Jaren 60 - 70
woensdag 28 juni 2017 om 17:32
Hoi lieve mensen. Ik vroeg me af.. Hoe was het leven in de jaren 60 en 70 ? (voor wie deze tijd heeft meegemaakt ) Is het waar dat veel dingen beter/anders waren? Bijvoorbeeld hoe mensen met elkaar omgingen?
Wat missen jullie het meest aan vroeger ?
Ik was vroeger altijd verslaafd aan de verhalen die mijn oma vertelde over de hippe tijd en de vrouwen met ''suikerspin'' haar en ga zo maar door.
Uiteraard waren er ook wat slechte kanten aan vroeger, neem ik aan.
Ik ben heel erg geïnteresseerd in jullie ervaringen, zowel goed als slecht.
Wat missen jullie het meest aan vroeger ?
Ik was vroeger altijd verslaafd aan de verhalen die mijn oma vertelde over de hippe tijd en de vrouwen met ''suikerspin'' haar en ga zo maar door.
Uiteraard waren er ook wat slechte kanten aan vroeger, neem ik aan.
Ik ben heel erg geïnteresseerd in jullie ervaringen, zowel goed als slecht.
woensdag 28 juni 2017 om 17:40
Eenvoudiger wat betreft dingen doen en zo? of gewoon in het algemeen?Angelaatje1970 schreef: ↑28-06-2017 17:38Vroeger waren dingen wat eenvoudiger, maar of mensen echt gelukkiger waren (zoals soms beweerd wordt) waag ik te betwijfelen.
woensdag 28 juni 2017 om 17:46
Minder luxe. Geen vaatwasser, vaak geen tv, geen internet etc.verhalenverteller schreef: ↑28-06-2017 17:40Eenvoudiger wat betreft dingen doen en zo? of gewoon in het algemeen?![]()
Alleen chips op zaterdag
En ook eenvoudiger qua dingen doen. Er was 1x per jaar kermis, en misschien nog een ander feest. Nu is er vanaf april tot oktober elk weekend wel iets te doen.
Mensen waren minder mobiel ook.
Etc etc
woensdag 28 juni 2017 om 17:48
Ik hoor van mijn moeder dat alles veel gemoedelijker was in de 60er jaren. Meer gezelligheid, mensen hadden blijkbaar meer voor elkaar over. Ze vind de tijd nu veel harder, er wordt weinig rekening meer met elkaar gehouden vind zij.
Zelf ben ik een kind van de jaren 70, en ik vind dat het nu ook een stuk minder gezellig is als toen. Het is net of iedereen op zijn eigen eilandje zit, en idd steeds zo'n k*t tablet of telefoon...zelfs als mensen samen uit eten zijn zie ik dat ze elk afzonderlijk vastgekluisterd zitten aan hun mobiel.
Het kan aan mij liggen, maar we houden minder rekening met elkaar lijkt het wel. Staan niet zo snel voor elkaar klaar ook. Ik herinner me dat dat toch beter was vroeger.
Zelf ben ik een kind van de jaren 70, en ik vind dat het nu ook een stuk minder gezellig is als toen. Het is net of iedereen op zijn eigen eilandje zit, en idd steeds zo'n k*t tablet of telefoon...zelfs als mensen samen uit eten zijn zie ik dat ze elk afzonderlijk vastgekluisterd zitten aan hun mobiel.
Het kan aan mij liggen, maar we houden minder rekening met elkaar lijkt het wel. Staan niet zo snel voor elkaar klaar ook. Ik herinner me dat dat toch beter was vroeger.
woensdag 28 juni 2017 om 17:49
Heel erg bedankt voor je uitlegAngelaatje1970 schreef: ↑28-06-2017 17:46Minder luxe. Geen vaatwasser, vaak geen tv, geen internet etc.
Alleen chips op zaterdag
En ook eenvoudiger qua dingen doen. Er was 1x per jaar kermis, en misschien nog een ander feest. Nu is er vanaf april tot oktober elk weekend wel iets te doen.
Mensen waren minder mobiel ook.
Etc etc
woensdag 28 juni 2017 om 17:50
Bijzonder vind ik dat. Ik ken niemand van je leeftijd die er zo over denkt.verhalenverteller schreef: ↑28-06-2017 17:49Heel erg bedankt voor je uitlegHet is inderdaad anders, nu ik het zo lees. Ik had die tijd graag willen mee maken.
woensdag 28 juni 2017 om 17:50
In de jaren 70 kregen ze langzaam minder kinderen, maar de meeste vrouwen bleven toen nog echt wel thuis als ze gingen trouwen.
woensdag 28 juni 2017 om 17:52
Ik was vroeger altijd verslaafd aan de verhalen die mijn oma vertelde
woensdag 28 juni 2017 om 17:56
Ik heb een poos geleden een programma op de BBC gezien waarin een gezin elke week in een andere tijd moest leven. Het begon volgens mij met de jaren 40. Ze moesten het huishouden doen met de middelen die er toen waren en recepten uit die tijd maken. De man moest meestal werken en de vrouw en dochter het huishouden doen.
Daar was te zien dat het met name voor de vrouwen erg zwaar was. Wel heel interessant met bijbehorende mode.
Daar was te zien dat het met name voor de vrouwen erg zwaar was. Wel heel interessant met bijbehorende mode.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
woensdag 28 juni 2017 om 17:57
Ik ben 15 jaar (alweer bijna 16RockOla schreef: ↑28-06-2017 17:48Ik hoor van mijn moeder dat alles veel gemoedelijker was in de 60er jaren. Meer gezelligheid, mensen hadden blijkbaar meer voor elkaar over. Ze vind de tijd nu veel harder, er wordt weinig rekening meer met elkaar gehouden vind zij.
Zelf ben ik een kind van de jaren 70, en ik vind dat het nu ook een stuk minder gezellig is als toen. Het is net of iedereen op zijn eigen eilandje zit, en idd steeds zo'n k*t tablet of telefoon...zelfs als mensen samen uit eten zijn zie ik dat ze elk afzonderlijk vastgekluisterd zitten aan hun mobiel.![]()
anoniem_349542 wijzigde dit bericht op 28-06-2017 18:02
0.07% gewijzigd
woensdag 28 juni 2017 om 17:59
Het leven was een stuk eenvoudiger. Pa werkte, moeder was thuis. Weinig keuzestress. Je kocht bij de winkeliers die ook bij jou kerk hoorden. Alleen in t weekend een glas sinas en een grote koek. Kleding van de oudsten gingen daarna naar de jongsten.
Met zn 3-en op een slaapkamer, tevreden met weinig.
Altijd buiten spelen, als de lantaarnpalen aangingen moest je naar huis. Ouders hadden geen idee waar je was.
Kreeg je straf van de meester, dan zeiden ze: dan heb je het vast wel verdient.
Met zn 3-en op een slaapkamer, tevreden met weinig.
Altijd buiten spelen, als de lantaarnpalen aangingen moest je naar huis. Ouders hadden geen idee waar je was.
Kreeg je straf van de meester, dan zeiden ze: dan heb je het vast wel verdient.
woensdag 28 juni 2017 om 18:01
Je kreeg pas een fiets als je naar de middelbare ging (geen nieuwe hoor).
Moeders bemoeide zich nooit met school en huiswerk (daar had ze niet eens tijd voor).
1 tv beneden, en Pa bepaalde waar we naar keken. TV begon trouwens pas om 19.00 uur. Overdag had je alleen testbeeld. Alleen op woensdagmiddag en zaterdagmiddag een kinderprogramma.
Moeders bemoeide zich nooit met school en huiswerk (daar had ze niet eens tijd voor).
1 tv beneden, en Pa bepaalde waar we naar keken. TV begon trouwens pas om 19.00 uur. Overdag had je alleen testbeeld. Alleen op woensdagmiddag en zaterdagmiddag een kinderprogramma.
woensdag 28 juni 2017 om 18:02
toen ik kleiner was..Angelaatje1970 schreef: ↑28-06-2017 17:52Ik was vroeger altijd verslaafd aan de verhalen die mijn oma vertelde
![]()