Jaren 60 - 70
woensdag 28 juni 2017 om 17:32
Hoi lieve mensen. Ik vroeg me af.. Hoe was het leven in de jaren 60 en 70 ? (voor wie deze tijd heeft meegemaakt ) Is het waar dat veel dingen beter/anders waren? Bijvoorbeeld hoe mensen met elkaar omgingen?
Wat missen jullie het meest aan vroeger ?
Ik was vroeger altijd verslaafd aan de verhalen die mijn oma vertelde over de hippe tijd en de vrouwen met ''suikerspin'' haar en ga zo maar door.
Uiteraard waren er ook wat slechte kanten aan vroeger, neem ik aan.
Ik ben heel erg geïnteresseerd in jullie ervaringen, zowel goed als slecht.
Wat missen jullie het meest aan vroeger ?
Ik was vroeger altijd verslaafd aan de verhalen die mijn oma vertelde over de hippe tijd en de vrouwen met ''suikerspin'' haar en ga zo maar door.
Uiteraard waren er ook wat slechte kanten aan vroeger, neem ik aan.
Ik ben heel erg geïnteresseerd in jullie ervaringen, zowel goed als slecht.
woensdag 28 juni 2017 om 18:41
Ja, dat weet ik ook nog, van die hoge witte basketbalschoenen
woensdag 28 juni 2017 om 18:43
Echt!? Ik ben zo blij dat jullie wel een leuke tijd hebben mogen mee maken! Dat jullie het woord gezelligheid hebben gekend. Ik wordt hier zo gelukkig van, om jullie verhalen en ervaringen te lezen. Maar ik wordt er ook een beetje heel erg jaloers van haha.
[/quote]
Lees nou maar het topic: de ouderensoos.
2 delen, de link naar deel 1 staat in de OP.
[/quote]
Jep zal ik doen
woensdag 28 juni 2017 om 18:44
Dat was al na mijn 'ik moet erbij horen tijd'.-NummerZoveel- schreef: ↑28-06-2017 18:41Ja, dat weet ik ook nog, van die hoge witte basketbalschoenenMaar daarvoor had je nog andere rages zoals de blauw/gele rollerskates, en die moest je toch ook wel hebben.
Lieve kind, Verhalenverteller:
Lees dit nou eens:
overig/de-ouderensoos-2/list_messages/377597
En dan in de eerste post op het linkje naar het eerste topic klikken. Er staan ook veel plaatjes van hoe het vroeger was.
woensdag 28 juni 2017 om 18:45
De industrie heeft ze hierheen gehaald. Zowel de Nederlandse bevolking als de politiek waren erop tegen.-NummerZoveel- schreef: ↑28-06-2017 18:40In de jaren '60 kwamen de eerste migranten uit Turkije en Marokko naar NL (of meer specifiek, vroegen wij hen om hierheen te komen) dus dat klopt niet.
woensdag 28 juni 2017 om 18:45
Dat klopt. Ik herinner mij dat wel.
Maar ja, we hadden hier geen mensen die dat werk wilden doen, want er was geen werkloosheid.
Als je van school kwam, had je een fatsoenlijke baan, bij een bank ofzo, zonder studies.
woensdag 28 juni 2017 om 18:46
Je was een soulkicker die van soul- en discomuziek hield of je was blues en je hield van rock, hard rock blues, jazz en de eerste metal.-NummerZoveel- schreef: ↑28-06-2017 18:42Blues of soul... is dat net zoiets als je was van de Beatles of de Stones?
Daar hoorde bepaalde kleding bij. Ik had beide in de kast hangen en droeg iets naar aanleiding van wat ik ging doen op een avond.
woensdag 28 juni 2017 om 18:49
Dat heeft een paar jaar geduurd en toen liep de werkeloosheid torenhoog op. Het is ook mijn generatie die daar de dupe van was. We werden niet voor niets de verloren generatie genoemd. Er was geen baan voor ons te vinden en we werden gesmeekt door ambtenaren van het arbeidsbureau om een uitkering aan te vragen.
woensdag 28 juni 2017 om 18:50
In de jaren 70 werkten vrouwen al wel hoor en wij hadden ook een vaatwasser ergens halverwege de Seventies.
De muziek was leuker, Woodstock en het Concert voor Bangladesh. Heb ik grijsgedraaid.
Eind jaren 50, begin jaren 60 moesten vrouwen nog stoppen met werken als ze trouwden. Mijn moeder vond dat vreselijk. Ze had een hele leuke baan.
Wij waren wel veel meer buiten dan nu. Lijkt ook net of er toen veel langere zomers waren.
De muziek was leuker, Woodstock en het Concert voor Bangladesh. Heb ik grijsgedraaid.
Eind jaren 50, begin jaren 60 moesten vrouwen nog stoppen met werken als ze trouwden. Mijn moeder vond dat vreselijk. Ze had een hele leuke baan.
Wij waren wel veel meer buiten dan nu. Lijkt ook net of er toen veel langere zomers waren.
woensdag 28 juni 2017 om 18:51
Vroeger werd er net zo veel gepest.Dat mocht je dan lekker zelf zien op te lossen.verhalenverteller schreef: ↑28-06-2017 18:23Ik weet het natuurijk niet, maar volgens mij heb je ook gelijk hoor. Maar het lijkt nu allemaal een beetje erger, het is voor mij en velen gewoon NIET leuk om naar school te gaan, niet door de toetsen en het huiswerk, maar gewoon puur door de mensen. Als je er niet bijhoort dan woord je gepest, en als je niet mee pest wordt je ook gepest..![]()
En de leraren.. Ik begrijp niet waarom er nog mensen zijn die docent willen worden. van de 1 uur les die we hebben wordt er maar een half uur gebruikt voor echt les. de rest van de tijd probeert de docent iedereen stil te krijgen, wat niet lukt. Heel vervelend
Iets als een pestprotocol bestond niet.
woensdag 28 juni 2017 om 18:55
Kleding om erbij te horen had je ook al in de jaren 70 hoor. Je moest echt wel een Lois spijkerbroek hebben of een Wrangler, booties of cowboylaarzen
Je sprak op school af: vanavond om 8 uur bij de snackbar. Mobieltjes hadden we niet en met de telefoon thuis mocht je niet zomaar bellen want dat was duur.
Buitenlandse restaurants waren er niet, alleen een chinees. Je nam je eigen pan mee en die werd dan gevuld met nassi.
Je sprak op school af: vanavond om 8 uur bij de snackbar. Mobieltjes hadden we niet en met de telefoon thuis mocht je niet zomaar bellen want dat was duur.
Buitenlandse restaurants waren er niet, alleen een chinees. Je nam je eigen pan mee en die werd dan gevuld met nassi.
woensdag 28 juni 2017 om 18:57
Dat klopt ook inderdaad, dat was in de jaren 80 toch? Men kreeg zelfs een 'schoolverlatersuitkering'. Hoefde je niets voor te doen. Den Uyl. Wat heeft hij dit land verkwanseld.Cateautje schreef: ↑28-06-2017 18:49Dat heeft een paar jaar geduurd en toen liep de werkeloosheid torenhoog op. Het is ook mijn generatie die daar de dupe van was. We werden niet voor niets de verloren generatie genoemd. Er was geen baan voor ons te vinden en we werden gesmeekt door ambtenaren van het arbeidsbureau om een uitkering aan te vragen.
Maar in de jaren 60 en 70 had je zo een baan.
woensdag 28 juni 2017 om 18:58
Ja, ik ookCateautje schreef: ↑28-06-2017 18:46Je was een soulkicker die van soul- en discomuziek hield of je was blues en je hield van rock, hard rock blues, jazz en de eerste metal.
Daar hoorde bepaalde kleding bij. Ik had beide in de kast hangen en droeg iets naar aanleiding van wat ik ging doen op een avond.
Je kunt niet zo snel na je vorige bericht nog een bericht plaatsen.
woensdag 28 juni 2017 om 18:58
Nee, dat was al in 74/75 zo. De jaren 80 was de tweede lichting werkelozen.
Dat kwam niet door Den Uyl, die was tegen het inhalen van gastarbeiders, maar toen ze er eenmaal waren, heeft de PvdA er wel voor gezorgd dat er gezinshereniging kwam en men een verblijfsvergunning kreeg voor onbepaalde tijd.
woensdag 28 juni 2017 om 18:59
woensdag 28 juni 2017 om 18:59
En je ging in bad zitten met de spijkerbroek om hem maar zo strak mogelijk te krijgen.Pluisi schreef: ↑28-06-2017 18:55Kleding om erbij te horen had je ook al in de jaren 70 hoor. Je moest echt wel een Lois spijkerbroek hebben of een Wrangler, booties of cowboylaarzen![]()
En je schuurde erop met een baksteen om hem er 'oud' te laten uitzien.
Nu vandaag aan de dag betaal je een godsvermogen voor een broek met bleekvlekken en scheuren.
woensdag 28 juni 2017 om 19:00
natuurlijk wel. Zeker in de jaren 70, jij weet er weinig van zeg.
woensdag 28 juni 2017 om 19:00
En dan mocht je mee met de melkboer in zijn gemotoriseerde melkkarretje naar een straat verderop.
De schillenboer kwam met paard en wagen de aardappelschillen ophalen.
Ik zie het letterlijk nog voor me!
woensdag 28 juni 2017 om 19:04
En als je verkering wilde met iemand deed je een briefje in z'n la.Pluisi schreef: ↑28-06-2017 18:55Kleding om erbij te horen had je ook al in de jaren 70 hoor. Je moest echt wel een Lois spijkerbroek hebben of een Wrangler, booties of cowboylaarzen![]()
Ik had penvrienden. We schreven elkaar brieven van dertig kantjes.
Dat was de tijd dat je pennen nog echt leeg schreef.
woensdag 28 juni 2017 om 19:05
Thuis heb ik nog een ansichtkaart
waarop een kerk een kar met paard
een slagerij J. van der Ven.
Een kroeg, een juffrouw op de fiets
het zegt u hoogstwaarschijnlijk niets,
maar 't is waar ik geboren ben.
Dit dorp, ik weet nog hoe het was,
de boerenkind'ren in de klas,
een kar die ratelt op de keien,
het raadhuis met een pomp ervoor,
een zandweg tussen koren door,