Fulltime werken als moeder
woensdag 17 mei 2017 om 12:38
En ja hoor, dan krijg ik ineens een aanbieding voor een onwijs leuke baan maar het is fulltime. Een vrij zelfstandige functie in mijn woonplaats dus geen reistijd en begin pas om 10.00hr .
Het lijkt me geweldig maarja.....Kan ik dat wel maken als moeder?
We kunnen gebruik maken van een gastouder aan huis waardoor er geen geleur is met bso e.d. en mijn man is altijd 1 dag thuis.
Nogmaals, is het niet zielig voor kinderen als ik de baan accepteer?
Het zou zoveel betekenen voor mij op persoonlijk vlak en het geld kunnen we goed gebruiken....
Het lijkt me geweldig maarja.....Kan ik dat wel maken als moeder?
We kunnen gebruik maken van een gastouder aan huis waardoor er geen geleur is met bso e.d. en mijn man is altijd 1 dag thuis.
Nogmaals, is het niet zielig voor kinderen als ik de baan accepteer?
Het zou zoveel betekenen voor mij op persoonlijk vlak en het geld kunnen we goed gebruiken....
woensdag 17 mei 2017 om 14:57
Nou door het niet te willen, en er geen interesse in te hebben wordt je er natuurlijk ook nooit beter in. Dus blijf je hangen op het niveau van niet kunnen.Solivagant schreef: ↑17-05-2017 14:43Het lijkt hier alleen niet te gaan om niet kùnnen, maar niet wìllen. Kleine nuance maar hoor.
Mijn kinderen waren nog best klein toen ik eens een dagje weg ging, vroeg de oudste; 'Papa gaat toch niet koken hè?'
Hij kan het niet plannen, krijgt niet alles op hetzelfde moment klaar en kan er niks bij hebben. Als hij het wel eens deed, zette hij de kinderen voor de tv, want een huilend kind was al de oorzaak om de boel te laten mislopen.
woensdag 17 mei 2017 om 14:58
Dat bedoelde ik dus ook. Het huishouden omvat meer dan koken.AnAppleADay schreef: ↑17-05-2017 14:56Niet kunnen/willen koken is natuurlijk geen probleem.
Mijn vriend kookt ook nooit, terwijl ik meer uren werk dan hij (40 vs. 36 maar toch)
Maar dan moet hij wel andere taken oppakken, dan is het toch prima?
woensdag 17 mei 2017 om 15:02
Aannemen die baan, zodat je financieel onafhankelijk bent als je genoeg krijgt van het leven in de jaren 50.
woensdag 17 mei 2017 om 15:24
Maar dat doet hij dus ook niet. Heeft ie geen zin in. Mag TO doen. Ze mag best werken van hem hoor en als het allemaal niet lukt mag ze er ook weer mee ophouden. Schatje hoor!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
woensdag 17 mei 2017 om 15:25
Ik heb fulltime gewerkt en mijn man 4 dagen maar ik zou het nu niet meer doen, maar wij hebben geen schulden en kunnen onze rekeningen makkelijk betalen met 1x4 dagen en 1x 3.5 dag werken. Als dat niet het geval was, had ik er ook anders over moeten denken. Ik vond het vooral heel erg druk en mijn kinderen vinden het net als fee-de-goede belangrijk dat we er zijn bij voorstellingen en sport en dat er rust is. Zoon vindt 1 dag bso al vreselijk, dochter niet overigens die zou wel meer dagen willen gaan.
Je bent totaal niet meer flexibel als je allebei veel werkt. Wie gaat met ze naar de dokter, logopedist, consultatiebureau of andere afspraken als dat nodig is? En wie doet de rest van het huishouden? Wie is er thuis als er een ziek kind is? Ik kwam ook niet meer aan mezelf toe en dat heb ik wel echt nodig. Nee het fijne van je kunnen ontwikkelen in je werk woog voor mij niet op tegen de nadelen.
Daarnaast ook nog het praktische: Werk je dan van 10-18.30? Als je dan nog moet koken/opwarmen eet je om 19u op z'n vroegst. Niet handig met kinderen die eigenlijk om 19 - 19.30u al naar bed moeten.
Je bent totaal niet meer flexibel als je allebei veel werkt. Wie gaat met ze naar de dokter, logopedist, consultatiebureau of andere afspraken als dat nodig is? En wie doet de rest van het huishouden? Wie is er thuis als er een ziek kind is? Ik kwam ook niet meer aan mezelf toe en dat heb ik wel echt nodig. Nee het fijne van je kunnen ontwikkelen in je werk woog voor mij niet op tegen de nadelen.
Daarnaast ook nog het praktische: Werk je dan van 10-18.30? Als je dan nog moet koken/opwarmen eet je om 19u op z'n vroegst. Niet handig met kinderen die eigenlijk om 19 - 19.30u al naar bed moeten.
woensdag 17 mei 2017 om 15:35
Aaaw ik snapte de OP al niet "Kan ik dat wel maken als moeder?". Maar het gaat dus niet zozeer om de kinderen, maar om de vent die geen klap uitvoert onder het mom van "ik werk al".
Tuurlijk kun je als moeder fulltime werken, duh. Zo vreselijk bijzonder is dat niet.
Zowel mijn man als ik hebben altijd fulltime gewerkt, kinderen zijn inmiddels 9 en 10. Huishouden, koken en dat soort vervelende zaken doen we dus gewoon 50/50. Soms gaat de balans meer zijn kant op, en soms meer de mijne, ligt eraan wie er de meeste tijd heeft.
Alles valt en staat bij een strakke planning, maar dan moeten beide partijen wel meewerken natuurlijk.
Tuurlijk kun je als moeder fulltime werken, duh. Zo vreselijk bijzonder is dat niet.
Zowel mijn man als ik hebben altijd fulltime gewerkt, kinderen zijn inmiddels 9 en 10. Huishouden, koken en dat soort vervelende zaken doen we dus gewoon 50/50. Soms gaat de balans meer zijn kant op, en soms meer de mijne, ligt eraan wie er de meeste tijd heeft.
Alles valt en staat bij een strakke planning, maar dan moeten beide partijen wel meewerken natuurlijk.
woensdag 17 mei 2017 om 15:46
Oh dan heb ik niet zorgvuldig genoeg gelezen. Ik vind dat huishouden en betaald werk in verhouding geregeld moeten worden, zodat je beiden evenveel belast wordt daarin.
Hier werkt man nu meer dan ik en ik doe meer huishouden. Vorig jaar werkten we bijna even veel en deden we ook beiden evenveel in huis.
woensdag 17 mei 2017 om 15:48
Precies.sssssst schreef: ↑17-05-2017 15:46Oh dan heb ik niet zorgvuldig genoeg gelezen. Ik vind dat huishouden en betaald werk in verhouding geregeld moeten worden, zodat je beiden evenveel belast wordt daarin.
Hier werkt man nu meer dan ik en ik doe meer huishouden. Vorig jaar werkten we bijna even veel en deden we ook beiden evenveel in huis.
woensdag 17 mei 2017 om 15:51
Hij WIL niet. Zegt niks over niet kunnen. En het gaat niet over jouw man hè.sssssst schreef: ↑17-05-2017 14:57Nou door het niet te willen, en er geen interesse in te hebben wordt je er natuurlijk ook nooit beter in. Dus blijf je hangen op het niveau van niet kunnen.
Mijn kinderen waren nog best klein toen ik eens een dagje weg ging, vroeg de oudste; 'Papa gaat toch niet koken hè?'
Hij kan het niet plannen, krijgt niet alles op hetzelfde moment klaar en kan er niks bij hebben. Als hij het wel eens deed, zette hij de kinderen voor de tv, want een huilend kind was al de oorzaak om de boel te laten mislopen.
What doesn't kill you gives you a set of unhealthy coping mechanisms and a dark sense of humor.
woensdag 17 mei 2017 om 15:53
What doesn't kill you gives you a set of unhealthy coping mechanisms and a dark sense of humor.
woensdag 17 mei 2017 om 16:08
Natuurlijk kan dat. Mijn man en ik werken allebei fulltime en dat gaat prima. Het huishouden doen we wel 50/50. Waarbij hij sommige taken (zoals koken) vaker doet en ik andere taken (zoals de was). Maar uiteraard kan ook hij prima een wasmachine aanzetten en kan ook ik best een bord eten op tafel krijgen. Het is minder lekker als ik kook dan als man kookt maar er komt heus wel wat eetbaars op tafel.
woensdag 17 mei 2017 om 16:11
Ik heb besloten om sowieso op gesprek te gaan en te bespreken of er nog enige mogelijkheden zijn als er bijv. voorstellingen,doktersbezoek van de kinderen plaatsvinden. Niet geschoten is altijd mis tenslotte.
Wat betreft mijn partner ; het zal voor hem behoorlijk aanpassen worden maar ik denk wel dat we eruit komen. Die schulden lopen en we hebben uitgerekend dat we er over x aantal jaar helemaal vanaf zijn maar dat is wel makkelijk gedacht want als hij zijn baan verliest hebben we een probleem en ik wio er gewoon zsm vanaf zijn.
Mijn partner en koken is een drama: als hij on 5hr begint staat het eten met een beetje gsluk om 8hr op tafel, totaal niet handig dus.
De oppas heeft me al vezegd: Doen jih! Dit is precies wat je nodig hebt.dus
Wat betreft mijn partner ; het zal voor hem behoorlijk aanpassen worden maar ik denk wel dat we eruit komen. Die schulden lopen en we hebben uitgerekend dat we er over x aantal jaar helemaal vanaf zijn maar dat is wel makkelijk gedacht want als hij zijn baan verliest hebben we een probleem en ik wio er gewoon zsm vanaf zijn.
Mijn partner en koken is een drama: als hij on 5hr begint staat het eten met een beetje gsluk om 8hr op tafel, totaal niet handig dus.
woensdag 17 mei 2017 om 16:15
Hier heb je toch vakantiedagen voor? Moet toch te regelen zijn.zusters schreef: ↑17-05-2017 16:11Ik heb besloten om sowieso op gesprek te gaan en te bespreken of er nog enige mogelijkheden zijn als er bijv. voorstellingen,doktersbezoek van de kinderen plaatsvinden. Niet geschoten is altijd mis tenslotte.
anappleaday wijzigde dit bericht op 17-05-2017 16:18
1.53% gewijzigd
woensdag 17 mei 2017 om 16:16
Dat zou ik niet doen tijdens een sollicitatiegesprek hoor. Ze zien je al aankomen.
En wat betreft jouw mans niet kunnen koken, dan kook jij (en gebruik de slow cooker) en doet hij ondertussen wat anders, de was, of stofzuigen of huiswerk overhoren, wat dan ook.
woensdag 17 mei 2017 om 16:22
Echt níet beginnen over doktersafspraken en voorstellingen en andere kindgerelateerde zaken. Zou je man dat ook doen bij een sollicitatiegesprek? Nee, absoluut niet. Het toont alleen maar dat je je prioriteiten niet helemaal op een rijtje hebt. Als mijn dochters iets hebben, neem ik of man er een uurtje vrij voor. Soms haal ik dat weer in, anders neem ik verlof op.
Of ben jij hier ook als enige verantwoordelijk voor, omdat jij als moeder zijnde kennelijk de enige ouder-in-functie bent?
Jullie hebben verdorie schulden! Je bent het aan degenen waar je een schuld bij hebt uitstaan gewoon moreel verplicht om alles op alles te zetten om je schulden af te betalen.
Of ben jij hier ook als enige verantwoordelijk voor, omdat jij als moeder zijnde kennelijk de enige ouder-in-functie bent?
Jullie hebben verdorie schulden! Je bent het aan degenen waar je een schuld bij hebt uitstaan gewoon moreel verplicht om alles op alles te zetten om je schulden af te betalen.
woensdag 17 mei 2017 om 16:34
Kleine toevoeging: je wordt niet beter als iemand anders het steeds voor je opknapt.
Ik kookte ook nooit. Ik vond het niet leuk, ik kon het ook niet goed, en toen kreeg ik onverhoopt ook nog een vriend die vond dat koken met pakjes niet echt koken was. Dat was het enige wat ik ongeveer deed op blikjes groenten opwarmen en vissticks na. Dus hij kookte. Tot hij opeens ergens ging werken en veel later thuis was dan ik. Toen moest ik wel, en "moest" ik ook nog zonder pakjes (niet per sé natuurlijk, maar ik wilde ook niet onderdoen).
Dan duurt het de eerste paar keer maar tot 8 uur, of je geeft hem een kinderkookboek. Het gaat echt vanzelf beter als je iets vaker doet. Er was hier ook een tijd terug zo'n bizar topic over een man die de wasmachine ècht niet kon bedienen. De man reed auto, leidde projecten waar tonnen in omging, maar was blijkbaar te infantiel om op 30° - start te drukken. Zo raar!
En ik zou ook zeker niet beginnen over die voorstellingen en doktersbezoek. Dat is namelijk ook niet iets waar jij verantwoordelijk voor bent als je die baan krijgt, dan zijn JULLIE daar verantwoordelijk voor, en kijk je per ding wie de drukste dag heeft, of er even tussenuit kan, of vrije dagen over heeft o.i.d. Dat ligt niet meer (alleen) bij jou.
woensdag 17 mei 2017 om 16:40
Oh en wat dat betreft, besef ook dat het voor jou ook behoorlijk aanpassen wordt als je niet meer de queen bee van je huis bent. Dat hij misschien de was anders doet, of minder lekker kookt, of nooit ècht alles meeneemt bij het stofzuigen, of de kinderen buiten laat spelen in hun goede goed terwijl jij ze een speelbroek aantrekt o.i.d. Maar geef hem wel die kans om dingen op zijn manier te doen, anders krijg je alleen maar irritatie (want allebei druk met werk, en kinderen etc).
woensdag 17 mei 2017 om 16:49
Man heeft trouwens ook vakantiedagenAnAppleADay schreef: ↑17-05-2017 16:15Hier heb je toch vakantiedagen voor? Moet toch te regelen zijn.
woensdag 17 mei 2017 om 16:54
Wat zou je je man geadviseerd hebben als hij het was die deze fulltime baan aangeboden gekregen zou hebben? Dan heb je direct je antwoord.
Ik denk dat het prima mogelijk is, mits je man zijn jaren '50 principes verandert, want je gaat natuurlijk niet naast die baan ook nog eens alles thuis doen terwijl hij zijn krantje leest. Die principes veranderen het makkelijkst door het gewoon te doen. Mijn man vond ooit ook dat hij niet kon koken en had er een broertje dood aan, dus daarom deed ik dat bijna altijd (hij deed dan wel weer andere dingen zoals afruimen, afwas en boodschappen). Maar toen ik een tijdlang uitgeschakeld was moest hij het overnemen en toen ging het best en vond hij het na verloop van tijd ook niet meer zo'n vervelende klus. Ik ken zelfs iemand van 85 die nog nooit gekookt had, maar na het overlijden van zijn vrouw het gewoon geleerd heeft. Je moet geen culinaire hoogstandjes verwachten, maar koken kan iedereen leren.
Verder zeker niet nu al over doktersbezoeken en voorstellingen van de kinderen beginnen. Dan geef je direct de indruk dat je een weinig gemotiveerde kandidaat bent. Doktersbezoeken kun je prima voor 10:00 's ochtends doen en verder kun je voor dat soort dingen calamiteitenverlof of vrije uren inzetten of (als je werk zich ervoor leent) je haalt de gemiste uren op een ander moment wel weer in. Dat regelt zich wel. En je man kan ook naar de dokter of de voorstelling, jullie hoeven er niet per se altijd samen bij te zijn en het is niet alleen jouw verantwoordelijkheid om dit soort dingen te regelen.
Verder hoeft fulltime niet te betekenen dat je het werk per se fulltime moet (blijven) uitoefenen (al verschilt het per functie en sector). Ik heb zelf een tijd geleden een baan van 36 uur aangenomen. Direct geregeld dat ik dat in 4 dagen kon doen (dus 4x9). Na 3 maanden 4 uur ouderschapsverlof aangevraagd en daarmee naar 4x8 (in de praktijk merkt bijna niemand het verschil met 4x9, want gewoon dezelfde dagen aanwezig). Na ruim een half jaar bleek dat ik goed functioneerde, werd mijn aanstelling vast en had ik er lang genoeg gewerkt om te merken dat de functie goed te doen zou zijn in nog minder uren. Op dat moment heb ik gevraagd of ik naar 28 uur zou kunnen gaan waarvan 4 uur thuis (32 uur met 4 uur ouderschapsverlof) en dat was goed. Als ik direct bij de sollicitatie was gaan onderhandelen over veel minder uren of regelmatig vrij nemen voor zieke kinderen of toneelvoorstellingen dan hadden ze liever iemand aangenomen die gewoon fulltime wilde werken zonder verder gezeur.
Ik denk dat het prima mogelijk is, mits je man zijn jaren '50 principes verandert, want je gaat natuurlijk niet naast die baan ook nog eens alles thuis doen terwijl hij zijn krantje leest. Die principes veranderen het makkelijkst door het gewoon te doen. Mijn man vond ooit ook dat hij niet kon koken en had er een broertje dood aan, dus daarom deed ik dat bijna altijd (hij deed dan wel weer andere dingen zoals afruimen, afwas en boodschappen). Maar toen ik een tijdlang uitgeschakeld was moest hij het overnemen en toen ging het best en vond hij het na verloop van tijd ook niet meer zo'n vervelende klus. Ik ken zelfs iemand van 85 die nog nooit gekookt had, maar na het overlijden van zijn vrouw het gewoon geleerd heeft. Je moet geen culinaire hoogstandjes verwachten, maar koken kan iedereen leren.
Verder zeker niet nu al over doktersbezoeken en voorstellingen van de kinderen beginnen. Dan geef je direct de indruk dat je een weinig gemotiveerde kandidaat bent. Doktersbezoeken kun je prima voor 10:00 's ochtends doen en verder kun je voor dat soort dingen calamiteitenverlof of vrije uren inzetten of (als je werk zich ervoor leent) je haalt de gemiste uren op een ander moment wel weer in. Dat regelt zich wel. En je man kan ook naar de dokter of de voorstelling, jullie hoeven er niet per se altijd samen bij te zijn en het is niet alleen jouw verantwoordelijkheid om dit soort dingen te regelen.
Verder hoeft fulltime niet te betekenen dat je het werk per se fulltime moet (blijven) uitoefenen (al verschilt het per functie en sector). Ik heb zelf een tijd geleden een baan van 36 uur aangenomen. Direct geregeld dat ik dat in 4 dagen kon doen (dus 4x9). Na 3 maanden 4 uur ouderschapsverlof aangevraagd en daarmee naar 4x8 (in de praktijk merkt bijna niemand het verschil met 4x9, want gewoon dezelfde dagen aanwezig). Na ruim een half jaar bleek dat ik goed functioneerde, werd mijn aanstelling vast en had ik er lang genoeg gewerkt om te merken dat de functie goed te doen zou zijn in nog minder uren. Op dat moment heb ik gevraagd of ik naar 28 uur zou kunnen gaan waarvan 4 uur thuis (32 uur met 4 uur ouderschapsverlof) en dat was goed. Als ik direct bij de sollicitatie was gaan onderhandelen over veel minder uren of regelmatig vrij nemen voor zieke kinderen of toneelvoorstellingen dan hadden ze liever iemand aangenomen die gewoon fulltime wilde werken zonder verder gezeur.
woensdag 17 mei 2017 om 16:57
Tenzij je het hier over je hypotheek hebt, heb je het werken dus wel nodig. Schulden (buiten hypotheek) altijd zo snel mogelijk wegwerken. Ze kosten onnodig geld en kunnen je danig in de problemen brengen. Doen dus!zusters schreef: ↑17-05-2017 13:38Bedankt voor jullie reacties!
Tja...het is vooral het dogma wat mij tegenhoudt , zelf was ik ook altijd van mening dat als je als ouders het financieel niet nodig hebt om beide fulltime te werken , je dat vooral ook niet moet doen!
Financieel hebben wij het dus niet perse nodig maar het zou ons wel helpen alle schulden sneller te kunnen aflossen.
woensdag 17 mei 2017 om 17:43
Als je verwacht dat je man je helpt met het huishouden zie je het huishouden in beginsel als jouw taak. En is hij geweldig als hij helpt.
En beetje vent helpt niet maar doet gewoon zijn deel.
woensdag 17 mei 2017 om 18:00
Dat is dus bij veel mensen, zeker met het thuiswerken van tegenwoordig, niet meer aan de orde.Fee-de-Goede schreef: ↑17-05-2017 13:28Dat vind ik vaak niet in de praktijk.
Ik vond het echt niet leuk als ik thuis kwam na school dat ik nooit mijn verhaal kwijt kon, dat alles gehaast moest en mijn ouders vaak niet konden kijken op school bij voorstellingen. Me niet konden brengen naar sport, kijken bij zwemles....ect. Als ik al kon en mocht op sport ivm opvang.
Vriend werkt 40 uur, ik werk 32 uur en er is altijd een van ons aanwezig na schooltijd.