Geld & Recht alle pijlers

Rondkomen

05-06-2017 00:06 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oké, ik probeer zo duidelijk mogelijk te zijn. Wat uiteindelijk mijn vraag is, is hoe jullie dit doen.

Ik ben sinds september afgestudeerd en werk sinds november zo'n 30 uur per week. Soms is dit iets meer, soms iets minder, maar gemiddeld 30 uur per week. Nu woon ik ook sinds december samen. Omdat ik tijdens mijn studie niet echt heb kunnen sparen, is dit iets wat ik nu 'probeer'. Ik wil graag een eigen autootje zodat ik daar makkelijker mee op en neer kan naar mijn werk, nu gebruik ik vaak nog die van mijn ouders of vriend. Ik merk dat geld mij veel stress geeft, deels omdat ik nooit met geld heb kunnen omgaan; heb twee gaten in mijn handen, het brand in mijn zakken en ik geef het uit als water, zijn wel uitspraken die op mij van toepassing zijn. Ik ben al wel strenger voor mijzelf te zijn en ansich gaat dat goed, mijn spaarrekening vult zich langzaam maar steeds meer. Toch houd ik aan het eind van mijn geld vaak een stukje maand over of ben ik heel blij als mijn loon weer gestort is.
Thuis betaal ik de boodschappen en mijn vriend de overige vaste lasten, het huis staat op zijn naam. Nu bood hij al aan om eventueel boodschappen mee te betalen. Dit wil ik niet, omdat ik het wel graag evenredig wil houden.
Echter komt het punt ook dat wij graag kinderen willen, niet meteen NU, maar wel binnen nu en een jaar kijken of het ons gegund is. Maar dan komt bij mij meteen de stress, hoe gaan we dat doen. Als ik nu al soms niet eens zelf rond kan komen, laat staan met een kind erbij. Mijn vriend heeft veel geld op zijn spaarrekening en werkt 40 uur per week, maar ik haat het om afhankelijk te zijn van een ander.

Nu is mijn vraag, hoe doen jullie dat of hebben jullie slimme bespaartips? Mijn vaste lasten zijn momenteel zorgverzekering, motorverzekering, uitvaartverzekering, scooterverzekering (deze ga ik opzeggen, want ik rijd geen scooter meer) en ik spaar zo'n 1/3 per maand van mijn inkomsten.
Mijn vriend en ik hebben nu al automatisch sparen gedaan en ik heb een spaarpotje op mijn ING voor de auto en voor vakantie zodat ik ook duidelijk zie hoeveel ik nog moet.
Waarom vandaag doen wat morgen kan.
Automatische spaarpotjes zijn prima voor je! Je kan van je 30 uur nettoloon dus 1/3 sparen. Geweldig toch? Niet helemaal reëel omdat je wordt onderhouden door je vriend maar toch.
Een auto alleen al kost je al snel honderden euro's per maand, hou daar rekening mee.
Waar gaat je geld heen behalve je vaste lasten en boodschappen? Dat kan toch niet veel meer zijn dan 600 euro bij elkaar. dan jezelf 200 zak- en kleedgeld geven en de rest sparen.
MinkeDeWit: Ja zo ongeveer is het ook! Maar waar ik mij dan zorgen over maak is als er ooit kinderen zijn, dan hoef ik niet meer te sparen voor de auto, maar kost een auto zelf alsnog geld. Er blijft dan in mijn ogen niet veel geld over voor kinderen en mijzelf. Er zijn mensen die het met minder moeten doen en daarbij zal mijn loon in de loop der jaren ook wel iets meer worden dankzij werkervaring, maar alsnog is het een zorgending voor mij.

aquariusje: jaa ik zat zelf al te denken om dan toch maar met z'n twee 1 auto te doen. Vriendlief zelf heeft liever twee aparte auto's.
Ik zou, als ik jou was, eerst eens een beetje rustig aan doen, kijken hoe dat allemaal gaat. Je bent pas afgestudeerd, ik weet niet hoe lang je al samen woont, correctie; je woont pas samen sinds december ?!! Je wilt een auto, je bent er nog niet goed over uit hoe jullie de kosten verdelen, het gaat nog niet echt lekker met sparen. Lijkt het je ook niet verstandiger om eerst de zaken een beetje goed op de rails te hebben voordat jullie aan een kindje beginnen?
anoniem_279575 wijzigde dit bericht op 05-06-2017 00:23
5.68% gewijzigd
Gut meid, doe eens rustig.
Je bent net afgestudeerd, en je hebt net een baan.
Maar je wil liever vandaag dan morgen een auto bij elkaar gespaard hebben, en binnen een jaar moeten er kinderen komen.
Je begint net, hè.
Werk eerst eens een paar jaar, rustig sparen en leven, en op een gegeven moment voel je je financieel stabiel. Dan koop je een huis ofzo. Dan wordt je nog wat stabieler, en dan is het tijd om eens aan kinderen te denken.
Waarom moet het allemaal nu?
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Dubbel
De situatie is even wel wat anders. Mijn vriend is iets ouder, we wonen in een koopwoning en het voelt goed. Het is niet zo dat wij nu meteen een kind willen, maar het is zeker geen jaren plan. Het is niet dat wij geen geld hebben, mijn vriend werkt ook. Maar ik wil ook mijn bijdrage doen.
Heb je duidelijk voor jezelf waar je geld naar toe gaat elke maand?
Meer werken is ook een optie. Wat je extra verdient meer sparen. Als je niets hoeft te betalen aan woonlasten moet je bakken geld overhouden. Toen je studeerde had je een stuk minder, lijkt me.
Is er een reden dat je zonder kinderen "maar" 30 uur werkt?

Als het kan zou ik toch echt nog iets bijzoeken voor 1 dag per week of voor 6 uur per week.
Zonder woonkosten en kinderen kan je net nu nog voltijds werken én sparen.

(Ik zou daarnaast als vrouw / partner zijnde wel wat spaargeld achter de hand willen hebben als ik afhang van een partner qua woongelegenheid. Als het morgen om één of andere reden uit gaat sta je op straat en moet je op je 4/5de loon misschien particulier gaan huren in je ééntje. Ik zou zelf rotzenuwachtig worden van weinig achter de hand te hebben in zo'n geval ...)
anoniem_337209 wijzigde dit bericht op 05-06-2017 00:27
0.83% gewijzigd
waarom heb je een parttime baan?
Het lijkt me vooral verstandig om eerst financieel zelfredzaam te worden. Je wilt niet de zoveelste vrouw zijn die zichzelf in een zo financieel kwetsbare positie brengt dat ze bij evt scheiding of overlijden geen kant op kan (met kinderen dan ook nog).
Laten we nou niet doen alsof TO meer moet gaan werken omdat het kan.
De meeste jonge kinderloze vrouwen werken parttime en gewoon omdat vrije tijd leuk is en het ook allemaal kan met een vriend die werkt.
Ik doe hiernaast nog een thuisstudie. Maar goed, haha het was niet zo dat ik vroeg om wat ik fout deed, meer om hoe andere vrouwen dit doen.
Nomad schreef:
05-06-2017 00:26
Heb je duidelijk voor jezelf waar je geld naar toe gaat elke maand?
Ja hier heb ik een excelbestandje van die ik eens in de tijd up to date maak.
Trouwen, alles op 1 hoop gooien. Hier verdiende mn man het in zn eentje, ik werkte niet.
En scheiden doen we niet aan, kunnen we niet betalen :-D
aquariusje7700 schreef:
05-06-2017 00:31
Laten we nou niet doen alsof TO meer moet gaan werken omdat het kan.
De meeste jonge kinderloze vrouwen werken parttime en gewoon omdat vrije tijd leuk is en het ook allemaal kan met een vriend die werkt.
Haha thanks! Daarbij heb ik altijd met mijn vriend besproken dat ik niet graag fulltime zou willen werken, ook deels omdat ik dus die thuisstudie nog heb en ik het huishouden doe. Ik kan op mijn werk eventueel wel aangeven dat ik er een halve dag bij zou willen werken. Nu maak ik vaak drie lange dagen of werk ik 3,5 dag. Eventueel daar vier dagen van maken zou kunnen.
Pluisi schreef:
05-06-2017 00:34
Trouwen, alles op 1 hoop gooien. Hier verdiende mn man het in zn eentje, ik werkte niet.
Hahahaha! Trouwen ooit! Maar goed, ik vind het alles op een stapel gooien lastig, omdat hij nou eenmaal meer verdient. Ik heb wel de meest begripvolle en liefdevolle vriend, want hij geeft ook steeds weer aan dat hij meer werkt en dus meer verdient en dat hij toen hij net begon ook laag moest beginnen. Dat het iets is wat je opbouwt.
MinkeDeWit schreef:
05-06-2017 00:29
Het lijkt me vooral verstandig om eerst financieel zelfredzaam te worden. Je wilt niet de zoveelste vrouw zijn die zichzelf in een zo financieel kwetsbare positie brengt dat ze bij evt scheiding of overlijden geen kant op kan (met kinderen dan ook nog).

Dit. Waarom maak je jezelf zo afhankelijk? Je hebt gestudeerd, schrijf je, dan moet je toch gewoon genoeg kunnen verdienen om jezelf te kunnen onderhouden?
Pluisi schreef:
05-06-2017 00:34
Dat moet denk ik zijn: Kan hij niet betalen.
Je kan ook de inkomens bij elkaar optellen en alle vaste lasten. En kiezen om een evenredig deel o ver te houden.
Voorbeeld
Inkomen 750 hij en 250jij
Vaste lasten huis / boodschappen 500
Hou je 500 euro over dan mag ieder 250 euro prive houden.

Of na inkomen berekend.
3/4 en 1/4
Dan betaal jij 125 per maand mee.

Maar 1/3 overhouden per maand is echt veel!

Daar komen wij niet aan. Ff grof gerekend we zitten nu op 12% over voor spaar. Oke wel maar 1 inkomen op het moment maar toch.
We hebben veeel lager gezeten. Was er 0 euro per maand voor de spaarrekening.

Beste vinden wij is 1 gezamenlijk rekening waar de vaste lasteb huis enzo afgaat en de boodschappen dan heb je beide kijk op de vaste lasten.

Edit. Nibud heeft ook veel info. Over sparen en samenwonen.
anoniem_637005ce797d2 wijzigde dit bericht op 05-06-2017 00:39
Reden: Toevoeging
4.14% gewijzigd
isillavendel: Kijk dat is iets waar ik het dus nog wel eens over kan hebben. Toch die gemeenschappelijke rekening en desnoods aparte spaarrekeningen. Maar dan kom je op het punt stel een van ons heeft nieuwe schoenen nodig of wil een dagje winkelen, hoe doe je dat dan.
Toen ik samenwoonde deden we alles op één hoop en kregen we elke maand evenveel 'zakgeld' voor kleding etc.
Een maandbedrag voor kleding en schoenen p.p. en winkelen doe je van je zakgeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven