Geld & Recht alle pijlers

Recht op gratis advocaat?

28-06-2017 21:28 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik zit momenteel in een civiele zaak, de tegenpartij probeert met leugens de zaak te winnen. Nu vroeg ik me af aangezien ik in de bijstand zit heb ik hierdoor recht op een gratis advocaat? de tegenpartij heeft een advocaat waardoor mijn kans op winnen een stuk lager is denk ik dan. Heb een brief ontvangen om me weer te verdedigen maar de proces kosten hiervan zullen natuurlijk wel oplopen en wil hier niet uiteindelijk verantwoordelijk voor zijn. Wat is het beste om te doen? heb nu nog een maand om me verweer voor elkaar te krijgen.
Hannoa schreef:
29-06-2017 21:38
Misschien nog een handige tip voor mensen die in de bijstand zitten, neem gebruik van rechtsbijstand verzekering. Uit het gesprek wat ik bij een advocaat heb gehad is wel duidelijk dat ik me focus op heel andere dingen die nodig zijn. Nu denk ik dat ik het geluk heb dat hij me wel opweg wilt helpen maar met een simpele verzekering was het veel makkelijker geweest en had wellicht veel kosten kunnen voorkomen. Denk dus niet dat je met een eerlijk verhaal je gelijk wel kunt halen waar ik dus vanuit ben gegaan. Uiteindelijk krijg je verhalen lang van de tegenpartij als verweer waarbij je niet meer weet welke punten precies belangrijk zijn en focus je maar op alle punten zonder dat je door hebt dat de tegenpartij fouten heeft gemaakt die een advocaat er heel simpel voor je uit kan halen. Dit is vanuit ervaring natuurlijk ken verder niemand in me omgeving die er verder gebruik van maakt. Denk alleen dat het zonder die advocaat me heel moeilijk was afgegaan met behoorlijk wat kosten.

IK weet niet beter als dat mensen die een volledige bijstandsuitkering ontvangen, gewoon recht hebben op een pro deo advocaat en daar zit tegenwoordig een "kleine" eigen bijdrage aan.
Die ben je ook kwijt als je een rechtsbijstandverzekering neemt.
Zonde van het geld als je elke maand een bijdrage moet betalen aan een rechtsbijstand verzekering als je al niet heel veel geld heb.
Flower2017 schreef:
30-06-2017 11:07
IK weet niet beter als dat mensen die een volledige bijstandsuitkering ontvangen, gewoon recht hebben op een pro deo advocaat en daar zit tegenwoordig een "kleine" eigen bijdrage aan.
Zonde van het geld als je elke maand een bijdrage moet betalen aan een rechtsbijstand verzekering als je al niet heel veel geld heb.
Hier zitten wel wat beperkingen aan. De raad voor de rechtsbijstand beoordeelt eerst of zij het wel "een zaak" vinden.
Als dit niet het geval is, krijg je geen toevoeging.
Flower2017 schreef:
Een rechtsbijstandverzekering kan je op meer manieren inzetten dan alleen een rechtszaak. Ze zijn bereikbaar voor advies en hulp, ook al ver voordat er een rechter aan te pas komt. En dat kan veel gedoe voorkomen.
gizzmo-returns schreef:
30-06-2017 11:13
Hier zitten wel wat beperkingen aan. De raad voor de rechtsbijstand beoordeelt eerst of zij het wel "een zaak" vinden.

Ook dat.
Maar ik vind dit zoiezo een vaag verhaal.
Misschien komt dat omdat er dingen niet heel duidelijk staan..
En een advocaat zegt dat hij de zaak gaat bekijken/ op weg wilt helpen " voor een flesje wijn " :roll:
Flower2017 schreef:
30-06-2017 11:22
Ook dat.
Maar ik vind dit zoiezo een vaag verhaal.
Misschien komt dat omdat er dingen niet heel duidelijk staan..
En een advocaat zegt dat hij de zaak gaat bekijken/ op weg wilt helpen " voor een flesje wijn " :roll:
Dit is wel het geval, heb vandaag contact gehad en wat hij gratis doet is contact opnemen met de advocaat van de tegenpartij voor een betaling als hun de zaak daarmee afdoen, als hun niet akkoord gaan dan geeft hij advies wat ik dan het beste kan doen. Als ik er verder gebruik van wil maken gaat het wel geld kosten.

Ben door een inloopspreekuur bij hem terecht gekomen, ze helpen volgens mij iedereen met wat advies/simpel werk.
Flower2017 schreef:
inderdaad, klopt helemaal.

Kijk gewoon op rvr.org of neem contact op met het juridisch loket
gizzmo-returns schreef:
30-06-2017 11:13
en wat denk je dat de rechtsbijstandverzekeraar doet? Direct in de houding springen voor ieder wissewasje? nee hoor.die maken diezelfde afweging.
Hannoa schreef:
30-06-2017 12:30
Dit is wel het geval, heb vandaag contact gehad en wat hij gratis doet is contact opnemen met de advocaat van de tegenpartij voor een betaling als hun de zaak daarmee afdoen, als hun niet akkoord gaan dan geeft hij advies wat ik dan het beste kan doen. Als ik er verder gebruik van wil maken gaat het wel geld kosten.

Ben door een inloopspreekuur bij hem terecht gekomen, ze helpen volgens mij iedereen met wat advies/simpel werk.
Heel raar verhaal. Vraag me af of die man daadwerkelijk z'n bul heeft. Want advocaten, erkende advocaten, doe het of pro deo, of niet. En niet voor een 'flesje wijn' .
Invisible10 schreef:
30-06-2017 15:33
Heel raar verhaal. Vraag me af of die man daadwerkelijk z'n bul heeft. Want advocaten, erkende advocaten, doe het of pro deo, of niet. En niet voor een 'flesje wijn' .
Er zijn genoeg advocaten met een gratis inloopspreekuur. Zo heel erg gek is dat niet.
SallySpectra schreef:
30-06-2017 15:49
Er zijn genoeg advocaten met een gratis inloopspreekuur. Zo heel erg gek is dat niet.
inderdaad, en als er dan iets gezegd wordt van: ik bel de andere partij wel even en kijk of we dit kunnen schikken. Oh dank u , dank u, maar wat gaat me dat kosten? ah joh, een zo`n belletje: doe maar gewoon een lekker flesje wijn!

kan best.
SallySpectra schreef:
30-06-2017 15:49
Gratis inloopspreekuur ja.Eerste gesprek is volgens mij altijd gratis.

Maar ik heb nog nooit gehoord dat ze contact met de tegenpartij gaan opnemen.
En zelf meegemaakt dat ze na 1 gesprek en een mailtje gelijk vroegen of we nu me ze in zee wilde of niet want ze kregen op deze wijze niet betaald.( ze wisten genees of ze er wat mee konden, dus onze vraag was hoeveel het ging kosten om bepaalde dingen uit te laten zoeken.) En dat wou dit advocatenbureau absoluut niet gratis doen.Eigenlijk wou dit bureau gelijk geld zien.
Waarschijnlijk dus de "verkeerde getroffen" en TO dus een "goede" .

Verder gelukkig zelf geen verdere ervaringen met advocaten.Alleen wat ik van andere heb gehoord.

Ik sta er in ieder geval van te kijken.

Een flesje wijn kwam idd ook wat raar over.Maar goed, als hun zo werken dan is dat juist fijn.
IK snap de hele zaak ook niet omdat er heel veel info ontbreekt en snap dat je dat ook niet op een viva forum uitgebreid neer gaat zetten ;)
Ik zou maar oppassen dat ie dat flesje wijn niet gezellig met jou wil nuttigen.
Flower2017 schreef:
30-06-2017 16:44
Gratis inloopspreekuur ja.Eerste gesprek is volgens mij altijd gratis.

Maar ik heb nog nooit gehoord dat ze contact met de tegenpartij gaan opnemen.
En zelf meegemaakt dat ze na 1 gesprek en een mailtje gelijk vroegen of we nu me ze in zee wilde of niet want ze kregen op deze wijze niet betaald.( ze wisten genees of ze er wat mee konden, dus onze vraag was hoeveel het ging kosten om bepaalde dingen uit te laten zoeken.) En dat wou dit advocatenbureau absoluut niet gratis doen.Eigenlijk wou dit bureau gelijk geld zien.
Waarschijnlijk dus de "verkeerde getroffen" en TO dus een "goede" .

Verder gelukkig zelf geen verdere ervaringen met advocaten.Alleen wat ik van andere heb gehoord.

Ik sta er in ieder geval van te kijken.

Een flesje wijn kwam idd ook wat raar over.Maar goed, als hun zo werken dan is dat juist fijn.
IK snap de hele zaak ook niet omdat er heel veel info ontbreekt en snap dat je dat ook niet op een viva forum uitgebreid neer gaat zetten ;)
Gratis inloopspreekuur is iets anders dan een gratis eerste gesprek of kennismakingsgesprek. Dat gratis inloopspreekuur is bedoeld om bijvoorbeeld heel eenvoudige zaken direct op te kunnen lossen of iemand op weg te helpen en de mogelijkheden te schetsen.
Sommige advocatenkantoren doen dat vanuit een soort maatschappelijke betrokkenheid. Het is eigenlijk bedoeld als alternatief voor het juridisch loket.
SallySpectra schreef:
30-06-2017 17:06
Gratis inloopspreekuur is iets anders dan een gratis eerste gesprek of kennismakingsgesprek. Dat gratis inloopspreekuur is bedoeld om bijvoorbeeld heel eenvoudige zaken direct op te kunnen lossen of iemand op weg te helpen en de mogelijkheden te schetsen.
Sommige advocatenkantoren doen dat vanuit een soort maatschappelijke betrokkenheid. Het is eigenlijk bedoeld als alternatief voor het juridisch loket.
Ow is dat zo?
Nou weet ik dat ook weer gelijk. ;)
Wat een wantrouwen jegens de advocaat. Ik ken meerdere sociaal advocaten, en bij zeer schrijnende verhalen, of voor iets wat weinig tijd kost zijn ze vaak bereid om gratis ( of tegen een appeltaart of fles wijn) een belletje te doen.

Grote kans wanneer deze advocaat de advocaat van de tegen partij belt met "dom vrouwtje, zit in de bijstand, geen geld" dat ze ook wel doorhebben dat de procedure doorzetten niet zo veel zin heeft.

Kost de advocaat van TO hooguit 10 minuten. Een factuur maken, geld innen, belasting erover betalen etc kost veel meer.

TO vertelt door hoe aardig deze advocaat is en hoe goed dit kantoor. Mooie reclame voor 10 minuten werk.

De sociale advocatuur heeft het zwaar. Veel advocaten, pro deo (de staat financiert) is fors terug geschroefd. Advocaten stoppen met hun vak of gaan failliet.

TO wat fijn dat het zo geregeld is en dat je naar een gratis spreekuur bent geweest. Hopelijk wordt het dossier snel gesloten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
guppekop schreef:
30-06-2017 15:31
en wat denk je dat de rechtsbijstandverzekeraar doet? Direct in de houding springen voor ieder wissewasje? nee hoor.die maken diezelfde afweging.
Wij hebben de rechtsbijstandsverzekering de afgelopen 15 jaar voor drie compleet verschillende vakgebieden ingeschakeld.

Het scheelt je tijd, stress en gedoe. Ze stellen brieven voor je op en geven je gerichte informatie. En ze doen er alles aan om je niet naar de rechtbank te krijgen. Dat is juist fijn, want rechtszaken kennen alleen maar verliezers.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven