen échte stoornis (geen écht borderline, geen échte ASS, geen échte whatever) heeft. Die mensen hebben volgens jou 'gewoon een beetje last van het leven'. En dat is gewoon totale onzin. Je draaft dan echt veel en veel te ver door waardoor het nergens op slaat. En daar zit je gebrek aan kennis en ervaring. Anders zou je weten dat dit onzin is.

Ik denk dat een relevante vraag wel is waarom zo enorm veel mensen ziekte ervaren door/ziek worden van onze huidige maatschappij. Maar dat is een ander onderwerp en komt niet op hetzelfde neer als wat jij hier zegt. Je gebrek aan nuancering slaat echt veel te ver door.
anoniem_342341 wijzigde dit bericht op 14-05-2017 20:38
12.75% gewijzigd
Wat zou je dan willen weten TO?
KeaAlpine schreef:
14-05-2017 20:36
Maar dan trek jij het echt veel te ver door. Want jij zegt dat iedereen die niet op een klinische afdeling zit, niet zelfstandig kan leven en zijn kont moet laten afvegen geen échte stoornis (geen écht borderline, geen échte ASS, geen échte whatever) heeft. Die mensen hebben volgens jou 'gewoon een beetje last van het leven'. En dat is gewoon totale onzin. Je draaft dan echt veel en veel te ver door waardoor het nergens op slaat. En daar zit je gebrek aan kennis en ervaring. Anders zou je weten dat dit onzin is.

Ik denk dat een relevante vraag wel is waarom zo enorm veel mensen ziekte ervaren door/ziek worden van onze huidige maatschappij. Maar dat is een ander onderwerp en komt niet op hetzelfde neer als wat jij hier zegt. Je gebrek aan nuancering slaat echt veel te ver door.
Ik moet toegeven dat ik mogelijk teveel opgekropte frustratie naar buiten laat komen, en daardoor wat ik typ extreem overkomt.

Echter ligt dat niet aan mijn ervaring of kundigheid. De basis is waar. Wat ik vertel is helaas ook waar. Ik heb mij studie ook gedaan in een tijdperk dat meer naar oplossingen keek. Dit zijn uiteraard geen excuses.

Ik weet het niet joh soms. En nu. Het doet me wat jij naar me typt... en dan ga ik denken van 'ligt het aan mij?'Maar.. ik denk dan ook van ,ok 'nee, wtf, ik ZIE toch elke dag hoe al dat stempels geven mensen meer verneukt dan het goed doet'. Het klantenbestand van mensen tussen de 14-30 wat aan komt kloppen met een stempel en zichzelf totaal op hebben gegeven 'want ik heb dit, kan ik nooit iets aan doen' is té groot. Die was er jaren geleden echt niet.
Die stempel creëert mensen die zichzelf opgeven... letterlijk
Er wordt met enige regelmaat gepronkt met het feit dat onze kinderen de állergelukkigst zijn van de wereld (of Europa of waar dan ook), achterwege wordt gelaten dat wij ook de mééste jongvolwassenen in therapie hebben (tot 30 jaar). Ik denk dat het probleem dat we veel mensen tussen de 14 en 30 jaar hebben met problematiek meer ligt in onze maatschappij en niet zo zeer in of we een label opplakken of niet. De oplossing is, volgens mij, dan ook niet een kwestie van 'stel je niet aan' 'ik heb last van mijn leven-iritis' of zeggen dat die mensen geen échte stoornis hebben. De oorzaken en oplossingen liggen denk ik complexer en zullen nog wat generaties nodig hebben om door te werken.
Snoekbaars schreef:
14-05-2017 19:37
Kun je meer uitleggen hoe je dit bedoelt.

Mogelijk heb ik een bord voor mijn kop; help me dat te zien.
Tot nu toe ontgaat mij de logica niet dat je pas een stoornis hebt als je daardoor niet kan functioneren in de maatschappij.

Je kut voelen, niet alles perfect kunnen etc. mag en is terecht en heel menselijk.
Een stoornis is gewoon pas een stoornis wanneer je daardoor niet kan werken/sociale contacten kan onderhouden/voor jezelf zorgen.

Er moet mogelijk gewoon een nieuw woord voor komen. 'ik heb dingen waardoor mijn leven niet altijd gaat zoals ik willeritus'. Je verdient daar erkenning voor.

Maar door zelf maar continu de roepen dat je zooooo autistisch bent terwijl alles je lukt in je leven bagatelliseer je de mensen die heel hun leven in een woongroep wonen omdat ze door hoofdbonken doof en blind zijn geworden, vastgebonden zitten om dat te voorkomen, niet meer kunnen bepalen wanneer ze wel of niet eten/douchen etc.
Idem met die 'leuke downies' op TV. Voor elke die je ziet zitten er 19 doof en blind en met zware hartproblemen opgesloten.
Idem met borderline; het is niet leuk en hip. Weet je wat de zelfmoordkans is bij échte borderline?

Ik krijg elke dag cliënten met borderline die hun tieten van hun lichaam hebben afgesneden e.d. en het frustreert mij mateloos om dan hier te horen 'nee, maar ik heb zelf ook borderline, mijn leven is al 15 jaar perfect, maar de dokter zei het, zooo zwaar leven joh voor mij, hihi!' En sterker nog; 'fuck jou, je weet niet hoe zwaar deze mensen het hebben zoals ik het heb! Terwijl ik al 15 jaar prima functioneer!' en de meest storende; Mensen uitschelden en belachelijk maken die hier hulp zoeken omdat hun partner/dierbare door zijn/haar stoornis onleefbaar is... dan krijgen ze het nog voor elkaar in één zin om die TO totaal af te branden want 'mensen met deze stoornis zijn ook gewoon normale mensen' en 'jij moet maar gewoon rekening houden dat je kut behandelt wordt'.
Goed verhaal joh, het feit dat je hier al kan reageren wil al zeggen dat 'jouw stoornis' je niet belemmert zoals de partner/dierbare van TO wel veroorzaakt.
Het OCD gebeuren. OCD is niet leuk. Maar het is tegenwoordig al heel normaal om te zeggen dat je zooooo OCD hebt omdat je een vork in de messenla hebt gelegd en dat je irriteerde...
Dat ben ik dus niet met je eens. Ik ben juist blij dat die beweging er wel is in de geestelijke gezondheidszorg. Het besef dat ook (hoog) functionerende mensen te kampen kunnen hebben met serieuze problemen/ stoornissen die behandeld moeten worden.

Denk aan alcoholisten. 'Vroeger' waren dat mensen die de hele dag laveloos op de bank of zelfs op straat hingen. Altijd met een biertje in de hand en altijd dronken.
Inmiddels weten we dat er ook (hoog) functionerende alcoholisten zijn die gewoon een goede baan hebben en gewoon functioneren in de maatschappij. Maar wel een soms levensbedreigende verslaving hebben en dus ziek zijn. Net zo ziek als de klassieke alcoholist.

Gradaties vind je bij alle ziektes en aandoeningen. Natuurlijk zijn er mensen met o.a. borderline die veel, veel dieper in de put zitten dan anderen. Maar dat maakt het niet minder serieus. Weet je hoe kwetsend het is te roepen ''dat het wel meevalt'' omdat iemand (waarschijnlijk met behulp van heel veel trucjes en vermijding) zijn leven toch relatief goed op de rails heeft?
Pivot! PIVOT!!!
Snoekbaars schreef:
14-05-2017 21:07
Ik moet toegeven dat ik mogelijk teveel opgekropte frustratie naar buiten laat komen, en daardoor wat ik typ extreem overkomt.

Echter ligt dat niet aan mijn ervaring of kundigheid. De basis is waar. Wat ik vertel is helaas ook waar. Ik heb mij studie ook gedaan in een tijdperk dat meer naar oplossingen keek. Dit zijn uiteraard geen excuses.

Ik weet het niet joh soms. En nu. Het doet me wat jij naar me typt... en dan ga ik denken van 'ligt het aan mij?'Maar.. ik denk dan ook van ,ok 'nee, wtf, ik ZIE toch elke dag hoe al dat stempels geven mensen meer verneukt dan het goed doet'. Het klantenbestand van mensen tussen de 14-30 wat aan komt kloppen met een stempel en zichzelf totaal op hebben gegeven 'want ik heb dit, kan ik nooit iets aan doen' is té groot. Die was er jaren geleden echt niet.
Die stempel creëert mensen die zichzelf opgeven... letterlijk
Dat is ook heel treurig en ik geloof echt wel dat dit gebeurt.
Maar dat legitimeert voor mij niet de opmerking dat je pas van een stoornis kunt spreken als iemand niet functioneert.
Pivot! PIVOT!!!
Wauw... mijn hart knalt echt bijna uit mijn borst! Vreselijk hoe hier word gedebatteerd over wat wel borderline is en wat niet.. Snoekbaars.. wie ben jij om te bepalen wie er kampt met borderline en wie niet..?! Borderline is er in verschillende gradaties net als alle andere psychische aandoeningen. En het feit dat jij hier loopt rond te bazuinen verstand denkt te hebben van deze complexe psychische aandoening alleen maar omdat jij in de "psychiatrie" werkt, wat dat ook mag betekenen, is ronduit walchelijk en een belediging voor iedereen met borderline.

Waarschijnlijk werk je als receptioniste bij een psychische instelling en heb je het te hoog in je bol gekregen waardoor je denkt kennis te hebben over deze onderwerpen.

Of je bent compleet de weg kwijt..

Mensen.. alles wat snoekbaars heeft getypt kan beschouwd worden als complete BS.
Gooi vooral dit nare topic van bijna een jaar geleden weer omhoog. Kunnen nog meer mensen deze vreselijke onzin lezen.
snowflake23 schreef:
28-04-2017 15:44
Ik ben op zoek naar mensen met borderline, en die hierover met mij willen praten!

Ik ben na 5 berichtjes of wat ook hierboven afgehaakt omdat het zo gemeen en zielig en onaardig was.
Ik ben 37 en heb onlangs eindelijk de diagnose BDL gehad. Ik scoor 5 vd 9 kenmerken en functioneer vrij redelijk op weinig stressvol werk. Heb in mn puberteut last gehad v symptomen, kreeg stempel dysthieme stoornis maar kreeg na 1e maar vooral na 2e kind 2 jaar geleden erg veel last van stemmingswisselingen.. veel verdriet, pijn, woede. Eindelijk diagnose gehad van n psycholoog die me gelukkig vertelde dat 30 BDLers op n rij allemaal anders zijn qua intensiteit en gevoelens/gedrag. Blijkbaar snapt men t in eerdere reacties hier niet.
Ik ben hier niet om te provoceren of discussiëren maar vooral om n maatje te vinden waarmee ik kan appen en soms/vaker af te spreken misschien.
Liefs, omgeving DB

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven