Bang voor complimenten

07-06-2017 20:48 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey!

Ik voel me zeer ongemakkelijk als iemand een compliment over me maakt.. van de buurvrouw die mn nieuwe kapsel leuk vind tot jongens (waar ik relatie mee had) die zeggen dat ik er aantrekkelijk uit zie in dat jurkje. Ik ga blozen en weet nooit wat zinnigs te antwoorden, wuif het vaak weg. Ik dacht dat complimenten je beter laten voelen maar dat werkt bij mij kennelijk niet. Daarentegen ben ik wel blij met mezelf, vind mezelf mooi, dus weet eigenlijk niet hoe dit komt. Ook vind ik het lastig om anderen te complimenteren als ik het wel denk zegmaar. Want als ik het zeg word ik ook rood. I know, heel gek probleem..

Heeft iemand hetzelfde (of gehad) en weet hier meer over? Thanks alvast!
Voervoorpsychologen
"dank je wel!'

Dat is het enige juiste om te zeggen om een compliment in ontvangst te nemen.
Probeer het gewoon eens.
Er is niets mis met een beetje blozen, gewoon een simpel dankje wel is voldoende. Gaat je vast lukken de erst volgende keer als je een compliment krijgt
Ik vind je reactie wel lief, maar waarom heb je er zo'n last van? Je vindt hetgeen waar je een compliment over krijgt toch zelf ook mooi? Je moet het niet wegwuiven, maar aanpakken met beide handen! Iemand zegt 'ik deel jouw smaak wat dit betreft.' En dat is helemaal niet vreemd toch?
Complimenten aannemen kan best lastig zijn, bv je hebt een mooi lijf, dan wil ik zeggen: maar ik wil nog vier kilo afvallen hoor! Of mooie jurk: die is al tien jaar oud.

Maar gelukkig is er een hele simpele oplossing: reageer met dank je wel en ga verder met je dag. Geen gedoe om het compliment naar beneden te halen en jezelf ongemakkelijk te voelen. Dankjewel is een prima reactie en je hoeft er verder niet op in te gaan.
Anderen complimenten geven vind ik dan weer supermakkelijk. Als ik merk dat ik in de metro iemand zijn schoenen of oorbellen echt zit te bewonderen, dan zeg ik dat! Of als een vriendin een mooie foto op Facebook zet zeg ik dat ze er stralend uitziet als het zo is.
Tuurlijk weet ik dat dankjewel zeggen genoeg is.. ik weet wel hoe het hoort, vind het lastig om er mezelf een houding aan te geven.
Het is niet dat ik het niet herken, ik word er ook wat ongemakkelijk van, maar het is iets waarop je zo simpel en op een goede manier op kan reageren met een standaardreactie. Daardoor is het mogelijk nauwelijks ingewikkeld voor mij. Ik heb door de standaardreactie al een houding gekozen.
Ginerva schreef: ↑
07-06-2017 20:52
Er is niets mis met een beetje blozen, gewoon een simpel dankje wel is voldoende. Gaat je vast lukken de erst volgende keer als je een compliment krijgt
Je hebt ook mensen waarvan hun gezicht knalrood word en je je afvraagt of het wel goed gaat. Daar ben ik er een van 😣
Foodsandbeats schreef: ↑
07-06-2017 21:09
Het is niet dat ik het niet herken, ik word er ook wat ongemakkelijk van, maar het is iets waarop je zo simpel en op een goede manier op kan reageren met een standaardreactie. Daardoor is het mogelijk nauwelijks ingewikkeld voor mij. Ik heb door de standaardreactie al een houding gekozen.

Ik heb hetzelfde. Ik roep dankjewel en dan gaat het langs me heen en voel ik me er niet meer zo ongemakkelijk bij.

Ik deed vroeger nog wel eens, meteen een compliment teruggeven maar da's wat doorzichtig. :biggrin: Want dan vermijdt je ook de dankjewel, die je wel moet geven, vind ik. Ga je het gegeven compliment ook afzwakken? Want dat is niet nodig. En dan doe je het compliment ook geen eer aan.
Member?
9345405 schreef: ↑
07-06-2017 21:14
Je hebt ook mensen waarvan hun gezicht knalrood word en je je afvraagt of het wel goed gaat. Daar ben ik er een van 😣
ik ook
Ik ken het hoor. Wordt knal rood, ga stamelen, ik geloof nooit waar ik mee gecomplimenteerd wordt en het enige wat ik kan zeggen is: Ok, dank je wel. :flag:
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
9345405 schreef: ↑
07-06-2017 21:14
Waarom vind je het niet leuk als een ander iets aardigs over je zegt? Geloof je niet dat het waar is, of vind je dat jij de credits niet verdient?
En je hoeft niet alleen 'bedankt' te zeggen, je kan ook zeggen 'ja cool he, heb ik daar-en-daar gekocht, anders moet je ook ff gaan kijken, er waren er nog meer.' Dan leg je de aandacht weer terug bij de ander.
TO, wat heb je dat mooi beschreven :)
bitje93 wijzigde dit bericht op 08-06-2017 00:12
8.57% gewijzigd
Niet geschoten is altijd mis
Ja cool he. ;-)
ik bewonder mensen die vreemden een compliment geven. laatst zei een vreemde tegen mij dat ik een ontzettend gave rok aanhad. Dan zeg ik gewoon dankjewel met een brede glimlach. ik wordt er altijd wel blij van. meer dan dankjewel zeggen is toch niet nodig?
ik geef wel vaak complimentjes maar meer aan mensen die ik ken. misschien moet ik het ook maar bij vreemden gaan doen.
Don't cry, buy a bag and move on.
Een (oprecht) compliment is een cadeautje! Heel mooi om te krijgen en nog mooier om te geven.
Bedenk maar dat iemand je een lekker flesje wijn geeft of een bos bloemen. "Dank je, wat leuk" meer is niet nodig.
Het komt altijd weer goed...het kost alleen maar tijd
Ik had eens gelezen dat het een vrouwenkwaaltje is slecht complimenten in ontvangst te kunnen nemen. Proberen het af te zwakken in plaats van een gemeend dankjewel. Of zoals Skull zegt een beetje teruggeven.

Voor TO: Je bent het compliment vast en zeker waard!

Ben het verder eigenlijk helemaal eens met meisje36.
Ik bedenk mij dat ik het zelf ook altijd enorm afzwak.

Dus ik heb geen advies maar wel erkenning.
Ik word niet rood. Trap het direct van mij af.

Van mij hoeft het ook niet.

Dus je hebt niks aan mij maar ik lees mee.
Trouwens ben ik niet bang er voor ik kan er niks mee.
Op mijn werk heeft een vreemde collega die mij niet kende wel eens een compliment op een bord geschreven voor iets wat ik gedaan had. Vond ik heel mooi. Dus misschien niet het zelfde als bij jou maar begrijp je wel
Dan ben je vast nog heel erg jong. Ik wist me eerst ook nooit een houding te geven bij complimenten maar daarna zeg ik gewoon van dank je wel.
badmeester schreef: ↑
07-06-2017 20:50
Voervoorpsychologen
Ik moest een keer bijna huilen...bij de kapper toen een andere vrouw wel 10x vertelde hoe mooi ze mij vond. Dat is pas voer voor psychologen. Erg gênant
daenerys79 schreef: ↑
07-06-2017 21:43
ik bewonder mensen die vreemden een compliment geven. laatst zei een vreemde tegen mij dat ik een ontzettend gave rok aanhad. Dan zeg ik gewoon dankjewel met een brede glimlach. ik wordt er altijd wel blij van. meer dan dankjewel zeggen is toch niet nodig?
ik geef wel vaak complimentjes maar meer aan mensen die ik ken. misschien moet ik het ook maar bij vreemden gaan doen.
Anderen complimenten geven vind ik fijn om te doen. De meeste mensen gaan er goed mee om. Het moet wel oprecht zijn. Ik ga niet naar iets op zoek ofzo.
Ik wimpelde vroeger ook af: O die jurk heb ik al lang. O ja ik heb nu eenmaal makkelijk haar.
Totdat ik beseft, of ergens las dat je de gever van het compliment eigenlijk neerhaalt op die manier. Je zou bijna zeggen dat het een leugenaar is. Je vind die oude jurk mooi? Nee hoor die is al oud?
Die taart die ik gebakken heb was lekker? Ja maar eigenlijk had hij er anders uit moeten zien. En daar staat de gever van het compliment zich af te vragen of hij toch aan een bril moet, de mode moet volgen, of dat er iets aan de smaakpapillen mankeert.
Dus nu zeg ik: Dank je, ben er zelf ook blij mee. Of iets van die strekking. En hoe vaker je dat doet, hoe makkelijker het gaat, en op den duur hoef je er niet eens meer van te blozen. En wat is er mis met een kleur van blijdschap door een compliment
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven