Voorkeurshouding, tips?
maandag 9 februari 2009 om 08:47
Ik heb een zoontje van 11 weken en vorige week constateerden ze bij het CB dat zijn hoofdje aan 1 kant wat platter wordt wat duidt op een voorkeurshouding. Het was me eerder nog niet opgevallen maar nu merk ik inderdaad dat hij zijn hoofd steeds naar rechts draait. Ik heb van het CB een folder met tips meegekregen en heb deze toegepast. Ik zorg dat hij met zijn 'minst favoriete houding' naar het licht kijkt, heb zijn mobile aan de andere kant gehangen, hou hem anders vast enz.. Maar onze kleine man is een beetje eigenwijs dus schiet (nog) niet echt op. Nu heb ik gelezen dat een osteopaat misschien iets kan betekenen alleen op de sites waar dat staat, wordt gezegd dat het (de houding) vaak het gevolg is van een lastige bevalling. Mijn zoontje is met een keizersnee gehaald dus dat lijkt me dan niet aan de orde of heb ik het mis? Hij heeft wel een lastige start gehad en 2 weken in het ziekenhuis gelegen (was dysmatuur) maar doet het nu verder super.
Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met een osteopaat of dat er andere goede tips zijn???
Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met een osteopaat of dat er andere goede tips zijn???
maandag 9 februari 2009 om 08:50
Ik heb een makkelijke bevalling gehad en mijn zoontje had ook een duidelijke voorkeurshouding. Plat op zijn achterhoofd!! Dat werd uiteindelijk zo plat dat hij een helmpje heeft moeten dragen. Bij de tweede heb ik de zijliggen gewoon weer toegepast. Ben nu (13 jaar later!) weer zwanger, maar geen rugligging meer voor mij! Blijf er goed alert op. Nu zal er meer info zijn over afgeplatte hoofdjes. Maar 13 jaar geleden was mijn zoon de 2e in Nederland die een helmpje kreeg. En ik heb dus niet de info gehad waar ik veel mee had kunnen voorkomen!
Succes!
Succes!
maandag 9 februari 2009 om 08:53
Ik legde mijn dochter op haar zij met een soort rolletje in haar rug zodat ze niet terug kon draaien. Kweet niet of dit nu nog toegepast wordt, maar dat was toendertijd gebruikelijk.
Uiteindelijk is het hoofd van mijn zoon gewoon goed gekomen, maar ik denk met de juiste info dat het niet zover had hoeven komen.
Uiteindelijk is het hoofd van mijn zoon gewoon goed gekomen, maar ik denk met de juiste info dat het niet zover had hoeven komen.
maandag 9 februari 2009 om 08:56
maandag 9 februari 2009 om 09:07
maandag 9 februari 2009 om 09:16
Moeilijk dan he?! Ik denk dat ik er zelf wel weer voor zal kiezen, want buiten het feit dat ik het gewoon niet mooi vind, werd het bij mij natuurlijk ook een medisch verhaal en liep ik uiteindelijk ziekenhuis in en uit. Vond het echt heel vervelend. Misschien een wat kleiner rolletje? Of misschien alleen in de box als het slaapt zodat je er zicht op hebt. Op een gegeven moment ligt zo'n afgeplat deel natuurlijk ook lekker omdat het plat is en het zo blijft liggen.
maandag 9 februari 2009 om 09:27
maandag 9 februari 2009 om 09:35
Volgens mij zijn er tegenwoordig ook een stuk alerter op. 13 jaar geleden kwam het gewoon niet (vaak) voor. Ik zat precies op de grens dat de zijligging veranderd werd in de rugligging. Kindlief lag heel graag te slapen Altijd op dat achterhoofdje. Op het CB zeiden ze veel te lang dat het wel goed zou komen. Maar op een gegeven moment ging alles op zijn voorhoofd zitten. Zag er gewoon niet goed uit. Maar nogmaals... inmiddels weten ze er gewoon veel meer van. Ik neem aan dat ze op het CB nu wel tips voor je zullen hebben. Ik ben er te lang uit om je nu advies te geven. Ik gaf alleen aan dat bij mij dat rolletje toen goed hielp. Maar ik had al zo'n idee dat dat tegenwoordig niet meer mocht ivm wiegendood. Maar als ik het goed begrijp is het nu nog steeds rugligging dus?
maandag 9 februari 2009 om 10:02
Osteopaat lijkt me een uitstekend idee. Mijn dochtertje (morgen 13 weken) had ook een voorkeurshouding. Dit blijkt te komen doordat er iets in haar nek niet helemaal lekker zit (waarschijnlijk door de dwarse stuit waarin ze heeft gelegen en de keizersnee). Wij zijn afgelopen donderdag voor het eerst met haar naar een osteopaat geweest en merken nu al een wereld van verschil: ze kan ineens haar hoofd naar allebei de kanten draaien. Bijkomend positief gevolg is dat ze haar romp hierdoor ook niet meer in een bananenvorm houdt, waardoor ze minder last van haar buik heeft (en beter is gaan eten). Zeker het proberen waard dus. Succes
maandag 9 februari 2009 om 10:08
Patti, jouw ervaringen klinken positief. Hij heeft verder geen klachten (behalve milde reflux) maar het is de moeite van het proberen waard. Hij ligt nu te slapen en behalve het 'speen-terugplug-ritueel' heb ik er nu ook het 'hoofd-omdraai-ritueel' bijgekregen Ga zo maar weer even bij hem kijken.....
maandag 9 februari 2009 om 10:13
quote:Patti70 schreef op 09 februari 2009 @ 10:02:
Osteopaat lijkt me een uitstekend idee. Mijn dochtertje (morgen 13 weken) had ook een voorkeurshouding. Dit blijkt te komen doordat er iets in haar nek niet helemaal lekker zit (waarschijnlijk door de dwarse stuit waarin ze heeft gelegen en de keizersnee). Wij zijn afgelopen donderdag voor het eerst met haar naar een osteopaat geweest en merken nu al een wereld van verschil: ze kan ineens haar hoofd naar allebei de kanten draaien. Bijkomend positief gevolg is dat ze haar romp hierdoor ook niet meer in een bananenvorm houdt, waardoor ze minder last van haar buik heeft (en beter is gaan eten). Zeker het proberen waard dus. Succes
Een soortgelijk verhaal herken ik van een vriendin en dochtertje. Ik zou dus ook kiezen om allereerst eens bij een osteopaat langs te gaan.
Ik kreeg verder dus wel het advies van CB om de kinderen overdag als ze in de box sliepen op de buik te leggen of op de zij. Maar dat is 8 en 10 jaar geleden. Moet ik ook zeggen dat de oudste de eerste weken overdag gewoon niet sliep (buiten hazeslaapjes).
Een soortgelijk verhaal herken ik van een vriendin en dochtertje. Ik zou dus ook kiezen om allereerst eens bij een osteopaat langs te gaan.
Ik kreeg verder dus wel het advies van CB om de kinderen overdag als ze in de box sliepen op de buik te leggen of op de zij. Maar dat is 8 en 10 jaar geleden. Moet ik ook zeggen dat de oudste de eerste weken overdag gewoon niet sliep (buiten hazeslaapjes).
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning the devil says "Oh crap, she's up".
maandag 9 februari 2009 om 12:58
Hoi, een kinderfysiotherapeut kan al heel vroeg bepalen of de voorkeurshouding komt omdat het kindje daarmee iets ontlast (dus in een andere houding pijn heeft). Mijn dochtertje had ook al erg jong een voorkeurshouding (maar dan hoofdje altijd naar links), en een kennis van mij (kinderfysio) heeft haar toen even nagekeken. Lichamelijk was er niets aan de hand. Zij heeft mij toen al tips gegeven, en eventueel ook zo'n zijligkussen. Dat wordt ivm wiegedood afgeraden, maar je zou het overdag onder toezicht kunnen toepassen. Mijn dochter bleek juist in die zijligging nog geforceerder haar favo-houding te zoeken, dus bij mij zou het averechts werken.
Wat bij mij vooral hielp (had ik het idee, naast de standaard tips) was veel lichamelijk bezig zijn, dus tijdens het verschonen dochter veel draaien, vanuit de heupjes (had de kinderfysio mij voorgedaan), op de buik leggen etc. en ik had het idee dat dochter zich daardoor bewust werd dat ze ook nog een andere kant had
Is uiteindelijk goed gekomen, maar ze had ook nog niet veel afplatting....
Wat bij mij vooral hielp (had ik het idee, naast de standaard tips) was veel lichamelijk bezig zijn, dus tijdens het verschonen dochter veel draaien, vanuit de heupjes (had de kinderfysio mij voorgedaan), op de buik leggen etc. en ik had het idee dat dochter zich daardoor bewust werd dat ze ook nog een andere kant had
Is uiteindelijk goed gekomen, maar ze had ook nog niet veel afplatting....

maandag 9 februari 2009 om 13:06
Kinderfysio is een absolute aanrader hoor!
Ik was er waarschijnlijk iets te laat bij, want onze kleine krijgt binnenkort haar helmpje.
Niet leuk.
Ze is behandeld voor KISS door een manueel therapeut. Sindsdien gaat het veel beter met haar.
Maar als er alleen sprake is van een voorkeurshouding dan kan de fysio waarschijnlijk goeie tips geven, en de groei van het hoofdje in de gaten houden.
Ik moest minimaal 5x per dag 10 minuten haar op de buik leggen. In het begin was dat huilen, maar nu rolt ze zelf naar haar buik.
Succes hoor!
Ik was er waarschijnlijk iets te laat bij, want onze kleine krijgt binnenkort haar helmpje.
Niet leuk.
Ze is behandeld voor KISS door een manueel therapeut. Sindsdien gaat het veel beter met haar.
Maar als er alleen sprake is van een voorkeurshouding dan kan de fysio waarschijnlijk goeie tips geven, en de groei van het hoofdje in de gaten houden.
Ik moest minimaal 5x per dag 10 minuten haar op de buik leggen. In het begin was dat huilen, maar nu rolt ze zelf naar haar buik.
Succes hoor!
maandag 9 februari 2009 om 13:11
Oslo, hier hele goede ervaringen met de osteopaat. Mijn dochter had een voorkeurshouding toen ze ong. 6 weken was, lag alleen maar met haar hoofd naar rechts. We zijn toen naar de osteopaat geweest op aanraden van het CB, en na 2 behandelingen was het probleem opgelost. Van de ene op de andere dag (10 dagen na de 1e behandeling) had ze er geen last meer van en draade zelf haar hoofdje naar links in haar slaap. Echt een aanrader!! De behandelingen waren overigens voor haar helemaal niet pijnlijk of zo, ze lag gewoon rustig om zich heen te kijken.

maandag 9 februari 2009 om 13:41
Zéér goede ervaringen met de osteopaat, zowel bij mijn eigen dochter als met kinderen uit mijn voormalige verloskundigenpraktijk.
Vaak wordt het (geheel of gedeeltelijk) vergoed door de ziektekostenverzekeraar.
Ben je op zoek naar een osteopaat, informeer dan bij de consultatiebureauverpleegkundige of -arts, die kunnen je info geven over de osteopaten bij jou uit de omgeving.
Succes!
Vaak wordt het (geheel of gedeeltelijk) vergoed door de ziektekostenverzekeraar.
Ben je op zoek naar een osteopaat, informeer dan bij de consultatiebureauverpleegkundige of -arts, die kunnen je info geven over de osteopaten bij jou uit de omgeving.
Succes!
maandag 9 februari 2009 om 13:43
Bedankt voor alle reacties,super! Ik denk er nu over om, naast het verder toepassen van de tips van het CB, toch naar de ostheopaat te gaan. Ik kan natuurlijk altijd een keer kijken of het iets is. Tama ben blij te lezen dat het niet pijnlijk of vervelend is maar dat je dochter zo ontspannen was. Leek me namelijk een beetje eng als er iemand aan dat kleine hoofdje zou gaan frutten...
maandag 9 februari 2009 om 14:11
Ik zou je willen adviseren een keer naar een ostheopaat te gaan met hem. Als hij zo jong al een voorkeurshouding heeft, zegt dat misschien dat hij in de baarmoeder al deze houding heeft aangenomen of tijdens een stortbevalling iets heeft beschadigd. Mijn ervaring leert dat 2 of 3 behandelingen (pijnloos voor je kindje!) je baby daaruit krijgen. En mocht dat niet baten zijn daar ook nog de supergoede babyfysiotherapeuten.
Een goede osteopaat kan je trouwens al direct vertellen of hij hem kan helpen. Het is meestal heel plezierig voor je kindje, hij ontspant en relaxt. Heel schattig om te zien ook.
Wacht niet te lang tot het probleem te erg wordt. Mijn achterneefje heeft een misvormd hoofd omdat zijn moeder geen energie had voor al "dat gedoe". Pas toen hij 2 was ging ze naar het ziekenhuis voor een helmpje en toen waren zijn fontanellen al dichtgegroeid. Hij ziet er niet uit. Ik hoop dat hij nooit kaal wordt!!!
Een goede osteopaat kan je trouwens al direct vertellen of hij hem kan helpen. Het is meestal heel plezierig voor je kindje, hij ontspant en relaxt. Heel schattig om te zien ook.
Wacht niet te lang tot het probleem te erg wordt. Mijn achterneefje heeft een misvormd hoofd omdat zijn moeder geen energie had voor al "dat gedoe". Pas toen hij 2 was ging ze naar het ziekenhuis voor een helmpje en toen waren zijn fontanellen al dichtgegroeid. Hij ziet er niet uit. Ik hoop dat hij nooit kaal wordt!!!
Volg je hart. Dat klopt.
maandag 9 februari 2009 om 14:14
dinsdag 10 februari 2009 om 11:04
Ik heb, na het lezen van jullie ervaringen, vanochtend gebeld met een osteopaat en heb voor donderdag a.s. de eerste afspraak gepland. Ik heb net ook in de box een rolletje neergelegd maar dat was geen succes, hij bleef heel geforceerd zijn hoofd draaien. Mijn verzekering vergoedt 80% dus dat is mooi megenomen. Ben benieuwd!
dinsdag 10 februari 2009 om 11:06