Hoe vaak bel jij 112?

03-06-2017 07:25 244 berichten
Het viel mij laatst op dat ik in vergelijking met mijn omgeving best vaak 112 bel. Zo'n 1-2x per maand. Voor allerhande situaties zoals als ik als eerst/tweedes bij een ongeval ben, om het kenteken van een doorrijder door te geven, of uit de hand lopende vechtpartijen en laatst stond ik stil op de snelweg omdat voor/om mij twee bestuurders fikse ruzie hadden. Ze waren elkaar aan het rammen met 130 op de A2 o_o

Als ik dan een verjaardag of borrel heb vertel ik daar wel eens over. Maar ik hoor die verhalen nooit van andere mensen. Rijden andere mensen gewoon door op de A2 bij zo'n ruzie? Of denkt men bij een ongeval dat iemand anders wel zal bellen?

Of is het mijn persoonlijkheid? Ik ben zo'n type dat altijd aangesproken wordt op straat voor de weg of hulp en die haar EHBO op peil houdt. Misschien trek ik het gewoon aan :-D

Hoe vaak heb jij al 112 gebeld?
1x omdat ik brand zag vanuit de trein (toen ging 112 eerst 7x over voor er iemand opnam......... lang geleden dat dan wel)
1x omdat ik iemand zag liften langs de snelweg op de vluchtstrook
1x omdat ik iemand schuin op de vluchtstrook "geparkeerd?" zag langs de snelweg. Het leek niet heel ernstig, maar heb voor de zekerheid toch maar gebeld, voor het geval een onwel iemand achter het stuur zat (kon ik niet zien ik zoefde met 130 er langs).

Ik ben vooral goed in al rijdend 112 bellen :D. Die laatste twee waren allebei dit jaar overigens.

Ik heb wel vaak dat ik in een droom 112 moet bellen en dan lukt het niet...argh!
Twee keer tot nu toe. Paar jaar gelden toen man bewusteloos in de gang laag midden in de nacht. Een vorige week omdat er twee wandelaars op een N-weg liepen waar dat niet mocht.

Toen 112 net bestond ook een keer maar toen waren ze niet bereikbaar en heb ik maar mijn eigen huisarts gebeld. Ook voor iemand die bewusteloos was.

En in de tijd voor 112 bestond en voordat iedereen een mobiel had heb ik de brandweer en keer gebeld voor een brand in een afvalcontainer bij een groot bedrijf. Wij reden daar midden in de nacht langs, snel naar huis en bellen. Was de volgende dag toch het hele bedrijf platgebrand. Was wel jammer dus dat ik toen niet mobiel kon bellen. Had een hoop geld bespaard.
anoniem_304245 wijzigde dit bericht op 03-06-2017 08:10
36.07% gewijzigd
Laatst omdat er een heel oud vrouwtje met stok langs de snelweg liep, waarschijnlijk op zoek naar een ANWB-paal want haar auto stond een stukje terug. Ik was te laat om te stoppen maar zag wel dat er nergens palen stonden en het leek me niet wenselijk dat ze daar maar bleef lopen.

Een keer omdat ik brand in een fietstunnel langs een provinciale weg zag.

En een keer omdat mijn zoon als baby van het aanrecht was gevallen en ik compleet in paniek was. Toen werd me vriendelijk verteld dat ik beter de huisartsenpost kon bellen. Terecht hoor!

Dus in totaal 3x in mijn hele leven.
Alle reacties Link kopieren
1 a 2 x per maand?
Spannend leven heb je dan.
Ik zie bijna nooit iets wat 112-waardig is
ik heb twee keer 112 gebeld
eerste keer: vriendin was met fietsen onder busje terechtgekomen (en zag er niet zo goed uit; open beenbreuk, schouderbreuk, ...)
Tweede keer: ons buurmeisje/vrouw (was toen al 26 jaar) was zwanger en kreeg een epileptische aanval => als kind had die epilepsie maar was daarna tot zwangerschap onder controle dus was toen behoorlijk eng
1 keer gebeld toen ik als tiener na het stappen naar huis fietstte met een vriendin en we achterna gezeten werden door een hele groep dronken jongens. Doodeng vonden we het en gelukkig was de politie er binnen een paar minuten.
3x in heel mijn leven. Alledrie de keren op de snelweg.
1x omdat er een zwaan op de snelweg liep en 1x omdat er een hond over de snelweg op de vluchtstrook rende.

Beide keren echt levensgevaarlijke situaties.

De 3x omdat ik zelf een ongeluk had gehad. Mijn auto Total loss op een vrachtwagen. Er waren omstanders bij die zich om mij bekommerde maar op de een of andere manier moest ik zelf 112 bellen. Alles erbij brandweer, politie, ambulance... voor mij was politie voldoende eigenlijk, maar mijn auto begon te roken en een man die erbij was werkte bij de brandweer en vond dat die moesten komen. Toen de brandweer kwam belde die een ambulance omdat mijn gordel onder spanning stond.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
1-2 keer per maand lijkt me veel maar wat je beschrijft zijn wel dingen waarvoor je 112 zou moeten bellen.

ik heb 1 keer gebeld. we woonden tegenover een postkantoor en ik lag te slapen met raam open. midden in de nacht werd het raam ingeslagen. een persoon kroop door het raam naar binnen, 1 persoon op uitkijk bij het postkantoor en een andere op het kruispunt vlakbij. 112 gebeld, en maar liefst 20 minuten later kwam de politie er aan. De dieven waren toen natuurlijk al lang op hun scooter gevlucht. kansloos.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Wel veel gelijkgestemde antwoorden, 0 tot 3 keer is het meest voorkomend. En dat gaat dan over hoeveel keer totaal tot nu toe.

TO is dan wel echt de uitzondering zeg.

Ik bel trouwens wel vaker met 0900_8844. Er wordt hier best veel ingebroken en mensen die zich verdacht gedragen meld ik.
1x omdat de auto van mijn vriend in de brand stond tegen de coniferenheg van mijn ouders aan, toen kreeg ik een sneer van de telefonische dat ik de 2e al was die belde (want ik moest maar weten dat de buren ook gebeld hadden die ik nog niet gesproken had)
1x toen het gesneeuwd had een auto op volle snelheid op de 3e baan in de slip raakte en 2x over de kop vloog
1x toen ik zelf mijn auto midden in de nacht op de snelweg aan gort reed

En 1x had ik moeten bellen toen er een automobilist voor me reed waaruit duidelijk bleek dat die dronken was, hij slingerde alle kanten op.
..
Als ik dan een verjaardag of borrel heb vertel ik daar wel eens over. Maar ik hoor die verhalen nooit van andere mensen. Rijden andere mensen gewoon door op de A2 bij zo'n ruzie? Of denkt men bij een ongeval dat iemand anders wel zal bellen?
M.i. een te snelle conclusie. Misschien bellen die mensen ook wel naar 112, maar kennen ze leukere onderwerpen om het op verjaardagen of borrels over te hebben. Dergelijke thema's komen op mij al snel over als interessant willen doen, zeker tijdens een verjaardag of ander feest. Grote kans dat ik ook geen enkele behoefte voel om die 112 -verhalen aan te moeten horen of aan te willen vullen; zou voor mij voelen alsof het feestvarken niet meer centraal staat en jij te graag centraal wil staan.
Hoe vaak ik 112 gebeld heb? Zo vaak als nodig was; of dat nu 1x of 500x was, doet er toch totaal niet toe? Je belt wanneer 112-hulp noodzakelijk is.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 03-06-2017 11:09
1.28% gewijzigd
1x gedaan, vanwege een inbraak die ik zag.

1x had ik het moeten doen (of t gewone nummer) vanwege een verdacht persoon.
Nog nooit. En als je ze belt voor een duif die vastzit ben je niet helemaal lekker.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
nerdopviva schreef:
03-06-2017 07:58
2x En allebei voor iets op de snelweg. Een keer was iemand een fiets verloren die midden op de rijbaan lag en een keer brak vlak voor ons de achteras van een caravan.
Ik ook die fiets (A4, alweer een aantal jaar geleden), verder nooit nodig gehad.
Ik heb 1x iemand 112 laten bellen toen ik iemand aan het reanimeren was. Helaas mocht het niet baten.

Ik vind 1 à 2 x per maand wel echt overdreven vaak!
Gingko schreef:
03-06-2017 07:43
Nou ja of je hebt een scherpe blik? Misschien zie jij die dingen eerder dan anderen, ofzo. Ik las laatst wel over een wetenschappelijk bevestigd/bewezen menselijk fenomeen: hoe meer mensen naar (bv) een ongeluk staat te kijken, hoe kleiner de kans dat iemand in gaat grijpen. Raar he? Ik denk dat dat komt omdat mensen zich dan bekeken en beoordeeld voelen.

Maar jij vertelt dat je vaak alleen bent als je 112 moet bellen, toch? Misschien moet je een t shirt laten bedrukken met: pas op, waar ik kom, daar is gevaar. :biggrin: Of: ik moet 2 keer per maand 112 bellen dus waar ik kom, volgt rampspoed. Beware! :biggrin: Kan handig zijn in bepaalde situaties.
Dar bystander effect waar jij het over hebt is iets heel anders dan iets gewoon niet meemaken. Of zien.
Drie keer:

Een keer tijdens mijn bijbaantje bij de thuiszorg, de cliënt deed de deur maar niet open en reageerde niet op mijn geroep. Ik liep om het huis heen en zag in de keuken een plas bloed liggen. De ambulance en politie waren er binnen 5 minuten, mijn cliënt bleek bewusteloos in de badkamer te liggen, hij heeft het gered gelukkig.

Tweede keer toen ik een oude man fietsend, in het donker ook nog, de snelweg op zag gaan. Levensgevaarlijk.

Laatst nog toen ik een backpacker langs de snelweg zag lopen. Niet op de vluchtstrook maar echt op een meter van de rijbaan. Hij was niet aan het liften of zo, maar leek gewoon echt te wandelen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Het verbaasde mij eigenlijk beide keren dat er al mensen eerder gebeld hadden, terwijl wij er zelf ook snel bij waren. Vooral de eerste keer woonden wij in een hele slechte wijk, maar er stonden gelijk mensen op straat om iemand uit het water te helpen. Misschien heb ik niet zo veel vertrouwen meer in de mensheid, maar dit doet me toch altijd goed. Net als afgelopen week toen ik 2 mensen op 1 fiets hard onderuit zag gaan, er renden gelijk mensen op af om te helpen.
Veel dingen op de snelweg lees ik. Nu ben ik bijna nooit op de weg, dat scheelt al een slok op een borrel blijkbaar.
Gingko schreef:
03-06-2017 07:46
Ja dan moet je 144 bellen. Maar ze verbinden je vast wel door hoor. Ik had een keer geen beltegoed en eigenlijk 8844 nodig, toen heb ik 112 gebeld en gevraagd of ze me door konden verbinden. :hihi: Niet helemaal de bedoeling maar ik heb hun tijd ook niet verdaan, ik had echt de politie nodig maar niet met gillende sirenes.
De brandweer met de ladderwagen moest komen. En ja, die zijn voor mens én dier. Zelf heb ik er ook voor gewerkt, er kwamen wel vaker meldingen voor dieren binnen.
8x ofzo. Waarvan 6 keer voor m'n vader en twee keer voor een ongeluk.
Ik reageer iets te koel volgens de politie. Dus ik bel vaker 09008844 dan 112.

Bij een inbraak in ons huis waarbij mijn man achter de inbreker aan was bijvoorbeeld.
Eveneens bij een stalen pijp die op een N-weg lag.
Ik heb de huisarts gebeld toen er kokend water over dochter heen was gevallen. Had ik ook een ambulance mogen bellen, maar was teveel bezig met koelen om dat te bedenken.

Ik heb wel 112 gebeld bij Brand in een flat.
Bij een auto die stil stond dwars op de snelweg midden in de nacht zonder licht.
En toen er schoten gelost werden voor ons huis, dat laatste bleek zelf politie te zijn.

Ik weet niet waarom ik dan de verkeerde inschatting maak. Mijn adrenaline maakt er dan van dat het geen spoed heeft blijkbaar.
Mother_Earth schreef:
03-06-2017 07:31
Jij maakt wel veel mee in een maand tijd als je 1 a 2 x per maand 112 moet bellen. ;-)
Dat maak ik niet elke maand mee.
Als ik 1x per jaar 112 bel dan is het wel op denk ik.

Das nog niks. Overal waar Jessica Fletcher kwam, werd er iemand vermoord.

5x gebeld. 1x vreselijke burenruzie
1x andermans kind wat vast zat met hoofd tussen spijlen van hek, 1x voor collega die niet goed werd, 1x voor eigen kind dat zijn breen brak en 1x voor een heftige koortsstuip. Hier zaten wel aantal jaren tussen.
anoniem_341161 wijzigde dit bericht op 03-06-2017 09:06
27.83% gewijzigd
.
Ik kan me 5x herinneren. Iemand met een overdosis medicijnen, een verward uitziende oude man met zijn fiets op de middenberm van de snelweg, een keer omdat ik een vermist persoon herkende na een burgernetoproep.

Ik heb een keer 8844 omdat ik iemand had zien lopen op een plek buiten mijn huis waar dat echt niet hoort, en er de maand ervoor al een keer of vijf had was ingebroken in mijn buurt.

Ik heb ook een keer gebeld omdat we over de snelweg reden ('s nachts) op een plek waar overdag aan de weg gewerkt was. Aan de rand van de snelweg was het over meerdere kilometers afgezet met hoge betonblokken. Tussen de snelweg en de betonblokken in liep een groot hert dat geen andere kant uit kon dan de weg op. Ik vond de gevolgen voor het verkeer doodeng als dat hert over zou gaan steken. Mijn vriend vond me trouwens niet goed wijs dat ik daarvoor belde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven