Werk & Studie alle pijlers

Dyslexie

22-06-2017 21:31 53 berichten
Ik las net een topic en daar schreef iemand dat ze dyslexie heeft dus excuses voor de fouten.

Sommigen reageerden alsof ze het niet geloofden omdat ze niet consequent met haar fouten was en enkele fouten niets met dyslexie te maken zou hebben.

Mijn dochter heeft net officieel bevestigd gekregen dat ze dyslexie heeft en ze krijgt nu een behandeling van ruim anderhalf jaar.

Hoewel mijn dochter (9) meestal erg slecht schrijft, ze schrijft heel soms ook foutloos. Ze schrijft veel briefjes aan mij en soms is het prima te lezen en soms is het best erg slecht.
Herkennen de dyslectische mensen dit?

Mijn volgende vraag: hoe ga je als een volwassene met je dyslexie om tijdens je studie en/of werk?
Leer je jezelf dan toch nog beter spellen en lezen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dyslexie, maar ik hield enorm van lezen. Dat heeft mij geholpen. De dagelijkse woorden gaan automatisch, maar de moeilijkere woorden daar moet ik over na denken of verzin ik een synoniem.

Ik had/heb sowieso veel ezelsbruggetjes waardoor ik nooit echt slecht ben geweest in Nederlands. Andere talen waren een ramp, maar die kreeg ik pas op het vo. Ze hebben dus ook pas een test gedaan op 2 havo.

Ik maak vooral veel fouten als ik even snel wat wil typen of schrijven. Werkstukken vroeger of belangrijke brieven nu laat ik altijd nakijken.
Ik hoorde dat Engels dan ook zeer lastig is voor dyslecten. Erg vervelend dat je dan op de middelbare school weer tegen nieuwe problemen aanloopt.
Ik had meer problemen met Frans. Dat kun je gelukkig na een tijdje laten vallen. En Duits :'( al die naamvallen, wel of geen hoofdletters. Maar volgens mij kun je ook hulp krijgen bij de proefwerken enz. Ik heb dat jammer genoeg nooit gehad, school was nog niet zover om leerlingen met dyslexie te helpen.
Javadeel schreef:
22-06-2017 22:23
Ik had meer problemen met Frans. Dat kun je gelukkig na een tijdje laten vallen. En Duits :'( al die naamvallen, wel of geen hoofdletters. Maar volgens mij kun je ook hulp krijgen bij de proefwerken enz. Ik heb dat jammer genoeg nooit gehad, school was nog niet zover om leerlingen met dyslexie te helpen.
Duits inderdaad. Dat was na Frans het tweede vak wat ik liet vallen toen het mogelijk was.
Voor mijn dochter is het heel belangrijk dat ze het zich altijd realiseert een bewust van is, maar het nooit als slap excuus gebruikt.

Zij maakt veel in Word, ook dingen die handgeschreven moeten zijn. Eerst typen, spellingscontrole en dan schrijven.

In haar werk heeft ze heel veel moeite met namen van kinderen die ze niet opschrijven. Ouders willen het best spellen maar doen dat vaak te snel waardoor het nog mis gaat. Zij vraagt altijd of ouders het even op kunnen schrijven.

Verder kijk ik veel voor haar na om de dingen die Word er niet uit haalt nog te verbeteren.

Als zij mensen om hulp vraagt en daarbij aangeeft dat ze die hulp nodig heeft omdat ze dyslexie heeft, komt dat beter over dan dat ze haar fouten afdoet als jammer, maar ik ben nou eenmaal dyslectisch.
Ik vind Engels makkelijker als Nederlands, het is logischer voor mij. Frans is nooit gelukt. Duits spreek ik inmiddels vloeiend door in Duitsland te gaan wonen.

Dyslexie is voor iedereen anders. Het is een verzamelnaam voor problemen. Maar niet iedereen heeft last van de zelfde problemen.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Ik merk dit weleens bij een collega. Als zij zich 'kwaad' maakt, schrijft ze nagenoeg foutloos. Op elk ander moment stikt het van de fouten en heel onaardig gedacht denk ik weleens, volgens mij ben je gewoon laks en gebruik je dyslexie als excuus. Niemand binnen ons team weet of het officieel vastgesteld is namelijk.

Haar mailtjes mogen dan ook niet zomaar meer verstuurd worden, zonder dat een andere collega het heeft gecontroleerd.

Daarnaast snap ik nog steeds niet waarom er zo'n moeilijk woord voor is bedacht :biggrin:
Krijg motto niet verwijderd :-)
Hoe schrijf je het trouwens? Als dyslectie of als dyslexie?
https://www.lexima.nl/blogs/dislexie-dy ... f-dyslexie
Krijg motto niet verwijderd :-)
Bij mij en mijn dochter vermoed ik dysorthografie. Dat is een vorm van dyslexie puur gericht op spellen. Dochter is ooit getest op dyslexie maar valt alleen uit op het spellingsonderdeel.
We zien het niet, horen klanken niet, regels blijven niet hangen. Ook niet na veel oefenen of externe begeleiding. Dochter had vorige week een 4 voor ww spelling, dat is het hoogste wat ze ooit gehaald heeft. Verder draait ze nog wel eens letters en cijfers om, zegt 78 maar schrijft 87. Letters worden ook nog wel omgedraaid.
Buitenlandse talen gaan prima, vooral engels. Frans is wat latiger met streepjes en niet kunnen horen waar die moeten.
Zelf maak ik veel gebruik van hulpmiddelen voor belangrijke stukken (kurzwiel, Dragon speaking, Reading pen, Ginger voor Engels) ik heb bijna alle hulpmiddelen wel liggen en red er prima een Hbo opleiding mee.
Zelf heb ik het meeste last in het dagelijks leven met overschrijven. Zo had ik pas een afspraak op het stations plein maar ik las stadion plein vulde dit in, ik heb heel Amsterdam gezien maar mijn afspraak niet. Mijn vriend ontdekte thuis de fout.
Op de middelbare school zijn er regelingen voor vreemde taal zo mag je op het havo/vwo in de onderbouw er een laten vallen en kreeg ik altijd alles voorgelezen.
Trouwens je dochter veel moeite heeft met B en D is het belangrijk dat je bij de Cito antwoorden in het boekje omcirkelt en niet over hoeft te schrijven, anders maakt ze daar misschien onnodige fouten mee.
Ik denk vaak heel beeldend en als men vraagt hoe dyslexie bij mij werkt omschrijf ik het als volgt:
Iemand die geen dyslexie heeft kan zonder moeite bij alle juiste woorden, letters en cijfers. In mijn hoofd zijn echter een soort kamertjes gebouwd, daar zitten vaak woorden/ letters en cijfers in en ik moet dan mijn best doen om erbij te komen als ik ze wil gebruiken. Dat gaat vaak goed maar soms zitten de deurtjes dicht, dan moet ik meer mijn best doen als ik erbij wil. Soms zijn de deurtjes op slot en dan kan ik er echt niet bij en moet hulp van anderen inroepen (lang leve Google)

Ik heb vooral last met spiegelingen, vergeet dus hoe om ik een letter of cijfer schrijf.
b/d, p/q, s/z vind ik erg moeilijk en op de een of andere manier ook het cijfer 3.

Toen ik op de basisschool zat in de jaren 80, was dyslexie nog niet echt bekend. Heel veel leraren begrepen het niet en er was er een die dacht dat ik expres fouten maakte om haar dwars te zitten. Ik hield van lezen en zat daarmee op een hoog nivo en zij kon dat niet rijmen met de fouten die ik dan weer maakte in mijn dictee. Ik heb ontzettend vaak straf van haar gekregen en mocht niet meedoen met het kringgesprek omdat ik 'dom' was.
Uiteindelijk ben ik getest en kreeg ik de diagnose dyslexie en kon ik de hulp krijgen die ik nodig had.
Ik heb ontzettend veel geleerd en kon uiteindelijk zonder hulpmiddelen mijn hbo opleiding afronden.

Dyslexie is er in allerlei soorten en maten, zorg voor de beste begeleiding voor jouw dochter en houdt het leren luchtig, leuk en uitdagend. Succes!
Don't be afraid to fail, be afraid not to try
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen.
Ik ben weer wat wijzer geworden.

Dat beeldend verhaal geeft mij inderdaad meer begrip hoe zoiets werkt bij dyslexie.

Goed ook om te weten dat er echt verschil zit tussen de ene die dyslectisch is en de ander.

Cijfers verkeerd om draaien gebeurt mijn dochter ook wel. Herkenbaar.

Fijn dat er tegenwoordig meer begrip is en meer hulpmiddelen zijn.
FiIee schreef:
22-06-2017 22:00
Daarom vinden de meeste dyslecten de bètavakken fijner, omdat je daar niet beoordeeld wordt op de spellings fouten.
Klopt hij studeert natuurkunde ;)
FiIee schreef:
22-06-2017 22:09
Dat laatste heb ik ook. Fouten pik ik er in andermans teksten zo uit, maar mijn eigen fouten... Die zie ik na een bepaalde tijd gewoon niet meer.
O maar dat is logisch dat je je eigen fouten niet ziet. Omdat je het zelf geschreven hebt lees je niet wat er staat maar wat je denkt opgeschreven te hebben. Eigen tekst dus even laten liggen voor je hem corrigeert. Vooral met het knippen en plakken van tegenwoordig maak je foute zinnen zonder het zelf te zien.
Er is ook en of ander testje waar je het aantal letters (ik geloof de T maar kan ook een andere letter zijn) in een tekstje moet tellen. De meeste mensen doen dat fout, tellen er te weinig omdat ze al weten dat daar die letter moet staan en hem daardoor niet bewust zien.
Ook die tekstjes met woorden waarvan de eerste en de laatste letter op de juiste plaats staan, je hersenen hebben aan die letters genoeg om zonder moeite die tussenletters op de goede plek te zetten en de woorden kunnen lezen. eerste en laatste letter ook gehusseld is een stuk moeilijker
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Pretzel66 schreef:
22-06-2017 23:34
Klopt hij studeert natuurkunde ;)
Ik heb scheikunde gestudeerd ;)
FiIee schreef:
22-06-2017 21:34
Ik heb wel degelijk beter leren spellen. Ik heb echt moeten stampen hoe je bepaalde woorden schrijft en nog steeds schrijf ik ze soms fout omdat ik het niet zie. Ook werkt spellingcontrole goed om de meeste fouten eruit te halen. Toch laat ik officiële documenten nog wel nalezen voor ik ze verstuur.
Wauw, heb jij dyslexie??

Merk je echt niks van. Hoedje af!

(Ook voor de andere forummers met dyslexie natuurlijk, maar Filee lees ik vaak en graag)

Dit is volledig off topic, want heb zeker geen dyslexie :P
Veritas vos liberabit
Charlotte717 schreef:
23-06-2017 09:37
Wauw, heb jij dyslexie??

Merk je echt niks van. Hoedje af!

(Ook voor de andere forummers met dyslexie natuurlijk, maar Filee lees ik vaak en graag)

Dit is volledig off topic, want heb zeker geen dyslexie :P
Dankje :hug:

Ik vermoed dat je het nog wel eens aan de rare zinsbouw kan lezen/merken. Maar ik doe erg mijn best om foutloos te schrijven, dus dit is een leuk compliment voor mij.
Ik heb dyslexie, en mijn zoon ook. We hebben overeenko sten en er zijn verschillen.
Ik heb met lezen problemen, maar doordat ik erop bedacht ben, en mijn begrip goed is, merk ik het snel als er iets misgaat. Vooral koppen in de krant lees ik nogal eens fout. Meer moeite heb ik met spellen en schrijven. P/b, au/up, ei/ij. Ook weet ik soms ineens niet meer welke kant de 3 moet en de c. Deze schrijf ik nog wel eens in spiegelbeeld. Links rechts gaat ook vaak mis. Vraag mij niet de weg in woorden uit te leggen, dan kom je er niet. Met wijzen en gebaren dan weer wel. Engels is een ramp. Waar moet de h? Dan moet ik alle mogelijkheden opschrijven en dan pik ik de juiste er vaak nog wel uit. Ondanks dit alles heb ik met veel inspanning logopedie en pabo gedaan.
Mijn zoon vindt Engels makkelijk ( ziet veel Engels tijdens gamen), heeft goede therapie gehad (waar ik ook veel van opstak) maar juist ook heel veel moeite met automatiseren (tafels, maanden van het jaar, rijtjes leren.) hij is afgehaakt op hbo vanwege de dyslexie. Maar was er nog niet aan toe om hulp te vragen. Nu, 22 jaar, wel. En heeft versneld mbo gedaan.
Wat mij erg geholpen heeft, is een typcursus. Daarbij moest ik mij goed richten op de lettervolgorde, en typen is iets waar je als dyslect heel veel gebruik van maakt.
* luisteren en schrijven gaat ook mis. ...aantekeningen maken geeft rare zinnen, dat doe ik met steekwoorden.
* lezen en horen gaat ook mis...dus nooit de radio aan ( allen met muziek zonder dat iemand zingt) tijdens het lezen.
FiIee schreef:
22-06-2017 22:09
Dat laatste heb ik ook. Fouten pik ik er in andermans teksten zo uit, maar mijn eigen fouten... Die zie ik na een bepaalde tijd gewoon niet meer.
Ik heb het probleem dat m'n teksten te lang worden en dat ik daar zelf in verdwaal bij teruglezen.
Daarnaast vindt de spellingscontrole van alles fout wat goed is, dus het is vaak een gezoek of ik een schrijffout over het hoofd zie of dat de spellingscontrole een te beperkt lexicon heeft.

Ben jij goed in cijfers lezen?! Cijferreeksen hebben vaak geen leesbare betekenis, zoals je DigiD. Dat vind ik altijd een ramp. Maar ik stond een keer bij een kassa met in de winkelwagen iets wat te groot/zwaar was om op de lopende band te sjorren. En aan de kassa zat iemand, die zonder inspanning de barcode kon lezen en intypen. Nooit geweten dat het op zo'n afstandje gelezen kon worden.
yajes schreef:
22-06-2017 21:31
Ik las net een topic en daar schreef iemand dat ze dyslexie heeft dus excuses voor de fouten.

Sommigen reageerden alsof ze het niet geloofden omdat ze niet consequent met haar fouten was en enkele fouten niets met dyslexie te maken zou hebben.

Mijn dochter heeft net officieel bevestigd gekregen dat ze dyslexie heeft en ze krijgt nu een behandeling van ruim anderhalf jaar.

Hoewel mijn dochter (9) meestal erg slecht schrijft, ze schrijft heel soms ook foutloos. Ze schrijft veel briefjes aan mij en soms is het prima te lezen en soms is het best erg slecht.
Herkennen de dyslectische mensen dit?

Mijn volgende vraag: hoe ga je als een volwassene met je dyslexie om tijdens je studie en/of werk?
Leer je jezelf dan toch nog beter spellen en lezen?
Niet sommigen maar véél mensen reageren als een automaat omdat ze denken als een automaat.
FiIee schreef:
22-06-2017 22:00
Daarom vinden de meeste dyslecten de bètavakken fijner, omdat je daar niet beoordeeld wordt op de spellings fouten.
Nee? Wat raar.
Ik had ook moeite met de naamvallen bij Duits en vind wiskunde leuker... ben ik nu dyslectisch? =/

Ik snap er tegenwoordig niks meer van wanneer je nu wel of niet dyslectisch bent. Een groot gedeelte is volgens mij 'niet op je luie reet automatisch meekunnen met het gemiddelde'. Of niet kunnen accepteren dat je sommige zaken gewoon minder goed kan dan andere zaken of anderen...als ik slecht ben in wiskunde mag ik dan gaan zeggen dat ik dyscalculie heb?

Komt botter over dan ik bedoel, maar ik vind de grens nog al vaag tegenwoordig. Hoe bepalen ze of je het hebt of niet?
Hey Yajes,

Je kunt de ene dyslecticus niet vergelijken met de andere. Het kan zijn dat je dochter voor een groot deel over haar dyslexie heen groeit. Bij mij kwamen ik er te laat achter. Het kan voorkomen dat je dochter een niveau lager moet leren dan wat ze kwa intelligentie in zich heeft. Opleidingen die hun leerlingen veel praktijk dingen laten doen om iets te leren werken het beste. En dat is niet alleen MBO 1 en 2 die heb je er ook in HBO.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven