Hoe geëmancipeerd is de Nederlandse vrouw daadwerkelijk?

20-06-2017 19:24 351 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wist niet goed op welke pijler dit te plaatsen, dus dan maar onder relaties, omdat het daar (onder meer) mee te maken heeft.

Vandaag: een vrouwelijke collega komt om 9 uur binnen op het werk, krijgt blijkbaar 10 minuten later een "help"-telefoontje van haar man, en verdwijnt naar huis.

De situatie: kind van 3/4 jaar oud heeft waterpokken. Maar: vader was gewoon thuis (mijn collega en haar man hebben het zo geregeld dat er altijd één ouder thuis is), dus waarom dat noodtelefoontje? Maar nee, mijn collega was nog geen tien minuten binnen of ze meldde dat ze écht naar huis moest want noodgeval en ziek kind en ze moest het gaan verzorgen enz.

Terwijl de vader nota bene gewoon thuis was.

Ben ik nou raar, of had ze dan gewoon kunnen vinden dat die vader óók voor het kind had kunnen zorgen, en gewoon kunnen zeggen "sterkte schat, geef de kleine een knuffel van me en mamma is er om half 5 weer, want mamma moet nou eenmaal werken"...

Waarom moest ze als een speer naar huis rijden om pas 4 uur later weer op te duiken (en gewoon haar werk te laten vallen)?

Hoe geëmancipeerd zijn veel vrouwen dan werkelijk, als ze niet vinden dat hun man op dat moment prima voor de kleine kan zorgen, maar dat ze zich gewoon toch geroepen voelen naar huis te snellen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Fee-de-Goede schreef:
20-06-2017 19:28
Jeetje lekker belangrijk. Zolang haar werkgever er geen probleem van maakt lijkt me het niks waar jij je druk over moet maken.
Natuurlijk wel. Het is toch stomvervelend als je niet op je collega's kunt rekenen omdat ze het thuis slecht geregeld hebben? Of dat nou aan "de Nederlandse vrouw" of "de Nederlandse man" ligt. Of gewoon aan dit stel.
Dina80 schreef:
20-06-2017 19:57
Maar je kunt ook niet duizenden jaren aan evolutie zomaar omver gooien. Vrouwen zijn ALTIJD de zorgende geweest, vanaf het prille begin van de mensheid. De man is er pas de afgelopen decennia bijgekomen.
Ach pulease zeg.... dit is een toch een geintje? 😁
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
pejeka schreef:
20-06-2017 19:53
In mijn tijd was mijn moeder thuis en als we ziek waren, of het nou waterpokken, rode hond, een griepje of wat dan ook was, ging mijn vader gewoon naar zijn werk en mijn moeder belde dan echt niet of hij halverwege de ochtend wilde thuiskomen.

Dus waarom is het dan wel normaal als de vader thuis is en het kind is ziek, dat de moeder naar huis moet snellen?
Mijn vader kwam wel eerder naar huis. Dus waarom is het dan normaal dat jouw vader jou en je moeder in de steek liet?
pejeka schreef:
20-06-2017 19:56
Helemaal niet. Ik had het in dit geval helemaal prima gevonden als die vader die gewoon thuis was, gewoon de zorg voor dat zieke hangerige kind had overgenomen overdag en dat moeder gewoon haar werk had kunnen doen. Wat ik niet snap, is waarom die moeder vond dat ze naar huis moest gaan terwijl vader gewoon thuis was om de zorg voor dat kind uit te voeren.

Dat is dan een uitzondering. Ik zou het niet gedaan hebben, de vader is er bij, prima. Wat voeg ik dan nog toe? Er is een ouder bij! Of het nou vrouwelijk of mannelijk is, boeien.

Waarom maak jij altijd zo'n onderscheid tussen de sekses? Wat Armand trouwens ook doet.
Geen bijzonderheden
Maar goed, gaaaaaaaaaap.
Wat één stel wel of niet doet zegt mij helemaal niks over emancipatie. En het zegt mij ook niks wie de ongelijkheid in stand houdt.
Die collega van mij die, als ze avonddienst heeft, voor haar man alvast een ovenschotel klaarzet. Is dat omdat manlief niet kan koken? Is dat omdat hij niet wil koken? Of is dat omdat zijn vrouw het gewoon graag voor hem doet?

Vroeger had ik er een mening over, nu boeit het me niet meer.
Dina80 schreef:
Maar je kunt ook niet duizenden jaren aan evolutie zomaar omver gooien. Vrouwen zijn ALTIJD de zorgende geweest, vanaf het prille begin van de mensheid. De man is er pas de afgelopen decennia bijgekomen.
:rofl:
Geen bijzonderheden
pejeka schreef:
20-06-2017 19:42
Het vreemde vond ik ook, dat toen ik bij haar vertrek de opmerking maakte "Nou, de emancipatie is nog ver te zoeken" ik gelijk 3 vrouwelijke collega's over me heen kreeg, die vonden het helemaal normaal dat moeders naar huis snelde, want tja, zo'n kind wil toch het liefste haar moeder, en dat ik dat niet begreep, en dat was toch normaal... En toen ik antwoordde dat de vader toch thuis was, had ik dat toch écht verkeerd gezien, want blijkbaar kan bij ziekte alleen de moeder soelaas bieden...
Geen wonder dat jouw wereldbeeld wat zonderling is geworden, met dit soort sufkutten als collega.
pejeka schreef:
20-06-2017 19:53
In mijn tijd was mijn moeder thuis en als we ziek waren, of het nou waterpokken, rode hond, een griepje of wat dan ook was, ging mijn vader gewoon naar zijn werk en mijn moeder belde dan echt niet of hij halverwege de ochtend wilde thuiskomen.

Dus waarom is het dan wel normaal als de vader thuis is en het kind is ziek, dat de moeder naar huis moet snellen?
Je draait het om. Die vader zou het gewoon niet moeten vragen. Die zou zich capabel genoeg moeten vinden om dat alleen te doen. Er zullen maar weinig ouders zijn die blijven werken als een kind ziek is en de verzorgende ouder aangeeft het niet aan te kunnen.
Ik ben een lang weekend weggegaan met vrienden toen kind waterpokken kreeg :$ (was al gepland hoor, ik ben niet gevlucht).

En ik zou mijn partner tot op het bot beledigd hebben denk ik als ik zou doen alsof ik nodig was en er dingen voor af ging zeggen als hij er immers gewoon is. Dus ik vind je niet raar, ik zou het ook suf vinden (maar ik zou geen emancipatie opmerking gemaakt hebben naar collega, dat moet ze verder gewoon zelf weten lijkt me).
orkenflow schreef:
20-06-2017 20:01
Geen wonder dat jouw wereldbeeld wat zonderling is geworden, met dit soort sufkutten als collega.
Precies. Sinds ik 'moeder' ben, al 29 jaar, ben ik dit soort situaties nooit tegengekomen. Ook niet in mijn omgeving.
Geen bijzonderheden
Enn schreef:
20-06-2017 20:03
Ik snap weinIg van veel reacties hier, mis ik iets? Het is toch vreemd om van je werk naar huis te rennen onder het mom 'noodgeval' (waterpokken) als er al een ouder bij het kind thuis is?
Eens. Papa is erbij maar Pejeka denkt dat jij als moeder ook naar huis rent.
Geen bijzonderheden
Ik snap weinIg van veel reacties hier, mis ik iets? Het is toch vreemd om van je werk naar huis te rennen onder het mom 'noodgeval' (waterpokken) als er al een ouder bij het kind thuis is?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Enn schreef:
20-06-2017 19:58
Ach pulease zeg.... dit is een toch een geintje? 😁
Wat precies? De taakverdeling tussen mannen en vrouwen was toch gewoon tot een paar decennia geleden anders? Mannen kostwinner, vrouwen zorgend?
yasmijn schreef:
20-06-2017 20:00
Dat is dan een uitzondering. Ik zou het niet gedaan hebben, de vader is er bij, prima. Wat voeg ik dan nog toe? Er is een ouder bij! Of het nou vrouwelijk of mannelijk is, boeien.

Waarom maak jij altijd zo'n onderscheid tussen de sekses? Wat Armand trouwens ook doet.
IK maak geen onderscheid tussen de sexes, dat doet die vrouw die vindt dat ze naar huis moet vanwege een hangerig ziekig kind, omdat ze vindt dat haar man, die gewoon thuis is, blijkbaar niet voor dat kind kan zorgen, of omdat ze vindt dat er dan een moeder bij moet zijn omdat er anders niet goed voor het kind gezorgd kan worden ofzo. Ik vind gewoon dat die vader die zorg prima had kunnen verlenen, dus ik maak geen onderscheid, maar die moeder die naar huis reed blijkbaar wel, en die (vrouwelijke) collega's van me die hartgrondig vonden dat ik toch vooral moest begrijpen dat een ziek kind alleen door de moeder kan worden verzorgd, die vonden dat blijkbaar ook. Ik niet. Want ik vond dat die vader dat prima had kunnen doen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Dina80 schreef:
Wat precies? De taakverdeling tussen mannen en vrouwen was toch gewoon tot een paar decennia geleden anders? Mannen kostwinner, vrouwen zorgend?

Decennia dat zijn in ieder geval 20 jaren. Hou es op zeg.
Enn, mijn quote stond er weer eerder dan jouw reactie :proud:
Geen bijzonderheden
yasmijn schreef:
Eens. Papa is erbij maar Pejeka denkt dat jij als moeder ook naar huis rent.
Nee hij vindt het gek dat zijn collega dit doet. Dat lees ik. Ik ben het met hem eens. Ik vind het gek dat zijn collega holderdebolder naar huis is gegaan ivm de waterpokken van haar kind.
Enn schreef:
Tja, ik weet niet wat er tussen vader en moeder gezegd is. Als mijn man thuis is en een van de kinderen is ziek en dat ontaardt in een noodgeval dan zal hij mij ook bellen. En dan zal ik ook komen.
Dina80 schreef:
Lulkoek. Ik ben al 3 decennia moeder! :rofl:
En we deelden alles zonder gedoe, beiden werken, beiden zorgend.

Hoe oud ben jij?
Geen bijzonderheden
Enn schreef:
20-06-2017 19:56
Que? De vader van het kind zat naast het kind.
Ik vind ook zeker dat vader gewoon voor zijn kind had kunnen zorgen. Net zo goed voor 50% ouder. Ik word alleen soms moe van alles wat vrouwen wel en niet zouden moeten doen volgens TS.
Maar was dit wat er aan de hand was? Of was er, behalve het ene zieke kind, bijvoorbeeld nog een roedel gezonde kinderen die her en der afgeleverd moesten worden en geen opa of buurman standby en geen tweede auto? Ik noem maar wat.
Dina80 schreef:
Dina, dat geijkte verhaal over de oertijd is om te beginnen flauwekul, verzonnen door iemand in de jaren vijftig die dat wel goed vond passen in zijn wereldbeeld. Uit grottekeningen blijkt dat in de oertijd zowel mannetjes als vrouwtjes op jacht gingen. De kleine kinderen zaten dan bij beide seksen achter op de rug.
Dat mensen vervolgens gaan leven naar zo'n indeling is een tweede...
yasmijn schreef:
20-06-2017 20:05
Enn, mijn quote stond er weer eerder dan jouw reactie :proud:
:O
Spoken
Enn schreef:
20-06-2017 20:04

Decennia dat zijn in ieder geval 20 jaren. Hou es op zeg.
Ja, maar dat is toch ook zo? Toch pas ergens in de jaren '80 kwamen de mannen er toch pas bij? Dat is toch meer dan 20 jaar geleden?
Enn schreef:
20-06-2017 20:06
Nee hij vindt het gek dat zijn collega dit doet. Dat lees ik. Ik ben het met hem eens. Ik vind het gek dat zijn collega holderdebolder naar huis is gegaan ivm de waterpokken van haar kind.

Ook mee eens. Rolvestigend wil Pejeka het hebben maar dat is niet zo. Zelf put ik uit ervaring van zowat 30 jaar. Dus nou ja.
Opruiend weer.
Geen bijzonderheden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven