Egoïstische moeder?
zaterdag 20 mei 2017 om 18:12
Heb even de kijk van een ander nodig, want heb het even helemaal gehad met haar.
Al jaren is het voor mijn moeder te veel moeite om rekening te houden, met mij en mijn gezin. (Voor mijn broer en zijn gezin is wel alles mogelijk, van wassen/strijken tot oppassen)
Nu moeten we daar morgen gaan klussen, geen probleem en daarna is er soep. Nu is mijn zoon, die ook gaat helpen vegetariër en we vroegen dus of de soep vegetarisch was. Nou dat was een hele rare vraag, ze had heus wel aan hem gedacht, ze had 2 broodjes kaas voor hem
Ik heb nu dus echt zo iets van, ze bekijkt het maar met haar klus.
Al jaren is het voor mijn moeder te veel moeite om rekening te houden, met mij en mijn gezin. (Voor mijn broer en zijn gezin is wel alles mogelijk, van wassen/strijken tot oppassen)
Nu moeten we daar morgen gaan klussen, geen probleem en daarna is er soep. Nu is mijn zoon, die ook gaat helpen vegetariër en we vroegen dus of de soep vegetarisch was. Nou dat was een hele rare vraag, ze had heus wel aan hem gedacht, ze had 2 broodjes kaas voor hem
Ik heb nu dus echt zo iets van, ze bekijkt het maar met haar klus.
Such a beautiful place to be with Friends.
zaterdag 20 mei 2017 om 18:43
zaterdag 20 mei 2017 om 18:44
Oudere mensen hebben vaak gewoon geen idee hoe ze iets klaar moeten maken waar écht geen vlees in zit. Is geen onwil, maar die kennen vaak allerlei nieuwere producten niet, gewoon omdat ze die nooit gebruiken, kennen allerlei vegetarische recepten niet, puur omdat ze die nooit nodig hebben. Dus als dan iemand zegt geen vlees te willen, weten ze niet hoe daar een maaltijd van te breien. Overigens kan je zoon wel gewoon groente en aardappelen eten, dus stel dat je ouders traditioneel koken, kan hij toch gewoon meeëten van de groenten en de aardappelen, en het vlees laten staan?
En anders leer jij je ouders een keer wat lekkere gerechten maken zonder vlees (Joh, mam, ik snap dat je het moeilijk vindt, maar kijk, als je nou dit doet met champignons en uien, en dat doet met rijst of aardappelen, dan wordt het kei-lekker en kan Joris ook meeëten...)...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zaterdag 20 mei 2017 om 18:44
Hahahaha, ik heb dat ook zo vaak gehad, dan wisten mensen het wel, maar kon ik toch de hele avond doen met plakjes komkommer en stokbrood met kruidenboter, of een tosti (terwijl er was gezegd dat ik gewoon avondeten zou krijgen)
Nu weet je het, en kun je zelf een soepje meenemen (desnoods een blikje)
Stom, maar mensen die zo weinig van vegetarisch eten weten moet je vooral niet gaan dwingen, dat word alleen maar smerig.
En wees blij dat ze tenminste eerlijk is, de keren dat ik bijvoorbeeld garnalen van een "vegetarische pizza" heb zitten plukken zijn niet te tellen.
Het is wel heel jammer dat ze niet wat meer haar best doet terwijl jullie speciaal voor haar komen om te helpen, maar goed, het zit er blijkbaar niet in.
Nu weet je het, en kun je zelf een soepje meenemen (desnoods een blikje)
Stom, maar mensen die zo weinig van vegetarisch eten weten moet je vooral niet gaan dwingen, dat word alleen maar smerig.
En wees blij dat ze tenminste eerlijk is, de keren dat ik bijvoorbeeld garnalen van een "vegetarische pizza" heb zitten plukken zijn niet te tellen.
Het is wel heel jammer dat ze niet wat meer haar best doet terwijl jullie speciaal voor haar komen om te helpen, maar goed, het zit er blijkbaar niet in.
zaterdag 20 mei 2017 om 18:45
Mensen kunnen van alles eisen. Wat jij inwilligt is aan jou. Misschien iets zuiniger zijn met jezelf?LoveDobby schreef: ↑20-05-2017 18:23Dat wordt min of meer van ons geëist, mijn vader is slecht ter been en kan het dus niet meer. De planning was donderdag, dat was gevraagd, maar opeens moest het morgen, want ze moest een afspraak maken met de stoffeerder en die kon allen maandag. Dus wij moesten onze plannen maar omgooien.
zaterdag 20 mei 2017 om 18:49
zaterdag 20 mei 2017 om 18:49
Soep zonder vlees hoeft toch geen probleem te zijn?pejeka schreef: ↑20-05-2017 18:44Oudere mensen hebben vaak gewoon geen idee hoe ze iets klaar moeten maken waar écht geen vlees in zit. Is geen onwil, maar die kennen vaak allerlei nieuwere producten niet, gewoon omdat ze die nooit gebruiken, kennen allerlei vegetarische recepten niet, puur omdat ze die nooit nodig hebben. Dus als dan iemand zegt geen vlees te willen, weten ze niet hoe daar een maaltijd van te breien. Overigens kan je zoon wel gewoon groente en aardappelen eten, dus stel dat je ouders traditioneel koken, kan hij toch gewoon meeëten van de groenten en de aardappelen, en het vlees laten staan?
En anders leer jij je ouders een keer wat lekkere gerechten maken zonder vlees (Joh, mam, ik snap dat je het moeilijk vindt, maar kijk, als je nou dit doet met champignons en uien, en dat doet met rijst of aardappelen, dan wordt het kei-lekker en kan Joris ook meeëten...)...
Tomatensoep, champignonsoep, preisoep, pompoensoep, linzensoep, hahaha, er zijn wel duizend vegetarische soepen, zelfs wel een aantal die je gewoon kant en klaar in de supermarkt kunt kopen, en enge rare ingrediënten hoeven er ook heus niet in.
En gewoon even een omeletje bakken ofzo voor bij de aardappelen is natuurlijk ook niet echt moeilijk.
Als het zo moeilijk is voor mensen zou je suggesties kunnen doen, maar mijn ervaring is dat het in dit soort gevallen meer een soort onwil is, men vind het onzin en is dan niet bereid om iets extra's te doen.
Prima hoor, ik zou dan gewoon zelf iets meenemen.
anoniem_205211 wijzigde dit bericht op 20-05-2017 18:52
0.03% gewijzigd
zaterdag 20 mei 2017 om 18:51
Frustratie blijft wel, maar dat komt omdat het al veel langer speelt, dat ze weigert rekening met ons te houden (heb weleens een topic geöpend over het kerstdiner en hoe ik er onder uit kan komen)gizzmo-returns schreef: ↑20-05-2017 18:43De meerderheid heeft volgens mij een andere kijk erop dan jij, kan je daar wat mee of blijf je in je frustratie zitten?
Maar jullie blik had ik wel even nodig. Neem morgen verse brocollisoep voor hem mee, wetent dat mijn moeder zich wel beledigd zal voelen, maar dat maakt me niet uit.
Such a beautiful place to be with Friends.
zaterdag 20 mei 2017 om 18:51
Ah, maar ze zijn daar voor moeders hè, om haar te helpen.sinnombre schreef: ↑20-05-2017 18:49Dat is waarschijnlijk een eigen keuze om geen vlees te eten. Je moet dat niet andermans probleem maken.
Je doet alsof hij een glutenallergie heeft of erger en ter plekke dood neervalt van een broodje kaas een keer.
Dan kook jij toch de rest van de week een betere maaltijd voor hem?
Beetje raar is het dan wel dat ze niet een beetje haar best doet.
zaterdag 20 mei 2017 om 18:53
paleviolet schreef: ↑20-05-2017 18:49Soep zonder vlees hoeft toch geen probleem te zijn?
Tomatensoep, champignonsoep, preisoep, pompoensoep, linzensoep, hahaha, er zijn wel duizend vegetarische soepen, zelf wel een aantal die je gewoon kant en klaar in de supermarkt kunt kopen, en enge rare ingrediënten hoeven er ook heus niet in.
En gewoon even een omeletje bakken ofzo voor bij de aardappelen is natuurlijk ook niet echt moeilijk.
Als het zo moeilijk is voor mensen zou je suggesties kunnen doen, maar mijn ervaring is dat het in dit soort gevallen meer een soort onwil is, men vind het onzin en is dan niet bereid om iets extra's te doen.
Oudere mensen kennen vaak alleen soepen van versgetrokken bouillon en daar zit nou eenmaal vlees in.
Ik denk dan ook niet dat het onwil is van die oma, maar gewoon niet weten hoe of wat. Een omelet eten vinden ze iets voor op brood, niet voor bij de warme maaltijd, bijvoorbeeld.
Maar waar het om gaat is: als het verder lieve en zorgzame grootouders zijn, dan ga je toch niet zeuren over het feit dat je "alleen maar" een broodje kaas krijgt?
zaterdag 20 mei 2017 om 18:54
Die soepen die jij allemaal op noemt eet ik allemaal met vlees als ik al soep eet. Ik ben al geen grote liefhebber van soep maar soep zonder vlees eet ik echt niet.paleviolet schreef: ↑20-05-2017 18:49Soep zonder vlees hoeft toch geen probleem te zijn?
Tomatensoep, champignonsoep, preisoep, pompoensoep, linzensoep, hahaha, er zijn wel duizend vegetarische soepen, zelfs wel een aantal die je gewoon kant en klaar in de supermarkt kunt kopen, en enge rare ingrediënten hoeven er ook heus niet in.
zaterdag 20 mei 2017 om 18:57
Blondie456 schreef: ↑20-05-2017 18:54Die soepen die jij allemaal op noemt eet ik allemaal met vlees als ik al soep eet. Ik ben al geen grote liefhebber van soep maar soep zonder vlees eet ik echt niet.
zaterdag 20 mei 2017 om 18:58
En als je dat weglaat heb je een vegetarische soep, moeilijker is het echt niet.
Oma wist al dat kleinzoon die soep niet zou willen, en dacht dat alleen broodjes kaas wel genoeg zou zijn.
Want hij is tenslotte principieel, dus hij moet het maar voelen, zoiets.
Prima hoor, maar het lullige is dat als TO er niet achteraan had gebeld, hij dus met alleen een broodje kaas had gezeten.
Ga je niet dood van, maar aangezien hij oma komt helpen komt het niet zo aardig over.
anoniem_205211 wijzigde dit bericht op 20-05-2017 18:59
0.54% gewijzigd
zaterdag 20 mei 2017 om 18:59
Klopt. Een kennis van ons is vegetariër, niet eens zozeer uit principe, maar ze vindt vlees niet lekker, Maar ze is echt niet allergisch voor vlees, of valt kokhalzend ter aarde van de aanblik van vlees. Toch vinden we het prima als we daar een vegetarische maaltijd krijgen. Niks mis mee. Dan zeggen we toch ook niet van "Joh, je valt echt niet dood neer als je voor ons een biefstuk of schnitzel bakt, je hoeft het zelf niet te eten..."sinnombre schreef: ↑20-05-2017 18:49Dat is waarschijnlijk een eigen keuze om geen vlees te eten. Je moet dat niet andermans probleem maken.
Je doet alsof hij een glutenallergie heeft of erger en ter plekke dood neervalt van een broodje kaas een keer.
Dan kook jij toch de rest van de week een betere maaltijd voor hem?
zaterdag 20 mei 2017 om 19:00
Komop Pejeka...."oudere mensen kennen meestal alleen versgetrokken bouillon"....pejeka schreef: ↑20-05-2017 18:53Oudere mensen kennen vaak alleen soepen van versgetrokken bouillon en daar zit nou eenmaal vlees in.
Ik denk dan ook niet dat het onwil is van die oma, maar gewoon niet weten hoe of wat. Een omelet eten vinden ze iets voor op brood, niet voor bij de warme maaltijd, bijvoorbeeld.
Maar waar het om gaat is: als het verder lieve en zorgzame grootouders zijn, dan ga je toch niet zeuren over het feit dat je "alleen maar" een broodje kaas krijgt?
De ouderen die ik ken kunnen allemaal prima soep maken van moderne recepten.
Vegasoep is heel makkelijk.
zaterdag 20 mei 2017 om 19:03
Weet je, ik vind het al raar dat er van te voren zo uitgebreid over dat eten is gezeurd. Ik heb vaak genoeg mijn oma's geholpen met allerlei dingen, maar nog nooit uitgebreid van tevoren zo gezanikt over het eten. Ik zag wel wat er was, en lustte ik het niet, of vond ik het niet lekker (stel dat), dan had ik gewoon een boterham met kaas of iets anders genomen op dat moment en klaar. En had ik dan nog trek in iets anders gehad, had ik dat thuis wel gepakt. Niet alsof je dan opeens levenslang op water en droog brood zit hè, omdat je één keer zomaar alleen maar een broodje kaas krijgt...paleviolet schreef: ↑20-05-2017 18:58En als je dat weglaat heb je een vegetarische soep, moeilijker is het echt niet.
Oma wist al dat kleinzoon die soep niet zou willen, en dacht dat alleen broodjes kaas wel genoeg zou zijn.
Want hij is tenslotte principieel, dus hij moet het maar voelen, zoiets.
Prima hoor, maar het lullige is dat als TO er niet achteraan had gebeld, hij dus met alleen een broodje kaas had gezeten.
Ga je niet dood van, maar aangezien hij oma komt helpen komt het niet zo aardig over.
zaterdag 20 mei 2017 om 19:05
Maar jij bent heilig. Je kan niet verlangen dat andere mensen dat ook zijn.pejeka schreef: ↑20-05-2017 19:03Weet je, ik vind het al raar dat er van te voren zo uitgebreid over dat eten is gezeurd. Ik heb vaak genoeg mijn oma's geholpen met allerlei dingen, maar nog nooit uitgebreid van tevoren zo gezanikt over het eten. Ik zag wel wat er was, en lustte ik het niet, of vond ik het niet lekker (stel dat), dan had ik gewoon een boterham met kaas of iets anders genomen op dat moment en klaar. En had ik dan nog trek in iets anders gehad, had ik dat thuis wel gepakt. Niet alsof je dan opeens levenslang op water en droog brood zit hè, omdat je één keer zomaar alleen maar een broodje kaas krijgt...
zaterdag 20 mei 2017 om 19:05
Ow er is zoveel lekkere makkelijke soep te maken zonder vlees. Ik zou bij je moeder aangeven dat een broodje kasx niet voldoende is. Dus of ze een ei kan bakken of een soepje maakt voor hem zonder vlees. Anders zoeken ze het maar uit maar komt je partner niet klussen.
Je moet je grenzen en wensen aangeven. Gewoon rustig maar duidelijk.
Je moet je grenzen en wensen aangeven. Gewoon rustig maar duidelijk.
zaterdag 20 mei 2017 om 19:07
Vegasoep kan heel makkelijk zijn maar moet de rest daar voor onder doen? Soep zonder vlees die mag je voor mij gelijk door de plee spoelen. Ik eet dat echt niet.herfstappeltaart schreef: ↑20-05-2017 19:00Komop Pejeka...."oudere mensen kennen meestal alleen versgetrokken bouillon"....
De ouderen die ik ken kunnen allemaal prima soep maken van moderne recepten.
Vegasoep is heel makkelijk.