Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Maar als je in de ochtend water geeft heb je weer kans op verbranden van de planten. Ik heb vooral veel ochtend zon.
Ik heb hier bijna altijd zon, behalve 's avonds vanaf een uur of 8. Dus ik hou het ook bij 's avonds water geven. En de korrels helpen hier juist wel enorm veel. Gelukkig maar.

Koettie, ik heb misschien inderdaad een pietsie beetje teveel vijverplanten besteld. ;-D Maar las vaker dat van je totale aantal planten, ongeveer 3/4e uit zuurstofplanten moest bestaan. Daar heb ik me braaf aan gehouden. :whistle: Zal kijken of ik na mijn rijles wat plaatjes geplakt krijg.
Fay71 schreef:
15-05-2017 22:43
[...]
Case-je, Dat slakken bestrijden is nogal een onderneming zeg 8-.
Als ik eerlijk ben koop ik net zo makkelijk een doos slakkenkorrels bij de action,
mijn hostas zijn nog steeds intact tot dusver vallen die korrels echt niet tegen.
Ga je het zelf wel proberen? [...]

Ha Fay, nee.. ik denk dat ik het ook bij de korrels hou. Ik heb geen zin om een emmer vol slakken om zeep te helpen. :rofl:
Koettie schreef:
17-05-2017 08:26
Maar als je in de ochtend water geeft heb je weer kans op verbranden van de planten. Ik heb vooral veel ochtend zon.

Ik geef 's ochtends water aan de planten. Werd aangeraden i.v.m. slakken. Als je 's avonds water geeft, maak je het makkelijker voor slakken, die in de avond tevoorschijn komen.
Oh... ik ben zo blij! Ik zie mijn buitenlamp steeds aanflitsen 's avonds en 's nachts, dus gisteren even goed gekeken waar dat nou door komt, katten van de buren of zo? Maar nee... ik heb egeltjes in de tuin!! :flirting:

Ik heb heel doelbewust een haag van afgezaagde takken en stukken struik gemaakt, in de hoop dat er egels een plekje onder kunnen vinden. En dat is dus gelukt! :jump:
Wat leuk caseje! Stoort je buitenlamp ze niet?
Felix_Urbexicus schreef:
17-05-2017 14:50
Wat leuk caseje! Stoort je buitenlamp ze niet?
Blijkbaar niet, want ze scharrelen veel rond. Ik heb de buitenlamp nu wel 'minder gevoelig' ingesteld. Ik wil hen vooral niet storen... Ben veel te blij dat ze er zijn! :yes:
Case-je schreef:
17-05-2017 14:32
Ik geef 's ochtends water aan de planten. Werd aangeraden i.v.m. slakken. Als je 's avonds water geeft, maak je het makkelijker voor slakken, die in de avond tevoorschijn komen.
Ja, ik snap dat het aangeraden wordt. Maar door water op blad + zon gaat je blad verbranden, en dat wil ik ook niet. Dus nu maar meteen sproeien als ik thuis kom. Namiddag is beter dan avond hoop ik!
Ik heb een vraag. Bij ons is vorig jaar een nieuwe tuin aangelegd en ik ben nog bezig met de aanplant.
Nou heb ik in maart een stamroos en daaronder perkrozen aangeplant. Ze doen het allemaal erg goed en ik zie de eerste knoppen al zitten. Toen ik gisteren een foto van de eerste knoppen van de stamroos wilde maken, zag ik dat de blaadjes, stengels en knoppen er raar uitzagen (van dichtbij). Zit die hele plant onder groene bladluis! De lagere rozen lijken nog niet te zijn aangetast gelukkig.
Ik heb vanmiddag een Insectenspray van Pokon bij het tuincentrum gehaald, die specifiek zou helpen tegen bladluis, spint etc.

Voordat ik hier vanavond als de zon weg is mee aan de slag wil, vraag ik af of ik hier goed aan doe en wat jullie ervaringen hiermee zijn.
Er staat dat het biologisch afbreekbaar spul is, maar is het echt niet schadelijk voor mijn rozen? Hebben jullie nog andere tips tegen bladluis? Ik zit zelf te denken aan een insectenhotel om meer lieveheersbeestjes te lokken, maar wil de plant wel eerst behandelen want het is écht veel bladluis.
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Dat spul zal heus je rozen niet aantasten, maar een nog betere oplossing is een doosje lieveheersbeestjeslarven op internet kopen.
Dan krijg je een buisje met heul lelike vraatzuchtige beestjes. De larven eten veel meer dan de volwassen lieveheersbeestjes
Diy oplossing:
De inhoud van de asbak van een roker jatten, daar een liter water over gieten, nachtje trekken en dat dan over je rozen sprayen.

Of

De luizen flink dooddrukken. Dat zouou feromonen dopwekken die de rest verjaagd. Sorry voor de spelfouten ik zie niets meer
Koettie schreef:
17-05-2017 08:26
Ik heb dit probleem (helaas) niet want mijn tuin is niet super zonnig. Ik geef niet midden op de dag water als de zon het velst is. Tot een uurtje of 10/11 lukt hier prima.
Doe ik ook rustig tot die tijd Pocas. Volgens mij heb ik trouwens ergens in mijn bioboeken gelezen dat planten de meeste waterbehoefte hebben rond 1800.
Hier werkt het, dat is hier de tijd tussen thuiskomen en eten maken :)

De andere optie is voor ik ga werken en dan moet ik veel te vroeg mijn nest uit
Ik ben standaard rond 6e wakker en ik begin vaak pas rond tienen. Als ik ook echt wakker wakker ben doe ik het ook graag in de ochtend, is echt zo'n ontspannen ritueel. Maar dan moet het wel voor half 8, om 8/half negen komt de zon.

Oke, ik typ weer blond want m'n vakje is vol. Wat een prachtig weer! Ben helemaal verliefd. Morgen weer rotweer. :( Morgen komen ook m'n mosselen en waterplanten.. Ik had gezegd dat ik zou stoppen 't geld uitgeven... Heb wel plantjes bij de aldi laten staan vanmiddag! Zit ook nog te wachten op twee kamerplanten maar de vreselijke B is sloom. Morgen even mailen denk ik.
Ik zou ook het liefst lekker bij thuiskomen na werk of na het eten water geven. Dat deed ik een paar jaar geleden ook en vond ik heerlijk, maar dat werkte niet niet goed met de slakken :(

Heerlijk ja die zon. Mijn oostindische kers is pas net ontkiemd maar elke dag dat ik teug kom uit werk deze week zijn ze al een heel stuk gegroeid!!!!

Mijn Toscaanse jasmijn gaat alleen ineens niet zo lekker. In een dag of 2 zijn allerlei bladeren rood bruin geworden en hangt ie ineens. Ik geef wel water. Echt gek.
Felix_Urbexicus schreef:
17-05-2017 18:59
Dat spul zal heus je rozen niet aantasten, maar een nog betere oplossing is een doosje lieveheersbeestjeslarven op internet kopen.
Dan krijg je een buisje met heul lelike vraatzuchtige beestjes. De larven eten veel meer dan de volwassen lieveheersbeestjes
Dankjewel voor de tip, ik heb er nog nooit van gehoord, maar ik heb ze besteld!
Ik ga het eerst zo proberen, sprayen kan altijd nog.
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Voor zover stoppen met geld uitgeven.. Net lieveheersbeestje larven besteld. M'n Vlinderstruik zit helemaal onder en ze zijn begonnen aan m'n vijgenboom!
Waar bestellen jullie die larven? Hier ook weer luis in mijn roos. Heb het wel ingesprayd maar dat lijkt maar tijdelijk te werken. :uh?:

Wat wel leuk is, is dat de knoppen van mijn roos bijna uitkomen! De kleur is echt mooi. Hoop binnenkort foto te kunnen plaatsen...
Ook de vingerhoedskruid komt in bloei!
Zwart met rode stoppen ofzo. Even Googlen, weet 't niet uit m'n hoofd.

M'n mosselen en planten zitten in de vijver. Ben benieuwd of het nog gaat bijtrekken. Ik wil geen groene vijver!
Koettie schreef:
18-05-2017 20:25
Zwart met rode stoppen ofzo. Even Googlen, weet 't niet uit m'n hoofd.

M'n mosselen en planten zitten in de vijver. Ben benieuwd of het nog gaat bijtrekken. Ik wil geen groene vijver!

Ah gevonden, thanks. Ga er eens over nadenken.

Hopelijk trekt het groene van je vijver snel bij!
Goedemorgen allemaal,
Ik laat mij n neus ook weer eens zien. Ik heb even gewacht tot de forumstorm was overgewaaid en het lijkt erop dat alles het weer zo'n beetje doet, zelfs het automatisch inloggen.
Ik had nog een foto van mijn donkere akelei beloofd, dus ik doe een poging om hem hier te plakken.
https://s2.postimg.org/bi3x0q815/P5110128.jpg

Nou, plaatje lukt niet, maar link wel.....

Hier staat het vingerhoedskruid ook op punt van bloeien. Ik heb een heel leuk rijtje dat spoontaan opkwam op mijn terras tegen de muur van de bijkeuken. Als het bloeit, zal ik daar ook wel een plaatje van plaatsen. Rozen beginnen hier ook te bloeien. Het wordt voor ons weer tijd om naar de kasteeltuinen van Arcen te gaan. Vooral de rozentuin is erg mooi daar.
Oh Duet, die kleur akelei heb ik ook in mijn tuin. Daarvan een stuk of drie en dan verder nog wat lichtere varianten van die kleur.

Ik zie overal pioenrozen die al uitgekomen zijn... bij mij groeien de knoppen gestadig, maar ze zijn nog niet uitgekomen. Vingerhoedskruid is hier niet opgekomen. Toch heb ik heel veel planten en bloemen die staan te stralen.

Grappig dat je niet altijd weet waarom iets het wel of niet of snel of langzaam doet. Het is hier gemiddeld wel iets kouder dan in de rest van Nederland, dus misschien dat het daarmee samenhangt.
Vingerhoedskruid doet het hier ook prima, maar staan net als de pioenrozen nog niet in bloei. Even in de acantus gegluurd, ik krijg minstens 4 bloemaren :yes:

Alles was dinsdag avond wel heel zielig en droog, maar gelukkig is alles weer bijgekomen.
Vingerhoedskruid komt hier op diverse plekken ( weer) op, enkel staan op punt van bloeien. De korenbloem ( min of meer vaste plant) bloeit, 2 clematissen bloeien, 1 wit/gelige akelei bloeit, verder is de tuin groen, groen en nog eens groen.
Heb op plekken waar 2 geliefde roze bloeiers verdwenen zijn :-| blauw bloemenzaad gestrooid.
De hortensia's lopen weer uit na de beschadiging door de vorst, ook de passiebloem die bijna het loodje had gelegd, loopt weer uit.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Mijn pioenroos heeft nog net zo'n mini knop als weken terug. Ik verwacht weinig dit jaar. Komt wel weer!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven