Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Pff, ik ben helemaal klaar met het forum... Steeds opnieuwd inloggen, geen foto's kunnen plaatsen. Om frustraties tegen te gaan ga ik even meer in meeleesstand. :thunder:

Ik heb momenteel in de achtertuin nog steeds flink wat bladluizen, hoewel de planten er niet echt onder lijken te lijden vind ik het wel zonde. In de voortuin zitten allemaal mieren op de knoppen van mijn pioenroos... Ik heb mijn gezaaide kruiden allemaal buitengezet, ik ga morgen eens kijken of ik ze nog in een leuk bakje kan zetten of ergens nog een tegel kan weghalen :flirting: want hoe minder tegels hoe meer tuin!
Frambozen schreef:
16-05-2017 16:14
Suf he, is het eindelijk mooi weer waardoor we allemaal mooie foto's kunnen plaatsen, werkt het forum niet mee. :furious: Ach, dan is er dadelijk wel extra foto spam omdat iedereen veel heeft in te halen.

Mijn vijver is kraakhelder geworden, ik kan zelfs vanaf de 1e verdieping op de bodem kijken. :cheer2:

Verder dus wat meer afwezig want erger me halfdood aan het forum. :whip:

Oh en nog welkom aan alle nieuwe meeschrijvers! Gezellig!
Ik heb groen water. :'( dus extra waterplanten gekocht en de watervlooien zijn erg actief dus hopelijk werkt het. Net maar even water gegeven hier, was heeeeet vanmiddag. Ik denk dat ik morgen vroeg nog een keer sproei, kan het lekker groeien!
Afbeelding

Ja het werkt.

Dit lijkt op mijn tuin, alleen is mij tuin veel kleiner, heeft geen grindpad, geen rozenbogen en geen geknipte heggetjes.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Leuk dat het plaatjes plakken weer werkt!

Wat denken jullie, kan ik komend weekend nog planten in mijn tuin verplaatsen of zullen ze dat niet overleven?
Wil dan een poging doen doen om de pergola te plaatsen (mijn vriend en ik heben beide 2 linkerhanden dus dat wordt nog wat :rolling:)
Lees op internet wisselende verhalen over periode waarin je planten kan verplaatsen, dus ik dacht vraag het hier even :)
Er zijn altijd makkelijke planten die alles overleven.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

simbalabimba schreef:
16-05-2017 18:39
Er zijn altijd makkelijke planten die alles overleven.

Ik gok het er maar gewoon op :)
simbalabimba schreef:
16-05-2017 18:01
Afbeelding

Ja het werkt.

Dit lijkt op mijn tuin, alleen is mij tuin veel kleiner, heeft geen grindpad, geen rozenbogen en geen geknipte heggetjes.
Bij mij werkt plaatjes plakken niet. Ik zit op iOS mobiel.

Heel mooi als je tuin hier op lijkt!
Vandaag lekker in de tuin gegeten joepie het kon weer!!

Die rotslakken komen dus ook aan de voorkant van mijn huis, op straat. Ze hebben mijn kleine bloemetjes gegeten die ik van de ah gezaaid had :thunder:

De oostindische kers is opgekomen :yes:

Wil een waslijst aan planten bestellen bij directplant maar ze leveren pas over een week. En dan ben ik een weekendje weg dus ik kan ze pas over 2 weken laten bezorgen :frusty: ik heb toch niet zo veel geduld ik wil ze nuuuuuuuuuuu!
Weet iemand dit: als ik begin juni bv een kleine vlinderstruik en Lavatera in de tuin zet. Eigenlijk allerlei kleine bloemen, gaatbhet dit jaar dan wel nog volledig groeien en bloeien of gaan ze pas volgend jaar goed groeien?

Ben ik al te laat...?
Poezels

Afbeelding

M'n blauwe regen. Zo pretty. <3
Afbeelding

Clematis
Afbeelding

Gerariums.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vijverrr
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Random plantjes.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nepta, kattenkruid.
Afbeelding

Jasmijn.
Afbeelding

Vijgenboom
Afbeelding

Kruiden
Afbeelding
Afbeelding

(Sorry het is echt veel. :+)

Aardbeien, met roze bloemen. Ben benieuwd, ik ken 't niet.
Afbeelding

M'n potjesss
Afbeelding

Nieuwe paadje en poes
Afbeelding

En totaal overzicht, daarna kap ik.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zooo, foto spam kan eindelijk weer!
@pocas, door alles wat mijn tuin niet heeft wat wel op de foto staat, lijkt ie er dus helemaal niet op. ;-) :-$

@Koettie, wat een verschil bij jou, die gedaanteverwisseling van 'parkeerplaats' in paradijsje!

Pocas ik denk dat het nog wel kan hoor! Ik ben net pas zaadjes aan het zaaien omdat de grond anders te koud was. Weet niet of er dan nog dingen gaan bloeien, maar dat zie je vanzelf. :thumbsup:

Koettie, wat heb je er toch een fantastische tuin van gemaakt. Echt, mijn complimenten. :heart: Ik hoop dat je vijver snel weer ontgroent. ;-D Heb hier veel planten erin staan, en hij staat ook pas een paar dagen hoor dus misschien ligt het daar nog aan. Ik heb er 3 x hoornblad, 3 x waterranonkel, 3 x kleinste lisdodde, 3 x kikkerbeet, 3 x zwanenbloem en 3 x gele dotterbloem (daar had ik er ineens 6 van ;-D ) in gezet. Het paste net, haha. Laat het ook allemaal in de originele mandjes zitten, kleinste vijvermandje paste niet in de moeras rand dus dan maar zo. Hopelijk gaat het allemaal hard groeien zodat je die bakjes allemaal minder ziet uitsteken. Oh en ik had snel tussendoor nog 3 andere plantjes gekocht voor in de vijver, omdat ik dacht met mijn hysterische zorgzame vijver hoofd dat hij al groen uit sloeg. :nut:

Ik ga morgen maar weer eens wat plaatjes plakken. Mijn vlinderstruik lijkt zich weer te herstellen, de trompetbloem begint het eindelijk te doen, de kamperfoelies doen het nog. We gaan binnenkort de berging achterin de tuin weghalen, dat zal weer een heel stuk tuin gaan opleveren. Daarna kan het tuinhek verder worden afgemaakt en kan het gaas eindelijk worden strak getrokken. Ben er nog niet uit met de buren wat voor nieuwe haag we erin willen planten maar dat loopt wel los met zulke tuinliefhebbers als mij. :D Oh en dan eigenlijk nog een terras uitgraven. Had ik al gezegd dat ik in de tussentijd ook zo'n 80 tegels eruit heb gehaald en er nog 40 liggen die eruit moeten? B)
Aaahhh eindelijk weer foto's in de groep! Hoe meer hoe beter hoor vind ik, kan daar geen genoeg van krijgen! Mooie tuin Koettie!

Hoop dat bij mij plaatjes plakken ook snel het gaat doen.
Zaphod schreef:
16-05-2017 18:37
Leuk dat het plaatjes plakken weer werkt!

Wat denken jullie, kan ik komend weekend nog planten in mijn tuin verplaatsen of zullen ze dat niet overleven?
Wil dan een poging doen doen om de pergola te plaatsen (mijn vriend en ik heben beide 2 linkerhanden dus dat wordt nog wat :rolling:)
Lees op internet wisselende verhalen over periode waarin je planten kan verplaatsen, dus ik dacht vraag het hier even :)
Kan wat mij betreft het hele jaar door, als het maar niet vriest.
Ruim uitscheppen, flink watergeven.
Shit, nu ben ik de plaatjesplakicoon weer kwijt. :facepalm:
Heerlijk de plaatjes/foto's wordt ik helemaal blij van.
Gezien de slakken vragen moest ik ineens denken aan een opmerking van mijn vader (jaren geleden). Wij waren net verhuisd en het had geregend. Met veel lawaai liep pa over het tuinpad. Pa: "jullie zijn er echt qua buurt op vooruit gegaan, de slakken hier hebben in ieder geval allemaal een eigen huis"
Heerlijk de plaatjes/foto's wordt ik helemaal blij van.
Gezien de slakken vragen moest ik ineens denken aan een opmerking van mijn vader (jaren geleden). Wij waren net verhuisd en het had geregend. Met veel lawaai liep pa over het tuinpad. Pa: "jullie zijn er echt qua buurt op vooruit gegaan, de slakken hier hebben in ieder geval allemaal een eigen huis"
Joepie, ik zie weer foto's. Koettie, prachtig hoe snel jullie tuin is veranderd.

Hier ook veel last van bladluizen, met name bij de verschillende rozen. Slakken lijken nog mee te vallen, zeker in vergelijking met vorig jaar, maar dat kan natuurlijk zo weer veranderen.
Frambozen, hoe past dat allemaal?? Zo groot is je vijver toch niet?
Ik heb nu als zuurstofplanten alleen waterpest. Verder waterlelie, zwanenbloem, gele lis en dotterbloem. Oké eigenlijk ook best veel. En een papyrus want ik had een stekje over.

De zwanenbloem gaat heel goed en de waterlelie ook.of het is de dotterblo, ik weet het niet zeker haha. Hier slakken en luizen, lekker dan. Maarja, planten afspuiten en slakken rapen is nog wel te doen, is niet zo groot.
Net zoetwatermosselen besteld. Schijnt goed te zijn tegen algen. Meteen maar ook andere zuurstofplanten. Ben benieuwd!
Koettie, leuke kikker aan je vijverrand! (Deze zal wel niet kwaken) je tuin schiet echt lekker op, wat een enorm verschil al met toen je er net kwam wonen!
Vandaag worden mijn zijdeboompjes bezorgd, ik ben erg benieuwd hoe die het gaan doen in de bakken achter het huis. Ik wil wel foto's plakken, maar ik zie niet also Felix geen foto icoontje. >:-(
Als je het zelf tussen deze zet zou het moeten werken!

[img] [img/]

Ben benieuwd!
Okee, dat ga ik proberen als ik achter de pc kan. Ik zit nu op de iPad, daar kun je helemaal niks mee ( of ik snap het niet) ;-))
Slakken
ik heb ook al veel geprobeerd tegen slakken. Wat bij mij ook wel echt verschil maakte was alleen nog maar in de ochtend water geven en niet meer in de namiddag of avond. Slakken houden namelijk van vochtige tuinen. Dus zorg dat de tuin niet vochtig is als het nacht wordt.

En vogels naar je tuin lokken, want zij eten slakken.

Escargot helpt hiet niet. Die nematomen (heb ik dit wood goed onthouden?) ga ik misschien ook eens proberen als het dit jaar weer erg is. Daarvoor ben ik niet al te laat?

En verder de taktiek: meer halen van wat zij laten staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven