Jaren 60 - 70

28-06-2017 17:32 197 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi lieve mensen. Ik vroeg me af.. Hoe was het leven in de jaren 60 en 70 ? (voor wie deze tijd heeft meegemaakt ) Is het waar dat veel dingen beter/anders waren? Bijvoorbeeld hoe mensen met elkaar omgingen?

Wat missen jullie het meest aan vroeger ?

Ik was vroeger altijd verslaafd aan de verhalen die mijn oma vertelde over de hippe tijd en de vrouwen met ''suikerspin'' haar en ga zo maar door.
Uiteraard waren er ook wat slechte kanten aan vroeger, neem ik aan.
Ik ben heel erg geïnteresseerd in jullie ervaringen, zowel goed als slecht. :) :lol: :loveit:
yasmijn schreef:
28-06-2017 18:57
Dat klopt ook inderdaad, dat was in de jaren 80 toch? Men kreeg zelfs een 'schoolverlatersuitkering'. Hoefde je niets voor te doen. Den Uyl. Wat heeft hij dit land verkwanseld.

Maar in de jaren 60 en 70 had je zo een baan.
Wat had dat met den Uijl te maken?
yasmijn schreef:
28-06-2017 18:59
En je ging in bad zitten met de spijkerbroek om hem maar zo strak mogelijk te krijgen.

En je schuurde erop met een baksteen om hem er 'oud' te laten uitzien.
Nu vandaag aan de dag betaal je een godsvermogen voor een broek met bleekvlekken en scheuren.
Als je spijkerbroek stuk was werd ie door je moeder genaaid met de naaimachine, met de zigzagsteek.
Net zo lang tot die broek zo boterzacht was dat de gaten er in vielen.
En dan was ie eigenlijk pas echt goed.
Boucheron schreef:
28-06-2017 19:04
En als je verkering wilde met iemand deed je een briefje in z'n la.
Ik had penvrienden. We schreven elkaar brieven van dertig kantjes.
Dat was de tijd dat je pennen nog echt leeg schreef.
Ja! Je had via school penvriendinnen uit het buitenland. Hoe dat geregeld werd is me nog een raadsel maar ineens had je een adres. En zij/hij het jouwe.

En op je eerste feest in de brugklas gingen we schuifelen met de jongens.

Ik word weer hevig melancholiek.
quiaquia schreef:
28-06-2017 19:05
Wat had dat met den Uijl te maken?
Die was toen premier en gooide met gratis geld!
Op schoolfeesten schonken ze toen nog wijn, in de bovenbouw. Tenminste, op onze school.
Wat leuk om allemaal te lezen :) Yasmijn, ik heb die link geopend en dat topic bekeken. Ik ben nog steeds bezig! Heel erg bedankt, heel leuk ook :)
yasmijn schreef:
28-06-2017 19:08
De uitkering voor schoolverlaters was iets van de jaren 80.
Den Uyl was premier tot 77.
yasmijn schreef:
28-06-2017 19:08
Hij moest wel, al die werkeloze mensen moesten wonen en eten.
quiaquia schreef:
28-06-2017 19:10
De uitkering voor schoolverlaters was iets van de jaren 80.
Den Uyl was premier tot 77.
Klopt, het was Lubbers die dat in gang heeft gezet. Als ik het goed heb vanaf 84, maar dat weet ik niet meer zeker.
yasmijn schreef:
28-06-2017 19:06
Ja! Je had via school penvriendinnen uit het buitenland. Hoe dat geregeld werd is me nog een raadsel maar ineens had je een adres. En zij/hij het jouwe.

En op je eerste feest in de brugklas gingen we schuifelen met de jongens.

Ik word weer hevig melancholiek.
Je gaf elkaar dan ook bij het afscheid van weet ik wat echt je adres, zodat je kon schrijven.
Bellen was helemaal niet zoals nu. De telefoon stond meestal op een plek waar iedereen kon horen wat je zei.
Voor je het wist zat je zus door je gesprek te tetteren.

Hele avonden zat ik te schrijven en aan het eind van de week ging het hele zooitje in een envelop en dan naar het postkantoor om te laten wegen en zegels er op te kopen.

Geld moest je daar ook halen. Op het postkantoor.
Stond je moeder door een ruitje te schreeuwen dat ze 200 gulden op wilde nemen.
Met een cheque.
Emma95 schreef:
28-06-2017 19:10
Op schoolfeesten schonken ze toen nog wijn, in de bovenbouw. Tenminste, op onze school.
Ja hoor.
En aan tafel mocht ik een bodempje wijn toen ik 13 of 14 was.
Heel smerig vond ik het.
De jaren 70 was een tijdperk voordat de yuppen kwamen, gezelliger, relaxter en meer ruimte voor creativiteit.
En toen kwamen de yuppen, je moest zorgen om voor je twintigste je papieren al binnen te hebben voor een glansrijke carriére met je begrafenispolis op zak. Kortom carriére ,gezinsleven en je uitvaart waren al uitgestippeld hebben voor je 25ste.
De gezellige huiskamers met paars en oranje accentjes en het psychedelische behang moest plaats maken voor saai wit met licht grijze accenten. Het leven werd zakelijk en zelfs gezellige eethuisjes en kroegen kregen de uitstraling van een tandartswachtkamer.
Cateautje schreef:
28-06-2017 19:11
Klopt, het was Lubbers die dat in gang heeft gezet. Als ik het goed heb vanaf 84, maar dat weet ik niet meer zeker.
In 1980 al, toen kwam ik van school, sommige klasgenoten doken zo in de 'schoolverlatersuitkering'.

Ik mocht dat niet van thuis :proud:
Bobby-Pin schreef:
28-06-2017 19:14
De jaren 70 was een tijdperk voordat de yuppen kwamen, gezelliger, relaxter en meer ruimte voor creativiteit.
En toen kwamen de yuppen, je moest zorgen om voor je twintigste je papieren al binnen te hebben voor een glansrijke carriére met je begrafenispolis op zak. Kortom carriére ,gezinsleven en je uitvaart waren al uitgestippeld hebben voor je 25ste.
De gezellige huiskamers met paars en oranje accentjes en het psychedelische behang moest plaats maken voor saai wit met licht grijze accenten. Het leven werd zakelijk en zelfs gezellige eethuisjes en kroegen kregen de uitstraling van een tandartswachtkamer.
Op het moment dat het eerste vuurwerk de lucht in ging om de komst van 1980 te vieren, raakte ik in shock en dat ben ik een heel decennium gebleven. Wat een kouwe graftijd was dat, bah!!!
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 28-06-2017 19:18
0.45% gewijzigd
in de jaren 60/70 heb ik nooit:
een email ontvangen of verzonden
een sms verzonden of ontvangen
gebeld met een mobiele telefoon
naar commeciële TV-zenders gekeken
een helm opgehad op de brommer
een autogordel om gehad in de auto
Iets besteld via Internet
Eten besteld bij een bezorgdienst
met een computer gewerkt
een rekenmachine gebruikt (tot begin jaren 70)

Begin jaren 60 was een vaste telefoon ook zeker geen gemeengoed
Begin jaren 60 was er zeker niet in elke woning een televisie
In de jaren 60/70 betaalde je kijk en luistergeld voor elke TV en radio die je in huis had
In de jaren 60/70 stond er een antenne op het dak van de woning wanneer je TV wilde kijken, vaak ook om radio te luisteren
Begin jaren 60 had je alleen Ned1 en Ned2 op de TV
In de jaren 70 luisterden we naar piratenzenders, radio Veronica, Noordzee en Mi-Amigo waren de bekendste
In de jaren 60/70 stond er op de meeste straathoeken een telefooncel
In de jaren 60/70 hadden we een koningin, genaamd Juliana
Niet geschoten is altijd mis
Cateautje schreef:
28-06-2017 19:16
Op het moment dat het eerste vuurwerk de lucht in ging om de komst van 1980 te vieren, raakte ik in shock en dat ben ik een heel decennium geweest. Wat een kouwe graftijd was dat, bah!!!
Mee eens! :O
Mevrouw75 schreef:
28-06-2017 19:20
door je gesprek te tetteren? via boven stiekem mee te luisteren. Of was dat 80s?
Yep, 80s
Boucheron schreef:
28-06-2017 19:13
Je gaf elkaar dan ook bij het afscheid van weet ik wat echt je adres, zodat je kon schrijven.
Bellen was helemaal niet zoals nu. De telefoon stond meestal op een plek waar iedereen kon horen wat je zei.
Voor je het wist zat je zus door je gesprek te tetteren.

Hele avonden zat ik te schrijven en aan het eind van de week ging het hele zooitje in een envelop en dan naar het postkantoor om te laten wegen en zegels er op te kopen.

Geld moest je daar ook halen. Op het postkantoor.
Stond je moeder door een ruitje te schreeuwen dat ze 200 gulden op wilde nemen.
Met een cheque.
door je gesprek te tetteren? via boven stiekem mee te luisteren. Of was dat 80s?
En ik luisterde de Top 40 en nam de top 10 op op een mc en dan werd ik nijdig als er weer doorheen gekletst werd.
Maar Cateautje, als ik me goed herinner zijn jij en ik allebei in de jaren 80 moeder geworden van zoons.

Dus wat dat betreft..... :heart:
Ik heb nog steeds een cassetterecorder en cassettebandjes. Veel van die bandjes bevatten muziek van het koude zweet, de diepste blues. :)
Emma95 schreef:
28-06-2017 19:21
En ik luisterde de Top 40 en nam de top 10 op op een mc en dan werd ik nijdig als er weer doorheen gekletst werd.
Vertel de jeugd van tegenwoordig is wat een mc is :devil:
Afbeelding
yasmijn schreef:
28-06-2017 19:21
Maar Cateautje, als ik me goed herinner zijn jij en ik allebei in de jaren 80 moeder geworden van zoons.

Dus wat dat betreft..... :heart:
Ik in 82. Dat waren duidelijk zeer verzachtende omstandigheden. Ik heb zielsveel genoten van het opvoeden van mijn zoon. :)
Mevrouw75 schreef:
28-06-2017 19:20
Nee, gewoon meeluisteren O_O en tetteren in dezelfde ruimte. Je had boven geen tweede telefoon!

PLAATS EEN REACTIE

Je kunt niet zo snel na je vorige bericht nog een bericht plaatsen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven