Geschrokken van mijn dochter

17-05-2017 20:03 182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

Ik heb hier al een account maar wilde even mijn verhaal delen onder een ander nick.

Het gaat over mijn dochter, die heeft iemand uitgescholden te hebben voor vieze s... Ze is net aan het puberen maar toch schrik ik hiervan.

Een vrouw wist toevallig dat ze mijn dochter is en heeft telefonisch huilend contact met mij opgenomen. Ze vertelde het verhaal; ze liep met haar hondje buiten en toen kwam er een groepje aangelopen, met mijn dochter erbij. Een vriendin van mijn dochter wilde paar dagen voor dit gebeuren haar hondje aaien maar dat mocht niet/na lang aarzelen toch wel. Vriendinnetje van mijn dochter maakt de opmerking van je mag toch niet het hondje aaien en ze liepen verder. De mevrouw hoorde de meiden van alles over haar schelden onderling over haar. Ze voelde zich rot en bleef omkijken. Uiteindelijk reageerde mijn dochter van wat kijk je nou? Vieze s.

Ik ken dit gedrag niet van haar en schrik hiervan. Ik ga met haar rond de tafel zitten hier over.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Fee-de-Goede schreef:
18-05-2017 16:05
Volgens mij zei jij wel dat we niet in een maatschappij leven waarin dit soort dingen gebeuren.Toch? Dat is dus niet waar.
Ik denk inderdaad dat een groot deel van de Nederlanders niet dagelijks uitgescholden, beroofd en/of bedreigd wordt.
Well, that didn't work.

~An Autobiography~
Poppy4 schreef:
18-05-2017 16:04
Ik zeg ook niet dat het niet aanwezig is, maar hier is het in veel mindere mate als dat jij & een aantal andere forummers omschrijven. Gelukkig.
Hier ook vrij weinig.Ligt eraan waar je woont. In Gemeente Rotterdam zal het veel meer gebeuren dan in Gemeente Apeldoorn.
Bumba1985 schreef:
18-05-2017 13:37
Mij ook ja....

Vanderweek nog een groepje jongens van toch max een jaar of 14 die begonnen te roepen 'daar moet een piemel in' toen ik langs kwam fietsen. WTF? O_O
:rofl:
Poppy4 schreef:
18-05-2017 16:17
Ik denk inderdaad dat een groot deel van de Nederlanders niet dagelijks uitgescholden, beroofd en/of bedreigd wordt.
Ik mijn hele leven nog geen 1x,heb geluk gehad.
Poppy4 schreef:
Het ging hier over schelden. Beroven en bedreigen is wel even wat anders dan schelden.

Misschien horen de meeste mensen het niet, omdat ze toch een koptelefoon op hebben. :P
LaFleurNoire schreef:
18-05-2017 16:13
Ik ben het absoluut niet met je eens. Ik vind vooral dat je pseudopsychologische taal bezigt en blijkbaar zelf niet veel pubers om je heen hebt, of uberhaupt kinderen. Of ouders.
Wellicht zijn mijn ervaringen anders dan die van jou. Mijn ouders raakten half in paniek soms als er iets niet goed ging en dat werkte averechts voor mij en mijn ouders. Ik was namelijk al meer dan timide genoeg. Misschien is ook mijn hele punt niet goed overgekomen en heb ik het onhandig geschreven in mijn vorige posts. Het gaat mij er ook niet om om wel of niet te straffen of streng op te treden. Waar het mij om gaat is om tijdens dat proces het contact niet te verliezen door telkens te blijven praten en vooral te blijven luisteren. Het is misschien niet alleen de puber die perse op dat moment zo kwetsbaar is, maar meer nog de band tussen ouder en kind. Ik zat behoorlijk met mezelf in de knoop als puber en voelde me natuurlijk totaal niet begrepen. Dat hoort er een beetje bij, maar niet te veel natuurlijk. Om als ouder meteen van wal te steken tegen je puber en te beginnen met bozig en verwijtend te preken zonder eerst te luisteren en dan ook echt goed en aandachtig te luisteren...dat werkte in elk geval absoluut niet voor mij en beschadigde het vertrouwen. Dus misschien heb ik te veel vanuit mezelf gereageerd en klopt het niet bij dit topic...maar ik ken de dochter van to natuurlijk ook niet, dus daar kan ik helaas niet zo veel van zeggen. Niet iedere puber is hetzelfde, sommigen kunnen misschien veel beter gedijen op strengheid en straf en anderen hebben een totaal andere aanpak nodig met meer geduld en subtiliteit.
Gelukkig word ik niet dagelijks uitgescholden. Maar als docent maak je soms rare dingen mee. Zo verwenste een leerlinge, een heel iel, op het oog breekbaar meisje, mij: "Tief toch op vuile stoephoer!!" terwijl ik juist bezig was haar te helpen zoeken naar een alternatief nadat ze zonder zich af te melden niet verschenen was op een examen. Ze verwachtte meteen dat examen te mogen maken, maar dat was natuurlijk onmogelijk en toen schoot ze uit haar slof.
Omdat er al eerder van alles bij andere docenten was gebeurd werd er een gesprek met moeder en dochter gearrangeerd. Ik was daar ook bij. En bizar...de moeder weigerde te geloven dat haar dochter zich zo misdragen had. Ze ging tekeer tegen ons..."Ik ken mijn kind beter dan jullie haar kennen..." de stoom kwam uit haar oren van woede.

Tja, het meisje is geschorst. ze gedroeg zich totaal onmogelijk. Ik hoop dat ze inmiddels wat ouder en wijzer is geworden...
shisha schreef:
18-05-2017 16:30
Om als ouder meteen van wal te steken tegen je puber en te beginnen met bozig en verwijtend te preken zonder eerst te luisteren en dan ook echt goed en aandachtig te luisteren...
TO heeft echt nergens ook maar iets laten doorschemeren van verwijten en bozig gedrag richting dochter. Ze is juist eerst in gesprek gegaan.
Voortaan niet zo projecteren.
O, om nog even terug te komen op het verhaal van TO: als de dochter het niet heeft gedaan is dat hartstikke fijn en vast een pak van het hart van TO. Dat hoop ik dus.
En mocht ze het wel gedaan hebben: Aanpakken dat kreng, wat denkt ze wel niet? Puber of geen puber...ieder welvoelend mens ervaart een grens in communicatie met anderen. Mensen zomaar uitschelden is gestoord. Of je nou 14 bent of 40.
shisha schreef:
18-05-2017 16:06
Ben je het niet met me eens dan als ik schrijf dat pubers in een kwetsbare levensfase zitten en dat we dus eerst geduldig met ze moeten proberen te praten, voordat we boos worden of onze irritatie beginnen te uiten?

Ik zeg dit omdat de ouders vaak zelf zo van slag zijn door de situatie en zich zo verantwoordelijk voelen dat ze niet meer rustig kunnen praten met hun kinderen en heel veel angst en stress en onzekerheid gaan projecteren en uiten, zodat er vaak voor de emoties van het kind zelf geen plaats meer is.
Als een vrouw niet wil dat iemand haar hond aait, dan moet iedereen die ouder is dan 4 jaar dat gewoon snappen. Welke puber wordt nu sociaal-emotioneel belast door een mededeling dat je liever niet hebt dat je hij of zij je hond aait? Het moet niet zotter worden!

(Stel dat die puber die hond wel had geaaid en was gebeten ofzo, had je dan eens moeten horen wat er zou worden geroepen.)
shisha schreef:
Wellicht zijn mijn ervaringen anders dan die van jou. Mijn ouders raakten half in paniek soms als er iets niet goed ging en dat werkte averechts voor mij en mijn ouders. Ik was namelijk al meer dan timide genoeg. Misschien is ook mijn hele punt niet goed overgekomen en heb ik het onhandig geschreven in mijn vorige posts. Het gaat mij er ook niet om om wel of niet te straffen of streng op te treden. Waar het mij om gaat is om tijdens dat proces het contact niet te verliezen door telkens te blijven praten en vooral te blijven luisteren. Het is misschien niet alleen de puber die perse op dat moment zo kwetsbaar is, maar meer nog de band tussen ouder en kind. Ik zat behoorlijk met mezelf in de knoop als puber en voelde me natuurlijk totaal niet begrepen. Dat hoort er een beetje bij, maar niet te veel natuurlijk. Om als ouder meteen van wal te steken tegen je puber en te beginnen met bozig en verwijtend te preken zonder eerst te luisteren en dan ook echt goed en aandachtig te luisteren...dat werkte in elk geval absoluut niet voor mij en beschadigde het vertrouwen. Dus misschien heb ik te veel vanuit mezelf gereageerd en klopt het niet bij dit topic...maar ik ken de dochter van to natuurlijk ook niet, dus daar kan ik helaas niet zo veel van zeggen. Niet iedere puber is hetzelfde, sommigen kunnen misschien veel beter gedijen op strengheid en straf en anderen hebben een totaal andere aanpak nodig met meer geduld en subtiliteit.
Je projecteert. Kennelijk had jij graag gewild dat jouw ouders zo met je om waren gegaan, de fluwelen handschoentjes, softe gesprekken, snoezelig en warm.
Dat is geen universele waarheid, lang niet iedere puber, ik durf wel te stellen vrijwel geen enkele puber, voelt zich daar fijn bij, of heeft daar iets aan.
Duidelijkheid, daarentegen, tot hier en niet verder, geeft zekerheid. En duidelijkheid hoeft helemaal niet gepaard te gaan met strengheid en straf.

Het voorbeeld hierboven, met de scheldende leerlinge tegen een docent die behulpzaam is, daar bereik je geen bal mee met begripvolle softe praatjes over sociaal emotioneel er nog niet aan toe zijn. En weer een duidelijk voorbeeld van een ouder die er van overtuigd is dat hun kind zo'n verschrikkelijk pareltje is.
Poppy4 schreef:
Dat denk ik ook.

Maar zo van streek zijn omdat een puber je uitscheldt? Ik vind het wat overdreven. Pfff, die mevrouw is overgevoelig, of een dramaqueen.

Ik zou als ik die vrouw was mijn schouders ophalen en denken 'whatever!'.
LaFleurNoire schreef:
18-05-2017 10:02
Of je wilt even lekker rellen, of je bent ontstellend naïef. Of je denkt dat je er zo makkelijk van af kunt komen, dat kan ook nog. Categorie "mijn kind doet zoiets niet!"
Of die vrouw verwart haar dochter inderdaad met een ander meisje. Of die vrouw heeft zich vergist.

Of hebben volwassenen altijd gelijk t.o.v. een puber vind jij?
gedanst schreef:
18-05-2017 16:55
Of die vrouw verwart haar dochter inderdaad met een ander meisje. Of die vrouw heeft zich vergist.

Nee hoor, het kan ook dat die mevrouw haar inderdaad verward heeft met een ander kind, of dat de vrouw niet helemaal tof in haar toko was. Niemand zegt dat het meisje werkelijk gescholden heeft.

Maar als ze dan wel heeft gedaan past pedagogisch op de hurken volgens mij echt niet. Dan mag ze van mij hard aangepakt worden. Nee, geen schop onder d'r hol natuurlijk...hoewel ;-)..
Ik bedoel dat haar dan wel heel duidelijk mag worden gemaakt dat dergelijk gedrag volkomen gestoord is.

En dan reageerde mevrouw misschien wat overgevoelig, maar iemand, ook een volwassene,kan net heel beroerd in haar vel zitten en dan kun je dat er net niet bij hebben. Zomaar uitgescholden worden is een emotionele aanranding vind ik. Dat hoeft niet getolereerd te worden. Al is de dader een puber.
anoniem_181204 wijzigde dit bericht op 18-05-2017 17:07
3.07% gewijzigd
Hunniebunnie schreef:
18-05-2017 16:45
Als een vrouw niet wil dat iemand haar hond aait, dan moet iedereen die ouder is dan 4 jaar dat gewoon snappen. Welke puber wordt nu sociaal-emotioneel belast door een mededeling dat je liever niet hebt dat je hij of zij je hond aait? Het moet niet zotter worden!

(Stel dat die puber die hond wel had geaaid en was gebeten ofzo, had je dan eens moeten horen wat er zou worden geroepen.)
We weten toch niet hoe dat gegaan is? Misschien was die vrouw op dat moment wel sociaal-emotioneel belast en vertoonde die vrouw helemaal geen logisch gedrag en is dat wat puber dochter niet begrijpt of kan plaatsen. Ik had het niet letterlijk over het eventueel wel of niet mogen aaien van dat hondje, maar over de hele manier waarop het is gegaan, ook in samenhang met puberaal groepsgedrag en eventuele onzekerheid die gemaskeerd wordt door extra stoer gedrag.
gedanst schreef:

Ja, dit is misschien eigenlijk ook wel een beetje wat mij dwarszit in dit verhaal. Want is het niet een beetje een motie van wantrouwen om samen met je dochter, die al heeft gezegd dat het hele verhaal niet kan kloppen naar die wildvreemde vrouw te gaan en het dan van die vrouw af te laten hangen?
Als je die vrouw nu een klein beetje kende, maar een wildvreemde vrouw?
Stel dat ze niet helemaal spoort?
shisha schreef:
18-05-2017 17:05
We weten toch niet hoe dat gegaan is? Misschien was die vrouw op dat moment wel sociaal-emotioneel belast en vertoonde die vrouw helemaal geen logisch gedrag en is dat wat puber dochter niet begrijpt of kan plaatsen. Ik had het niet letterlijk over het eventueel wel of niet mogen aaien van dat hondje, maar over de hele manier waarop het is gegaan, ook in samenhang met puberaal groepsgedrag en eventuele onzekerheid die gemaskeerd wordt door extra stoer gedrag.
We weten dat inderdaad niet, niemand zegt ook DAT de dochter het heeft gedaan.
Om voor mezelf te spreken: ALS de dochter het heeft gedaan mag ze wat mij betreft flink op haar lazer krijgen.

En natuurlijk kan die mevrouw gek zijn, of de dochter verward hebben met een ander. Daar moet TO eerst achter komen. En volgens mij probeert ze dat op een heel normale manier.
orkenflow schreef:
Het ging hier over schelden. Beroven en bedreigen is wel even wat anders dan schelden.

Misschien horen de meeste mensen het niet, omdat ze toch een koptelefoon op hebben. :P
Die koptelefoons zie je hier dan weer wel veel! We wonen namelijk vlakbij een middelbare school :D .

Overigens reageerde ik niet op TO in de reactie waar je in deze quote op reageert, maar op die van Fee-de-Goede-fee die het in haar reactie wel over beroven en bedreigen had.
Well, that didn't work.

~An Autobiography~
Ondertussen ben ik nu eigenlijk best wel benieuwd of TO al langs is geweest en zo ja, wat daarvan de uitkomst was...
Well, that didn't work.

~An Autobiography~
gedanst schreef:

Nee hoor, dat vind ik helemaal niet en dat beweer ik ook nergens. Ik vind wel dat TO bijzonder naïef is door te zeggen dat zij zeker weet dat haar dochter niet liegt omdat ze haar kind kent. Voorbeelden te over van ouders die hun kinderen toch net zo goed dachten te kennen en wier bloedjes toch echt dingen deden waarvan ze zeiden dat ze die nooooooit zouden doen.
shisha schreef:
18-05-2017 17:05
Oh ja, nu is niet alleen de puber sociaal emotioneel niet helemaal goed, maar de mevrouw ook. Al had het mens radslagen door het park gemaakt, of huilend graspollen uit de grond getrokken, nog steeds geen reden om dan maar te gaan schelden. Een kind weet dat, als het goed is, een sociaal emotioneel onvolwassen puber net zo goed.

Er is helemaal geen excuus voor schelden, nooit.
Bumba1985 schreef:
18-05-2017 13:37
Mij ook ja....

Vanderweek nog een groepje jongens van toch max een jaar of 14 die begonnen te roepen 'daar moet een piemel in' toen ik langs kwam fietsen. WTF? O_O
Hahaha...wil je niet uitlachen, maareh je weet vanaf nu dat je officieel een MILF bent!? Een Mother I Like TO Fuck.

Compliment, toch? ;-)
Uiteraard is dit een kwestie van hoor wederhoor en pubergedrag.

Heel eerlijk: ik wil ook niet dat mensen aan mijn honden komen. Ze kunnen in hun enthousiasme springen met vieze poten of juist heel bang worden en bijten met alle gevolgen van dien. Dus blijven mensen van mijn honden af. Wat mij opvalt is het groepje waar ze mee omgaat: zij willen per se dat hondje aaien, de eigenaresse wil dat niet. Ze drammen door en uiteindelijk mag het wel. Ze gaan dus over de grenzen van iemand heen. Da's groepsdruk. Zeker omdat kennelijk die mevrouw al niet goed in haar vel zat, is zo'n voorval gaat 'etteren' bij die mevrouw en maakt ze er meer van dan het in wezen is. Maar voor haar is het groot.

Ze komen haar later weer tegen. Volkomen onnodig gaan ze achter de rug van die mevrouw om, roddelen over iets dat ze voor elkaar hebben gekregen en wat voor een naar mens die mevrouw wel niet is omdat ze hen niet gelijk hun zin gaf. Wederom groepsdruk en pubergedrag.

Zon groepje kan ervoor zorgen dat pubers "meelopen" Misschien is dat in het geval van jouw dochter ook wel zo. Geen idee. Maar ik zou inderdaad ook een gesprekje aangaan met je dochter, eens vragen naar het hoe en waarom. Als daar een antwoord uitkomt ,kun je beslissen of excuses maken en eventueel een straf daarbij horen.
LaFleurNoire schreef:
18-05-2017 16:09
Of je ziet/merkt het niet. Mijn dochter kwam gisteren thuis met het verhaal dat een paar jongens uit haar klas een klasgenootje uitmaakten voor hoer. Omdat er een meningsverschil was over het maken van groepjes bij gym. Groep 5/6, dus 9 en 10-jarigen. Dochter wist niet eens wat het betekende en ik gok het gros van de klasgenootjes ook niet.
Veel van dergelijk gedrag merk je niet zo snel op.
Een 9 of 10 jarige die niet weet wat een hoer is?
Sorry, maar dat lijkt me zeer sterk. Misschien eveneens eensituatie waarin een kind iets zegt dan de realiteit cq de realiteit enigszins verdraaid?
shisha schreef:
18-05-2017 17:08
Ja, dit is misschien eigenlijk ook wel een beetje wat mij dwarszit in dit verhaal. Want is het niet een beetje een motie van wantrouwen om samen met je dochter, die al heeft gezegd dat het hele verhaal niet kan kloppen naar die wildvreemde vrouw te gaan en het dan van die vrouw af te laten hangen?
Als je die vrouw nu een klein beetje kende, maar een wildvreemde vrouw?
Stel dat ze niet helemaal spoort?
Een wildvreemde vrouw zou het telefoonnummer van TO niet hebben lijkt me. Dus er is wel sprake van kennen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven