Eigenwaarde kwijt
zaterdag 17 juni 2017 om 11:48
Na een stormachtige affaire ben ik weer keihard met beide benen op de grond gezet.
Het voelde als echte (hetzij onmogelijke) liefde en nu voel ik me aan de kant gezet, niet belangrijk genoeg, niks waard.
Ik ontdek een patroon als ik terugkijk naar de afgelopen jaren op gebied van mannen. Vaak een man die onbereikbaar is, hetzij emotioneel of gebonden is.
Als iets moeilijk of onmogelijk lijkt, lijkt het voor mij een uitdaging om dit wel te laten slagen. Ook al weet ik in mijn achterhoofd dat het niet kan lukken. Ik weet inmiddels na veel therapie dat dit komt uit mijn jeugd, omdat ik nooit gezien ben voor wie ik werkelijk was. Ik mocht niet mezelf zijn want dat werd afgekeurd. Nu zit ik weer met een gebroken hart en geen eigenwaarde meer. Ik voel me waardeloos en nutteloos.
Ik heb lieve vriendinnen en familie die er voor me zijn en naar me luisteren. Zij begrijpen echter vaak mijn keuzes niet (ikzelf ook niet) en ik vraag me af of ik ooit in staat ben een normale relatie aan te gaan waarbij ik me veilig en begrepen kan voelen. Afwijzing lijkt een terugkerend iets in mijn leven, het doet vreselijk pijn maar steeds kom ik het weer tegen.
Wat ik wil met topic? Ik hoop ervaringen en adviezen te kunnen uitwisselen, wellicht met gelijkgestemden of mensen die mijn patronen herkennen.
Alvast bedankt voor het lezen.
Het voelde als echte (hetzij onmogelijke) liefde en nu voel ik me aan de kant gezet, niet belangrijk genoeg, niks waard.
Ik ontdek een patroon als ik terugkijk naar de afgelopen jaren op gebied van mannen. Vaak een man die onbereikbaar is, hetzij emotioneel of gebonden is.
Als iets moeilijk of onmogelijk lijkt, lijkt het voor mij een uitdaging om dit wel te laten slagen. Ook al weet ik in mijn achterhoofd dat het niet kan lukken. Ik weet inmiddels na veel therapie dat dit komt uit mijn jeugd, omdat ik nooit gezien ben voor wie ik werkelijk was. Ik mocht niet mezelf zijn want dat werd afgekeurd. Nu zit ik weer met een gebroken hart en geen eigenwaarde meer. Ik voel me waardeloos en nutteloos.
Ik heb lieve vriendinnen en familie die er voor me zijn en naar me luisteren. Zij begrijpen echter vaak mijn keuzes niet (ikzelf ook niet) en ik vraag me af of ik ooit in staat ben een normale relatie aan te gaan waarbij ik me veilig en begrepen kan voelen. Afwijzing lijkt een terugkerend iets in mijn leven, het doet vreselijk pijn maar steeds kom ik het weer tegen.
Wat ik wil met topic? Ik hoop ervaringen en adviezen te kunnen uitwisselen, wellicht met gelijkgestemden of mensen die mijn patronen herkennen.
Alvast bedankt voor het lezen.
zaterdag 17 juni 2017 om 14:03
Schuldgevoel is funest voor je eigenwaarde. Het bevestigt het patroon uit je jeugd: jij bent niet goed zoals je bent. Als je nou eens om te beginnen het schuldgevoel laat gaan, dan heb je zomaar de kans dat er iets verandert.
Maar het is wel zo veilig en bekend om het zo te houden.
zaterdag 17 juni 2017 om 14:06
Ik wil me niet schuldig voelen, maar het voelt nu eenmaal wel zo. Alsof ik alles verkloot heb door mijn uitbarsting. Terwijl ik met mijn verstand weet dat dat niet zo is. Ik wil het alleen bij mezelf houden, omdat ik daar iets aan kan doen. Ik weet niet hoe ik het schuldgevoel moet laten gaan.
orkenflow schreef: ↑17-06-2017 14:03Schuldgevoel is funest voor je eigenwaarde. Het bevestigt het patroon uit je jeugd: jij bent niet goed zoals je bent. Als je nou eens om te beginnen het schuldgevoel laat gaan, dan heb je zomaar de kans dat er iets verandert.
Maar het is wel zo veilig en bekend om het zo te houden.
zaterdag 17 juni 2017 om 14:07
Ik wil niet zwelgen, maar me sterk voelen en de wereld weer rooskleurig bekijken. Zoals ik maanden geleden was, voordat ik hem leerde kennen.
MoirenPhae schreef: ↑17-06-2017 13:59Nu is het toch ook drama? Je kan zwelgen in geen zelfvertrouwen hebben en bindingsangst en dat je nooit meer met een man samen moet zijn. enz.
zaterdag 17 juni 2017 om 14:12
Schuldgevoel heeft te maken met goed en fout. Dingen zijn niet goed of fout, ze zijn zoals ze zijn. Jij hebt het idee dat als je maar goed genoeg bent, dat je dan beloond zult worden. En dat je dingen niet gaan zoals je wilt, dat betekent dat jij niet goed genoeg bent.kopstoot schreef: ↑17-06-2017 14:06Ik wil me niet schuldig voelen, maar het voelt nu eenmaal wel zo. Alsof ik alles verkloot heb door mijn uitbarsting. Terwijl ik met mijn verstand weet dat dat niet zo is. Ik wil het alleen bij mezelf houden, omdat ik daar iets aan kan doen. Ik weet niet hoe ik het schuldgevoel moet laten gaan.
Maar zo zit het niet. Al was je de liefste persoon op aarde, dan kreeg je nog met afwijzing te maken. Al was je de sociaalste mens ooit, dan ging je nog alleen dood.
Er gaan dingen fout. Er gaan dingen goed. Het heeft allemaal weinig tot niets met jou te maken.
zaterdag 17 juni 2017 om 14:17
Uit je Op blijkt dat je altijd zulk drama hebt met mannen toch?
Vast niet dat je toen even ene paar weken 'sterk' was. Of wat voor andere vage term dan ook.
zaterdag 17 juni 2017 om 14:19
Dit klopt wel, ik denk voor mezelf vaak in goed of fout. Voor anderen gek genoeg weer niet.
Maar het idee dat ik een 'fout' heb gemaakt waardoor alles is verwoest kan ik moeilijk van me afzetten. Lief zijn voor anderen is vele malen gemakkelijker dan voor jezelf.
Maar het idee dat ik een 'fout' heb gemaakt waardoor alles is verwoest kan ik moeilijk van me afzetten. Lief zijn voor anderen is vele malen gemakkelijker dan voor jezelf.
orkenflow schreef: ↑17-06-2017 14:12Schuldgevoel heeft te maken met goed en fout. Dingen zijn niet goed of fout, ze zijn zoals ze zijn. Jij hebt het idee dat als je maar goed genoeg bent, dat je dan beloond zult worden. En dat je dingen niet gaan zoals je wilt, dat betekent dat jij niet goed genoeg bent.
Maar zo zit het niet. Al was je de liefste persoon op aarde, dan kreeg je nog met afwijzing te maken. Al was je de sociaalste mens ooit, dan ging je nog alleen dood.
Er gaan dingen fout. Er gaan dingen goed. Het heeft allemaal weinig tot niets met jou te maken.
anoniem_169698 wijzigde dit bericht op 17-06-2017 14:27
0.06% gewijzigd
zaterdag 17 juni 2017 om 14:20
Er zijn dingen te bedenken die goed of slecht gaan met iemand die die persoon wel zelf heeft veroorzaakt.orkenflow schreef: ↑17-06-2017 14:12Schuldgevoel heeft te maken met goed en fout. Dingen zijn niet goed of fout, ze zijn zoals ze zijn. Jij hebt het idee dat als je maar goed genoeg bent, dat je dan beloond zult worden. En dat je dingen niet gaan zoals je wilt, dat betekent dat jij niet goed genoeg bent.
Keuzes die mensen maken, gedrag ect.
Maar inderdaad er zijn ook mensen die niet hun eigen drama maken en nare dingen overkomen.
Die mensen heb ik wel compassie voor. Maar dit soort drame gedoe heeft denk ik wel met keuzes van TO te maken en hoe zij zich gedraagt.
zaterdag 17 juni 2017 om 14:23
Dus als je drama's meemaakt, dan zit je daar altijd in volgens jou. Gevalletje eigen schuld dikke bult.
Fee-de-Goede schreef: ↑17-06-2017 14:17Uit je Op blijkt dat je altijd zulk drama hebt met mannen toch?
Vast niet dat je toen even ene paar weken 'sterk' was. Of wat voor andere vage term dan ook.
anoniem_169698 wijzigde dit bericht op 17-06-2017 14:25
5.57% gewijzigd
zaterdag 17 juni 2017 om 14:50
Ja, lekker aan vasthouden, dat idee. Dan heb je het teminste het geboel van controle. En ligt alles aan jezelf.Fee-de-Goede schreef: ↑17-06-2017 14:20Er zijn dingen te bedenken die goed of slecht gaan met iemand die die persoon wel zelf heeft veroorzaakt.
Keuzes die mensen maken, gedrag ect.
De vraag ging over eigenwaarde. Niet over met wie jij al of niet compassie wilt hebben.
zaterdag 17 juni 2017 om 14:58
Ik denk dat je gevoel van eigenwaarde juist toenemen als je leeft volgens voor jou belangrijke waarden.
Schijnbaar voelt ze zich schuldig, dus heeft ze niet volgens haar eigen waarden geleefd. Daardoor breekt ze zichzelf af.
zaterdag 17 juni 2017 om 15:17
Dit.MoirenPhae schreef: ↑17-06-2017 14:58Ik denk dat je gevoel van eigenwaarde juist toenemen als je leeft volgens voor jou belangrijke waarden.
Schijnbaar voelt ze zich schuldig, dus heeft ze niet volgens haar eigen waarden geleefd. Daardoor breekt ze zichzelf af.
En voor bepaalde drama dingen kies jezelf. Of er in blijven hangen ook. Of de schuld buiten jezelf leggen.
Sommige dingen zijn inderdaad gewoon zo als ze zijn. Maar de keuzes voor relaties is een eigen keuze.
Het elke keer weer kiezen van bepaalde type mannen of relaties. ook een keuze. Er wel of niet wat aan doen en je eigendeel willen bekijken is ook een keuze. Er echt wat aan willen doen en op zoek naar hulp en advies is ook een keuze.
Geen dingen die gewoon lopen zoals ze lopen maar zoals je ze kiest. En dan heb je inderdaad meer controle over je leven.
zaterdag 17 juni 2017 om 15:24
Nouja, als je willens en wetens een affaire aangaat met en bezette man. Dan is het niet zo verwonderlijk als het uiteindelijk toch niet afloopt zoals je gehoopt had. Dat heeft nog niet eens zoveel met eigen schuld te maken (alhoewel, voor mij wel, hoe moeilijk is het om van bezette mensen af te blijven, om over hem nog maar niet te spreken), maar gewoon met logisch nadenken en het incalculeren van risico's. Het risico dat het niet zou aflopen zoals jij zou hopen is gewoon groot en dat had je van tevoren kunnen bedenken voordat je eraan begon.
zaterdag 17 juni 2017 om 15:29
Nee. Moeilijk he lezen?
Er zijn zat drama's te bedenken die mensen niet kiezen. Ziekte, verlies van geliefden en ja ook liefdesverdriet.
Maar zelf elke keer de verkeerde vent kiezen en met getrouwde mannen aanpappen is een eigen keuze en zelf verkozen drama.
zaterdag 17 juni 2017 om 16:48
Je voelt je schuldig naar jezelf, omdat het je niet gelukt is die man te krijgen. Wederom egoïsme. Was het je gelukt dan zou je je niet schuldig voelen t.a.v. zijn partner. Je wist dat het op niks zou uitlopen en toch ging je ermee in zee. Dat is pas dom. Maar je wilde de bevestiging dat het niet ging lukken en die heb je nu gekregen. Terecht.
zaterdag 17 juni 2017 om 17:28
Ksenija schreef: ↑17-06-2017 16:48Je voelt je schuldig naar jezelf, omdat het je niet gelukt is die man te krijgen. Wederom egoïsme. Was het je gelukt dan zou je je niet schuldig voelen t.a.v. zijn partner. Je wist dat het op niks zou uitlopen en toch ging je ermee in zee. Dat is pas dom. Maar je wilde de bevestiging dat het niet ging lukken en die heb je nu gekregen. Terecht.
Volgens mij ben jij hier fijn je eigen issues aan het projecteren. Een keertje je vent aan een andere vrouw kwijtgeraakt soms?
Iemand de grond intrappen die al slecht in haar vel zit is geen heldendaad hoor. Je krijgt hier geen VIVA award voor of zo, als je daar op hoopt.
Ik lees liever de posts van de andere forummers die evengoed scherp zijn, maar tenminste nog wel opbouwend.
zaterdag 17 juni 2017 om 17:43
Dymphnatam schreef: ↑17-06-2017 17:28Volgens mij ben jij hier fijn je eigen issues aan het projecteren. Een keertje je vent aan een andere vrouw kwijtgeraakt soms?
Iemand de grond intrappen die al slecht in haar vel zit is geen heldendaad hoor. Je krijgt hier geen VIVA award voor of zo, als je daar op hoopt.
Ik lees liever de posts van de andere forummers die evengoed scherp zijn, maar tenminste nog wel opbouwend.
zaterdag 17 juni 2017 om 18:00
Nee, ik heb dat zelf niet meegemaakt. Niet eens bedrogen. Zat er al aan te denken om het erbij te vermelden, want ik wist dat zo'n opmerking kan komen van een simpele ziel.
Maar ik hoef dit zelf niet eerst mee te maken om het af te keuren.
Ik heb ook wel zat kansen gehad om met een bezet iemand aan te klooien, maar ben er nooit op ingegaan. Ook niet voor de lol, ook niet toen ik wel behoefte had aan andacht of bla bla.
Ik kan me hooguit voorstellen dat je een keer zoent met zo iemand, als je wat jonger en naïef bent. Maar een verhouding?! Tsja, dan moet je niet achteraf janken. Ook wel erg naïef om te denken dat iemand je dan nog serieus neemt...
Jij bent zeker ook een bijvrouwtje geweest, denk ik zo?
Wat jij leest zal me verder een zorg zijn, eerlijk gezegd.
Als een man dit had geschreven had hij al weet ik veel wat naar zijn hoofd geslingerd gekregen.
Ik heb ook wel zat kansen gehad om met een bezet iemand aan te klooien, maar ben er nooit op ingegaan. Ook niet voor de lol, ook niet toen ik wel behoefte had aan andacht of bla bla.
Ik kan me hooguit voorstellen dat je een keer zoent met zo iemand, als je wat jonger en naïef bent. Maar een verhouding?! Tsja, dan moet je niet achteraf janken. Ook wel erg naïef om te denken dat iemand je dan nog serieus neemt...
Als een man dit had geschreven had hij al weet ik veel wat naar zijn hoofd geslingerd gekregen.
zaterdag 17 juni 2017 om 18:09
Ksenija schreef: ↑17-06-2017 18:00Nee, ik heb dat zelf niet meegemaakt. Niet eens bedrogen. Zat er al aan te denken om het erbij te vermelden, want ik wist dat zo'n opmerking kan komen van een simpele ziel.
Oh sorry. Ik heb je verkeerd begrepen lees ik nu. Je wenst bewierookt te worden omdat je onder iedere omstandigheid volgens je Principes leeft (let op de hoofdletter) en nooit fouten maakt. Chappeau. Je kan zo het klooster in. Gefeliciteerd. Helaas voor jou zijn er ook gewone mensen die wel fouten maken en daar achteraf iets van proberen te leren.
Zoals TO
zaterdag 17 juni 2017 om 18:27
Gewoon eens uit nieuwsgierigheid hoor.
Wanneer kap je niet veel eerder met dit soort destructieve relaties/ dates?
Je hebt aan jezelf in het verleden al bewezen dat je er niet gelukkiger van wordt.
Waarom dan toch blijven geloven in een soort la la land?
In mijn tijd als vrijgezel had ik 1 regel. Als ik een foute kerel tegenkwam en dan hoefde hij nog niet eens echt fout te zijn, maar wel fout voor mij....dan rende ik weg.
Heel hard.
Dat was me namelijk al eerder overkomen en besloot dat geen tweede keer te laten gebeuren
Waarom kwel jij jezelf bewust zo?
Wanneer kap je niet veel eerder met dit soort destructieve relaties/ dates?
Je hebt aan jezelf in het verleden al bewezen dat je er niet gelukkiger van wordt.
Waarom dan toch blijven geloven in een soort la la land?
In mijn tijd als vrijgezel had ik 1 regel. Als ik een foute kerel tegenkwam en dan hoefde hij nog niet eens echt fout te zijn, maar wel fout voor mij....dan rende ik weg.
Heel hard.
Dat was me namelijk al eerder overkomen en besloot dat geen tweede keer te laten gebeuren
Waarom kwel jij jezelf bewust zo?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
zaterdag 17 juni 2017 om 18:39
Ik heb niet geschreven dat ik dat gedaan heb, maar dat kan ik nog voorstellen bij een jonge griet. Zij is dat niet en heeft notabene een verhouding gehad. Wat je maar een foutje noemt, zegt wat over jou. Die fout heb jij ook gemaakt en daarom heb je nu zoveel begrip.Dymphnatam schreef: ↑17-06-2017 18:12Trouwens, staan zoenen met een getrouwde vent is ook vreemdgaan. Dus je hoeft je niet veel beter te voelen in dat opzicht.
Nu graag weer on topic.