Eigen zwembad, ervaringen en tips

11-06-2017 18:06 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft een zwembad (geen framezwembad) in de tuin en wil daar haar ervaringen over delen? Vind je hem achteraf te groot, te klein, geweldig of juist niet, wat voor soort zwembad is het, wat ben je kwijt aan onderhoud, heb je een poolhouse etc. etc. Kortom, graag tips en adviezen, de do's en dont's. Wij overwegen zelf een zwembad uit een geheel van composiet van 10 bij 4 meter met een klein poolhuis met douche en toilet.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
Geen eigen zwembad maar het lijkt mij zalig.

Ik ben wel een bij een bed & breakfast geweest met een zwembad inde tuin.
Die hadden een tegenstroom laten installeren die je aan en uit kon zetten. Dit om te voorkomen . dat je met de paar zwemslagen al aan de overkant was.
Zorg voor een goede en stevige afdekmogelijkheid. Dit oa ivm kinderen echter ook ivm bv tuinfeest.
Woon je in nederland? want hier zou ik dat nooit doen. voor die paar mooie dagen in het jaar? volgens mij is het dan meer werk dan dat je erin ligt. Anders eventueel een overdekt zwembad?
Don't cry, buy a bag and move on.
Eigen zwembad, 10 x 5 met overkapping.
Heel blij mee.
Niet verwarmd. Onderhoud vooral kosten elektrische pomp en chemicaliën. Chloor is kostenpost. Elektriciteit schijnt met pomp 100 euro per maand te zijn maar dat weet ik niet. Toen we hier kwamen wonen, zat het zwembad al in de tuin. Is al heel oud, uit 1975.
PS vandaag zijn alle buurkinderen komen zwemmen. Wij houden van gezelligheid, in de zomer is het zwembad een magneet. Wij gebruiken hem meestal van half mei tot eind oktober.
Ik ken ook iemand met verwarmd bad maar dat verlengt de zwemduur per jaar niet.
Wel ervaring met een zwembad, maar wel in het buitenland. Houdt er rekening mee dat het vrij veel werk is, of dat je daar iemand voor moet inhuren. Als je het niet wekelijks schoon maakt (of laat maken), is het echt bizar snel een vieze bak soep. En dat geldt ook voor de (vele) weken dat je er geen gebruik van maakt. Een alternatief is om het goed af te dekken, maar ook dan moet het goed schoon gehouden worden (zo'n dekzeil werkt vaak als een soort broeikas). En dan moet je telkens dat dekzeil er af halen als je het wilt gebruiken.
Ps overkapping heeft ons ongeveer 10k gekost maar is wel belangrijk voor veiligheid kinderen.
Ja, we wonen in Nederland.
Een uittrekbare boogoverkapping lijkt me handig maar vind ik niet zo mooi. Een soort van serre-achtige overkapping met glazen schuifdeuren of deuren die je als een harmonica kan inklappen is ook een optie.
Iemand inhuren voor onderhoud? Alleen voor groot onderhoud in hetbegin van het seizoen en daarna bijhouden is niet voldoende?
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
Naast al bovenstaande:
Hoe proper je het ook houdt en onderhoudt, na een aantal jaar moet het water ververst worden.
Is gelijk een stevige klap op je waterrekening.
Calculeer dat op voorhand in. Zet desnoods jaarlijks een bedrag opzij hiervoor.
SweetFirefly schreef:
11-06-2017 18:35
Ja, we wonen in Nederland.
Een uittrekbare boogoverkapping lijkt me handig maar vind ik niet zo mooi. Een soort van serre-achtige overkapping met glazen schuifdeuren of deuren die je als een harmonica kan inklappen is ook een optie.
Iemand inhuren voor onderhoud? Alleen voor groot onderhoud in hetbegin van het seizoen en daarna bijhouden is niet voldoende?
Jawel, maar dat bijhouden is dus vrij veel werk, en daar hebben mensen al gauw genoeg van. Bijna iedereen die ik ken in de buurt van mijn ouders (degenen met het zwembad dus, ik heb zelf net een balkon) denkt het wel zelf te gaan doen, zonde van het geld etc. En na een paar maanden hebben ze toch genoeg van het twee keer in de week poetsen, blaadjes ruimen etc. En huren ze dus toch maar iemand in. Kun je het zelf doen? Uiteraard. Maar mijn ervaring is dat veel mensen erg onderschatten hoeveel werk het is.
Met een overkapping heb je natuurlijk wel minder last van blaadjes etc, maar schoonmaken blijft nodig.
Je kunt het zelf bijhouden, maar dat vergt nog wel behoorlijk wat tijd. Denk niet alleen aan het schoonhouden van de bak door er zo nu en dan wat blaadjes ed uit te vissen, maar bijv ook de waterbehandeling (controleren waardes en toevoegen chemicaliën) is erg belangrijk en moet heel regelmatig gedaan worden.

Als je een monoblock kiest, laat dan goed de ondergrond checken en voorbereiden, en bezuinig niet op het noodzakelijke grondwerk. Het kan bijv nodig zijn om het grondwater weg te pompen met een speciale installatie of om extra stevige zekeringen aan te laten brengen. Dat kost vaak flink geld. Maar doe je dat niet, dan kan de bak met water en al gaan "wandelen", met alle rampzalige gevolgen van dien.
TinyBel schreef:
11-06-2017 18:37
Naast al bovenstaande:
Hoe proper je het ook houdt en onderhoudt, na een aantal jaar moet het water ververst worden.
Is gelijk een stevige klap op je waterrekening.
Calculeer dat op voorhand in. Zet desnoods jaarlijks een bedrag opzij hiervoor.
Valt best mee. Een zwembad van 10 x 4 x 2 heeft een inhoud van 80 kubieke meter.

Een kubieke meter water kost nog geen euro.
Wij hebben overkapping die je uittrekt, ziet eruit als een soort kas, niet erg mooi wel erg fijn. Zwembad ligt verdiept dus wij zien hier weinig van.

Iemand inhuren voor onderhoud vind ik echt overdreven. Wij hebben eerste jaar iemand ingeschakeld voor zomer en winterklaar maken. Daarna steeds zelf gedaan. Met een dekzeil of kap erop is twee keer per week stofzuigen voldoende. Een robot heb je niet nodig, twee keer per week hand stofzuiger is voldoende, ongeveer
20 min per keer.

Meeste werk is zomerklaar maken. Wachten tot je de goede samenstelling van het water hebt. Checken, meten, chemicaliën.

Bad bijvullen is elk jaar nodig
Omdat je het met de winter deels leeg moet laten lopen. Geen idee wat dat kost. Ik dacht bij ons zon 200 euro, makkelijk uit te rekenen via gegevens waterbedrijf.
Bij Pinterest kun je heel mooie plaatjes vinden van een zwembad dat wordt afgesloten met een terras. Dat kun je dan opzij schuiven als je gaat zwemmen. Echt erg mooi maar wij hebben niet de ruimte naast het zwembad om voor die oplossing te kiezen...
Ps als je eenmaal je bad in het voorjaar op orde hebt, juiste waarden en zo, hoef je alleen nog maar chloor toe te voegen.
Dus het onderhoud uitbesteden lijkt me onzin. Wij doen het met twee drukke banen en kinderen.
Ik vind het, het helemaal waard. We hebben zelf een zwembad met een overkapping (kasvorm). Werkt ideaal om warmte binnen te houden. Wij verwarmen ons zwembad met zonnepanelen, omdat hij onder de bomen staat. We stofzuigen ons zwembad zelf (handstofzuiger). Het valt wel mee hoeveel werk het is. Je moet het wel doen, maar het is een leuke bezigheid. Chloor is denk ik de grootste kostenpost als je eenmaal de aanschaf van het zwembad en materiaal hebt gedaan. Ik zou zeker is opvraag doen bij diverse bedrijven en bezuinig vooral niet op de aanleg. Wanneer het goed aangelegd is, heb je er jaren plezier van!
We do not remember days, we remember moments ?
Incroyable schreef:
11-06-2017 19:06
Ik vind het, het helemaal waard. We hebben zelf een zwembad met een overkapping (kasvorm). Werkt ideaal om warmte binnen te houden. Wij verwarmen ons zwembad met zonnepanelen, omdat hij onder de bomen staat. We stofzuigen ons zwembad zelf (handstofzuiger). Het valt wel mee hoeveel werk het is. Je moet het wel doen, maar het is een leuke bezigheid. Chloor is denk ik de grootste kostenpost als je eenmaal de aanschaf van het zwembad en materiaal hebt gedaan. Ik zou zeker is opvraag doen bij diverse bedrijven en bezuinig vooral niet op de aanleg. Wanneer het goed aangelegd is, heb je er jaren plezier van!
Leuk incroyable, we hebben precies dezelfde positieve ervaring!
batjang schreef:
11-06-2017 18:57
Bij Pinterest kun je heel mooie plaatjes vinden van een zwembad dat wordt afgesloten met een terras. Dat kun je dan opzij schuiven als je gaat zwemmen. Echt erg mooi maar wij hebben niet de ruimte naast het zwembad om voor die oplossing te kiezen...
Ja, heb ik gezien, als het gesloten is dan is het inderdaad een soort van terras. Heeft iemand toevallig een rolluik als afdekking? Die schijnen de warmte van het water ook goed vast te kunnen houden.
daenerys79 schreef:
11-06-2017 18:25
Woon je in nederland? want hier zou ik dat nooit doen. voor die paar mooie dagen in het jaar? volgens mij is het dan meer werk dan dat je erin ligt. Anders eventueel een overdekt zwembad?
Paar mooie dagen? Hier op het dorp een open zwembad en daar zwemmen we elke dag hoor. Ook als het 15 graden is en regent
pipootje schreef:
11-06-2017 21:26
Paar mooie dagen? Hier op het dorp een open zwembad en daar zwemmen we elke dag hoor. Ook als het 15 graden is en regent
Ik verbaasde me ook al over die opmerking. Alleen dit jaar heb je al zeker de hele afgelopen maand bjjna iedere dag kunnen zwemmen.
pipootje schreef:
11-06-2017 21:26
Weinig mensen in Nederland en België die bij 15 graden (en regen) in een openlucht zwembad springen.
Ik spring toch echt pas in zo'n ding als het 28 à 30 graden is.
Bij 25 graden lig ik ernaast met een boek. Geen zin om te bevriezen (want dat water is meestal ook maar 25 graden).
En ik ken er héél weinig in mijn omgeving die sneller in 't water duiken.

Hier zou zo'n zwembad dus ook maar 10 keer per jaar gebruikt worden.
Ikzelf zou geen zwembad willen.
Je fungeert als vermaak voor familie, kennissen en buurt. Heb het gezien bij kennis. Daar kwam ineens, "geheel toevallig", zeer regelmatig bezoek, diverse mensen en dus niet steeds dezelfde, op visite.......goh, leuk, zwembad, lekker hoor, zullen we even?

Steeds (onaangekondigd) mensen over de vloer, handdoeken in bruikleen, in en uitlopen op semi natte voeten, voorzien van drank en spijs etc.

Tuurlijk kun je wel zeggen dat je dat niet wil...echter je blijft bezig zo.
Hier ook een zwembad van 10 x 5 x 1,5 maar helemaal NIET blij meer mee. Ja toen de tuin hier werd bevolkt met buurkinderen en -ouders was het een leuke bende maar je draait wel zelf op voor alle kosten (vooral chloor), werk en drankjes. :mrgreen: Niet overdekt, dus hier werd/wordt het water elk jaar helemaal opnieuw ververst omdat ik na september/oktober geen onderhoud meer doe, heb wel een boorput dus het water is gratis. Binnen enkele weken heb je algengroei maar het water is dan wel biologisch gezond, dus kikkers, padden en salamanders blijven dan gewoon leven wanneer ze in het water vallen en in het vroege voorjaar is het een kweekvijver voor wilde eenden. :-) Het verversen/schoonmaken (1e weekend van mei) neemt een volledig weekend in beslag met als zwaarste klus het verwijderen van de algentroep.

Je bent wel aan je zwembad gebonden, want de waterkwalititeit gaat er snel op achteruit als je niet dagelijks onderhoudt. En dàt is dus de achillespees van een vast zwembad want na verloop van tijd willen je interesses toch veranderen, ga je vaker op reis en wordt zwembad-onderhoud dus eigenlijk een bijkomstige vervelende klus waarbij de kosten/baten verhouding niet meer zo gunstig uitvallen.

Ik heb bijvoorbeeld een tweede residentie in het zuiden van Europa waar een zwembad veel meer voor de hand ligt, waar ik ook steeds vaker/langer verblijf maar waar ik nooit een vast zwembad zou willen, een tijdelijk wel uiteraard. Oke, het heeft niet
dezelfde "uitstraling" of "klasse" maar daar heb ik schijt aan: zo'n tijdelijk zwembad plaats je en berg je weer op wanneer je er zin in hebt en je wordt er niet de slaaf van.
anoniem_64d33a9ef0869 wijzigde dit bericht op 12-06-2017 10:31
2.43% gewijzigd
TinyBel schreef:
11-06-2017 23:11
Weinig mensen in Nederland en België die bij 15 graden (en regen) in een openlucht zwembad springen.
Ik spring toch echt pas in zo'n ding als het 28 à 30 graden is.
Bij 25 graden lig ik ernaast met een boek. Geen zin om te bevriezen (want dat water is meestal ook maar 25 graden).
En ik ken er héél weinig in mijn omgeving die sneller in 't water duiken.

Hier zou zo'n zwembad dus ook maar 10 keer per jaar gebruikt worden.
Water 25 graden!!! Dat is hartstikke veel/warm! Wij beginnen hier als het water 16 is!!! (en de buitentemperatuur soms 13)
Er zwemmen hier veel mensen hoor,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven