breath holding spells

30-05-2017 19:19 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Wij zijn er nu een aantal maanden achter dat onze dochter van inmiddels 15 maanden last heeft van breath holding spells. Wat eigenlijk inhoudt dat als ze heeel overstuur is (meestal als ze pijn heeft, maar de laatste tijd ook van driftigheid) ze hard gaat huilen, dan geen geluid maakt en 'flauwvalt'/'wegvalt', haar ogen draaien en ze wordt helemaal slap. Dan kotm ze weer bij, is ze slaperig en nog wat slapjes maar is snel weer opgeknapt. Duurt allemaal dus maar heel kort (meestal) De eerste had ze toen ze nog geen 6 maanden was, ze zat toen al heel stevig, maar toen ze huilde en ik even bezig was, zag ik haar ineens voorover vallen. Toen besefde ik niet zo goed wat er nou was gebeurd omdat het zo kort is en toen snel voorbij was. Daarna heeft ze het nog vaker gehad en zijn we bij de huisarts en uiteindelijk ziekenhuis terechtgekomen, die breath holding spells constateerde maar dat je er verder niks aan kunt doen, het niet schadelijk is en ze er binnen 4 jaar overheen groeien.

Ik vind het alleen dus best eng soms, het is weleens gebeurd op een plek met veel mensen nadat ze was gevallen (niks ergs) en ze moest huilen, toen had ze zo'n erge aanval dat ik zelf ook moest huilen achteraf.. En nu loopt ze sinds 4 maanden en vind ik het soms nog enger, omdat ze nu ook al eens zo'n aanval heeft gehad terwijl ze loopt en ik er niet op tijd was waardoor ze gewoon viel (zonder zich dus op te vangen of iets omdat ze helemaal slap wordt), met een blauwe bult op haar hoofd als gevolg. Ze zeiden dat kinderen het niet hebben als er niemand in de buurt is, maar laatst was ze rond aan het lopen rond het huis, was ze even het hoekje om en is ze blijkbaar gestruikeld oid, en kreeg ze dus zo'n aanval. Ik was er binnen enkele seconden, maar dan ligt er dus al zo'n hoopje kind heel afwezig te kijken op de grond..

Weet niet precies wat ik van jullie wil, maar ervaringen van mensen die kinderen hadden met breath holding spells en hoe die ermee opmgaan/omgingen lijkt me fijn.
Rustig blijven, geen paniek en soms hielp het om in zoons gezicht te blazen als ik dacht dat het ging gebeuren. Dan 'realiseerde' zoon zich dat hij moest ademen.

Nu als puber valt hij nog wel eens flauw ivm lage bloeddruk. Dat hebben ze allemaal dus hier is dat inmiddels redelijk gewoon.
Het blijft eng denk ik, mijn zoontje heeft white breath holding spells, dus met een overstrekking, kortdurende ritmestoornis en ging over in schokken (lijkend op insult). Ik heb de eerste keer de spoedlijn gebeld, en ben zelf met zoon op hoge snelheid naar de arts toegetreden.. Het duurde dan ook langer voordat hij weer bij kwam.
Ik word nog altijd ietwat onrustig als hij zich plotseling pijn doet en heel hard begint te huilen. Hoewel ik dus weet dat het geen kwaad kan :-) met de tijd zal het wel beter worden!
100% herkenbaar. Mijn oudste had vanaf vier maanden breath-holding spells, m.n. na woede door pijn (misschien zelfs al eerder, bij extreem verdriet was hij soms ook opvallend stil). Weleens gehad dat hij buiten westen helemaal plankstijf werd. Toen de ambulance gebeld.

Zoon heeft het tot diep in z'n vijfde levensjaar gehad. En toen hij tien was had hij nog weleens een woedeaanval waarbij hij dan riep 'Ik kan geen adem meer halen!'.

Er is nooit iets gebeurd qua vallen ofzo. Maar ik vind het wel een vreemde opmerking dat ze ze niet krijgen als er niemand bij is. Ze lijken zichzelf toch niet echt in de hand te hebben dan? Ik weet trouwens van een kindje dat er 's avonds in z'n bed last van had. Als er niemand bij was dus.

Het blijft onrustig denk ik. Maar hier namen de breath-holding spells wel af met de leeftijd. Na anderhalf/twee jaar werd het echt minder. Nu is hij twaalf en een heerlijk temperamentvolle puber :)
Zelf geen ervaring mee, maar dochter van een vriendin had het ook. Die werd dan soms zelfs blauw en is ook weleens per ambulance afgevoerd.
Inmiddels vier en geen last meer van. Ik geloof dat het vanaf haar 2e jaar vanzelf rap minder werd.
Mijn dochter heeft dit ook. Maar dan vooral als ze zich heel boos maakt. Als kleine baby al in de auto in de maxi cosi, als ze eruit wilde. Ze liep dan helemaal blauw aan, wegdraaiende ogen, wegzakken en als ze 'bij' kwam, ging ze 'vrolijk' verder. Ik moest dan echt even de auto aan de kant zetten omdat ik zo niet kon rijden.

Inmiddels heeft ze het alleen nog maar als ze heel hard valt. Niet een gewone val, maar bijv van een grote hoogte. Dan krijst ze zo overstuur dat ze ook in elkaar zakt.

Het wordt steeds minder gelukkig en ik raak er ook aan gewend. En dat is maar goed ook want zodra ze het doorhad, ging ze het ook bewust doen.

Niet willen slapen - enorme driftaanval, wegvallen en hey nu komt mama wél.
Dat was gekmakend.
kylie_ schreef: ↑
31-05-2017 19:48
Mijn dochter heeft dit ook. Maar dan vooral als ze zich heel boos maakt. Als kleine baby al in de auto in de maxi cosi, als ze eruit wilde. Ze liep dan helemaal blauw aan, wegdraaiende ogen, wegzakken en als ze 'bij' kwam, ging ze 'vrolijk' verder. Ik moest dan echt even de auto aan de kant zetten omdat ik zo niet kon rijden.

Inmiddels heeft ze het alleen nog maar als ze heel hard valt. Niet een gewone val, maar bijv van een grote hoogte. Dan krijst ze zo overstuur dat ze ook in elkaar zakt.

Het wordt steeds minder gelukkig en ik raak er ook aan gewend. En dat is maar goed ook want zodra ze het doorhad, ging ze het ook bewust doen.

Niet willen slapen - enorme driftaanval, wegvallen en hey nu komt mama wél.
Dat was gekmakend.
Ja dat lees ik ook, dat ze het soms ook bewust doen...
Ze is nu dus 15 maanden en had het altijd alleen maar bij pijn, maar sinds kort krijgt ze het ook als ze boos wordt.. Maar hoe voorkom je zoiets, want als ze nu boos wordt en ergens staat en ik merk dat ze zo'n aanval krijgt loop ik er toch snel heen omdat ik niet wil dat ze ineens ineen valt en zich een keer echt bezeerd
Bij haar was het ook zo erg rond 15 maanden. Met naar bed gaan. Wij zijn toen gestopt met dat drama want ik kon het niet aan dat ze steeds wegviel. Ja ze deed het bewust maar ze was ook nog heel klein.
Uiteindelijk is het allemaal goedgekomen
Er is een verschil tussen white breath holding spells waarbij een kind wit wegtrekt en vervolgens bewusteloos raakt en breath holding spells waarbij een kind blauw wordt en bewusteloos raakt. Als ik jouw verhaal lees heeft jouw kind de laatste?

Ze schijnen in principe geen kwaad te kunnen zolang je het kind niet geforceerd rechtop houdt tijdens zo'n aanval. En het vallen is natuurlijk wel een risico. In het gezicht blazen kan weleens helpen.
daantje75 schreef: ↑
01-06-2017 08:21
Er is een verschil tussen white breath holding spells waarbij een kind wit wegtrekt en vervolgens bewusteloos raakt en breath holding spells waarbij een kind blauw wordt en bewusteloos raakt. Als ik jouw verhaal lees heeft jouw kind de laatste?

Ze schijnen in principe geen kwaad te kunnen zolang je het kind niet geforceerd rechtop houdt tijdens zo'n aanval. En het vallen is natuurlijk wel een risico. In het gezicht blazen kan weleens helpen.
ja ze heeft de breath holding spells, niet de white breath holding spells.
In het begin hielp in het gezicht blazen, maar de laatste maanden lijkt ze dan alsnog even weg te vallen.. Maar het kan inderdaad in principe geen kwaad dus het wegvallen is eigenlijk niet heel erg, maar blijft een akelig gezicht, zeker als we ergens anders zijn en andere er ook echt van schrikken.
lalala1992 schreef: ↑
01-06-2017 08:28
ja ze heeft de breath holding spells, niet de white breath holding spells.
In het begin hielp in het gezicht blazen, maar de laatste maanden lijkt ze dan alsnog even weg te vallen.. Maar het kan inderdaad in principe geen kwaad dus het wegvallen is eigenlijk niet heel erg, maar blijft een akelig gezicht, zeker als we ergens anders zijn en andere er ook echt van schrikken.
Ja, het is akelig en anderen schrikken er vaak van omdat ze niet weten wat het is. De eerste keer dacht ik ook dat mijn zoon dood ging, hij was toen 11 maanden. Het goede nieuws is dat kinderen er over het algemeen vrij snel overheen groeien. Waar je overigens niks aan hebt als je er nog middenin zit.
Wel belangrijk is om je kind op de grond te leggen en niet rechtop tegen je aan te houden want dan krijgen de hersenen mogelijk te weinig zuurstof. Ik wist dit vroeger niet en hield mijn zoon soms dus wel rechtop, ook om zo in zijn gezicht te kunnen blazen. Hij heeft er gelukkig niks aan overgehouden (is inmiddels 13 en hij had de white bhs) maar better safe than sorry.
daantje75 schreef: ↑
01-06-2017 09:01
Wel belangrijk is om je kind op de grond te leggen en niet rechtop tegen je aan te houden want dan krijgen de hersenen mogelijk te weinig zuurstof. Ik wist dit vroeger niet en hield mijn zoon soms dus wel rechtop, ook om zo in zijn gezicht te kunnen blazen. Hij heeft er gelukkig niks aan overgehouden (is inmiddels 13 en hij had de white bhs) maar better safe than sorry.
serieus? dit doe ik ook en wist dit echt niet... voortaan altijd neerleggen dus, raar dat ze dit niet vertellen in het ziekenhuis
Hoi Lalala,

Mijn dochter heeft dit ook (gehad). Wanneer ze zich erg veel pijn deed viel ze tijdens het huilen weg. Doodeng om te zien en mee te maken. De eerste keer dacht ik echt dat er iets heel ergs aan de hand was. Ze is nu tien en als ze zich bezeert wil het nog steeds wel eens mis gaan. Ze weet nu zelf wel beter wat ze moet doen. (rustig blijven, let op je ademhaling) en dan lukt het haar om niet weg te vallen. Maar goed, daar is jouw dochter nog veel te jong voor.
Wat wij deden wanneer ze wegviel was haar op haar zij leggen, als het ware de stabiele zijligging, en dan wrijven over haar rug en tegen haar praten. Ik heb juist gehoord dat je niet in het gezicht moest blazen omdat kinderen hiervan kunnen schrikken. En door de schrikreactie kunnen ze juist nog een keer wegvallen. Vandaar dat wij altijd druk aan het wrijven en praten waren. Maar ik ben geen arts, misschien is het blazen juist wel goed.
Wat verder nog handig / belangrijk is, breng het KDV of de gastouder op de hoogte (als ze daar heen gaat tenminste) Mocht het daar een keer gebeuren dan weten de leidsters wat ze het beste kunnen doen. Ik had ook altijd de afspraak (later ook met school) dat ze mij zouden bellen na een aanval. Ik wilde zelf namelijk kunnen zien en beoordelen of het weer goed ging met mijn dochter of dat ze misschien toch door een arts nagekeken moest worden.

Succes en sterkte ermee!
Je moet juist helemaal niets doen,kind gewoon laten liggen (als het maar veilig ligt) en dan komt het kind vanzelf weer bij.
Knopie schreef: ↑
07-06-2017 12:08
Hoi Lalala,

Mijn dochter heeft dit ook (gehad). Wanneer ze zich erg veel pijn deed viel ze tijdens het huilen weg. Doodeng om te zien en mee te maken. De eerste keer dacht ik echt dat er iets heel ergs aan de hand was. Ze is nu tien en als ze zich bezeert wil het nog steeds wel eens mis gaan. Ze weet nu zelf wel beter wat ze moet doen. (rustig blijven, let op je ademhaling) en dan lukt het haar om niet weg te vallen. Maar goed, daar is jouw dochter nog veel te jong voor.
Wat wij deden wanneer ze wegviel was haar op haar zij leggen, als het ware de stabiele zijligging, en dan wrijven over haar rug en tegen haar praten. Ik heb juist gehoord dat je niet in het gezicht moest blazen omdat kinderen hiervan kunnen schrikken. En door de schrikreactie kunnen ze juist nog een keer wegvallen. Vandaar dat wij altijd druk aan het wrijven en praten waren. Maar ik ben geen arts, misschien is het blazen juist wel goed.
Wat verder nog handig / belangrijk is, breng het KDV of de gastouder op de hoogte (als ze daar heen gaat tenminste) Mocht het daar een keer gebeuren dan weten de leidsters wat ze het beste kunnen doen. Ik had ook altijd de afspraak (later ook met school) dat ze mij zouden bellen na een aanval. Ik wilde zelf namelijk kunnen zien en beoordelen of het weer goed ging met mijn dochter of dat ze misschien toch door een arts nagekeken moest worden.

Succes en sterkte ermee!
Ja kdv is ervan op de hoogte, maar het is daar gelukkig nog nooit gebeurd. Ga dat op de zij leggen en wrijven nog proberen. Meestal leggen we haar nu neer, aan de hand van de tip hier, en proberen we haar rustig te krijgen. en terwijl ze daarna altijd snel weer de oude is en er dus eigenlijk weinig aan de hand is heb ik nog altijd een kort paniekmomentje..
Onze dochter had het heel extreem, soms meerdere keren per dag. Blijf alert want een aantal keer moesten we haar echt opvangen omdat ze met haar hoofd achterover ergens vanaf viel tijdens de aanval.
Ze was ook altijd een tijdje bewusteloos daarna.

Tips:
Leg je kind op zijn zij, de ademweg blijft dan vrij, ook als er iets in de mond zit en het kind kan minder makkelijk vallen.
Blaas hard in het gezicht, soms komt door de schrik de adem terug.
Blijf rustig, het kan verder echt geen kwaad.
Geef het kind na zo'n aanval geen troost met snoep etc. Wees er gewoon voor je kind en stel het gerust. Behandel het verder als iets 'normaals'.

Tenslotte; het gaat echt over! Als ze taliger worden, wordt het vaak beter.

Sterkte!
mammavanmeisje schreef: ↑
12-06-2017 16:53
Onze dochter had het heel extreem, soms meerdere keren per dag. Blijf alert want een aantal keer moesten we haar echt opvangen omdat ze met haar hoofd achterover ergens vanaf viel tijdens de aanval.
Ze was ook altijd een tijdje bewusteloos daarna.

Tips:
Leg je kind op zijn zij, de ademweg blijft dan vrij, ook als er iets in de mond zit en het kind kan minder makkelijk vallen.
Blaas hard in het gezicht, soms komt door de schrik de adem terug.
Blijf rustig, het kan verder echt geen kwaad.
Geef het kind na zo'n aanval geen troost met snoep etc. Wees er gewoon voor je kind en stel het gerust. Behandel het verder als iets 'normaals'.

Tenslotte; het gaat echt over! Als ze taliger worden, wordt het vaak beter.

bedankt voor je berichtje! Mijn dochter krijgt het de laatste 2/3 weken ook vaker, eerst maar 1x per maand en de laatste twee weken soms wel 3x per dag... Maar nu dus vaker uit frustratie en boosheid terwijl het eerst altijd pijn was. Dat al hopelijk minder worden als ze taliger wordt zoals bij jou, hopen maar! Dankje voor de tips.

Sterkte!
Ons zoontje heeft het ook. Helaas de laatste twee keer toch met de ambulance weggevoerd (vandaag was dus de tweede keer...) omdat hij maar niet wakker werd. Nu lees ik overal dat je hem het beste kan laten liggen. Gek dat ze dat niet vertellen in het ziekenhuis. Binnenkort hebben we een afspraak op de poli met de kinderarts. Ik ga dan zeker navragen of dat het beste is wat je kunt doen. Je eerste reactie is nu eenmaal je kind oppakken en troosten. Maar het is en blijft eng, zeker als ze niet wakker worden. Ik hoop dat hij er snel overheen groeit.
Wat een schrik Rockabye! Ik kan me voorstellen dat je nu nog met klap knieën op de bank zit. Hopelijk kan de kinderarts je binnenkort meer duidelijkheid geven. :hug:
Hoi dames, ik zie dat dit al een oud topic is, maar onze dochter heeft al 1,5 jaar breath holding spells en niemand in mijn omgeving kan me tips geven. Er bestond nog geen Facebook groep voor dus heb ik die aangemaakt: https://www.facebook.com/groups/191061971582216/

Als jullie lid willen worden, heel erg graag!
♡Mirthe 21 april 2016
♡Uitgerekend 17 november 2018
Rockabye schreef: ↑
30-07-2017 18:47
Ons zoontje heeft het ook. Helaas de laatste twee keer toch met de ambulance weggevoerd (vandaag was dus de tweede keer...) omdat hij maar niet wakker werd. Nu lees ik overal dat je hem het beste kan laten liggen. Gek dat ze dat niet vertellen in het ziekenhuis. Binnenkort hebben we een afspraak op de poli met de kinderarts. Ik ga dan zeker navragen of dat het beste is wat je kunt doen. Je eerste reactie is nu eenmaal je kind oppakken en troosten. Maar het is en blijft eng, zeker als ze niet wakker worden. Ik hoop dat hij er snel overheen groeit.
Dag Rockabye, dit klinkt heel bekend: wij hebben ook al meerdere keren de ambulance moeten uit laten rijden omdat ons zoontje ‘in een bhs bleef hangen’. We zouden graag contact met je willen omdat we geen andere mensen kennen waarbij de kids het zo erg hebben. Wij lopen inmiddels ook bij het wkz en zijn benieuwd of het beleid wat ze ons meegeven een beetje in lijn is met wat jullie te horen hebben gekregen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven