Recht op gratis advocaat?
woensdag 28 juni 2017 om 21:28
Hallo,
Ik zit momenteel in een civiele zaak, de tegenpartij probeert met leugens de zaak te winnen. Nu vroeg ik me af aangezien ik in de bijstand zit heb ik hierdoor recht op een gratis advocaat? de tegenpartij heeft een advocaat waardoor mijn kans op winnen een stuk lager is denk ik dan. Heb een brief ontvangen om me weer te verdedigen maar de proces kosten hiervan zullen natuurlijk wel oplopen en wil hier niet uiteindelijk verantwoordelijk voor zijn. Wat is het beste om te doen? heb nu nog een maand om me verweer voor elkaar te krijgen.
Ik zit momenteel in een civiele zaak, de tegenpartij probeert met leugens de zaak te winnen. Nu vroeg ik me af aangezien ik in de bijstand zit heb ik hierdoor recht op een gratis advocaat? de tegenpartij heeft een advocaat waardoor mijn kans op winnen een stuk lager is denk ik dan. Heb een brief ontvangen om me weer te verdedigen maar de proces kosten hiervan zullen natuurlijk wel oplopen en wil hier niet uiteindelijk verantwoordelijk voor zijn. Wat is het beste om te doen? heb nu nog een maand om me verweer voor elkaar te krijgen.
woensdag 28 juni 2017 om 22:00
Ik ging er eigenlijk vanuit dat de tegenpartij gewoon eerlijk zou zijn(heel naief van mij) waardoor ik dacht geen advocaat nodig te hebben en ik dus me eigen verweer wel kan voeren. Dit komt misschien nog omdat ik wat jonger ben maar ik moet dit dus wel gaan oplossen aangezien ik de kosten niet kan betalen als ik voor alles mag gaan opdraaien. Heel dom wellicht maar ik wil er alsnog wel het beste van maken.
woensdag 28 juni 2017 om 22:41
neem contact op met een sociale advocaat. zij hebben vaak ook een gratis kennismakingsproces. neem dan ook je loonstrookje, inkomsten etc allemaal mee. zij kunnen dan kijken of je recht hebt op bijzondere bijstand en gefinancierde rechtsbijstand. ook kunnen ze je waarschijnlijk een indicatie geven wat het jou zelf gaat kosten en wat ze dan voor je kunnen doen. er zal zeer waarschijnlijk altijd wel kosten aan verbonden blijven voor jouzelf.
tijdens de afgelopen regeerperiode is er flink bezuinigd op de sociale advocatuur en zijn de eigen bijdragen ook steeds hoger geworden.
jammer dat je het zo ver hebt laten komen. heb je geen rechtsbijstandsverzekering die je kan aanspreken?
tijdens de afgelopen regeerperiode is er flink bezuinigd op de sociale advocatuur en zijn de eigen bijdragen ook steeds hoger geworden.
jammer dat je het zo ver hebt laten komen. heb je geen rechtsbijstandsverzekering die je kan aanspreken?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 28 juni 2017 om 23:00
dank, ik zal kijken wat er mogelijk is. Heb zelf geen rechtsbijstand verzekering. Er is een mogelijkheid dat de rechter mij gelijk kan geven natuurlijk, gebeurd het vaak dat de partij die verliest voor alle kosten kan opdraaien?hamerhaai schreef: ↑28-06-2017 22:41neem contact op met een sociale advocaat. zij hebben vaak ook een gratis kennismakingsproces. neem dan ook je loonstrookje, inkomsten etc allemaal mee. zij kunnen dan kijken of je recht hebt op bijzondere bijstand en gefinancierde rechtsbijstand. ook kunnen ze je waarschijnlijk een indicatie geven wat het jou zelf gaat kosten en wat ze dan voor je kunnen doen. er zal zeer waarschijnlijk altijd wel kosten aan verbonden blijven voor jouzelf.
woensdag 28 juni 2017 om 23:04
Wat voor zaak gaat het om ?
Je hebt lang niet altijd een advocaat nodig.
Waarom zouden anderen jouw advocaat moeten betalen? We betalen je bijstand ook al. Je kunt gewoon een verzekering nemen, daar hebben wij al jaren plezier en gemak van.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-advocaat
Civiele procedure: afhankelijk van situatie advocaat nodig
Een civiele procedure is een zaak waarin het gaat om onenigheid tussen burgers of organisaties onderling. Of u een advocaat moet inschakelen, hangt af van de situatie:
Als de civiele procedure bij het kantongerecht loopt, hoeft u geen advocaat in te schakelen. Het kantongerecht behandelt zaken waarbij de vordering minder dan € 25.000 bedraagt. Daarnaast gaat de kantonrechter over arbeidszaken, huurzaken, lichte strafzaken en geschillen over consumentenkrediet (leningen tot € 40.000).
Bij alle andere civiele procedures moet u wel een advocaat inschakelen. Bijvoorbeeld bij de rechtbank of het gerechtshof.
Een civiele procedure is een zaak waarin het gaat om onenigheid tussen burgers of organisaties onderling. Of u een advocaat moet inschakelen, hangt af van de situatie:
Als de civiele procedure bij het kantongerecht loopt, hoeft u geen advocaat in te schakelen. Het kantongerecht behandelt zaken waarbij de vordering minder dan € 25.000 bedraagt. Daarnaast gaat de kantonrechter over arbeidszaken, huurzaken, lichte strafzaken en geschillen over consumentenkrediet (leningen tot € 40.000).
Bij alle andere civiele procedures moet u wel een advocaat inschakelen. Bijvoorbeeld bij de rechtbank of het gerechtshof.
Waarom zouden anderen jouw advocaat moeten betalen? We betalen je bijstand ook al. Je kunt gewoon een verzekering nemen, daar hebben wij al jaren plezier en gemak van.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
woensdag 28 juni 2017 om 23:17
Enige reden waarom ik een advocaat wil is omdat de zaak langer bezig is dan ik verwacht had, waarbij beide partijen steeds het verweer kunnen doen en ik niet weet wat de kosten precies hiervan zijn. Nu lijkt het me dat de kosten hiervan steeds oplopen en ondanks dat ik in de bijstand zit wil ik hier dus niet voor opdraaien. Ik moet gewoon de best mogelijke scenario er voor mezelf uit halen en ik denk dat dit niet meer gaat lukken zonder een advocaat. Dit betekent niet dat ik nooit meer werk of nooit gewerkt heb en dat ik maar verwacht dat alles voor me gedaan wordt. De enige reden dat ik een advocaat nodig heb is omdat hun het spelletje spelen op een manier waarbij ik weinig kans maak en dus een advocaat nodig heb.Snoesje666 schreef: ↑28-06-2017 23:04Wat voor zaak gaat het om ?
woensdag 28 juni 2017 om 23:40
Dit klopt;) bedankt in iedergeval voor de tips so far kan hier zeker mee verder.blueeyes*3 schreef: ↑28-06-2017 23:36Jij hebt niet een advocaat nodig, jij wil graag een advocaat. Dat is wat anders. Er is geen noodzaak.
Ik zou er van uit gaan dat een advocaat je geld gaat kosten.
Overigens is het antwoord op veel van je vragen ook te vinden op rechtspraak.nl
donderdag 29 juni 2017 om 00:38
Je schrijft een briefje vor de kantonrechter, of je gaat gezellig naar de zitting om daar je zegje te doen. Het Juridisch Loket kan je hier prima bij helpen.
https://www.juridischloket.nl
https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven
https://www.juridischloket.nl
https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven
donderdag 29 juni 2017 om 00:43
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ik-betalen
Griffierecht bij civiel recht
Bij een civiele rechtszaak staan burgers of organisaties tegenover elkaar. Wordt een civiele rechtszaak gevoerd bij de kantonrechter, dan betaalt alleen de eiser griffierecht. De eiser is degene die naar de rechter stapt. Bij de rechtbank en hogere instanties, betaalt ook degene die wordt aangeklaagd (de gedaagde) griffierecht.
Ophouden dus met janken over steeds hoger wordende kosten in de procedure. Jij mag gratis en voor niets.
Het wordt pas duur als jij niet reageert, de eiser een vonnis in handen heeft en daarmee naar de deurwaarder stapt.
Bij een civiele rechtszaak staan burgers of organisaties tegenover elkaar. Wordt een civiele rechtszaak gevoerd bij de kantonrechter, dan betaalt alleen de eiser griffierecht. De eiser is degene die naar de rechter stapt. Bij de rechtbank en hogere instanties, betaalt ook degene die wordt aangeklaagd (de gedaagde) griffierecht.
Ophouden dus met janken over steeds hoger wordende kosten in de procedure. Jij mag gratis en voor niets.
Het wordt pas duur als jij niet reageert, de eiser een vonnis in handen heeft en daarmee naar de deurwaarder stapt.
donderdag 29 juni 2017 om 00:54
Volgens mij gaat het hier om een kantonzaak, daar is procederen met behulp van een advocaat niet verplicht. Echter, wanneer de wederpartij wel een advocaat heeft lijkt me dit zeker wel wenselijk. Je kunt zelf in je verweer mogelijk juridisch onhandige zaken vermelden waarop een advocaat handig zal inspelen.
Voorheen (tot 2 jaar terug) was het volgens mij zo dat je aanspraak kon maken op een toevoeging, ook voor een kantonzaak waarbij rechtsbijstand dus niet verplicht is, mits het geldelijk belang hoog genoeg is (in 2015 € 500,-, zie ook https://miss-legal.nl/wanneer-heb-je-re ... oevoeging/ ). We kunnen daar van vinden wat we willen, maar zo is dat nu eenmaal geregeld.
Dat de procedure al loopt is voor de advocaat niet handig, maar betekent meestal niet dat geen enkele advocaat de procedure wil voeren.
Neem morgen contact op met het juridisch loket, waarschijnlijk zullen zij je doorverwijzen naar een advocaat. Voorheen kreeg je daarmee een korting op je eigen bijdrage.
Heel veel succes en houd de termijnen voor de procedure goed in de gaten.
Voorheen (tot 2 jaar terug) was het volgens mij zo dat je aanspraak kon maken op een toevoeging, ook voor een kantonzaak waarbij rechtsbijstand dus niet verplicht is, mits het geldelijk belang hoog genoeg is (in 2015 € 500,-, zie ook https://miss-legal.nl/wanneer-heb-je-re ... oevoeging/ ). We kunnen daar van vinden wat we willen, maar zo is dat nu eenmaal geregeld.
Dat de procedure al loopt is voor de advocaat niet handig, maar betekent meestal niet dat geen enkele advocaat de procedure wil voeren.
Neem morgen contact op met het juridisch loket, waarschijnlijk zullen zij je doorverwijzen naar een advocaat. Voorheen kreeg je daarmee een korting op je eigen bijdrage.
Heel veel succes en houd de termijnen voor de procedure goed in de gaten.
anoniem_100183 wijzigde dit bericht op 29-06-2017 00:57
0.19% gewijzigd
donderdag 29 juni 2017 om 00:55
Wanneer ze verliest doordat ze zich niet goed heeft kunnen verweren, zal ze veroordeeld worden in de proceskosten. Naast het griffierecht worden de kosten berekend volgens een puntensysteem. Hoe meer procedurele stappen, hoe hoger de proceskostenvergoeding die ze zal moeten betalen. Mocht ze verliezen, dan klopt het wel wat ze zegt.Snoesje666 schreef: ↑29-06-2017 00:43https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ik-betalen
donderdag 29 juni 2017 om 04:56
Snoesje666 schreef: ↑29-06-2017 00:43
Volgens mij is TO zelf eiser (?) en worden kosten inderdaad op haar verhaald bij verliezen zaak. Indien eiser, geen 'gratis advocaat' dus.
donderdag 29 juni 2017 om 16:26
Inmiddels bij een advocaat langsgegaan die me gratis op weg wil helpen, hij neemt contact op met de andere advocaat met een akkoord van het bepaalde bedrag als hun de zaak dan afdoen. Mochten ze er niet mee akkoord gaan dan zal hij contact met me opnemen wat ik dan het beste kan doen aangezien hun veel fouten hebben gemaakt volgens hem. Dit allemaal tegen een vergoeding van een flesje wijn!
donderdag 29 juni 2017 om 16:47
Oh god dit heb ik niet gedaan, ik ga er gelijk achteraan bellen. Dank voor de tipgizzmo-returns schreef: ↑29-06-2017 16:37Dat zou ik dan maar wel even zwart op wit zetten, zodat je straks niet met een flinke nota om je oren wordt geslagen....
donderdag 29 juni 2017 om 16:49
Een flesje wijn??Hannoa schreef: ↑29-06-2017 16:26Inmiddels bij een advocaat langsgegaan die me gratis op weg wil helpen, hij neemt contact op met de andere advocaat met een akkoord van het bepaalde bedrag als hun de zaak dan afdoen. Mochten ze er niet mee akkoord gaan dan zal hij contact met me opnemen wat ik dan het beste kan doen aangezien hun veel fouten hebben gemaakt volgens hem. Dit allemaal tegen een vergoeding van een flesje wijn!![]()
Is de advocaat wel serieus? Want ik kan me bijna niet voorstellen dat een advocaat zoiets zegt.
donderdag 29 juni 2017 om 16:55
Heb net contact gehad met hun kantoor, en die persoon aan de lijn kon niet geloven dat meneer het gratis zou doen. Ik kan morgen ochtend terug bellen zodat ze contact met hem heeft gehad. Nu zou die advocaat het morgen regelen dus ik hoop maar op het beste dan. We hadden wel een goede klik dus toen ik vroeg of er kosten aan zaten zei hij dat een flesje wijn ook wel prima is. Maar ik betwijfel het momenteel inderdaad nogal. Ik hoor het morgen.
donderdag 29 juni 2017 om 21:38
Misschien nog een handige tip voor mensen die in de bijstand zitten, neem gebruik van rechtsbijstand verzekering. Uit het gesprek wat ik bij een advocaat heb gehad is wel duidelijk dat ik me focus op heel andere dingen die nodig zijn. Nu denk ik dat ik het geluk heb dat hij me wel opweg wilt helpen maar met een simpele verzekering was het veel makkelijker geweest en had wellicht veel kosten kunnen voorkomen. Denk dus niet dat je met een eerlijk verhaal je gelijk wel kunt halen waar ik dus vanuit ben gegaan. Uiteindelijk krijg je verhalen lang van de tegenpartij als verweer waarbij je niet meer weet welke punten precies belangrijk zijn en focus je maar op alle punten zonder dat je door hebt dat de tegenpartij fouten heeft gemaakt die een advocaat er heel simpel voor je uit kan halen. Dit is vanuit ervaring natuurlijk ken verder niemand in me omgeving die er verder gebruik van maakt. Denk alleen dat het zonder die advocaat me heel moeilijk was afgegaan met behoorlijk wat kosten.