Egoïstische moeder?
zaterdag 20 mei 2017 om 18:12
Heb even de kijk van een ander nodig, want heb het even helemaal gehad met haar.
Al jaren is het voor mijn moeder te veel moeite om rekening te houden, met mij en mijn gezin. (Voor mijn broer en zijn gezin is wel alles mogelijk, van wassen/strijken tot oppassen)
Nu moeten we daar morgen gaan klussen, geen probleem en daarna is er soep. Nu is mijn zoon, die ook gaat helpen vegetariër en we vroegen dus of de soep vegetarisch was. Nou dat was een hele rare vraag, ze had heus wel aan hem gedacht, ze had 2 broodjes kaas voor hem
Ik heb nu dus echt zo iets van, ze bekijkt het maar met haar klus.
Al jaren is het voor mijn moeder te veel moeite om rekening te houden, met mij en mijn gezin. (Voor mijn broer en zijn gezin is wel alles mogelijk, van wassen/strijken tot oppassen)
Nu moeten we daar morgen gaan klussen, geen probleem en daarna is er soep. Nu is mijn zoon, die ook gaat helpen vegetariër en we vroegen dus of de soep vegetarisch was. Nou dat was een hele rare vraag, ze had heus wel aan hem gedacht, ze had 2 broodjes kaas voor hem
Ik heb nu dus echt zo iets van, ze bekijkt het maar met haar klus.
Such a beautiful place to be with Friends.
zaterdag 20 mei 2017 om 20:59
Precies. Voor een kom soep kom ik ook niet klussen. Toedeloe.MoirenPhae schreef: ↑20-05-2017 19:12Ik had er echt wel de schijt in als ik na een dienst van 10-12 uur, terwijl er beloofd was eten voor mij te bewaren op hun verjaardag, er gewoon geen eten was. Of 1 sateetje.
Inderdaad reden om na mijn werk niet meer langs te gaan.
Ik vind het onbeschoft en asociaal. Mensen komen je helpen, dan zorg je dat ze genoeg! eten en drinken krijgen.
zaterdag 20 mei 2017 om 21:02
Kortom, je zeurt.
Het heeft helemaal niets met vegetarisch eten, twee broodjes kaas of wat dan ook te maken, je broers worden voorgetrokken.
Dan ga je gewoon lekker niet, en laat je broers en hun nietslustende zonen het werk doen!
Maar niet gaan zeuren over een broodje kaas, dat heeft er niets mee te maken, je gaat helpen of niet niet helpen. punt.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
zaterdag 20 mei 2017 om 21:03
TO wel toch??
zaterdag 20 mei 2017 om 21:04
Geen idee. Ik ga bij soep er vanuit dat er meer is dan alleen soep. Tenzij een goede maaltijdsoep.
zaterdag 20 mei 2017 om 21:05
zaterdag 20 mei 2017 om 21:06
Haha ja dat zei ik ook al. Maar....Wie weet zijn die 2 broodjes kaas wel veel lekkerder dan die soep
Misschien is het wel fabriekssoep uit een zakje (van dat poeder wat je aan moet lengen met water, blegh!!), en zijn het 2 heerlijke, verse pistoletjes van de bakker met roomboter en oude kaas... Nou ik zou het wel weten als ik mag kiezen...
appelientjex wijzigde dit bericht op 20-05-2017 21:18
2.96% gewijzigd
zaterdag 20 mei 2017 om 21:08
TO doet het voorkomen alsof het niet zo is. Anders snap ik t probleem ook niet. Soep met extra's of brood met extra's, what's the difference?MoirenPhae schreef: ↑20-05-2017 21:04Geen idee. Ik ga bij soep er vanuit dat er meer is dan alleen soep. Tenzij een goede maaltijdsoep.
appelientjex wijzigde dit bericht op 20-05-2017 21:11
18.44% gewijzigd
zaterdag 20 mei 2017 om 21:11
Berekenend bedoel je?
Maar ja, doorgaans wel. Mijn moeder woont om de hoek, dus daar gaat het niet op, maar andere familie woont ver weg, dus als ik er tijd, moeite en geld (benzine bijvoorbeeld) insteek, dan vind ik het prettig als ik gewoon een stevige hap krijg.
zaterdag 20 mei 2017 om 21:20
zaterdag 20 mei 2017 om 21:23
Als het keer op keer gebeurt en ik na een lange dag klussen en 200+ kilometer rijden nog langs een afhaaltoko moet of thuis moet koken, dan wel. Of dan zeg ik dat eten niet nodig is en dan haak ik eerder af.
zaterdag 20 mei 2017 om 21:36
Ja, die heeft het over moeten. NIks moet en als je vindt dat je moeder je broer voortrekt, dan zeg je het of dan eet je niet mee inderdaad.
zaterdag 20 mei 2017 om 21:57
Ok TO, tijd om gewoon de onderliggende reden aan te kaarten bij moeders. En niet blijven hangen in een broodje kaas, want dan gaat de discussie daarover en gaat ze in de verdediging. En kom je geen steek verder, want dan krijg je eenzelfde discussie als hier op t forum. Noem het desnoods als voorbeeld, maar het gaat daar NIET over. Het gaat om onderliggende emoties en oude, fundamentele pijn. Dit komt zo hard bij jou aan omdat het iets anders bij jou raakt. Het triggert negatieve gedachten over jezelf. Weet je wat dat is? Is het de gedachte dat je niet goed genoeg bent? Dat ze niet van je houdt? Wat is het?
zaterdag 20 mei 2017 om 22:04
Dat broer wordt voorgetrokken op TO is behoorlijk frustrerend (zit in dezelfde situatie). Maar kunnen die zonen die gaan klussen niet voor hun eigen lunch zorgen? Zelfstandig en woont op zichzelf las ik ergens, maar mammie neemt eten voor hem mee? ik weet niet hoe oud de zoon van TO is (i.i.g. oud genoeg om te klussen), maar die zat toch onderhand ook wel gemerkt hebben dat hij niets/weinig van oma te verwachten heeft v.w.b. vegetarisch eten? Dus of niet klussen of wel klussen en broodjes kaas aanvullen met wat extra's. Zelf ! dus niet mamma....
zaterdag 20 mei 2017 om 22:04
Ik denk dat je 2 opties hebt
1. Accepteren dat je moeder je broers en hun gezin voortrekken en voor de lieve vrede je ongenoegen inslikken.
2. Het contact met je familie drastisch verminderen zodat je minder vaak gekwest wordt.
Ik denk niet dat confronteren iets zou helpen. Je moeder zal altijd ontkennen dat ze haar zoons voortrekt en jij krijgt dan weer te horen dat je ondankbaar bent.
1. Accepteren dat je moeder je broers en hun gezin voortrekken en voor de lieve vrede je ongenoegen inslikken.
2. Het contact met je familie drastisch verminderen zodat je minder vaak gekwest wordt.
Ik denk niet dat confronteren iets zou helpen. Je moeder zal altijd ontkennen dat ze haar zoons voortrekt en jij krijgt dan weer te horen dat je ondankbaar bent.
zaterdag 20 mei 2017 om 22:13
Waarom blijft iedereen maar doorgaan over die soep en die broodjes kaas? Het is toch wel duidelijk dat daar het probleem niet zit. TO voelt zich achtergesteld. Daar moet ze iets mee doen.
Zoals ik al eerder zei TO; je moeder kan wel van alles eisen, maar jij bent degene die het inwilligt. Je moet zuiniger zijn op jezelf. Wanneer je dit soort dingen niet wilt doen voor je moeder, moet je het niet doen. Punt.
Zoals ik al eerder zei TO; je moeder kan wel van alles eisen, maar jij bent degene die het inwilligt. Je moet zuiniger zijn op jezelf. Wanneer je dit soort dingen niet wilt doen voor je moeder, moet je het niet doen. Punt.
zaterdag 20 mei 2017 om 22:55
Dat was een ander, mijn zoon woont nog gewoon thuis (16)Kuko schreef: ↑20-05-2017 22:04Dat broer wordt voorgetrokken op TO is behoorlijk frustrerend (zit in dezelfde situatie). Maar kunnen die zonen die gaan klussen niet voor hun eigen lunch zorgen? Zelfstandig en woont op zichzelf las ik ergens, maar mammie neemt eten voor hem mee? ik weet niet hoe oud de zoon van TO is (i.i.g. oud genoeg om te klussen), maar die zat toch onderhand ook wel gemerkt hebben dat hij niets/weinig van oma te verwachten heeft v.w.b. vegetarisch eten? Dus of niet klussen of wel klussen en broodjes kaas aanvullen met wat extra's. Zelf ! dus niet mamma....
Such a beautiful place to be with Friends.
zaterdag 20 mei 2017 om 23:15
Ik vind dat toch heel erg lief, oke, misschien niet helemaal zoals het hoort maar de intentie was super en dat is vaak wat telt.Kinase3000 schreef: ↑20-05-2017 20:29Zou goed kunnen dit.
Ik heb in 't verleden ook wel 's flink de plank misgeslagen.
Ik gaf ooit een barbecue en de vriendin van een vriend kwam ook mee. Hartstikke gezellig, en ik wist dat zij vegetarier was.
Ik wist daar verder niks van maar ik had ergens vernomen dat die tahoeblokken aten. Dus ik naar de winkel om zo'n blok te kopen. Het was een soort witte baksteen en zag er nogal onsmakelijk uit.
Dus op de barbecue zeg ik trots: "Kijk, voor jou heb ik een tahoeblok gescoord."
"Nou mooi is dat. Die dingen zijn niet te eten. Die moeten eerst een nacht in de marinade liggen om het enige smaak te geven."
Gelukkig had ik ook voor de zekerheid wat vegetarische hamburgers gescoord.
Onwil om iemand van de vegetarische persuasie tegemoet te komen was er dus zeker niet. Het was gewoon onwetendheid.
zaterdag 20 mei 2017 om 23:18
Hangt van het soort soep af. Zoals mijn moeder het maakt is het echt een maaltijd soep en dan heb ik het nog niet eens over haar snert en bruine bonen soep. Maar ik gruwel van het concept soep dus aan mij heb je een verkeerde denk ik. Ik schepte het vroeger zo op dat ik alleen de slierten, groente en ballen had en ik at het met een vork.
zondag 21 mei 2017 om 10:20
Je leest helemaal goed, dit heeft helemaal niets te maken met soep en broodjes en klussen. Dit gaat om de wisselwerking tussen moeder en TO en de ervaring van TO om altijd achtergesteld te worden op haar broer.CourtneyLove schreef: ↑20-05-2017 19:08Is de onderliggende gedachte/het gevoel niet meer in de trant van...Je achtergesteld voelen tov je broer en zijn gezin? (Misschien al langer?)
En dat de twee broodjes de "druppel" zijn?
Of lees ik scheel![]()
TO, dit gaat al jaren zo, dat weet je. En je moeder gaat niet veranderen, al helemaal niet als jij je alleen achter haar rug om irriteert en niet duidelijk bent naar haar toe. Wat het nog ellendiger maakt is dat je, door je opgebouwde irritatie van al die jaren, elk klein dingetje als een megaprobleem gaat ervaren. Er hoeft maar iets te gebeuren, jouw allergie is getriggerd en je leest er iets naars in. Je kan je elke keer erover opwinden en de stiekeme verwachting hebben dat ze zich op spontane wijze anders gaat gedragen. Of niet. En als het je zo boos maakt, moet je jezelf niet in zulke situaties laten komen. Ga dan niet klussen!!! Zo simpel is het, als je er al een stronthekel aan heb, ga dan niet!!! Door deze opgekropte frustratie maak je van elke mug een olifant. Nu geef je haar weer de schuld ervan 'het wordt opgeëist.' Het is jouw keuze om te gaan of niet, wees daar gewoon duidelijk en eerlijk over.
Als je dit bespreekt met je moeder hoeft ze het er niet mee eens te zijn. Geef aan hoe jij het ervaart. Zegt zij dat het niet zo is, zeg je 'ok, ik zie het toch anders gebeuren al die jaren en ik ervaar het ook anders.' En stel dan ook grenzen, als jij ervaart niet genoeg terug te krijgen, stop dan zelf met continu geven. Als jij je elke keer ergert aan je moeder, laat niet steeds over je grenzen gaan. In plaats van een fittie te hebben over een broodje kaas geef aan je moeder aan wat je ervan vindt. Ik snap namelijk het hele probleem niet, de rest krijgt soep en hij krijgt broodjes. Een kommetje soep stelt ook niks voor, wat is er mis met broodjes? Vind je het te weinig, zeg tegen je moeder dat het te weinig is voor hem.