Geld & Recht alle pijlers

Schulden door partner

07-06-2017 17:03 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren want ik ben ten einde raad. Mijn partner is erg depressief en in de war. Hij woont al enkele maanden apart van mij en kids omdat hij onvoorspelbaar en onveilig was in gedrag voor de kids.

Bij vertrek hadden we een plan gemaakt hoe we de financiën zouden verdelen in de maanden dat hij elders woont. Hij houdt zich daar echter niet aan en doet erg onverantwoordelijk. We hebben een en/of rekening waar de vaste lasten afgaan maar hij haalt daar non stop geld vanaf, en grote bedragen.

We kunnen rood staan, en dat staan we nu ook. Ik kan de vaste lasten niet meer betalen en geen boodschappen doen voor de kids. Hij heeft de creditcard in bezit en daar haalt hij ook geld af. Ik zie hem schulden opbouwen en wij komen enorm in de problemen maar hij wil niet luisteren.

De bank zegt dat ik alleen niks kan beslissen, de advocaat waar ik informatie bij heb ingewonnen zegt dat snel de scheiding aanvragen de enige optie is maat dat gaat niet omdat hij niet elders ingeschreven staat.

Ik ben wanhopig. Hoe kan het dat ik lijdzaam moet toezien hoe een persoon die zo in de war is zijn gezin mee de diepte intrekt? Iemand tips?
Als je de rekening op 0 kan zetten mag jij de rekening eenzijdig opzeggen. Wijzigen mag inderdaad niet. Dan moet hij ook tekenen. Dat zou lekker zijn als 1 van de 2 kan bepalen het roodstaan met duizend te verhogen waardoor de medepartij extra in de shit kan komen. Daarom mag het niet. Ook als als het limiet kleiner wordt.

Heb je er al aan gedacht om de rekening om te laten zetten naar een en-en rekening? Dan kan jij óók niet meer alleen geld opnemen alles moet dan samen gedaan worden op kantoor maar dan blijft er dus geld op staan voor de vaste lasten.

De bank is geen partij in jullie situatie. Je kan zijn passen wel laten blokkeren maar dat heeft geen zin. Hij belt dan zijn bank dat hij niet niks met zijn pas kan en dan komt de bank erachter dat jij dit hebt laten doen onder valse voorwenselen. Krijg jij tramalant mee. De optie om dus te bellen en zeggen dat de passen gestolen zijn en dat er nieuwe opgestuurd worden klopt niet. Passen zijn persoonsgebonden en alleen de pashouder mag nieuwe regelen (wil niet zeggen dat elke bank zich daar aan houd maar dat is de wet)
anoniem_144772 wijzigde dit bericht op 07-06-2017 19:13
11.34% gewijzigd
Heb ik gedaan, maat dat doen ze niet omdat hij op zijn naam staat. Hij moet hem blokkeren
Anomum schreef:
07-06-2017 18:44
Ik snap dat je dat zegt, geloof me, ik heb van alles geprobeerd. Huisarts en ggz zeggen dat hij zelf moet willen en geen gevaar is dus geen crisis. Zijn familie wil geen contact meer.

Hij hoeft niet zelf te willen. Waar denk je dat de term bemoeizorg voor staat? Hebben ze die afdeling niet in jouw regio dan? En bel veilig thuis, het is dan wel zo dat hij nog geen gevaar is, jij weet dat hij de weg he-lemaal kwijt is en hij kan doordraaien. Dat gaat hij niet aankondigen op het dorpsplein, dat gebeurt. Het is een explosieve situatie en veilig thuis kan je daarbij helpen. Die weten wel dat het zomaar helemaal uit de hand kan lopen, al heeft hij nog nooit geweld gebruikt in zijn leven. Hij klinkt gevaarlijk depressief/psychotisch.

Ik heb er zelf een beetje ervaring mee en ik kan je 1 ding zeggen. Brutalen hebben de halve wereld. Geef niet op, bel terug en nog een keer en nog een keer, tot ze gek van je worden. Je bent niet de enige die om hulp vraagt namelijk. Ik denk dat je echt moet knokken nu om iedereen veilig te houden. Want het klinkt echt gevaarlijk.
Member?
Dan blokkeer je hem. Hij is niet meer toerekeningsvatbaar namelijk, jij moet nu de keuzes maken die tot een goeie afloop gaan leiden.
Member?
Anomum schreef:
07-06-2017 18:37
Ik ben bij inloopspreekuur geweest van de advocaat, en heb een intake gesprek gehad bij de mediator. Ik twijfel welke te kiezen. Advocaat had het echt over ingeschreven staan op eigen adres, of zou dat gaan over alimentatie?
En over bijstand en toeslagen denk ik. Scheiding kan gewoon worden ingezet als je nog samenwoont.
Niet afwachten, maar direct een andere rekening nemen. Alle vaste lasten, inkomen enz. overzetten en je bent binnen een week klaar.
Met je neus BOVEN OP de rekening zitten en alles wat er op komt boven de 0 direct er af halen. Idd dus een andere rekening openen. Zijn jullie in gemeenschap van goederen getrouwd?

Ik meen me te herinneren dat er een crisisdienst bestaat voor psychiatrisch patiënten wanneer ze een gevaar zijn voor zichzelf. Als hij zichzelf en jullie ruïneert komt hij er wellicht voor in aanmerking. Ik zou ook de huisarts morgen even bellen en vragen naar de opties.
Pieuw schreef:
07-06-2017 19:49
Hij hoeft niet zelf te willen. Waar denk je dat de term bemoeizorg voor staat? Hebben ze die afdeling niet in jouw regio dan? En bel veilig thuis, het is dan wel zo dat hij nog geen gevaar is, jij weet dat hij de weg he-lemaal kwijt is en hij kan doordraaien. Dat gaat hij niet aankondigen op het dorpsplein, dat gebeurt. Het is een explosieve situatie en veilig thuis kan je daarbij helpen. Die weten wel dat het zomaar helemaal uit de hand kan lopen, al heeft hij nog nooit geweld gebruikt in zijn leven. Hij klinkt gevaarlijk depressief/psychotisch.

Ik heb er zelf een beetje ervaring mee en ik kan je 1 ding zeggen. Brutalen hebben de halve wereld. Geef niet op, bel terug en nog een keer en nog een keer, tot ze gek van je worden. Je bent niet de enige die om hulp vraagt namelijk. Ik denk dat je echt moet knokken nu om iedereen veilig te houden. Want het klinkt echt gevaarlijk.

Dit!!
Nogmaals de bank bellen en zeggen dat je als rekeninghouder niet langer accepteert dat er een creditcard aan verbonden is omdat jullie in scheiding liggen. Wellicht heb je nu een servicemedewerker die wel meedenkt.

Geen mediator. Dat werkt niet met ernstig zieke mensen. Direct een advocaat die per ommegaande een echtscheidingsverzoek indient. Dat kon heus wel als je nog ingeschreven staat op één adres.

Haast is geboden!
Ik bel me al suf en zit erbovenop maar kom geen steek verder. Morgen maar weer rondje bellen iig met huisarts en advocaat. Dank voor de tips!
Amand_ schreef:
07-06-2017 18:48
Let op: neem een advocaat in de arm en laat deze zo snel mogelijk een verzoek tot echtscheiding indienen bij de rechtbank. Zo snel mogelijk. Al het andere is minder belangrijk.

Dus: Neem een advocaat in de arm en laat deze zo snel mogelijk een verzoek tot echtscheiding indienen. Zo snel mogelijk.
TO, denk nu eerst aan jezelf en jouw toekomst. Dus, doe dit! Morgen naar een advocaat en indienen dat verzoek. Ik kan me voorstellen dat dit tegen je gevoel indruist maar je hebt helemaal niets aan een torenhoge schuld alleen uit misplaatst schuldgevoel. Heel veel sterkte.
Vandaag een advocaat in de arm nemen, TO. Vandaag. Niet een afspraak maken voor volgende week o.i.d. Nee, vandaag een advocaat in de arm nemen en een verzoek tot echtscheiding laten indienen.

Dit doe je om daarmee de gemeenschap van goederen zo spoedig mogelijk te laten eindigen, zodat jouw helft van de boedel niet nog meer schulden bevat dan nu al het geval is.

Bellen dus!
Je kunt je bij het wij team melden bij jou in de buurt en je casus voorleggen. Er zitten verschillende disciplines in dit team die je wegwijs kunnen maken. Met een beetje geluk is er ook een jurist.

Maar ondertussen rap de scheiding aanvragen. Dat kan een huisarts oid niet voor je doen. Dit is echt hoofdzaak en elk ander bezoek of telefoontje is verspilde energie. En leidt alleen maar af van wat je feitelijk moet regelen.

Moeilijk maar hou de rode draad vast!
Sterkte!
1. Creditcard per direct laten intrekken. als bank niet meewerkt aangeven dat jr hun aansprakelijk stelt.
2. nieuwe rekening openen en zorgen dat alles daar voortaan op binnenkomt! Huur / hypotheek, gas, licht water en zorgverzekeraar direct het nieuwe rekeningnummer doorgeven.
3. Is bovenstaande per direct gelukt? Rekening op en/en zetten. De bank is verplicht om hieraan mee te werken. Er kan niet meer gepind worden. En jullie zullen beiden voor iedere afschrijving moeten tekenen. Je zal evt herinneringen ontvangen. (evt kan je hem zakgeld geven wekelijks, maar beter is om hem een eigen rekening te laten openen).
3. krediet op huidige rekening laten bevriezen. Werken ze niet mee... stel je ze aansprakelijk voor de schuld
4. zorgen dat de echtscheidingsprocedure start en de advocaat laten onderzoeken of Maritaal beslag mogelijk is en dit laten leggen ivm angst dat partner met geld er vandoor gaat. In jouw geval alles opmaakt!

Succes!! Als me nog iets te binnen schiet laat ik het je weten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven