Het tegen-tegeltuinentopic 3
donderdag 23 maart 2017 om 22:36
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.
Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.
Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!
In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.
Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.
Dit is geen tuin

Dit wel

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.
Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!
In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.
Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.
Dit is geen tuin

Dit wel

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
zondag 11 juni 2017 om 09:49
Tg is de bestelling al binnen? Hoe bevalt dat, online bestellen? Komen ze dan met een vrachtwagen de plantjes bezorgen?
Gisteren wat onkruid geplukt. We zouden de nieuwe borders vullen maar we bleken zakken potgrond met compost en zakken compost gehaald te hebben
de potgrond met compost hebben we wel gemengd en gisteravond gesproeid. Morgen gewone potgrond halen en komende week wat plantjes halen. Morgen ook wat plantjes voor in potten halen, de viooltjes in pot zijn overleden (niet handig om die geen water te geven). Zo'n kale tuin is maar niks!
Gisteren wat onkruid geplukt. We zouden de nieuwe borders vullen maar we bleken zakken potgrond met compost en zakken compost gehaald te hebben

zondag 11 juni 2017 om 11:26
Noopes ik heb veel van mijn planten online besteld, en eigenlijk bevalt het prima! Zelfs in de vorst heb ik planten ontvangen, en ondanks dat ze er zeer dood uitzagen doen ze het allemaal! Hoe je het ontvangt ligt aan de website, bij de beschrijving staat vaak hoe ze worden geleverd. Bijvoorbeeld in pot (vaak P9) in x aantal centimeters (mijn kamperfoelie en trompetbloem waren rond de 50 tot 60 cm), in een zakje met aarde en een wortelkluit (zo kreeg ik mijn hosta's), en mijn vijverplanten waren verpakt in een dicht plastic doosje met water, en de oeverplanten weer in een tray. Bezorging wisselt, de ene doet het via PostNl, de ander heeft een eigen bezorgsysteem tegen hoge kosten maar levert wel weer gratis bij verschillende tuincentra waar jij het dan weer kan ophalen.
Hooikoorts gaat nog steeds niet zo fantastisch, maar ik denk dat ik morgen wel stekjes kan maken.
Hier hebben we van de week eindelijk alle zooi van de vorige bewoners weg kunnen doen, en nu is er zo enorm veel ruimte bijgekomen in huis en in de tuin dat ik weer allemaal nieuwe opties aan het bedenken ben. Ook had de Lidl weer wat leuke tuinspullen, heb een geel/wit tuinkleedje en wat turquoise hangzakken voor plantjes. Die komen aan de nieuwe schutting. Verder knalt de tuin er nog steeds uit. Zit alleen te denken om mijn hosta's te verplaatsen en wat hoger in een bak te doen. Ze worden alleen maar opgevreten en zien er enorm lelijk uit. Echt jammer!
Hooikoorts gaat nog steeds niet zo fantastisch, maar ik denk dat ik morgen wel stekjes kan maken.
Hier hebben we van de week eindelijk alle zooi van de vorige bewoners weg kunnen doen, en nu is er zo enorm veel ruimte bijgekomen in huis en in de tuin dat ik weer allemaal nieuwe opties aan het bedenken ben. Ook had de Lidl weer wat leuke tuinspullen, heb een geel/wit tuinkleedje en wat turquoise hangzakken voor plantjes. Die komen aan de nieuwe schutting. Verder knalt de tuin er nog steeds uit. Zit alleen te denken om mijn hosta's te verplaatsen en wat hoger in een bak te doen. Ze worden alleen maar opgevreten en zien er enorm lelijk uit. Echt jammer!

zondag 11 juni 2017 om 13:50
Noopes, ik heb laatst een flinke bestelling gedaan bij directplant en dat beviel wel. Niet alles kwam even mooi aan maar ma wat water geven stond het er wel goed bij. Ze komen het brengen tot in je tuin.
Wel kwamen ze het een dag eerder dan mijn uitgekozen leverdatum brengen. Maar ik had zo veel specifieke plantjes die ik wilde (32 dingen besteld en een vriendin van mij deed mee met de bestelling). Ik had echt geen zin om het tuincentrum af te wandelen ervoor (zou ook niet lukken ivm bekkeninstabiliteit op het moment). Ik ga zeker vaker bestellen als ik een grote bestelling wil doen. Voor een klein bedrag zijn de verzendkosten soms hoog.
Mijn tuin en voortuintje staat er stralend bij. Allemaal nieuwe plantjes erin, hopelijk gaan ze snel groot worden (en laten de slakken ze met rust...). Word er zo happy van!
Mijn Toscaanse jasmijn heeft weer volop bladeren, de rozen zijn uitgekomen. Her en der komen bloemetjes uit waarvan ik niet wist dat ik ze had. En de oostindische kers gaat ook naar wens. Mijn kruidenbak gaat goed.
Alleen is de framboos dit jaar mislukt dus heb hem alweer gesnoeid. Kijken of hij het beter gaat doen volgend jaar. Op zich hoef ik het ook niet perse in de tuin, gaat zo woekeren en ik heb toch liever mooie plantjes met bloemen eraan heb ik bedacht.
Vandaag ga ik gember in de moestuinbak doen.
Wel kwamen ze het een dag eerder dan mijn uitgekozen leverdatum brengen. Maar ik had zo veel specifieke plantjes die ik wilde (32 dingen besteld en een vriendin van mij deed mee met de bestelling). Ik had echt geen zin om het tuincentrum af te wandelen ervoor (zou ook niet lukken ivm bekkeninstabiliteit op het moment). Ik ga zeker vaker bestellen als ik een grote bestelling wil doen. Voor een klein bedrag zijn de verzendkosten soms hoog.
Mijn tuin en voortuintje staat er stralend bij. Allemaal nieuwe plantjes erin, hopelijk gaan ze snel groot worden (en laten de slakken ze met rust...). Word er zo happy van!

Mijn Toscaanse jasmijn heeft weer volop bladeren, de rozen zijn uitgekomen. Her en der komen bloemetjes uit waarvan ik niet wist dat ik ze had. En de oostindische kers gaat ook naar wens. Mijn kruidenbak gaat goed.
Alleen is de framboos dit jaar mislukt dus heb hem alweer gesnoeid. Kijken of hij het beter gaat doen volgend jaar. Op zich hoef ik het ook niet perse in de tuin, gaat zo woekeren en ik heb toch liever mooie plantjes met bloemen eraan heb ik bedacht.
Vandaag ga ik gember in de moestuinbak doen.

zondag 11 juni 2017 om 19:57
M'n geveltuintje is al aardig vol Felix, en twee meter is wel hoog!
Heb een stellingkast besteld voor onder m'n afdakje, kan ik daar netjes m'n potten in kwijt. En m'n druif eromheen leiden, gaat mooi worden!
Had stermos besteld, kreeg donderdag een mail dat het is afgegeven en ik een track and trace kon verwachten maar heb nog niets.. Morgen maar even bellen. Ben morgen vrij dus ga even vegen en opruimen, de passiebloem leiden, m'n gele jasmijn om de schutting vlechten en heel misschien als ik mij dapper genoeg voel kijken hoe de schuur erbij ligt. Die wil ik opruimen en indelen binnenkort.
De kat had een van de salamanders in de keuken gedeponeerd donderdag. Hij leefde nog dus maar terug in de vijver gedaan. Geen idee of ie nog leeft. Zitten er sowieso nog minimaal twee in dus jeej. En eitjes onder m'n water hyacinten dus meer onderweg.
Zal morgen ook weer even foto's plaatsen! Groeit hard joh, schieten overal bloemen vandaan van de bijenmix. Zit er een bij die echt heel mooi is, soort paarse pluizenbol. Lijkt op distelbloem maar dan niet op een distel.
En zat blijkbaar Komkommer kruid in de mix! Lekker door de salade.
Heb een stellingkast besteld voor onder m'n afdakje, kan ik daar netjes m'n potten in kwijt. En m'n druif eromheen leiden, gaat mooi worden!
Had stermos besteld, kreeg donderdag een mail dat het is afgegeven en ik een track and trace kon verwachten maar heb nog niets.. Morgen maar even bellen. Ben morgen vrij dus ga even vegen en opruimen, de passiebloem leiden, m'n gele jasmijn om de schutting vlechten en heel misschien als ik mij dapper genoeg voel kijken hoe de schuur erbij ligt. Die wil ik opruimen en indelen binnenkort.
De kat had een van de salamanders in de keuken gedeponeerd donderdag. Hij leefde nog dus maar terug in de vijver gedaan. Geen idee of ie nog leeft. Zitten er sowieso nog minimaal twee in dus jeej. En eitjes onder m'n water hyacinten dus meer onderweg.
Zal morgen ook weer even foto's plaatsen! Groeit hard joh, schieten overal bloemen vandaan van de bijenmix. Zit er een bij die echt heel mooi is, soort paarse pluizenbol. Lijkt op distelbloem maar dan niet op een distel.

zondag 11 juni 2017 om 20:18
Haha, en wij ons best doen om de juiste plant te vinden.Felix_Urbexicus schreef: ↑11-06-2017 14:31Die plant die ik tijdens mijn werk had gezien, een zilvergrijze acanthus, blijkt een artisjok te zijn![]()
Ik wist niet dat artisjokken het ook zo in de koud grond doen in Nederland.
Ik heb weinig aan de tuin gedaan de afgelopen tijd. Dochter heeft vorige week een geweldig tuinfeest gegeven op eerste pinksterdag. Tuin vol gillende pubers

Onze kersen zijn rijp. Helaas hangen de mooiste helemaal boven in de boom. Had ik nu maar een ladder van 10 meter.....
Wel lekker, zo af en toe de tuin in en dan kersen vers uit boom plukken en zo opeten.
maandag 12 juni 2017 om 07:45
Noopes, ja de bestelling is binnen en alle planten behalve een staan in de border. Ik bestel wel vaker online, en het ene bedrijf laat door PostNL bezorgen, het andere door andere bezorgdiensten. De laatste werd door een bezorger zonder naam bezorgd, de planten zaten in kratten en werden door de bezorger uitgepakt. Alle planten zien er prima uit! Ik kreeg er ook een bij die ik niet had besteld, een rode beuk. Die ga ik niet in de volle grond zetten, want zo'n boom wordt gigantisch. Ik heb wel een ruime tuin, maar een beuk past er dan weer niet in.... Ik ga proberen om er een bonsai van te maken. Dat heb ik nog nooit gedaan, maar het lijkt me best leuk om dat eens te proberen. Ik ga vandaag op pad voor een pot, want alle potten die ik heb zitten vol. ik neem maar niet een ieniemienie bonsai potje, want daar is mijn beukje al te groot voor.
Zijn er hier meelezers die Bonsai hebben die tips voor me hebben hoe het moet?
Zijn er hier meelezers die Bonsai hebben die tips voor me hebben hoe het moet?

maandag 12 juni 2017 om 09:38
Tuintje ligt er mooi bij hier, vlinderstruik is flink uitgelopen hoewel ik niet verwacht dat hij dit jaar bloemen zal geven, daarvoor zijn de uitlopers nog te jong denk ik. De vlinderstruiken die elders in de buurt staan hebben nl veel langere uitlopers met groter blad. Volgend jaar nieuwe kans, hij is iig geworteld en aangeslagen nu dus dan komt het volgend jaar vanzelf.
Qua bonsai, geen ervaring wel wat over gelezen. Op de stekken groep op Facebook stond een linkje naar een hele duidelijke uitleg over kastanjes, dus als je daarop googled kom je wellicht wat tegen. Wat ik je wel wil meegeven, ik lees vaak over bomen die dan door de kuip heen zijn gegaan met hun wortels en dus toch vast in de grond staan, dat wil je neem ik aan niet, dus dat is iets om rekening mee te houden qua stevigheid kuip en wellicht tegels eronder.
Qua bonsai, geen ervaring wel wat over gelezen. Op de stekken groep op Facebook stond een linkje naar een hele duidelijke uitleg over kastanjes, dus als je daarop googled kom je wellicht wat tegen. Wat ik je wel wil meegeven, ik lees vaak over bomen die dan door de kuip heen zijn gegaan met hun wortels en dus toch vast in de grond staan, dat wil je neem ik aan niet, dus dat is iets om rekening mee te houden qua stevigheid kuip en wellicht tegels eronder.

maandag 12 juni 2017 om 10:44
Ik hen wel tijm tussen de tegels, geen idee of het speciale kruiptijm is. Zit tussen de sedum, stermos en andere bodembedekkers. Verschillende soorten tijm ook, eentje bloeit nu wit, de ander roze.

Haha m'n camera is heel wazig maar idee is duidelijk. Dat stermos vind ik echt mooi. Frisgroen met witte bloemetjes. Zit al sinds vorig week op m'n bestelling te wachten, net maar ff een mail gestuurd.

Haha m'n camera is heel wazig maar idee is duidelijk. Dat stermos vind ik echt mooi. Frisgroen met witte bloemetjes. Zit al sinds vorig week op m'n bestelling te wachten, net maar ff een mail gestuurd.

maandag 12 juni 2017 om 11:29
Werd net gebeld dat het vreemd is maar de bezorger aangaf dat mijn adres niet bestond dus ze niet konden bezorgen. Die man snapte het ook niet, hij had zelf nog gezocht op googlemaps en mijn huis bestaat daar wel. Daarna zou hij het uitzoeken en kreeg net een mail dat ze vandaag nog komen. Fijn! Kan het zo de grond is nu het niet zo heet is.

maandag 12 juni 2017 om 12:40
Oh, en valsspelen met volwassen "gratis af halen als je die zooi maar uit mijn tuin verwijdert" planten helpt ook om het snel groen te krijgen.
Die rechterhoek van de foto met "meer privacy" staat er pas sinds januari. De planten zelf zijn al dik 12 jaar oud. Was wel twee middagen zwoegen. 1 om het eruit te krijgen, 1 voor erin.
Die rechterhoek van de foto met "meer privacy" staat er pas sinds januari. De planten zelf zijn al dik 12 jaar oud. Was wel twee middagen zwoegen. 1 om het eruit te krijgen, 1 voor erin.

maandag 12 juni 2017 om 12:44
Twee vrachtwagens, oh wat erg! Geduld heb ik weinig, enthousiasme gelukkig in overvloed
Ik woon hier nu vijf jaar. De tuin is circa 30 x 6 en was bijna volledig betegeld en waar geen tegels lagen, lag grind. Om te janken zo deprimerend. Eén klein bordertje met planten, dat was alles.
Maar inmiddels zijn bijna alle tegels en grind weg en plemp ik alles vol met groen. Er zijn inmiddels ook al heel veel vogels, bijen, vlinders en zelfs egels. Echt zo leuk! Iedereen zou een groene tuin moeten hebben.

Ik woon hier nu vijf jaar. De tuin is circa 30 x 6 en was bijna volledig betegeld en waar geen tegels lagen, lag grind. Om te janken zo deprimerend. Eén klein bordertje met planten, dat was alles.
Maar inmiddels zijn bijna alle tegels en grind weg en plemp ik alles vol met groen. Er zijn inmiddels ook al heel veel vogels, bijen, vlinders en zelfs egels. Echt zo leuk! Iedereen zou een groene tuin moeten hebben.