Hoe geëmancipeerd is de Nederlandse vrouw daadwerkelijk?
dinsdag 20 juni 2017 om 19:24
Ik wist niet goed op welke pijler dit te plaatsen, dus dan maar onder relaties, omdat het daar (onder meer) mee te maken heeft.
Vandaag: een vrouwelijke collega komt om 9 uur binnen op het werk, krijgt blijkbaar 10 minuten later een "help"-telefoontje van haar man, en verdwijnt naar huis.
De situatie: kind van 3/4 jaar oud heeft waterpokken. Maar: vader was gewoon thuis (mijn collega en haar man hebben het zo geregeld dat er altijd één ouder thuis is), dus waarom dat noodtelefoontje? Maar nee, mijn collega was nog geen tien minuten binnen of ze meldde dat ze écht naar huis moest want noodgeval en ziek kind en ze moest het gaan verzorgen enz.
Terwijl de vader nota bene gewoon thuis was.
Ben ik nou raar, of had ze dan gewoon kunnen vinden dat die vader óók voor het kind had kunnen zorgen, en gewoon kunnen zeggen "sterkte schat, geef de kleine een knuffel van me en mamma is er om half 5 weer, want mamma moet nou eenmaal werken"...
Waarom moest ze als een speer naar huis rijden om pas 4 uur later weer op te duiken (en gewoon haar werk te laten vallen)?
Hoe geëmancipeerd zijn veel vrouwen dan werkelijk, als ze niet vinden dat hun man op dat moment prima voor de kleine kan zorgen, maar dat ze zich gewoon toch geroepen voelen naar huis te snellen?
Vandaag: een vrouwelijke collega komt om 9 uur binnen op het werk, krijgt blijkbaar 10 minuten later een "help"-telefoontje van haar man, en verdwijnt naar huis.
De situatie: kind van 3/4 jaar oud heeft waterpokken. Maar: vader was gewoon thuis (mijn collega en haar man hebben het zo geregeld dat er altijd één ouder thuis is), dus waarom dat noodtelefoontje? Maar nee, mijn collega was nog geen tien minuten binnen of ze meldde dat ze écht naar huis moest want noodgeval en ziek kind en ze moest het gaan verzorgen enz.
Terwijl de vader nota bene gewoon thuis was.
Ben ik nou raar, of had ze dan gewoon kunnen vinden dat die vader óók voor het kind had kunnen zorgen, en gewoon kunnen zeggen "sterkte schat, geef de kleine een knuffel van me en mamma is er om half 5 weer, want mamma moet nou eenmaal werken"...
Waarom moest ze als een speer naar huis rijden om pas 4 uur later weer op te duiken (en gewoon haar werk te laten vallen)?
Hoe geëmancipeerd zijn veel vrouwen dan werkelijk, als ze niet vinden dat hun man op dat moment prima voor de kleine kan zorgen, maar dat ze zich gewoon toch geroepen voelen naar huis te snellen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

dinsdag 20 juni 2017 om 20:46
dinsdag 20 juni 2017 om 20:46
U zegt? Bij de organisatie waar ik werk hebben beide ouders evenveel recht op bezoldigd en onbezoldigd ouderschapsverlof, zo je wilt. Er wordt geen onderscheid gemaakt.
Geen bijzonderheden

dinsdag 20 juni 2017 om 20:48
Ik moet wel zeggen dat ik jouw reactie vooral een zure-collega-ding vind, nog vóór een emancipatie-ding, TO. Ik heb collega's die het als hun persoonlijke last beschouwen dat ik 32 uur werk en zij 40. Alsof zij harder moeten werken omdat ik een dag minder werk.
Afgeven op je collega's omdat je zelf niet Zen bent. Dat is het. IMHO uiteraard.
Afgeven op je collega's omdat je zelf niet Zen bent. Dat is het. IMHO uiteraard.
anoniem_332783 wijzigde dit bericht op 20-06-2017 20:51
0.58% gewijzigd
Lady_Voldemort schreef: ↑20-06-2017 20:43Ik wil niet lullig doen hoor, maar toen ik kind was in de jaren 70/80 was het wel degelijk waar. Toen mijn ouders gingen scheiden was het ook volledig vanzelfsprekend dat mijn moeder de bijstand in ging, want zij moest tenslotte voor mij en mijn zusje zorgen. En niks geen sollicitatieplicht hoor.
Mijn ouders gingen ook scheiden in de jaren 70. Maar mijn moeder werkte, kon zichzelf onderhouden en mijn pa betaalde mee voor ons, de bloedjes van kinderen.
Geen bijzonderheden

In mijn herinnering is er tussen de jaren tachtig en de jaren negentig heel veel veranderd.
Mijn zusje ging in de jaren negentig naar de basisschool en toen was er al veel meer 'diversiteit'.
Same sex stellen was in mijn jeugd echt ondenkbaar. Dat van die ene jongen wiens vader geen kostwinner was, was al echt een heel bijzonder iets. Hij werd er zelfs mee gepest.

dinsdag 20 juni 2017 om 20:50
Een jaar of zes geleden was ik een tijdje kostwinner, en mijn man deed het huis en de kinderen. Kwam op dat moment beter uit en het liep allemaal best leuk verder, mijn man belde me ook nooit voor een wissewasje van mijn werk of zo (het idee alleen al). Maar het wekte wel verbazing. En rare vragen op school, of de moeder nog wel in beeld was en zo

dinsdag 20 juni 2017 om 20:51
Haha dat verbaast mij echt. Ik ben maar een paar jaartjes jonger maar heb dit echt niet zo ervaren. Ook als ik kijk naar de vriendengroep van mijn oudere zus ('80) waren er meestal 2 werkende ouders. Zelfs een gezin waarbij de vader huisman was en moeder een hele goede baan had. In de buurt waar ik opgroeide kan ik me eigenlijk geen een echt huisvrouw herinneren? Ook 2 gescheiden moeders die werkten.
Gewoon middenklasse trouwens.
www.sayswho.nl - het NIEUWE forum - Says who? Says you!
dinsdag 20 juni 2017 om 20:51
Ik denk dat iedereen wel snapt dat als de één 3 maand fulltime thuisblijft met kind, en de ander 2 dagen, dat die ene dan meer op het kind ingespeeld raakt. Maar daar ben je dan toch echt zelf bij. Overuren, vakantiedagen, ouderschapsverlof, onbetaald verlof... Het is ruk dat het moet, maar je kan die evenredigheid wel regelen als je wil.

dinsdag 20 juni 2017 om 20:52
Yep, zou het zelf ook zo doen hoor.elein schreef: ↑20-06-2017 20:51Ik denk dat iedereen wel snapt dat als de één 3 maand fulltime thuisblijft met kind, en de ander 2 dagen, dat die ene dan meer op het kind ingespeeld raakt. Maar daar ben je dan toch echt zelf bij. Overuren, vakantiedagen, ouderschapsverlof, onbetaald verlof... Het is ruk dat het moet, maar je kan die evenredigheid wel regelen als je wil.

dinsdag 20 juni 2017 om 20:52
Dat ligt toch helemaal aan in welke sector je werkt. Zat sectoren waarin de vakanties gewoon vast zitten en overwerk in geld komt of gewoon helemaal niet vergoed wordt.elein schreef: ↑20-06-2017 20:51Ik denk dat iedereen wel snapt dat als de één 3 maand fulltime thuisblijft met kind, en de ander 2 dagen, dat die ene dan meer op het kind ingespeeld raakt. Maar daar ben je dan toch echt zelf bij. Overuren, vakantiedagen, ouderschapsverlof, onbetaald verlof... Het is ruk dat het moet, maar je kan die evenredigheid wel regelen als je wil.

dinsdag 20 juni 2017 om 20:53
Mijn moeder werkte ook. Tot haar trouwen (in 1968). Toen moest ze stoppen met werken, wegens trouwen dus. Katholiek he

dinsdag 20 juni 2017 om 20:54
Ik vind dat bizar dat jij dit zo ervaren hebt. In mijn jeugd was same seks al heel gewoon. Moeders werkten. En dan heb ik het over de jaren 70.Dina80 schreef: ↑20-06-2017 20:48In mijn herinnering is er tussen de jaren tachtig en de jaren negentig heel veel veranderd.
Mijn zusje ging in de jaren negentig naar de basisschool en toen was er al veel meer 'diversiteit'.
Same sex stellen was in mijn jeugd echt ondenkbaar. Dat van die ene jongen wiens vader geen kostwinner was, was al echt een heel bijzonder iets. Hij werd er zelfs mee gepest.
In de jaren 90 had ik al een kind van 10, 11, hij is van 1987.
Hij is opgegroeid tussen werkende mensen en homomensen, die jongen weet niet anders.
Nou ja, het zal wel aan de achtergrond liggen.
Geen bijzonderheden
dinsdag 20 juni 2017 om 20:54
Ik vind dat bizar dat jij dit zo ervaren hebt. In mijn jeugd was same seks al heel gewoon. Moeders werkten. En dan heb ik het over de jaren 70.Dina80 schreef: ↑20-06-2017 20:48In mijn herinnering is er tussen de jaren tachtig en de jaren negentig heel veel veranderd.
In de jaren 90 had ik al een kind van 10, 11, hij is van 1987.
Hij is opgegroeid tussen werkende mensen en homomensen, die jongen weet niet anders.
Nou ja, het zal wel aan de achtergrond liggen.
Geen bijzonderheden

dinsdag 20 juni 2017 om 20:56
Welk deel van het land was dat als je dat kwijt wilt? Had niet verwacht dat mijn regio zo vooruitstrevend wasDina80 schreef: ↑20-06-2017 20:48In mijn herinnering is er tussen de jaren tachtig en de jaren negentig heel veel veranderd.

www.sayswho.nl - het NIEUWE forum - Says who? Says you!
dinsdag 20 juni 2017 om 20:57
Dat klopt. Mijn moeder werd ontslagen bij de bank waar ze werkte toen ze zwanger werd van mij. In de zestiger jaren.Lady_Voldemort schreef: ↑20-06-2017 20:53Mijn moeder werkte ook. Tot haar trouwen (in 1968). Toen moest ze stoppen met werken, wegens trouwen dus. Katholiek he. Dat was toen heel gewoon hoor.
Gelukkig hadden mijn pa en zijn familie een mooie eigen zaak waar ze wel mocht werken.
Geen bijzonderheden

dinsdag 20 juni 2017 om 20:59
Euh, misschien omdat statistisch gezien dit wel degelijk de werkelijkheid was? Weet je eigenlijk wel hoe statistiek werkt, want erg intelligent kom je zo niet over (zeker niet met je denigrerende opmerking over 'bepaalde kringen').yasmijn schreef: ↑20-06-2017 20:36Duh ja, ik ook in een stad. En toen we allemaal ouders werden in de jaren 80, was alles fifty fifty.
Tuurlijk kon het wel eens zo zijn dat de één meer tijd had dan de ander. Maar dan nog hief alles elkaar op.
Ik snap die jeugd van tegenwoordig niet meer, ze denken dat wij achter het aanrecht stonden de en de mannen werkten. Niets was minder waar.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets. En dan heb ik eigenlijk al teveel gezegd.
Het is achteruit gegaan. In de seventies kwam iedereen uit.MoirenPhae schreef: ↑20-06-2017 20:56Same sex is natuurlijk al heel lang niet gewoon, anders was er niet zo awareness en het openen van kasten nodig.
Geen bijzonderheden
Nou, ik kan uit ondervinding vertellen dat als collega en jij samen bijvoorbeeld een secretariaat moeten beheren, en collega valt iedere keer weg en alles komt op jou neer, dat dit niet prettig is. Het is niet collegiaal.Amand_ schreef: ↑20-06-2017 20:48Ik moet wel zeggen dat ik jouw reactie vooral een zure-collega-ding vind, nog vóór een emancipatie-ding, TO. Ik heb collega's die het als hun persoonlijke last beschouwen dat ik 32 uur werk en zij 40. Alsof zij harder moeten werken omdat ik een dag minder werk.
Nee, ik ben dan ook dom.rotterdammert23 schreef: ↑20-06-2017 20:59Euh, misschien omdat statistisch gezien dit wel degelijk de werkelijkheid was? Weet je eigenlijk wel hoe statistiek werkt, want erg intelligent kom je zo niet over (zeker niet met je denigrerende opmerking over 'bepaalde kringen').
Geen bijzonderheden