Wonen in Haarlem Schalkwijk
maandag 12 juni 2017 om 17:49
maandag 12 juni 2017 om 18:01
Mijn vader woont in Schalkwijk en ik ben er opgegroeid. Dat stigma raak je niet meer kwijt
De Boerhaavelaan is met stip de slechtste wijk in Schalkwijk, gedeelde 'eerste plaats' met Europawijk (naast het winkelcentrum).
Qua uitvalswegen zit je wel heel gunstig.
Ik denk dat je er eens een rondje door de wijk moet gaan lopen, maar ik ben bang dat het echt tegenvalt.
Qua uitvalswegen zit je wel heel gunstig.
Ik denk dat je er eens een rondje door de wijk moet gaan lopen, maar ik ben bang dat het echt tegenvalt.
maandag 12 juni 2017 om 18:05
Ik ken die buurt.
Het is inderdaad geen beste buurt.
Veel aso's, blowende hangjongeren etc.
Ik weet niet waar je nu woont in Amsterdam, maar je kunt het vergelijken met bepaalde delen van Bos en Lommer en de Baarsjes.
Maar Schalkwijk is niet zo slecht dat het af te raden is.
Er komen steeds meer nieuwe woningen en jonge gezinnen, waardoor de buurt er enorm op vooruitgaat.
En je zit vlakbij de wel leuke buurten en plekken.
Het is inderdaad geen beste buurt.
Veel aso's, blowende hangjongeren etc.
Ik weet niet waar je nu woont in Amsterdam, maar je kunt het vergelijken met bepaalde delen van Bos en Lommer en de Baarsjes.
Maar Schalkwijk is niet zo slecht dat het af te raden is.
Er komen steeds meer nieuwe woningen en jonge gezinnen, waardoor de buurt er enorm op vooruitgaat.
En je zit vlakbij de wel leuke buurten en plekken.
maandag 12 juni 2017 om 18:05
"Vroeger" wel ja! Tegenwoordig is het prima. Wij hebben altijd in Haarlem noord gewoond, sinds een jaar een huis gekocht in Schalkwijk (ook in een opgeknapt gedeelte, bij Leonardo Da Vinciplein in de buurt). Buurt is divers, maar leuk en gezellig. Verderop is een oude flat met sociale huur, voor die flats zijn we gewaarschuwd, maar nergens last van. Hangjongeren bestaan voornamelijk uit medewerkers van de supermarkt en vrienden, maar worden door politie met regelmaat weggestuurd.
Gebied waar jij over praat zal ik me totaal geen zorgen maken. Boerhaave wijk (tegenover ziekenhuis) zijn bijna allemaal nieuwe kopers met jonge kinders. De andere kant (Prof. Dondeslaan, Wamstekerstraat, Louis Pasteur) etc) is wat minder... bestaat voornamelijk al jaren uit anti kraak mensen en sociale huur. Maar er gebeuren daar ook niet echt heftige dingen... daar staat inderdaad al jaren een plan voor om te slopen, en met jaren bedoel ik echt jaaaaren (mensen wonen er al 6 jaar anti kraak) verwacht niet dat dit snel opgeknapt word.
Ik zou het eigenlijk eerder laten omdat je aan de snelweg gaat wonen dan om de wijken en het woord "schalkwijk"
succes met je beslissing!
Gebied waar jij over praat zal ik me totaal geen zorgen maken. Boerhaave wijk (tegenover ziekenhuis) zijn bijna allemaal nieuwe kopers met jonge kinders. De andere kant (Prof. Dondeslaan, Wamstekerstraat, Louis Pasteur) etc) is wat minder... bestaat voornamelijk al jaren uit anti kraak mensen en sociale huur. Maar er gebeuren daar ook niet echt heftige dingen... daar staat inderdaad al jaren een plan voor om te slopen, en met jaren bedoel ik echt jaaaaren (mensen wonen er al 6 jaar anti kraak) verwacht niet dat dit snel opgeknapt word.
Ik zou het eigenlijk eerder laten omdat je aan de snelweg gaat wonen dan om de wijken en het woord "schalkwijk"
maandag 12 juni 2017 om 18:10
Griebus, is dat een echt Haarlems woord? Ik had jouw reactie niet gelezen toen ik mijne schreef.Lady_Voldemort schreef: ↑12-06-2017 18:09Ik ben ook niet enthousiast, maar mijn woonervaring is inmiddels 40 jaar geleden. Toen was het echt een gribus. Maar ik ken ook wel mensen die het er op dit moment prima naar hun zin hebben, dus ik zou gewoon eens gaan kijken.
maandag 12 juni 2017 om 18:11
Ja. Zodra ik iets lees over Haarlem komt de ware aard meteen weer bovenMinkeDeWit schreef: ↑12-06-2017 18:10Griebus, is dat een echt Haarlems woord? Ik had jouw reactie niet gelezen toen ik mijne schreef.
maandag 12 juni 2017 om 18:13
Ik ben opgegroeid in schalkwijk, er zijn wijken die wat minder zijn en wijken die prima zijn.
De wijk waar jij wil gaan wonen was vroeger wel 1 van de mindere buurten, maar nu met de nieuwbouw kan ik mij voorstellen dat het helemaal veranderd.
Voordeel is dat je vlak bij het centrum, amsterdamse buurt (ook een winkelstraat) en winkelcentrum schalkwijk woont, dicht bij de snelweg zit
De wijk waar jij wil gaan wonen was vroeger wel 1 van de mindere buurten, maar nu met de nieuwbouw kan ik mij voorstellen dat het helemaal veranderd.
Voordeel is dat je vlak bij het centrum, amsterdamse buurt (ook een winkelstraat) en winkelcentrum schalkwijk woont, dicht bij de snelweg zit
If you can dream it, you can do it.
maandag 12 juni 2017 om 18:14
Jaren in Haarlem gewoond. Destijds wilde je daar nog niet dood worden gevonden. Geen idee hoe het nu is.
Sowieso vond ik Haarlem weinig soeps. Een soort heel groot dorp, waar je 's avonds een kanon kon afschieten zo stil was het op straat. Kan wel eens heel erg tegenvallen als je Amsterdam gewend bent.
Sowieso vond ik Haarlem weinig soeps. Een soort heel groot dorp, waar je 's avonds een kanon kon afschieten zo stil was het op straat. Kan wel eens heel erg tegenvallen als je Amsterdam gewend bent.
maandag 12 juni 2017 om 18:16
Griebus is bargoens. Niet specifiek Haarlems.Lady_Voldemort schreef: ↑12-06-2017 18:11Ja. Zodra ik iets lees over Haarlem komt de ware aard meteen weer boven![]()
maandag 12 juni 2017 om 18:26
Grappig dat je dat zegt. Iedereen zegt altijd dat ze in Haarlem het netste Nederlands wordt gesproken, maar kom eens een echte Haarlemmer uit een griebusbuurt tegen en je weet werkelijk niet wat je hoort
maandag 12 juni 2017 om 18:27
Lady_Voldemort schreef: ↑12-06-2017 18:26Grappig dat je dat zegt. Iedereen zegt altijd dat ze in Haarlem het netste Nederlands wordt gesproken, maar kom eens een echte Haarlemmer uit een griebusbuurt tegen en je weet werkelijk niet wat je hoort![]()
Jawel...plat Amsterdams!
maandag 12 juni 2017 om 18:29
Nee. Mijn opa sprak plat Amsterdams, en dat was vele malen beschaafder dan wat er uit die Amsterdammerbuurter mondjes in Haarlem kwam.
dinsdag 13 juni 2017 om 12:10
Is dat ook de wijk waar de nieuwbouwwijk wordt gebouwd?MinkeDeWit schreef: ↑12-06-2017 18:10Tegenover het ziekenhuis is juist een enorme griebusbuurt. Ik ben altijd blij dat mijn auto er nog staat, en niet is uitgebrand, als ik eens daar heb geparkeerd.
dinsdag 13 juni 2017 om 13:54
Het nieuwbouwproject waar TO het over heeft wordt gebouwd tussen de 3 drukste straten van Haarlem in.... dat wordt vast heel fijn wonen!
Afgezien van het feit dat het tegen behoorlijk slechte wijken aan zit, zit je altijd in het lawaai en uitstoot van veel verkeer, en zijn de voorzieningen niet echt om de hoek.
Afgezien van het feit dat het tegen behoorlijk slechte wijken aan zit, zit je altijd in het lawaai en uitstoot van veel verkeer, en zijn de voorzieningen niet echt om de hoek.
dinsdag 13 juni 2017 om 14:09
Het haarlemse accent is moeilijk te omschrijven, ik denk een mix van plat Noordhollands en een beetje Amsterdams? Ik ben zelf als 10-jarige vanuit Amsterdam in Haarlem terechtgekomen, en ik vond het er ver-schriik-kelijk. Nu alweer jaren amsterdam-west. Mij krijg je nog voor geen miljoen terug. Brrr!Lady_Voldemort schreef: ↑12-06-2017 18:29Nee. Mijn opa sprak plat Amsterdams, en dat was vele malen beschaafder dan wat er uit die Amsterdammerbuurter mondjes in Haarlem kwam.
dinsdag 13 juni 2017 om 16:13
Ik heb nooit last gehad van vliegtuigenFantastico schreef: ↑13-06-2017 12:08Dank allemaal voor jullie reactie, die me allemaal reuze meevallen. We gaan er binnenkort maar eens doorheen rijden. Weet iemand of je daar veel last hebt van de vliegtuigen?
If you can dream it, you can do it.