Hoe geëmancipeerd is de Nederlandse vrouw daadwerkelijk?

20-06-2017 19:24 351 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wist niet goed op welke pijler dit te plaatsen, dus dan maar onder relaties, omdat het daar (onder meer) mee te maken heeft.

Vandaag: een vrouwelijke collega komt om 9 uur binnen op het werk, krijgt blijkbaar 10 minuten later een "help"-telefoontje van haar man, en verdwijnt naar huis.

De situatie: kind van 3/4 jaar oud heeft waterpokken. Maar: vader was gewoon thuis (mijn collega en haar man hebben het zo geregeld dat er altijd één ouder thuis is), dus waarom dat noodtelefoontje? Maar nee, mijn collega was nog geen tien minuten binnen of ze meldde dat ze écht naar huis moest want noodgeval en ziek kind en ze moest het gaan verzorgen enz.

Terwijl de vader nota bene gewoon thuis was.

Ben ik nou raar, of had ze dan gewoon kunnen vinden dat die vader óók voor het kind had kunnen zorgen, en gewoon kunnen zeggen "sterkte schat, geef de kleine een knuffel van me en mamma is er om half 5 weer, want mamma moet nou eenmaal werken"...

Waarom moest ze als een speer naar huis rijden om pas 4 uur later weer op te duiken (en gewoon haar werk te laten vallen)?

Hoe geëmancipeerd zijn veel vrouwen dan werkelijk, als ze niet vinden dat hun man op dat moment prima voor de kleine kan zorgen, maar dat ze zich gewoon toch geroepen voelen naar huis te snellen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Je bent niet raar. Ik vind ook dat de vader prima voor het kind had kunnen zorgen. Die was immers al thuis bij het kind.
Ik twijfel nog hoor.
Jeetje lekker belangrijk. Zolang haar werkgever er geen probleem van maakt lijkt me het niks waar jij je druk over moet maken.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 20-06-2017 19:30
66.89% gewijzigd
In dit individuele geval, lijkt de vrouw niet geëmancipeerd nee.
Waarom vraag je je niet af waarom die pa belde ?
Hoe goed is de nederlandse man met kinderen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Soms ligt het ook aan de vrouw. Die wil dat niet uit handen geven.
De emancipatie van de Nederlandse vrouw is al jarenlang een farce. Er wordt nu door vrouwen gewerkt en ze hebben meer te vertellen in bed, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
" Ben ik nou raar, of had ze dan gewoon kunnen vinden dat die vader óók voor het kind had kunnen zorgen, en gewoon kunnen zeggen "sterkte schat, geef de kleine een knuffel van me en mamma is er om half 5 weer, want mamma moet nou eenmaal werken". "

Ja, jij bent raar als je vindt dat partners elkaar - en zichzelf - met papa en mama moeten aanspreken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ligt het aan de vrouw? Die man hoeft z'n vrouw toch niet te bellen om hulp? Je kan ook zeggen dat mannen nog moeten wennen aan hun zorgtaak.
Dit was de korte versie misschien was er wat meer aan de hand.
Of had hij zin in lekkere seks en belde hij op met de smoes waterpokken.
Vrouwen geven vaak te makkelijk toe aan de eisen van hun man.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Nou, laat ik voor mezelf spreken: ik was echt niet naar huis gevlogen in zo'n situatie. Dan is er altijd wel iets: hij heeft koorts / is gevallen / huilt de hele dag / moet overgeven.
misschien was het gewoon een smoesje, en is ze nog een paar uur met manlief het bed ingedoken.
wij slapen nooit.
Je bent toch überhaupt tegen emancipatie en werkende moeders?
Het is de 'blijkbaar' in de OP die het hele verhaal nutteloos maakt.
Fee-de-Goede schreef:
20-06-2017 19:28
Jeetje lekker belangrijk. Zolang haar werkgever er geen probleem van maakt lijkt me het niks waar jij je druk over moet maken.
Het gaat er niet over of de werkgever er al dan niet een probleem van maakt. Maar in maar al te veel topics zie je vrouwen klagen dat hun man te weinig doet aan de opvang van de kinderen of het huishouden. Maar houd je dat dan niet zelf in stand als je bij het minste geringste (zoals in mijn openingspost vermelde) naar huis snelt om de noodsituatie het hoofd te bieden, terwijl je man gewoon thuis is en dat ook prima zelf zou (moeten) kunnen?

En waar ligt je prioriteit dan? Is het dan écht normaal je werk gewoon te laten vallen omdat je man het "niet aan kan" in jouw gedachten? Waardoor andere collega's even de dingen die toch die ochtend moeten gebeuren mogen en moeten oppakken, omdat jij er gewoon van tussenuit gepeerd bent? En niet omdat je kind anders geen verzorging zou hebben (dan zou ik het echt nog voor de volle 100% begrijpen), maar puur omdat jij vindt dat de vader blijkbaar niet competent is om met een ziek kind om te gaan ofzo? Ik vind het onzin.
safrat schreef:
20-06-2017 19:32
Ligt het aan de vrouw? Die man hoeft z'n vrouw toch niet te bellen om hulp? Je kan ook zeggen dat mannen nog moeten wennen aan hun zorgtaak.
Klopt. Maar die vrouw had ook kunnen zeggen "Nee, ik heb het nu druk hier, veel succes schat, ik zie je vanmiddag weer"... Die had ook niet direct in de auto hoeven springen. Dus blijkbaar moeten veel vrouwen ook nog wennen aan het feit dat de man ook voor het kind kan zorgen, ook als het ziek is.
Als ze gewoon een vakantiedag heeft opgenomen maakt het me niet uit of het een smoesje was of niet. maar als het geen smoesje was, is die man een vaatdoek. Bellen over een kind met waterpokken en willen dat moeders (die net weg is) weer thuiskomt? Ik hoop het niet....
Zonder oorzaak geen gevolg
safrat schreef:
20-06-2017 19:32
Die vrouw wou meteen naar huis. Dan kan het ook zijn, lees: kán, dat ze dat soort zorgtaken zelf liever niet uit handen geeft.
Ik had weer opgehangen, mans zorgdag, dus zijn pakkie aan.

Dat jouw collega dat niet doet, zegt alleen iets over haar, niet over dé Nederlandse vrouw.
En moeders heeft controledwang, dat is duidelijk :)
Zonder oorzaak geen gevolg
valentinamaria schreef:
20-06-2017 19:33
misschien was het gewoon een smoesje, en is ze nog een paar uur met manlief het bed ingedoken.
;-D :applause:
Ik vind het ook raar dat moeder op dat moment naar huis vertrekt. Vader kan dat net zo goed(hier thuis in elk geval wel). Sterker nog, de eerste keer dat zoon 'echt' ziek thuis bleef van de opvang, is mijn man thuisgebleven. Hij is als vader net zo goed als dat ik als moeder ben.
Collega van TO kom er maar in :cheer2:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven