Bang voor complimenten
woensdag 7 juni 2017 om 20:48
Hey!
Ik voel me zeer ongemakkelijk als iemand een compliment over me maakt.. van de buurvrouw die mn nieuwe kapsel leuk vind tot jongens (waar ik relatie mee had) die zeggen dat ik er aantrekkelijk uit zie in dat jurkje. Ik ga blozen en weet nooit wat zinnigs te antwoorden, wuif het vaak weg. Ik dacht dat complimenten je beter laten voelen maar dat werkt bij mij kennelijk niet. Daarentegen ben ik wel blij met mezelf, vind mezelf mooi, dus weet eigenlijk niet hoe dit komt. Ook vind ik het lastig om anderen te complimenteren als ik het wel denk zegmaar. Want als ik het zeg word ik ook rood. I know, heel gek probleem..
Heeft iemand hetzelfde (of gehad) en weet hier meer over? Thanks alvast!
Ik voel me zeer ongemakkelijk als iemand een compliment over me maakt.. van de buurvrouw die mn nieuwe kapsel leuk vind tot jongens (waar ik relatie mee had) die zeggen dat ik er aantrekkelijk uit zie in dat jurkje. Ik ga blozen en weet nooit wat zinnigs te antwoorden, wuif het vaak weg. Ik dacht dat complimenten je beter laten voelen maar dat werkt bij mij kennelijk niet. Daarentegen ben ik wel blij met mezelf, vind mezelf mooi, dus weet eigenlijk niet hoe dit komt. Ook vind ik het lastig om anderen te complimenteren als ik het wel denk zegmaar. Want als ik het zeg word ik ook rood. I know, heel gek probleem..
Heeft iemand hetzelfde (of gehad) en weet hier meer over? Thanks alvast!
woensdag 7 juni 2017 om 20:54
woensdag 7 juni 2017 om 20:54
Complimenten aannemen kan best lastig zijn, bv je hebt een mooi lijf, dan wil ik zeggen: maar ik wil nog vier kilo afvallen hoor! Of mooie jurk: die is al tien jaar oud.
Maar gelukkig is er een hele simpele oplossing: reageer met dank je wel en ga verder met je dag. Geen gedoe om het compliment naar beneden te halen en jezelf ongemakkelijk te voelen. Dankjewel is een prima reactie en je hoeft er verder niet op in te gaan.
Maar gelukkig is er een hele simpele oplossing: reageer met dank je wel en ga verder met je dag. Geen gedoe om het compliment naar beneden te halen en jezelf ongemakkelijk te voelen. Dankjewel is een prima reactie en je hoeft er verder niet op in te gaan.
woensdag 7 juni 2017 om 21:09
woensdag 7 juni 2017 om 21:14
Je hebt ook mensen waarvan hun gezicht knalrood word en je je afvraagt of het wel goed gaat. Daar ben ik er een van
woensdag 7 juni 2017 om 21:15
Foodsandbeats schreef: ↑07-06-2017 21:09Het is niet dat ik het niet herken, ik word er ook wat ongemakkelijk van, maar het is iets waarop je zo simpel en op een goede manier op kan reageren met een standaardreactie. Daardoor is het mogelijk nauwelijks ingewikkeld voor mij. Ik heb door de standaardreactie al een houding gekozen.
Ik heb hetzelfde. Ik roep dankjewel en dan gaat het langs me heen en voel ik me er niet meer zo ongemakkelijk bij.
Ik deed vroeger nog wel eens, meteen een compliment teruggeven maar da's wat doorzichtig.
Member?
woensdag 7 juni 2017 om 21:28
Waarom vind je het niet leuk als een ander iets aardigs over je zegt? Geloof je niet dat het waar is, of vind je dat jij de credits niet verdient?
En je hoeft niet alleen 'bedankt' te zeggen, je kan ook zeggen 'ja cool he, heb ik daar-en-daar gekocht, anders moet je ook ff gaan kijken, er waren er nog meer.' Dan leg je de aandacht weer terug bij de ander.
woensdag 7 juni 2017 om 21:43
ik bewonder mensen die vreemden een compliment geven. laatst zei een vreemde tegen mij dat ik een ontzettend gave rok aanhad. Dan zeg ik gewoon dankjewel met een brede glimlach. ik wordt er altijd wel blij van. meer dan dankjewel zeggen is toch niet nodig?
ik geef wel vaak complimentjes maar meer aan mensen die ik ken. misschien moet ik het ook maar bij vreemden gaan doen.
ik geef wel vaak complimentjes maar meer aan mensen die ik ken. misschien moet ik het ook maar bij vreemden gaan doen.
Don't cry, buy a bag and move on.
woensdag 7 juni 2017 om 23:02
woensdag 7 juni 2017 om 23:27
Ik had eens gelezen dat het een vrouwenkwaaltje is slecht complimenten in ontvangst te kunnen nemen. Proberen het af te zwakken in plaats van een gemeend dankjewel. Of zoals Skull zegt een beetje teruggeven.
Voor TO: Je bent het compliment vast en zeker waard!
Ben het verder eigenlijk helemaal eens met meisje36.
Voor TO: Je bent het compliment vast en zeker waard!
Ben het verder eigenlijk helemaal eens met meisje36.
donderdag 8 juni 2017 om 01:17
Ik moest een keer bijna huilen...bij de kapper toen een andere vrouw wel 10x vertelde hoe mooi ze mij vond. Dat is pas voer voor psychologen. Erg gênant
donderdag 8 juni 2017 om 01:20
Anderen complimenten geven vind ik fijn om te doen. De meeste mensen gaan er goed mee om. Het moet wel oprecht zijn. Ik ga niet naar iets op zoek ofzo.daenerys79 schreef: ↑07-06-2017 21:43ik bewonder mensen die vreemden een compliment geven. laatst zei een vreemde tegen mij dat ik een ontzettend gave rok aanhad. Dan zeg ik gewoon dankjewel met een brede glimlach. ik wordt er altijd wel blij van. meer dan dankjewel zeggen is toch niet nodig?
donderdag 8 juni 2017 om 01:21
Ik wimpelde vroeger ook af: O die jurk heb ik al lang. O ja ik heb nu eenmaal makkelijk haar.
Totdat ik beseft, of ergens las dat je de gever van het compliment eigenlijk neerhaalt op die manier. Je zou bijna zeggen dat het een leugenaar is. Je vind die oude jurk mooi? Nee hoor die is al oud?
Die taart die ik gebakken heb was lekker? Ja maar eigenlijk had hij er anders uit moeten zien. En daar staat de gever van het compliment zich af te vragen of hij toch aan een bril moet, de mode moet volgen, of dat er iets aan de smaakpapillen mankeert.
Dus nu zeg ik: Dank je, ben er zelf ook blij mee. Of iets van die strekking. En hoe vaker je dat doet, hoe makkelijker het gaat, en op den duur hoef je er niet eens meer van te blozen. En wat is er mis met een kleur van blijdschap door een compliment
Totdat ik beseft, of ergens las dat je de gever van het compliment eigenlijk neerhaalt op die manier. Je zou bijna zeggen dat het een leugenaar is. Je vind die oude jurk mooi? Nee hoor die is al oud?
Die taart die ik gebakken heb was lekker? Ja maar eigenlijk had hij er anders uit moeten zien. En daar staat de gever van het compliment zich af te vragen of hij toch aan een bril moet, de mode moet volgen, of dat er iets aan de smaakpapillen mankeert.
Dus nu zeg ik: Dank je, ben er zelf ook blij mee. Of iets van die strekking. En hoe vaker je dat doet, hoe makkelijker het gaat, en op den duur hoef je er niet eens meer van te blozen. En wat is er mis met een kleur van blijdschap door een compliment
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert