Waar wonen in Almere

08-02-2009 17:38 257 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga de gok wagen!! Verhuizen naar Almere. Ik werk daar en ik word gek van het reizen elke dag! Maar waar moet ik gaan wonen? Welke wijken zijn leuk, welke zijn af te raden? Ik hoor het graag!
Hier dezelfde ervaring hoor: voorheen wilde ik ook nooit "dood gevonden worden" in Almere. En nu wil ik hier (voorlopig althans) niet meer weg!

Tuurlijk, als je van mooie oude huizen enzo houdt, dan is het hier vrij saai. Maar dat is ook logisch, sfeer bouw je niet in 25 jaar op he?

Buiten dat: je woont toch ook niet ergens alleen maar voor de ouwe gebouwen? Wij hebben wel lekker een groot huis plus tuin en heul veul speelplekken voor de kinderen!
Volgens mij loopt Almere leeg, hoor. Mensen trekken er weg. Hoe zou dat nou komen.

Saar jij gaat toch ook weg?
Zamirah, ik vind jouw onderschrift meesterlijk

Op 29 oktober 2007 ondertekenden wethouder Adri Duivesteijn en minister Jacqueline Cramer een contract over de groei van Almere tot een stad van 350.000 inwoners in 2030. In de periode tussen 2010 en 2030 zullen er 60.000 woningen bijgebouwd gaan worden. Daarmee wordt Almere mogelijk de vierde stad van Nederland qua bevolkingsomvang. Almere is over de streep gehaald omdat het rijk heeft toegezegd de wegen rond Almere en Amsterdam aan te pakken. De A1, A6, A9 en A10-Oost worden uitgebreid.[2] Ook is het de bedoeling om de Flevospoorlijn uit te breiden naar vier sporen.

Inwoneraantal:

1970 52

1975 47

1980 6.632

1985 40.297

1990 71.087

1995 104.496

2000 142.797

2005 175.008

2009 185.827

Bron: Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Almere
Okay, Its, ik wil niet lullig doen, maar wat voor volk blijft er.

De jeugd die wil studeren trekt weg, iig HBO en WO want er zijn nauwelijks hogere opleidingen, behalve dan een PABO. Wat overblijft is lager opgeleid, en ouderen.
quote:jessy schreef op 08 februari 2009 @ 20:15:

Wijken waar je, zover ik weet, absoluut niet moet gaan wonen;

* stedenwijk-midden

* stedenwijk-noord

* danswijk

* staatsliedenwijk

* muziekwijk

* kruidenwijk

* molenbuurt

Misschien zijn er nog wel meer wijken die niet aan te raden zijn, maar die weet ik even niet te noemen.

Mag ik daar de Oostvaardersbuurt, Seizoenenbuurt, De Bloemenbuurt (hoewel, beter gewoon heel Almere-Buiten niet, wat een verschrikkelijk troosteloos stadsdeel vind ik dat) De Hoven, De werven en Tussen de Vaarten aan toevoegen?

Ik heb zelf in alledrie de stadsdelen gewoond.

Almere-Haven (De Grienden, De Meenten, De Gouwen, het centrum zijn leuk) is een beetje oubollig, een echt dorpje. Het gezelligste deel van de stad, zonder twijfel, ik heb er mijn allerbeste jaren doorgebracht.

Almere-Stad is een echte stad, ik woonde er in het centrum. Levendig maar niet gezellig.

Almere-Buiten is voor een Almeeder van het eerste uur een grote vergissing. Ik woonde er de laatste jaren van mijn Almeerse leven en ik vond het er vreselijk, zielloos, vreugdeloos, een forensensorp.
quote:Zamirah schreef op 09 februari 2009 @ 19:38:

Okay, Its, ik wil niet lullig doen, maar wat voor volk blijft er.

De jeugd die wil studeren trekt weg, iig HBO en WO want er zijn nauwelijks hogere opleidingen, behalve dan een PABO. Wat overblijft is lager opgeleid, en ouderen.

...en toch woont 90% van de mensen waarmee ik op de middelbare school zat nog in Almere, rara...?!

Behalve de Pabo zit er ook een IT opleiding. En zelfs nog meer!

Daarnaast ben je met de bus in 30 minuten in Amsterdam met de 157 vanuit haven en de 152 vanuit stad. Met de trein nog net geen 20 minuten. Heerlijk!

Ik heb altijd met veel plezier in Haven gewoond, het is inderdaad 'dorps' maar het heeft zeker wel wat.

...niet in de Wierden, Hoven, Marken, Werven.

En ik ben het helemaal eens met eerdere uitspraken: Sfeer maak je niet in 25 jaar, maar het begint zeker te komen!
Aan het onderwijs wordt gewerkt, hou de media in de gaten... er zit belangrijk nieuws aan te komen.

Ook zit de ACTA er, een opleiding voor tandartsen, in hetzelfde gebouw als de pabo. Ook is een een soort van informatica opleiding, ook HBO niveau.

Verder komen er steeds meer jonge, hoger opgeleide tweeverdieners wonen. Steeds meer grote bedrijven vestigen zich in Almere wat goed opgeleid personeel aantrekt. Wil eveneens niet lullig doen, maar ik heb werkelijk geen idee waar jij je info vandaan hebt, Zamirah.
anoniem_32259 wijzigde dit bericht op 09-02-2009 20:09
Reden: liggend typen lukt me toch niet
% gewijzigd
Its, dat kan ik je vertellen, hoor.

Een krantenartikel uit ik meen 2007. Ik heb het niet meer, kan het je niet laten lezen.

De strekking van het hele verhaal was, dat als de ontwikkeling zo doorgaat als dat ie nu doet, Almere over 30 jaar gewoon niet meer bestaat! Almere trekt alleen nog een bepaald soort volk aan, waaronder vooral gezinnen.

Echte details weet ik niet meer, maar ik vond het artikel destijds interessant, omdat ik in Almere werkte.

Vanwege het constant dichtslibben van het verkeer rond Almere, heb ik inmiddels elders een baan..
Ik heb in een appartement in Almere gewoond en ik vond het inderdaad verschrikkelijk, maar dat lag ook voor een heel groot deel aan mezelf.

Ik heb nooit de moeite gedaan om er iets van te maken.

Ik vind dat er veel dingen in Almere juist heel goed geregeld zijn. Toen ik me daar inschreef voor een huisarts mocht ik bij het gezondheidscentrum kiezen tussen een mannelijke en een vrouwelijke arts terwijl waar ik vandaan kwam een wachtlijst was voor huisartsen....

Ook de skeeler/wandel/fietspaden zijn super.

Tja en zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur. Gelukkig maar stel je voor dat we allemaal perse in Amsterdam wilden wonen.... Dan zou het behoorlijk druk worden..
En wat is er zo verkeerd aan gezinnen? Een artikel uit 2007 waar je de details niet meer van weet. Vind je het erg dat ik liever put uit recentere bronnen en mijn eigen observering?

www.almere.nl verschaft erg veel info en is uitgeroepen tot de beste gemeentelijke website van Nederland.

En het verkeer rond Amsterdam slibt dicht, vanaf het noorden (A7, A8 en A9), vanaf het zuiden (A2 en A4) en ja ook vanaf het oosten (A1 en A6). Dat heeft meer met Amsterdam dan ALmere te maken. Rond Utrecht sta je ook constant in de file.... een Randstad probleem, geen Almere probleem. Het wegennet rond Almere wordt trouwens uitgebreid, de komende jaren, zo ook het spoor.

Ja Julia, omdat Almere 'gepland' is zijn dat soort zaken goed ondervangen.
Niks mis met gezinnen, maar voor een stad is het beter een heterogene bevolkingsamenstelling te hebben lijkt me.
Fietspaden in Almere zijn inderdaad mooi. Maar dat is ook het sterkste punt van Almere; de ruimte.
Je vergeet mij, ook een heel sterk punt in Almere :-D
quote:RosieRo schreef op 09 februari 2009 @ 10:48:

[...]

tja, tis persoonlijk maar om te beginnen heb ik iets tegen nieuwbouw en vinex. Vind ik sfeerloos, uniform en lelijk.

Zo'n truttig woonwijkje lijkt me ook niets, ik wil ergens wonen met musea, kroegen, veel leven op straat (ook na 9 uur savonds).

Ben weleens naar het theater geweest in almere, verschrikkelijk, na afloop sta je in 1 of ander doods, donker waaigat van een plein tussen het beton, compleet treurig daar. Doe mij maar de kleine komedie, stap je zo de deur uit aan de amstel.

en ze kunnen nog zo veel horeca en winkels enzo daar neerplempen, maar het blijven nieuwbouwdozen. Kweenie, ik denk dat je er op zich comfortabeler kan wonen dan ik nu doe op een te krappe etage in de stad, maar ik vind het er compleet sfeerloos. Wonen is meer dan een zo praktisch mogelijke omgeving met een dak boven je hoofd, persoonlijk zou ik er doodongelukkig zijn.Hier hoef ik helemaal niets meer aan toe te voegen. Ik had het niet beter kunnen omschrijven.
quote:Zamirah schreef op 09 februari 2009 @ 19:10:

Volgens mij loopt Almere leeg, hoor. Mensen trekken er weg. Hoe zou dat nou komen.

Saar jij gaat toch ook weg?

ja, heel ver weg.

maar dat komt meer omdat ik heel Nederland een f^%ck land vind geworden, met te veel zeurpieten en veel te veel kutweer.

Almere is echt een hele handige stad om te wonen, een verkeerd beoordeelde stad door mensen die er niet wonen.
Bij de weg, ik ben in mijn theatertijd werkelijk vierkant uitgelachen door collegae, maar de meesten wonen nu hier.
wij hebben elk jaar een buurt BBQ met band!

en regen , dat dan weer wel.

Ik heb er 14 jaar met plezier gewoond.
almere -haven!dat is het leukst,en groenst en gezellig!in almere stad ben je zo.zowel op de fiets als met de bus.
Sarah, die avatar, is dat nu een echte pic van jou? Ipv een tekening die je eerst steeds had?
quote:Lampone schreef op 09 februari 2009 @ 20:02:

[...]

...en toch woont 90% van de mensen waarmee ik op de middelbare school zat nog in Almere, rara...?!

En ik ben het helemaal eens met eerdere uitspraken: Sfeer maak je niet in 25 jaar, maar het begint zeker te komen!

Ra ra, dan mag je best medelijden met die 90% hebben.

En sfeer komt er gewoon niet, het is niets en het zal ook nooit wat worden. Maar wat voor keus heb je? Het is of de stad of nieuwbouw gruwelen als Almere. Dorpjes met oudere huizen en karakter vind je bijna niet in de Randstad.
quote:Carlice schreef op 09 februari 2009 @ 22:28:

[...]

Ra ra, dan mag je best medelijden met die 90% hebben.

Je woont er zelf ook?
Ik moet wel altijd lachen om mensen die zelf in Nieuw Sloten, IJburg of Purmerend wonen en dan lelijk doen over Almere. Ehhhh.....je woont zelf in een lelijke nieuwbouwbuurt met zielloze blokkendozen op en naast elkaar gestapeld. Alleen de postcode is anders!

Met de tram vanuit Nieuw Sloten naar de binnenstad met de tram duurt langer dan met de trein van Almere Stad naar Amsterdam CS. Nieuw Sloten is alleen anderhalf keer duurder, omdat de postcode met 10 begint.

Zo kan ik het ook denk ik dan.
quote:Carlice schreef op 09 februari 2009 @ 22:25:

Sarah, die avatar, is dat nu een echte pic van jou? Ipv een tekening die je eerst steeds had?ja dat ben ik helemaal zelluf
quote:mikkie8 schreef op 09 februari 2009 @ 22:25:

almere -haven!dat is het leukst,en groenst en gezellig!in almere stad ben je zo.zowel op de fiets als met de bus.

Ik vind Almere haven idd ook leuk wonen, sommige stukken ook afschuwelijk, maar heerlijke sauna ook en als je daar dichtbij die strandjes woont is echt gezellig.

Het haventje is trouwens ook heel gezellig druk.
quote:Lampone schreef op 09 februari 2009 @ 22:30:

[...]

Je woont er zelf ook?Ik heb met mijn ouders als tiener een aantal jaar in een vergelijkbare nieuwbouw gruwel gewoond in de Randstad. Ik ben nog steeds herstellende. Zoals ik al zei, ik begrijp dat mensen er wonen, want wat voor keus heb je in de Randstad behalve in de stad wonen? Ik heb voor het laatste gekozen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven