Hoe geëmancipeerd is de Nederlandse vrouw daadwerkelijk?

20-06-2017 19:24 351 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wist niet goed op welke pijler dit te plaatsen, dus dan maar onder relaties, omdat het daar (onder meer) mee te maken heeft.

Vandaag: een vrouwelijke collega komt om 9 uur binnen op het werk, krijgt blijkbaar 10 minuten later een "help"-telefoontje van haar man, en verdwijnt naar huis.

De situatie: kind van 3/4 jaar oud heeft waterpokken. Maar: vader was gewoon thuis (mijn collega en haar man hebben het zo geregeld dat er altijd één ouder thuis is), dus waarom dat noodtelefoontje? Maar nee, mijn collega was nog geen tien minuten binnen of ze meldde dat ze écht naar huis moest want noodgeval en ziek kind en ze moest het gaan verzorgen enz.

Terwijl de vader nota bene gewoon thuis was.

Ben ik nou raar, of had ze dan gewoon kunnen vinden dat die vader óók voor het kind had kunnen zorgen, en gewoon kunnen zeggen "sterkte schat, geef de kleine een knuffel van me en mamma is er om half 5 weer, want mamma moet nou eenmaal werken"...

Waarom moest ze als een speer naar huis rijden om pas 4 uur later weer op te duiken (en gewoon haar werk te laten vallen)?

Hoe geëmancipeerd zijn veel vrouwen dan werkelijk, als ze niet vinden dat hun man op dat moment prima voor de kleine kan zorgen, maar dat ze zich gewoon toch geroepen voelen naar huis te snellen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
MoirenPhae schreef:
20-06-2017 20:52
Dat ligt toch helemaal aan in welke sector je werkt. Zat sectoren waarin de vakanties gewoon vast zitten en overwerk in geld komt of gewoon helemaal niet vergoed wordt.
Altijd afgesproken met mezelf: mocht ik kinderen krijgen , dan zie ik er scherp op toe dat mijn partner en ik de taken evenredig verdelen. Zelfs als dat betekent dat een van beiden ander werk moet zoeken, omdat zo'n regeling daar niet kan. Maar lullig dus dat zulke vergaande stappen bij sommige banen/sectoren anno 2017 nodig zijn.
MoirenPhae schreef:
20-06-2017 20:52
Dat ligt toch helemaal aan in welke sector je werkt. Zat sectoren waarin de vakanties gewoon vast zitten en overwerk in geld komt of gewoon helemaal niet vergoed wordt.
Je hebt gelijk dat het in sommige sectoren wel echt makkelijker is dan in andere, dus dat was dan wat kort door de bocht, maar ik denk wel echt dat er vaak meer mogelijk is dan in veel gevallen gebeurt. Net zoals je vaak hoort dat hij ècht niet minder kan werken, en zij weer wel (of hij ècht niet de wasmachine kan bedienen en zij wel).
MoirenPhae schreef:
20-06-2017 21:02
Toen deed iedereen het sowieso met iedereen en wist je niet of nou de man bij jou in huis, de buurman of de man die bij je vriendinnetje woont je vader was..

Zo erg was het dan ook weer niet. Er was vrije openlijke seks, dat zeker.
Echter je wist wel wie je vader was.
Moi, deze had ik niet achter je gezocht.
Geen bijzonderheden
Ik ben deels opgevoed door mijn alleenstaande vader.
Nu zou ik heel graag zeggen dat dit heel normaal was enzo, maar hij had al heel vlot een journalist van het NvhN achter zich aan voor een artikel.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
snug schreef:
20-06-2017 21:03
Altijd afgesproken met mezelf: mocht ik kinderen krijgen , dan zie ik er scherp op toe dat mijn partner en ik de taken evenredig verdelen. Zelfs als dat betekent dat een van beiden ander werk moet zoeken, omdat zo'n regeling daar niet kan. Maar lullig dus dat zulke vergaande stappen bij sommige banen/sectoren anno 2017 nodig zijn.
Dat is kut. Ben je met hart en ziel leerkracht, wil je broedse mokkel dat je op een kantoor gaat zitten. Werkelijk niemand bepaalt wat voor werk ik doe. Hoe scherp toezicht er ook gehouden wordt. Kan je wel mooi mijn middelvinger zien.

Ko op, die man is je eigendom niet.
yasmijn schreef:
20-06-2017 21:04
Zo erg was het dan ook weer niet. Er was vrije openlijke seks, dat zeker.
Echter je wist wel wie je vader was.
Moi, deze had ik niet achter je gezocht.
Niet achter me gezocht?

Het is een documentaire over kinderen die in dergelijke situaties opgroeiden in die tijd en hoeveel schade dat heeft gegeven.
Ik zou willen dat ik in mijn jeugd same sex stellen had gekend, dan zou ik nu misschien niet zoveel moeite hebben met mijn geaardheid.
Het is trouwens voordeliger qua belastingen als man en vrouw ALLEBEI deeltijds gaan werken als er kinderen zijn.
yasmijn schreef:
20-06-2017 20:57
Dat klopt. Mijn moeder werd ontslagen bij de bank waar ze werkte toen ze zwanger werd van mij. In de zestiger jaren.
Gelukkig hadden mijn pa en zijn familie een mooie eigen zaak waar ze wel mocht werken.
Heel eerlijk: het zal toch ook wel hebben afgehangen van de mate waarin een vrouw wilde werken ;-) .

Mijn oma (van 1919) heeft altijd gewerkt, kinderen of geen kinderen. En opa werd gewoon geacht zijn deel in de huishouding te doen, en daar werd ie van lieverlede heel handig in. Hij kon ook veel lekkerder koken dan oma :proud: .

Ik ben nog steeds trots op mijn opa en oma, al zijn ze al lang dood. Zij mekkerden niet over emancipatie, zij deden het gewoon.
snug schreef:
20-06-2017 21:03
Op welke manier is een wegenbouwer die normaalgesproken 's nachts asfalt legt nog aantrekkelijk voor een werkgever wanneer hij alleen nog maar dagdiensten kan draaien, niet verder dan op een half uur rijden van huis?

In de echte wereld moet soms echt werk verricht worden waarvoor je echt aanwezig moet zijn op de tijden dat het echt nodig is. Daar is niets lulligs aan.
MoirenPhae schreef:
20-06-2017 21:05
Niet achter me gezocht?

Het is een documentaire over kinderen die in dergelijke situaties opgroeiden in die tijd en hoeveel schade dat heeft gegeven.

Die documentaire kan me gestolen worden. Ik mag dan wel opgegroeid zijn in die jaren maar dat stond toch wel vast.
Tjeesus.
Geen bijzonderheden
yasmijn schreef:
20-06-2017 21:08
Die documentaire kan me gestolen worden. Ik mag dan wel opgegroeid zijn in die jaren maar dat stond toch wel vast.
Tjeesus.
Wat doe je nou raar?

Gewoon een NPO docu, helemaal verantwoord enzo.
Jouw wereld was niet iedereens wereld hè.
MoirenPhae schreef:
Dat is kut. Ben je met hart en ziel leerkracht, wil je broedse mokkel dat je op een kantoor gaat zitten. Werkelijk niemand bepaalt wat voor werk ik doe. Hoe scherp toezicht er ook gehouden wordt. Kan je wel mooi mijn middelvinger zien.

Broedse mokkel? Maar ik neem aan dat manlief evengoed broeds is toch? Je wilt toch SAMEN kinderen? Dan draai je daar toch SAMEN voor op? En tsja, kinderen krijgen houdt in dat je offers moet brengen. Ja, óók de vader! De tijden zijn immers veranderd.

Mijn moeder had werk maar toen ze trouwde werd ze zelfs ontslagen. Belachelijk maar in die tijd ging dat zo. Zij zorgde voor het huishouden en de kinderen. Mijn vader had een eigen zaak waarin hij wel 70 uur per week actief was. Maar omdat hij de zaak aan huis had, zag ik hem toch nog vaak. Maar hij bemoeide zich nergens mee.
Dus als er iets was, een nare droom, een valpartij, iets anders vervelends..... dan klonk er dus "MAMAAAAAAA!"
Mama zorgde voor troost en veiligheid. Niet papa. Ja, als zij er niet was en hij wel, dan wel.
yasmijn schreef:
Tjeesus.
Nou niet in alle kringen hoor. Mijn ouders deden bijvoorbeeld aan partnerruil. Was heel vooruitstrevend, in die tijd. Als er toen een kind was geboren hadden we echt niet kunnen zeggen van wie het was. Maar gelukkig lijk ik echt heel erg op mijn vader.
iones schreef:
Broedse mokkel? Maar ik neem aan dat manlief evengoed broeds is toch? Je wilt toch SAMEN kinderen? Dan draai je daar toch SAMEN voor op? En tsja, kinderen krijgen houdt in dat je offers moet brengen. Ja, óók de vader! De tijden zijn immers veranderd.
Eisen en toezicht houden op dat hij ander werkt zoekt? Dan ben je gewoon niet wijs. In overleg, dan is het een ander verhaal.
Dina80 schreef:
Ik zou willen dat ik in mijn jeugd same sex stellen had gekend, dan zou ik nu misschien niet zoveel moeite hebben met mijn geaardheid.
Hoezo, ben je lesbisch? Wat is het probleem dan?
De dochter van mijn man ook. Boeien. Een broer van mij ook, boeien. Een oom ook, boeien. Mijn beste vriend(in). Nou. Collega's, nou ik ben onder de indruk, not.

Vind je het moeilijk om uit de kast te komen?
Geen bijzonderheden
MoirenPhae schreef:

Ik mag hopen dat je daar SAMEN voor kiest. Wij wel in ieder geval, en anders had ik met deze man geen kinderen gekregen. Mijn sector is makkelijk en ik heb toch al recht op verlof, maar mijn vriend heeft het voor ons kind-op-komst zo geregeld dat hij 7 week verlof heeft na de bevalling (ws om gespreid op te nemen). en dat is zonder ouderschapsverlof waarmee hij (en ik) daarna deeltijd gaat werken.

Als hij dat niet in goed overleg met de werkgever voor elkaar had gekregen, dan had hij ontslag genomen. Dan hadden we het financieel minder ruim gehad tot hij wat nieuws zou hebben, maar dat is een keuze waar we samen voor kiezen. Als dat niet kon, waren we er niet aan begonnen.
MoirenPhae schreef:

Ben ik dan wel het eigendom van die man, dat ik mij compleet aan hem moet aanpassen? Gezond uitgangspunt bij het nemen van een kind vind ik dat je de taken eerlijk verdeelt. Anders moet je geen kind nemen, simpel.
elein schreef:
20-06-2017 21:13
Ik mag hopen dat je daar SAMEN voor kiest. Wij wel in ieder geval, en anders had ik met deze man geen kinderen gekregen. Mijn sector is makkelijk en ik heb toch al recht op verlof, maar mijn vriend heeft het voor ons kind-op-komst zo geregeld dat hij 7 week verlof heeft na de bevalling (ws om gespreid op te nemen). en dat is zonder ouderschapsverlof waarmee hij (en ik) daarna deeltijd gaat werken.

Als hij dat niet in goed overleg met de werkgever voor elkaar had gekregen, dan had hij ontslag genomen. Dan hadden we het financieel minder ruim gehad tot hij wat nieuws zou hebben, maar dat is een keuze waar we samen voor kiezen. Als dat niet kon, waren we er niet aan begonnen.
Als ze schrijft dat ze eist en sterk toezicht houdt op klinkt het niet als overleg en uit vrije wil.
elein schreef:

Kijk, dat bedoel ik. Als vrouwlief er in haar eentje voor op moet draaien, dan kan ze beter niet met zo'n man aan kinderen beginnen. Zij moet ook offers brengen. Dan moet zo'n man zich eens achter de oren krabben en zich afvragen wat hij er voor over heeft om kinderen te krijgen.
Dina80 schreef:
20-06-2017 20:58
De randstad. :-o
Haha bizar dat de verschillen zo groot zijn. Ik woonde gewoon in een normale wijk, absoluut geen 'rijke' mensen. Denk niet dat het daar mee te maken heeft maar geen idee waar wel :huh: .
www.sayswho.nl - het NIEUWE forum - Says who? Says you!
snug schreef:
Ben ik dan wel het eigendom van die man, dat ik mij compleet aan hem moet aanpassen? Gezond uitgangspunt bij het nemen van een kind vind ik dat je de taken eerlijk verdeelt. Anders moet je geen kind nemen, simpel.
Overleg, samen bespreken, communiceren en afstemmen bestaat niet in jouw wereld?
Maar afdwingen is dus de norm. Lekker liefdevol en gelijkwaardig.
Lady_Voldemort schreef:
20-06-2017 21:10
Nou niet in alle kringen hoor. Mijn ouders deden bijvoorbeeld aan partnerruil. Was heel vooruitstrevend, in die tijd. Als er toen een kind was geboren hadden we echt niet kunnen zeggen van wie het was. Maar gelukkig lijk ik echt heel erg op mijn vader.
:rofl:
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
snug schreef:
Eerlijk verdelen houdt niet automatisch in dat je allebei drie dagen moet werken of zo. Als je het eerlijk vindt dat de een voor de centjes zorgt en de ander het huis en de kinderen doet is dat ook prima lijkt me. Je kunt je afvragen of het handig is voor de thuisblijvende partij, in verband met een eventuele scheiding. Maar dan nog is het een keuze die ieder paar zelf moet maken.
Amand_ schreef:
20-06-2017 21:07
Op welke manier is een wegenbouwer die normaalgesproken 's nachts asfalt legt nog aantrekkelijk voor een werkgever wanneer hij alleen nog maar dagdiensten kan draaien, niet verder dan op een half uur rijden van huis?

In de echte wereld moet soms echt werk verricht worden waarvoor je echt aanwezig moet zijn op de tijden dat het echt nodig is. Daar is niets lulligs aan.
Zo zwart-wit is het niet. Maar als er helemaal niets te regelen is qua aanpassingen werktijden, is dat verdomd lullig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven