Voorkeurshouding, tips?

09-02-2009 08:47 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zoontje van 11 weken en vorige week constateerden ze bij het CB dat zijn hoofdje aan 1 kant wat platter wordt wat duidt op een voorkeurshouding. Het was me eerder nog niet opgevallen maar nu merk ik inderdaad dat hij zijn hoofd steeds naar rechts draait. Ik heb van het CB een folder met tips meegekregen en heb deze toegepast. Ik zorg dat hij met zijn 'minst favoriete houding' naar het licht kijkt, heb zijn mobile aan de andere kant gehangen, hou hem anders vast enz.. Maar onze kleine man is een beetje eigenwijs dus schiet (nog) niet echt op. Nu heb ik gelezen dat een osteopaat misschien iets kan betekenen alleen op de sites waar dat staat, wordt gezegd dat het (de houding) vaak het gevolg is van een lastige bevalling. Mijn zoontje is met een keizersnee gehaald dus dat lijkt me dan niet aan de orde of heb ik het mis? Hij heeft wel een lastige start gehad en 2 weken in het ziekenhuis gelegen (was dysmatuur) maar doet het nu verder super.

Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met een osteopaat of dat er andere goede tips zijn???
Nak, weet je nog wat de osteopaat precies deed? Kan me bij de behandeling zo weinig voorstellen. Ga het donderdag wel merken maar ben toch vast benieuwd.
De ostepaat die ik had was van origine fysiotherapeut. Toen hij mijn spruit vast hield voelde hij z'n nekwerveltjes en voelde dat daar iets niet goed zat. Hij vertelde dat dit een veel voorkomend iets is en (bijna) altijd de oorzaak van voorkeurshouding. Dit wordt vaak veroorzaakt tijdens de bevalling; ofwel supersnel door het geboortekanaal of juist te lang in het geboorte kanaal kan dit veroorzaken.

Hij hield vervolgens het hoodje in een bepaalde stand, een klein poosje. Mijn mannetje was toen een maand of 6 en vond dat niet leuk. Brullen! Het was absoluut niet zo dat het hem pijn deed, hij vond het gewoon niet fijn dat hij in een bepaalde positie gedwongen werd.

Eén behandeling was genoeg, gevolgd door een controle.

Ik had echt een ander kind. Deed hij voorheen slaapjes van hooguit 0,5-1 uur, daarna werd dat stukken beter!

Inmiddels is spruit alweer bijna 7jaar, maar ik kan het iedereen aanraden!
Ik ben net terug van de osteopaat en weet niet goed wat ik ervan moet denken. Het kwam wat zweverig over, die vrouw deed zichtbaar niets, legde haar handen op verschillende plekken en had vaak haar ogen dicht..... Kennelijk had het wel effect want mijn mannetje werd langzaam aan compleet ontspannen en ligt sinds ik daar geweest ben (afspraak was 2 en een half uur geleden) heerlijk te slapen, helemaal van de wereld. Ze dacht dat deze ene behaneling genoeg moest zijn, ben benieuwd. Kinderen zijn heel puur in hun reactie dus ga vanzelf aan hem merken wat het resultaat is. Wel frappant is dat hij zijn hoofd nu naar de 'goede' kant heeft..... Iedereen nogmaals bedankt voor de reacties!
Goed om te horen! Op het eerste gezicht gebeurt er niks. Zo lijkt het in elk geval. Het gaat allemaal zo subtiel. Je hebt gelijk dat kinderen, laat staan een baby van 11-12 weken, heel puur reageren. Fijn dat het goed lijkt te gaan nu. Hoe is het vandaag?
hi ja ik heb ervaring

mijn dochterje van 9 maanden had een hele sterke voorkeurshouding en een afgeplat hoofdje links....redelijk zware bevalling .....dysmatuur! ook was haar linkerkant zwakker dan haar rechterkant schouder arm handje ed....

ze is prima gezond maar nog steeds klein met een mooi bijna rond koppie!! dankzij kinderfysioth!!! dat heeft ons heel goed geholpen! de fysioth ging zelfs ons huis door in de kamer; box stond verkeerd, in de slaapkamer hadden we een speelgoedje in de midden aan het plafond was niet goed, speelgoedje s en muziekdoosjes, knuffels aan de verkeerde kant van het bedje ed....we hebben de adviezen opgevolgd en er was op een gegeven moment sprake van het aanmeten van een helmpje.... maar uiteindelijk kreeg ons meisje een mooi rond bolletje danzij veel oefenen en een zijligkussen in de wandelwagen/box en in bed.

henriette

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven