Hoe geëmancipeerd is de Nederlandse vrouw daadwerkelijk?
dinsdag 20 juni 2017 om 19:24
Ik wist niet goed op welke pijler dit te plaatsen, dus dan maar onder relaties, omdat het daar (onder meer) mee te maken heeft.
Vandaag: een vrouwelijke collega komt om 9 uur binnen op het werk, krijgt blijkbaar 10 minuten later een "help"-telefoontje van haar man, en verdwijnt naar huis.
De situatie: kind van 3/4 jaar oud heeft waterpokken. Maar: vader was gewoon thuis (mijn collega en haar man hebben het zo geregeld dat er altijd één ouder thuis is), dus waarom dat noodtelefoontje? Maar nee, mijn collega was nog geen tien minuten binnen of ze meldde dat ze écht naar huis moest want noodgeval en ziek kind en ze moest het gaan verzorgen enz.
Terwijl de vader nota bene gewoon thuis was.
Ben ik nou raar, of had ze dan gewoon kunnen vinden dat die vader óók voor het kind had kunnen zorgen, en gewoon kunnen zeggen "sterkte schat, geef de kleine een knuffel van me en mamma is er om half 5 weer, want mamma moet nou eenmaal werken"...
Waarom moest ze als een speer naar huis rijden om pas 4 uur later weer op te duiken (en gewoon haar werk te laten vallen)?
Hoe geëmancipeerd zijn veel vrouwen dan werkelijk, als ze niet vinden dat hun man op dat moment prima voor de kleine kan zorgen, maar dat ze zich gewoon toch geroepen voelen naar huis te snellen?
Vandaag: een vrouwelijke collega komt om 9 uur binnen op het werk, krijgt blijkbaar 10 minuten later een "help"-telefoontje van haar man, en verdwijnt naar huis.
De situatie: kind van 3/4 jaar oud heeft waterpokken. Maar: vader was gewoon thuis (mijn collega en haar man hebben het zo geregeld dat er altijd één ouder thuis is), dus waarom dat noodtelefoontje? Maar nee, mijn collega was nog geen tien minuten binnen of ze meldde dat ze écht naar huis moest want noodgeval en ziek kind en ze moest het gaan verzorgen enz.
Terwijl de vader nota bene gewoon thuis was.
Ben ik nou raar, of had ze dan gewoon kunnen vinden dat die vader óók voor het kind had kunnen zorgen, en gewoon kunnen zeggen "sterkte schat, geef de kleine een knuffel van me en mamma is er om half 5 weer, want mamma moet nou eenmaal werken"...
Waarom moest ze als een speer naar huis rijden om pas 4 uur later weer op te duiken (en gewoon haar werk te laten vallen)?
Hoe geëmancipeerd zijn veel vrouwen dan werkelijk, als ze niet vinden dat hun man op dat moment prima voor de kleine kan zorgen, maar dat ze zich gewoon toch geroepen voelen naar huis te snellen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
dinsdag 20 juni 2017 om 19:42
Het vreemde vond ik ook, dat toen ik bij haar vertrek de opmerking maakte "Nou, de emancipatie is nog ver te zoeken" ik gelijk 3 vrouwelijke collega's over me heen kreeg, die vonden het helemaal normaal dat moeders naar huis snelde, want tja, zo'n kind wil toch het liefste haar moeder, en dat ik dat niet begreep, en dat was toch normaal... En toen ik antwoordde dat de vader toch thuis was, had ik dat toch écht verkeerd gezien, want blijkbaar kan bij ziekte alleen de moeder soelaas bieden...
Dus wie houdt nou wat in stand?
dinsdag 20 juni 2017 om 19:45
Misschien maakte ze zich zorgen om hun zieke kind en wilde ze graag daar zijn en heeft het niks te maken met de zorgkunsten van vader.pejeka schreef: ↑20-06-2017 19:36Klopt. Maar die vrouw had ook kunnen zeggen "Nee, ik heb het nu druk hier, veel succes schat, ik zie je vanmiddag weer"... Die had ook niet direct in de auto hoeven springen. Dus blijkbaar moeten veel vrouwen ook nog wennen aan het feit dat de man ook voor het kind kan zorgen, ook als het ziek is.
dinsdag 20 juni 2017 om 19:45
En hier ben ik het wel mee eens. Waarom zou vader geen ziek kind kunnen verzorgen?pejeka schreef: ↑20-06-2017 19:42Het vreemde vond ik ook, dat toen ik bij haar vertrek de opmerking maakte "Nou, de emancipatie is nog ver te zoeken" ik gelijk 3 vrouwelijke collega's over me heen kreeg, die vonden het helemaal normaal dat moeders naar huis snelde, want tja, zo'n kind wil toch het liefste haar moeder, en dat ik dat niet begreep, en dat was toch normaal... En toen ik antwoordde dat de vader toch thuis was, had ik dat toch écht verkeerd gezien, want blijkbaar kan bij ziekte alleen de moeder soelaas bieden...
dinsdag 20 juni 2017 om 19:46
Ja, en misschien lag het wel op sterven, en misschien lag het zelfs wel aan een infuus op de IC. Zo kan je er van alles bij verzinnen. Nee dus. Het kind had gewoon waterpokken, lichte verhoging, was hangerig en dreinerig, meer niet, zoals we allemaal zijn geweest toen we vroeger waterpokken, rode hond, of wat dan ook hadden. En we gewoon op de bank wilden, met een dekentje, en een glaasje ranja, en lekker hangen. Niks waarvoor een spoedige aanwezigheid van de ouders vereist was.
dinsdag 20 juni 2017 om 19:46
Er is ziek en ziek. Als een kind met een dubbele longontsteking en 40 graden koorts ligt te ijlen, alle begrip. Maar gewoon een beetje hangerig van de waterpokken lijkt me iets anders. Als mijn vader vroeger elke keer dat we een beetje verhoging en een klein griepje hadden, spoorslags van zijn werk naar huis had moeten ijlen, had hij zijn baan niet lang gehouden...

dinsdag 20 juni 2017 om 19:47
Die vrouw wil gewoon haar positie als de belangrijkste verzorger van het kind niet opgeven en die man zit onder de plak bij haar. Gezien het feit dat dat kind al zo oud is en vader gewoon thuis was is dit echt de enige reden waarom ze naar huis ging. Vrouw is niet geëmancipeerd en man is een watje.
Dit is mijn uitspraak en hier zult u het mee moeten doen.
Het zegt echter niets over 'de Nederlandse vrouw'.

Je weet het allemaal niet. Misschien heeft vader wel een paniekstoornis, en schiet hij helemaal in de stress bij het zien van één waterpok. Of het kind heeft de één of andere immuunhuppeldepupstoornis en een infectie met waterpokken is echt heel gevaarlijk. Je weet het niet he.
En misschien heeft die moeder die zo maar vier uur weg ging die uurtjes zelf wel betaald he, je weet het niet.
Maar het is natuurlijk altijd veel leuker om op een forum gewoon te roepen dat moeders zeikdozen zijn en geen reet waard op de werkvloer, alleen omdat het moeders zijn. Zeker als je zelf toch nooit moeder zult worden maar wel altijd maar last hebt van die zeikdozen is dat extra lekker.
En misschien heeft die moeder die zo maar vier uur weg ging die uurtjes zelf wel betaald he, je weet het niet.
Maar het is natuurlijk altijd veel leuker om op een forum gewoon te roepen dat moeders zeikdozen zijn en geen reet waard op de werkvloer, alleen omdat het moeders zijn. Zeker als je zelf toch nooit moeder zult worden maar wel altijd maar last hebt van die zeikdozen is dat extra lekker.

.pejeka schreef: ↑20-06-2017 19:42Het vreemde vond ik ook, dat toen ik bij haar vertrek de opmerking maakte "Nou, de emancipatie is nog ver te zoeken" ik gelijk 3 vrouwelijke collega's over me heen kreeg, die vonden het helemaal normaal dat moeders naar huis snelde, want tja, zo'n kind wil toch het liefste haar moeder, en dat ik dat niet begreep, en dat was toch normaal... En toen ik antwoordde dat de vader toch thuis was, had ik dat toch écht verkeerd gezien, want blijkbaar kan bij ziekte alleen de moeder soelaas bieden...
Tja, dat zou ik ook een k-opmerking vinden.
dinsdag 20 juni 2017 om 19:48
Wie houdt dat nou in stand : haar vent toch zeker. Die vindt zichzelf niet capabel.pejeka schreef: ↑20-06-2017 19:36Het gaat er niet over of de werkgever er al dan niet een probleem van maakt. Maar in maar al te veel topics zie je vrouwen klagen dat hun man te weinig doet aan de opvang van de kinderen of het huishouden. Maar houd je dat dan niet zelf in stand als je bij het minste geringste (zoals in mijn openingspost vermelde) naar huis snelt om de noodsituatie het hoofd te bieden, terwijl je man gewoon thuis is en dat ook prima zelf zou (moeten) kunnen?
En waar ligt je prioriteit dan? Is het dan écht normaal je werk gewoon te laten vallen omdat je man het "niet aan kan" in jouw gedachten? Waardoor andere collega's even de dingen die toch die ochtend moeten gebeuren mogen en moeten oppakken, omdat jij er gewoon van tussenuit gepeerd bent? En niet omdat je kind anders geen verzorging zou hebben (dan zou ik het echt nog voor de volle 100% begrijpen), maar puur omdat jij vindt dat de vader blijkbaar niet competent is om met een ziek kind om te gaan ofzo? Ik vind het onzin.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 20 juni 2017 om 19:50
Das lulkoek.pejeka schreef: ↑20-06-2017 19:36Klopt. Maar die vrouw had ook kunnen zeggen "Nee, ik heb het nu druk hier, veel succes schat, ik zie je vanmiddag weer"... Die had ook niet direct in de auto hoeven springen. Dus blijkbaar moeten veel vrouwen ook nog wennen aan het feit dat de man ook voor het kind kan zorgen, ook als het ziek is.
Ik had het nooit gedaan als de vader van mijn kind aanwezig was bij het zieke kind. En dat is al 25 odd jaar geleden.
Wat maakt het verschil of papa of mama bij het zieke kind is?
Pejeka, je zoekt dingen die er niet zijn. Ik ben al stokoud en zelfs in mijn tijd deden we dat niet.
Geen bijzonderheden
dinsdag 20 juni 2017 om 19:50
Waarom? In andere gevallen staan veel vrouwen toch vooraan om vooral te verkondigen dat hun man ook best wat (zorg-)taken kan oppakken? En nou doet zich een situatie voor waarin die vrouw dan ook gewoon tegen die man kan zeggen "Joh, jij bent nou thuis als zorgende ouder, dus pak het op" maar nee, dan springt ze in de auto en rijdt naar huis. Nou, leve de emancipatie dus.
dinsdag 20 juni 2017 om 19:51
En wie gaat erin mee en houdt dat in stand? Zij toch?blijfgewoonbianca schreef: ↑20-06-2017 19:48Wie houdt dat nou in stand : haar vent toch zeker. Die vindt zichzelf niet capabel.
dinsdag 20 juni 2017 om 19:53
In mijn tijd was mijn moeder thuis en als we ziek waren, of het nou waterpokken, rode hond, een griepje of wat dan ook was, ging mijn vader gewoon naar zijn werk en mijn moeder belde dan echt niet of hij halverwege de ochtend wilde thuiskomen.yasmijn schreef: ↑20-06-2017 19:50Das lulkoek.
Ik had het nooit gedaan als de vader van mijn kind aanwezig was bij het zieke kind. En dat is al 25 odd jaar geleden.
Wat maakt het verschil of papa of mama bij het zieke kind is?
Pejeka, je zoekt dingen die er niet zijn. Ik ben al stokoud en zelfs in mijn tijd deden we dat niet.
Dus waarom is het dan wel normaal als de vader thuis is en het kind is ziek, dat de moeder naar huis moet snellen?
dinsdag 20 juni 2017 om 19:53
Amand_ schreef: ↑20-06-2017 19:47Die vrouw wil gewoon haar positie als de belangrijkste verzorger van het kind niet opgeven en die man zit onder de plak bij haar. Gezien het feit dat dat kind al zo oud is en vader gewoon thuis was is dit echt de enige reden waarom ze naar huis ging. Vrouw is niet geëmancipeerd en man is een watje.
Komt het stokpaardje weer. Wat jij aanhaalt zie ik godzijdank nooit voorkomen.
Geen bijzonderheden

dinsdag 20 juni 2017 om 19:54
pejeka schreef: ↑20-06-2017 19:50Waarom? In andere gevallen staan veel vrouwen toch vooraan om vooral te verkondigen dat hun man ook best wat (zorg-)taken kan oppakken? En nou doet zich een situatie voor waarin die vrouw dan ook gewoon tegen die man kan zeggen "Joh, jij bent nou thuis als zorgende ouder, dus pak het op" maar nee, dan springt ze in de auto en rijdt naar huis. Nou, leve de emancipatie dus.
Dat is niet zo!
O nou, laat ik het zo zeggen, niet in mijn kringen. Wij verdeelden de taken. Onbesproken ook nog eens. Wie er was, was er.
En dat is al meer dan een kwart eeuw geleden.
Dus generaliseer niet zo.
Geen bijzonderheden
Huh? Wat vreemd en ik snap dat je belachelijk vindt, geen haar op mijn hoofd en op die van man om zo te reageren als hij thuis was bij de kinderen.
De 'Nederlandse vrouw' bestaat niet en die man is lijkt me een zorgmietje.
De 'Nederlandse vrouw' bestaat niet en die man is lijkt me een zorgmietje.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
dinsdag 20 juni 2017 om 19:56
Helemaal niet. Ik had het in dit geval helemaal prima gevonden als die vader die gewoon thuis was, gewoon de zorg voor dat zieke hangerige kind had overgenomen overdag en dat moeder gewoon haar werk had kunnen doen. Wat ik niet snap, is waarom die moeder vond dat ze naar huis moest gaan terwijl vader gewoon thuis was om de zorg voor dat kind uit te voeren.Timetraveler schreef: ↑20-06-2017 19:54Volgens mij kunnen vrouwen het volgens jou nooit goed zijn. Ze moeten huismoeder zijn (want het kostwinners model is het beste dat er is, kinderopvang is de hel, etc.), maar als er dan een moeder naar huis gaat voor het kind is het ook niet goed. Vrouwen verliezen bij jou altijd.
dinsdag 20 juni 2017 om 19:56
Que? De vader van het kind zat naast het kind.Timetraveler schreef: ↑20-06-2017 19:54Volgens mij kunnen vrouwen het volgens jou nooit goed zijn. Ze moeten huismoeder zijn (want het kostwinners model is het beste dat er is, kinderopvang is de hel, etc.), maar als er dan een moeder naar huis gaat voor het kind is het ook niet goed. Vrouwen verliezen bij jou altijd.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.