Prijs gewonnen
dinsdag 16 mei 2017 om 15:02
Mn zus heeft me in vertrouwen genomen dat zij en haar man een behoorlijke geldprijs hebben gewonnen. Dan spreek ik van minstens een ton. Ze zit ermee in haar maag. Ze wil het t liefst geheim houden. En ik snap dat wel. Het kan jaloezie en afgunst opleveren. Ze hebben 2 puberzoons die dan wellicht ook verwachten dat pa en ma nu opeens scooters en auto's voor hun gaan kopen. En zij willen liever dat ze de waarde van geld kennen en er zelf voor werken. Bovendien hebben ze een paar klaplopers in de familie die liever lui dan moe zijn.
Ik heb ze aangeraden om met de organisatie te gaan praten, die hebben vaker met dit bijltje gehakt.
Ze willen ook gewoon in hun huis blijven wonen maar bijv. wel een mooie reis maken met de kinderen en evt. een andere auto.
Ik zou t ook geheim houden en lekker vastzetten, want zodra dit bekend wordt wil iedereen wat van je. Later willen ze dan wel de kinderen helpen om bijv. een huis te kopen.
Aan de andere kant heeft ze het gevoel een geheim te hebben wat ze niet fijn vind.
Wat is wijsheid?
Ik heb ze aangeraden om met de organisatie te gaan praten, die hebben vaker met dit bijltje gehakt.
Ze willen ook gewoon in hun huis blijven wonen maar bijv. wel een mooie reis maken met de kinderen en evt. een andere auto.
Ik zou t ook geheim houden en lekker vastzetten, want zodra dit bekend wordt wil iedereen wat van je. Later willen ze dan wel de kinderen helpen om bijv. een huis te kopen.
Aan de andere kant heeft ze het gevoel een geheim te hebben wat ze niet fijn vind.
Wat is wijsheid?
dinsdag 16 mei 2017 om 17:10
dinsdag 16 mei 2017 om 17:10
dinsdag 16 mei 2017 om 19:03
Als je iets geheim wil houden dan moet je het aan niemand vertellen, ook niet tegen je man, je zus, je moeder of je lieve dagboek. Anders ben je altijd ongerust dat iemand zijn mond voorbij gaat praten (in vertrouwen natuurlijk) en dat is een kwestie van tijd. Degene voor wil je iets stil wou houden wordt dan razend op jou, immers je hebt geheimen!
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
dinsdag 16 mei 2017 om 19:06
Ik kan me voorstellen dat je er bang voor bent als je > 1 miljoen hebt gewonnen. Maar een ton gaat toch ongezien de spaarrekening op, laat je wat rente (nou ja, wat je rente mag noemen tegenwoordig
) overheen komen en ga je deze zomer op een leuke vakantie, het jaar er op een nieuwe auto. Niemand die er dan wat van merkt hoor.
dinsdag 16 mei 2017 om 19:11
dinsdag 16 mei 2017 om 19:18
Ik zou het directe familie vertellen en mijn beste vriendin. Dus mijn ouders en mijn broer en zijn vrouw. Nu scheelt het dat niemand in onze familie heel erg op geld gericht is. Deze mensen zouden het mij gunnen en niks verwachten, net zoals dat zou zijn als zij iets zouden winnen.
Ik zou mijn familie overigens wel mee nemen op een fantastische vakantie naar de Caribbean.
Mijn schoonouders heb ik lief en zou ik ook een mooie reis cadeau doen.
Verdere familie en vrienden zou ik niks vertellen.
Ik zou ook een mooie donatie doen aan Dierenthuis Almere, vind ik persoonlijk het beste goede doel van heel Nederland. Fantastisch wat zij doen, met allemaal vrijwilligers. Geen baas die in een dikke BMW rondrijdt, maar gewoon mensen met hart voor hun doel.
Ik zou mijn familie overigens wel mee nemen op een fantastische vakantie naar de Caribbean.
Mijn schoonouders heb ik lief en zou ik ook een mooie reis cadeau doen.
Verdere familie en vrienden zou ik niks vertellen.
Ik zou ook een mooie donatie doen aan Dierenthuis Almere, vind ik persoonlijk het beste goede doel van heel Nederland. Fantastisch wat zij doen, met allemaal vrijwilligers. Geen baas die in een dikke BMW rondrijdt, maar gewoon mensen met hart voor hun doel.
phloxx wijzigde dit bericht op 16-05-2017 19:21
20.61% gewijzigd
-
dinsdag 16 mei 2017 om 23:59
woensdag 17 mei 2017 om 01:24
Dit inderdaadManonna schreef: ↑16-05-2017 23:59Waarom heeft ze het gevoel een geheim te hebben? Het niemand een donder aan. Je gaat toch ook niet aan je familie en goegemeente vertellen wat je iedere maand verdiend? Niemand heeft iets met haar financiën te maken. Er is niks onfatsoenlijks aan om er niet over te praten.
woensdag 17 mei 2017 om 07:46
Zo te horen gaat het niet om miljoenen. Dan kun je toch gewoon wat luxer gaan leven als in nieuwe grotere auto, vaker en luxer met vakantie, vaker en duurdere kleding kopen zonder dat de omgeving door heeft dat het om het winnen van een prijs gaat? Krijg als ik het zo lees eerder het idee dat ze het wel graag wil delen ipv geheim te houden.
woensdag 17 mei 2017 om 08:04
Misschien zijn de 2 zoons in werkelijkheid 7 dochters, allez, zo zou ik het toch doen.
Kan heel goed zijn dat TO de details over dat gezin zodanig heeft veranderd dat het met die herkenbaarheid wel meevalt.
Over welke details heb je het trouwens? Twee zoons en een zwager die z'n baan opgeeft?
woensdag 17 mei 2017 om 08:21
gelderka schreef: ↑16-05-2017 19:19Vertel iedereen dat je een flinke forse prijs hebt gewonnen, van wel 7000 euro!
Vertel het ook aan de zoons niet dat het iets meer is dan dat.
Kijk even aan wat men van je verwacht, doe een paar cadeautjes.
Vertel de ontvangers dat je niet aan iedereen uitdeelt, maar dat zij een speciale behandeling krijgen.
Zo krijgt niemand een totaalbeeld. Mocht men wel de koppen bij elkaar steken dan lijk je - terecht - heel genereus.
Zo kun je tegen iedereen vertellen dat je hebt gewonnen en is het nieuwtje er snel af.
Dit lijkt me inderdaad een mooie manier.
woensdag 17 mei 2017 om 08:22
Jullie maken het groter dan het is.
Je zus heeft een leuk en lekker bedrag gewonnen.
Maar jullie gedragen je alsof het minimaal een miljoen is.
Waarom zou je dit met je omgeving moeten bespreken?
Met deze ton verandert je leven echt niet.
Je kunt een auto kopen, wat verbouwen aan je huis of jezelf
en dan is het bijna op...
Niet zo moeilijk doen en blijven leven zoals daarvoor.
Je zus heeft een leuk en lekker bedrag gewonnen.
Maar jullie gedragen je alsof het minimaal een miljoen is.
Waarom zou je dit met je omgeving moeten bespreken?
Met deze ton verandert je leven echt niet.
Je kunt een auto kopen, wat verbouwen aan je huis of jezelf
Niet zo moeilijk doen en blijven leven zoals daarvoor.
woensdag 17 mei 2017 om 08:54
Met name ook wel dit. Vertelt ze ook aan iedereen hoeveel er op de spaarrekening staat, of hoeveel salaris ze krijgt? Of zou ze het juist heel graag willen delen omdat het zo leuk is, maar doet ze het niet ivm het verwachtte gezeur?Manonna schreef: ↑16-05-2017 23:59Waarom heeft ze het gevoel een geheim te hebben? Het niemand een donder aan. Je gaat toch ook niet aan je familie en goegemeente vertellen wat je iedere maand verdiend? Niemand heeft iets met haar financiën te maken. Er is niks onfatsoenlijks aan om er niet over te praten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 17 mei 2017 om 09:51
Ik zou er niet zo moeilijk over doen, ze kan haar leven leiden en de dingen doen die ze vooral wilt doen. En als iemand er een opmerking of iets over maakt dan kan je toch zeggen, we hebben een kleine prijs gewonnen.
Heel eerlijk, ik win ook wel soms kleine prijzen.. Haha helaas niet over tonnen
Mijn ouders weten er wel van, niet hoeveel maar dat we soms wat winnen. En dat is gewoon goed, je hoeft toch niet over bedragen te praten? Gaat tenslotte niemand wat aan 
En als hun de behoefte hebben om wat te geven aan anderen, dan moeten ze dat doen omdat ze dat willen maar zeker niet doen omdat anderen er van verwachten of iets.
Heel eerlijk, ik win ook wel soms kleine prijzen.. Haha helaas niet over tonnen
En als hun de behoefte hebben om wat te geven aan anderen, dan moeten ze dat doen omdat ze dat willen maar zeker niet doen omdat anderen er van verwachten of iets.
woensdag 17 mei 2017 om 09:51
Wat ontzettend leuk voor je zus. En nee natuurlijk hoeft ze dat niet te vertellen. Gewoon lekker op vakantie gaan en die nieuwe auto kopen, als mensen al vragen 'waar ze het van doet' kan ze altijd nog zeggen dat ze 'een leuke prijs' heeft gewonnen of, zoals een eerder voorbij gekomen tip, een lager bedrag noemen als ze zich niet prettig voelt bij het echte bedrag.
Ik vind een ton overigens een meer dan prachtige geldprijs, maar inderdaad niet life-changing. Je kan niet stoppen met werken. Je kan er wel ontzettend van genieten. Ik kan me niet voorstellen dat mensen verwachten allerlei grote cadeaus te krijgen van dat geld. (Ik zou verwachtingen bij een miljoenenprijs ook niet terecht vinden, maar ik denk dat er dan een grotere kans is dat mensen tóch verwachtingen hebben.) Ik zou er dus zelf waarschijnlijk niet zo moeilijk over doen. (Lees: ik zou het waarschijnlijk uit enthousiasme van de daken schreeuwen).
Ik vind een ton overigens een meer dan prachtige geldprijs, maar inderdaad niet life-changing. Je kan niet stoppen met werken. Je kan er wel ontzettend van genieten. Ik kan me niet voorstellen dat mensen verwachten allerlei grote cadeaus te krijgen van dat geld. (Ik zou verwachtingen bij een miljoenenprijs ook niet terecht vinden, maar ik denk dat er dan een grotere kans is dat mensen tóch verwachtingen hebben.) Ik zou er dus zelf waarschijnlijk niet zo moeilijk over doen. (Lees: ik zou het waarschijnlijk uit enthousiasme van de daken schreeuwen).
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
woensdag 17 mei 2017 om 10:49
Ik denk dat heel veel mensen er in werkelijkheid to-taal niet mee om kunnen gaan als iemand in hun omgeving een flinke geldbedrag wint. Downplayen met factor 10 zodat mensen snappen dat je wat extra uitgeeft zonder dat ze weten om hoeveel het in werkelijkheid gaat lijkt me dus een heel goed idee (zoals velen al hebben geopperd).
woensdag 17 mei 2017 om 10:58
Ik zou het in kleine kring vertellen en mijn kinderen zeggen dat ze het voor zich moeten houden en waarom. Ook kan ze dan gelijk uitleggen wat het inhoudt en wat ze er mee wel of niet van plan zijn.
Ze moet gewoon 'nee' leren zeggen, blijkbaar is ze daar bang voor; dat mensen iets van haar verwachten en ze moeite heeft om ze af te wijzen.
Ze moet gewoon 'nee' leren zeggen, blijkbaar is ze daar bang voor; dat mensen iets van haar verwachten en ze moeite heeft om ze af te wijzen.
woensdag 17 mei 2017 om 11:03
inderdaad,Fee-de-Goede schreef: ↑16-05-2017 17:10
En qua pubers is nee ook een antwoord natuurlijk. En geldt ook voor familieden buiten het eigen gezin.
Gewoon nee.
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
woensdag 17 mei 2017 om 11:16
Misschien off topic: ik vind dat je door je zus nu wel in moeilijke positie wordt gebracht. Waarom zwijgen tegen je eigen man? vind ik een zware , hoor! Ik ben zelf bijna 20 jaar samen, en dan dit niet mogen zeggen? En als het nu wel uitkomt...wat zegt manlief dan??
woensdag 17 mei 2017 om 11:20
Ze willen het niet al te opzichtig gaan uitgeven, zo klinkt het. Dan lijkt het me niet zo moeilijk om er mee om te gaan.
Het advies om wel te melden dat er iets is gewonnen, maar een lager te noemen, lijkt me verstandig. Misschien dat jouw zus dat ook als een 'geheim' ziet, maar het is kiezen of delen.
Het hangt ook samen met wat ze willen doen. Als ze inderdaad hypotheek willen aflossen en geld opzij zetten voor de kinderen, dan kunnen ze dat prima onder de radar doen. Niemand weet doorgaans toch de banksaldi en hypotheekbedragen van zijn familie/vrienden.
Als ze een dure auto voor de deur zetten of een jacuzzi in de tuin, dan krijgen ze wel vragen en moeten ze op zijn minst een bedrag noemen dat logisch klinkt.
Als ze op vakanties wel wat makkelijker omgaan met geld zonder dat ze al te extreem doen, dan valt het ook nog niet gelijk op. Al zullen met name die pubers wel foto's op social media delen waardoor mensen zien waar je bent en wat je doet.
Het advies om wel te melden dat er iets is gewonnen, maar een lager te noemen, lijkt me verstandig. Misschien dat jouw zus dat ook als een 'geheim' ziet, maar het is kiezen of delen.
Het hangt ook samen met wat ze willen doen. Als ze inderdaad hypotheek willen aflossen en geld opzij zetten voor de kinderen, dan kunnen ze dat prima onder de radar doen. Niemand weet doorgaans toch de banksaldi en hypotheekbedragen van zijn familie/vrienden.
Als ze een dure auto voor de deur zetten of een jacuzzi in de tuin, dan krijgen ze wel vragen en moeten ze op zijn minst een bedrag noemen dat logisch klinkt.
Als ze op vakanties wel wat makkelijker omgaan met geld zonder dat ze al te extreem doen, dan valt het ook nog niet gelijk op. Al zullen met name die pubers wel foto's op social media delen waardoor mensen zien waar je bent en wat je doet.
woensdag 17 mei 2017 om 11:20
Ik snap best dat ze het niet van de daken schreeuwen, maar waarom zouden ze het geheim moeten houden voor hun kinderen? Niet in detail, maar wel dat ze een leuke prijs hebben gewonnen?
Als ze ineens om scooters en auto's gaan vragen dan leggen ze dat toch uit? Dat hoort toch gewoon bij de opvoeding?
Raar dat ze dat niet aankunnen.
Als ze ineens om scooters en auto's gaan vragen dan leggen ze dat toch uit? Dat hoort toch gewoon bij de opvoeding?
Raar dat ze dat niet aankunnen.