Het leed dat wachten heet (sociale huurwoning)
donderdag 29 juni 2017 om 21:41
Hi all,
Ik ben een stille lezer, maar nu toch maar een account aangemaakt om zelf een topic te starten.
Ik vroeg mij af wat jullie ervaringen zijn met het toegewezen krijgen van een sociale huurwoning.
Ik ben zeer actief aan het reageren en ik probeer de moed er in te houden, maar man man man wat duurt wachten lang!
Stond ik eindelijk voor een fraaie woning op #10 toen de reacties waren gesloten. Dacht yes de top 10 behaald.
Keek ik gisteren even bij de lopende reacties, twee weken na de sluitdatum van de betreffende woning, en toen stond ik tot mijn verbazing ineens op #5!! Nou dat voelde goed zeg!
Tot dat ik vanmiddag weer checkte en zag dat ik ineens op #8 stond..
Ik heb vanmiddag nog even de woningbouw gebeld, maar de medewerker die mij te woord stond werkte er geloof ik nog niet zo lang.. Ze begreep mijn verhaal niet helemaal.
Dus mijn vraag aan jullie: Weten jullie hier misschien meer over? Hoe is dit te verklaren? Ik bedoel je kan toch niet stijgen en dan vervolgens weer dalen terwijl reageren niet meer mogelijk is?
It is driving me crazy!
Ik ben een stille lezer, maar nu toch maar een account aangemaakt om zelf een topic te starten.
Ik vroeg mij af wat jullie ervaringen zijn met het toegewezen krijgen van een sociale huurwoning.
Ik ben zeer actief aan het reageren en ik probeer de moed er in te houden, maar man man man wat duurt wachten lang!
Stond ik eindelijk voor een fraaie woning op #10 toen de reacties waren gesloten. Dacht yes de top 10 behaald.
Keek ik gisteren even bij de lopende reacties, twee weken na de sluitdatum van de betreffende woning, en toen stond ik tot mijn verbazing ineens op #5!! Nou dat voelde goed zeg!
Tot dat ik vanmiddag weer checkte en zag dat ik ineens op #8 stond..
Ik heb vanmiddag nog even de woningbouw gebeld, maar de medewerker die mij te woord stond werkte er geloof ik nog niet zo lang.. Ze begreep mijn verhaal niet helemaal.
Dus mijn vraag aan jullie: Weten jullie hier misschien meer over? Hoe is dit te verklaren? Ik bedoel je kan toch niet stijgen en dan vervolgens weer dalen terwijl reageren niet meer mogelijk is?
It is driving me crazy!
donderdag 29 juni 2017 om 21:44
Misschien zijn het mensen die het huis eerst afwijzen of dan toch accepteren of mensen die voorrang hebben en dan alsnog afwijzen? Zoiets?
Ik stond laatst op plaats 4 voor een huis, was ik 1 papiertje vergeten in te leveren over mijn inkomen van twee jaar geleden. Kreeg ik het huis niet... én weer verder wachten (hier nu ongeveer een half jaar bezig). Succes met wachten in ieder geval! Het is zo ontzettend frustrerend!
Ik stond laatst op plaats 4 voor een huis, was ik 1 papiertje vergeten in te leveren over mijn inkomen van twee jaar geleden. Kreeg ik het huis niet... én weer verder wachten (hier nu ongeveer een half jaar bezig). Succes met wachten in ieder geval! Het is zo ontzettend frustrerend!
donderdag 29 juni 2017 om 21:48
Een hálf jaar? Hier in de regio (Randstad) minimaal 8 jaar voor een niet zo populaire wijk. Wil je in een leuke wijk wonen dan mag je minimaal 15 jaar wachten.sneazydwarf schreef: ↑29-06-2017 21:44Misschien zijn het mensen die het huis eerst afwijzen of dan toch accepteren of mensen die voorrang hebben en dan alsnog afwijzen? Zoiets?
En idd goede tip, zorg dat je altijd álle papieren (let op, sommige hebben een geldigheidsdatum, uittreksel bevolkingsregister mag niet ouder zijn dan 3 maanden bijvoorbeeld) klaar hebt liggen.
Soms kun je ook loten op bepaalde woningen, dat moet je altijd doen.
Succes
donderdag 29 juni 2017 om 21:51
Ik weet niet beter dan dat als je het weigert, niet op komt dagen of geen papieren hebt idd je dan geen kans meer maakt op de woning! Dus ik snap echt niet hoe deze stijging en daling heeft plaats kunnen vinden..sneazydwarf schreef: ↑29-06-2017 21:44Misschien zijn het mensen die het huis eerst afwijzen of dan toch accepteren of mensen die voorrang hebben en dan alsnog afwijzen? Zoiets?
Oh wat erg zeg!!! Wat zal jij balen. Gelukkig kun je je IB60 formulier nu downloaden. Dat scheelt! Ik duim echt heel hard voor je dat je binnenkort een woning toegewezen krijgt. (Ze zeggen dat je tijdens de zomer meer kans maakt ivm vakanties. Laten we hopen dat dit waar is!)
donderdag 29 juni 2017 om 21:52
en een deel van de vrijkomende sociale huurwoningen moeten toegewezen aan statushouders. Zodat er weer een plek vrijkomt in het asielzoekerscentrum en er dus weer plaats is voor nieuwe asielzoekers. Dat is opgelegd door de regering. (Dat is een heel andere discussie, laten wij die ajb niet híer voeren).
Dan zijn er nog stadsvernieuwingskandidaten (komen uit sloopwoningen) en mensen met een urgentie. Daardoor wordt het allemaal heel krap op die woningmarkt.
Dan zijn er nog stadsvernieuwingskandidaten (komen uit sloopwoningen) en mensen met een urgentie. Daardoor wordt het allemaal heel krap op die woningmarkt.
donderdag 29 juni 2017 om 21:59
Ja de grap is dat het niet meer mogelijk was om te reageren. Ik was in eerste instantie op #10 geëindigd. En na twee weken stond ik op #5! Heel raar, maar een dag nadat ik op #5 stond ineens weer op #8. Dat is toch niet logisch als er niet meer gereageerd kan worden? Ik begrijp het gewoon echt niet..Het-groepje schreef: ↑29-06-2017 21:46Misschien hebben er mensen met een voorrangsregeling gereageerd of mensen met een langere woonduur.
Mijn oude huis ging naar nummer 40 zoveel en ik ken iemand die met 3 maanden wachtlijst ineens de eerste was, de anderen wilden niet
Dus kop op!
donderdag 29 juni 2017 om 22:04
Ben ik mij van bewust (wat betreft de statushouders), maar worden die er ook maar tussen gepropt nadat de reacties al zijn gesloten? Dat lijkt mij sterk..pokkewijf schreef: ↑29-06-2017 21:52en een deel van de vrijkomende sociale huurwoningen moeten toegewezen aan statushouders. Zodat er weer een plek vrijkomt in het asielzoekerscentrum en er dus weer plaats is voor nieuwe asielzoekers. Dat is opgelegd door de regering. (Dat is een heel andere discussie, laten wij die ajb niet híer voeren).
donderdag 29 juni 2017 om 22:10
Ga er maar wel vanuit. Zelfs mensen met urgentie moeten gewoon reageren binnen de reactieperiode. Dus dan blijft er maar 1 ding over......joehoeboohoo schreef: ↑29-06-2017 22:04Ben ik mij van bewust (wat betreft de statushouders), maar worden die er ook maar tussen gepropt nadat de reacties al zijn gesloten? Dat lijkt mij sterk..
En dan mag je nog blij zijn dat je 5e stond, moet je voorstellen dat je 1e bent, en dan ineens niet meer.
donderdag 29 juni 2017 om 22:20
Nou, wat een ellende als dat echt zo blijkt te zijn!!
Inderdaad.. Het wordt gewoon als een snoepje voor je neus gezwaaid.
donderdag 29 juni 2017 om 22:22
dat zou helemaal om je hoektanden in de commode te rammen zijn (zou mijn pa zaliger gezegd hebben)
donderdag 29 juni 2017 om 22:26
Misschien morgen nog eens bellen, kijken of je iemand anders aan de lijn krijgt die je verhaal wel snapt 
Hier werkt het weer anders, woningen voor mensen met voorrang komen niet op de website, maar worden rechtstreeks aangeboden.
Hier werkt het weer anders, woningen voor mensen met voorrang komen niet op de website, maar worden rechtstreeks aangeboden.
What doesn't kill you gives you a set of unhealthy coping mechanisms and a dark sense of humor.
vrijdag 30 juni 2017 om 00:28
Ik heb 5 jaar lang élke woensdag op woningen gereageerd, ook als we op vakantie waren ... en toen veranderden de regels (2011?) en kwamen we nét niet meer in aanmerking voor sociale huur.
Kopen ging ook niet dus wij betalen ons blauw aan huur in vrije sector.
Maar het ligt aan het gebied natuurlijk. In Zuid-Limburg ken ik iemand die binnen 4 weken pracht van een woning had, met huursubsidie.
Maar het ligt aan het gebied natuurlijk. In Zuid-Limburg ken ik iemand die binnen 4 weken pracht van een woning had, met huursubsidie.
vrijdag 30 juni 2017 om 00:37
Hier (twente) stond vriend 7 jaar lang ingeschreven. Hij reageerde op een woning die heel gewild is.
Hij stond helaas nummer 7 niks aan te doen, tot hij een week later werd gebeld, of hij afzag van die woning, want een week geleden hadden ze al post verstuurd dat hij nummer 1 was. Post was nooit aangekomen en de website gaf aan dat hij 7de was geworden....
Hij stond helaas nummer 7 niks aan te doen, tot hij een week later werd gebeld, of hij afzag van die woning, want een week geleden hadden ze al post verstuurd dat hij nummer 1 was. Post was nooit aangekomen en de website gaf aan dat hij 7de was geworden....
vrijdag 30 juni 2017 om 03:57
Dit was precies mijn verhaal. Al je inschrjiftijd en moeite voor niks. Toen hebben we uiteindelijk net een piepklein appartementje dat voormalige sociale huur was kunnen kopen met een tophypotheek (en betalen dus 3 keer zoveel per maand als de sociale hurende buurman). Dat was onze enige optie, want huur in de vrije sector zat er ook niet in._Aphia_ schreef: ↑30-06-2017 00:28Ik heb 5 jaar lang élke woensdag op woningen gereageerd, ook als we op vakantie waren ... en toen veranderden de regels (2011?) en kwamen we nét niet meer in aanmerking voor sociale huur.
vrijdag 30 juni 2017 om 08:09
Jeetje, dan baal je zeg! En dat ondanks dat de woningbouw elk jaar 10% van de woningen aan een hoger inkomen moeten geven? (Oid, weet de exacte regel niet)_Aphia_ schreef: ↑30-06-2017 00:28Ik heb 5 jaar lang élke woensdag op woningen gereageerd, ook als we op vakantie waren ... en toen veranderden de regels (2011?) en kwamen we nét niet meer in aanmerking voor sociale huur.
Vrije sector vind ik zo belachelijk zonde!! Is kopen dan echt niet te doen als je vrije sector kan betalen?
vrijdag 30 juni 2017 om 08:13
Ik geloof dat er nu enkel via mail wordt gecommuniceerd.. maar als het wel eens voorkomt dat de plaatsen niet goed worden weergegeven, dan hoop ik maar dat ik 3 plekken ben gestegen ipv gezakt!Nanoe2 schreef: ↑30-06-2017 00:37Hier (twente) stond vriend 7 jaar lang ingeschreven. Hij reageerde op een woning die heel gewild is.
Ik hang over precies 49 minuten aan de telefoon.
vrijdag 30 juni 2017 om 11:53
Die regel bestaat niet.joehoeboohoo schreef: ↑30-06-2017 08:09Jeetje, dan baal je zeg! En dat ondanks dat de woningbouw elk jaar 10% van de woningen aan een hoger inkomen moeten geven? (Oid, weet de exacte regel niet)
Vrije sector vind ik zo belachelijk zonde!! Is kopen dan echt niet te doen als je vrije sector kan betalen?
Deze wel:
Woningcorporaties moeten jaarlijks minimaal 80% van hun vrijgekomen sociale-huurwoningen toewijzen aan huishoudens met een inkomen tot € 35.739 (prijspeil 2016). 10% mag naar huishoudens met een inkomen tussen € 35.739 en € 39.874 (prijspeil 2016). En 10% mag naar de hogere inkomens.
Maar omdat de consequenties van niet aan dat percentage (dat ook jaarlijks daalt trouwens, dus ieder jaar minder woningen naar hogere inkomens) voldoen nogal fors zijn, nemen veel woningstichtingen geen risico en sluiten het (zo goed als) helemaal uit.
What doesn't kill you gives you a set of unhealthy coping mechanisms and a dark sense of humor.
vrijdag 30 juni 2017 om 13:38
Naar mijn ervaring is dit inderdaad zo.joehoeboohoo schreef: ↑29-06-2017 21:51Ik weet niet beter dan dat als je het weigert, niet op komt dagen of geen papieren hebt idd je dan geen kans meer maakt op de woning! Dus ik snap echt niet hoe deze stijging en daling heeft plaats kunnen vinden..
Oh wat erg zeg!!! Wat zal jij balen. Gelukkig kun je je IB60 formulier nu downloaden. Dat scheelt! Ik duim echt heel hard voor je dat je binnenkort een woning toegewezen krijgt. (Ze zeggen dat je tijdens de zomer meer kans maakt ivm vakanties. Laten we hopen dat dit waar is!)
Vriend en ik hadden een jaar of acht wachttijd, maar in onze regio heb je toch minstens een jaar of tien nodig om in aanmerking te komen voor huizen. Wij waren vooral aan het hopen op een lootwoning (ook een goede tip!), maar werden het nooit. Uiteindelijk in de zomervakantie beet gehad. Rond juli gereageerd en in augustus moesten we de papieren inleveren, in september gehoord dat we erbij zaten! Het kan dus! We hebben echt maanden lang er boven op gezeten en in de zomer wierp dat zijn vruchten af. Ik ga voor je duimen.
vrijdag 30 juni 2017 om 14:10
joehoeboohoo schreef: ↑30-06-2017 08:09Jeetje, dan baal je zeg! En dat ondanks dat de woningbouw elk jaar 10% van de woningen aan een hoger inkomen moeten geven? (Oid, weet de exacte regel niet)
_aphia_ wijzigde dit bericht op 02-07-2017 01:59
Reden: in persoonlijke details antwoord gegeven :)
Reden: in persoonlijke details antwoord gegeven :)
53.97% gewijzigd
vrijdag 30 juni 2017 om 15:02
Update:
Vanmorgen om half 10 de woningbouw gebeld, werd aangegeven dat zij dit zouden gaan uitzoeken en ik hier in de middag over terug gebeld zou worden.
Ik was niet terug gebeld, dus besloot ik maar zelf even te bellen om te vragen of zij een verklaring hebben waarom ik na de sluitdatum van #10 naar #5 was gestegen en vervolgens weer gedaald naar #8.
Ook degene die ik net aan de telefoon heb gehad kon dit niet verklaren. Zij heeft mij gevraagd om het tot dinsdag (!!) af te wachten. Als ik na dinsdag niets heb gehoord, dan kan ik weer contact opnemen.
Ik vind het maar raar hoor.. Waarom is het toch zo moeilijk om te achterhalen?
Vanmorgen om half 10 de woningbouw gebeld, werd aangegeven dat zij dit zouden gaan uitzoeken en ik hier in de middag over terug gebeld zou worden.
Ik was niet terug gebeld, dus besloot ik maar zelf even te bellen om te vragen of zij een verklaring hebben waarom ik na de sluitdatum van #10 naar #5 was gestegen en vervolgens weer gedaald naar #8.
Ook degene die ik net aan de telefoon heb gehad kon dit niet verklaren. Zij heeft mij gevraagd om het tot dinsdag (!!) af te wachten. Als ik na dinsdag niets heb gehoord, dan kan ik weer contact opnemen.
vrijdag 30 juni 2017 om 15:05
Even een bericht vanuit de andere kant:
Hier in het noorden van het land kan men maar geen nieuwe huurder voor mijn kleine maar goed onderhouden woning vinden.
Ik heb 3 kijkers gehad maar de huur is voor de meeste toch net te hoog (terwijl het ver onder de maximale huurgrens ligt).
De laatste kijker is nu nog bezig met de woningbouw maar het schiet niet echt op.
Echt irritant want zolang er geen huurder is weet ik niet of de vloeren e.d. kan laten liggen.
Maar ik snap ook dat het frustrerend is voor huurders in meer populaire regio's.
De wachttijden lopen daar gigantisch op terwijl ze in het noorden echt heel kort kunnen zijn.
Hier in het noorden van het land kan men maar geen nieuwe huurder voor mijn kleine maar goed onderhouden woning vinden.
Ik heb 3 kijkers gehad maar de huur is voor de meeste toch net te hoog (terwijl het ver onder de maximale huurgrens ligt).
De laatste kijker is nu nog bezig met de woningbouw maar het schiet niet echt op.
Echt irritant want zolang er geen huurder is weet ik niet of de vloeren e.d. kan laten liggen.
Maar ik snap ook dat het frustrerend is voor huurders in meer populaire regio's.
De wachttijden lopen daar gigantisch op terwijl ze in het noorden echt heel kort kunnen zijn.
vrijdag 30 juni 2017 om 16:34
Het is niet moeilijk te achterhalen, het is alleen moeilijk toe te geven. Wat moeten ze zeggen, ja we hebben drie asielzoekers voor laten gaan? Dat gaan ze nooit toegeven.joehoeboohoo schreef: ↑30-06-2017 15:02Update:
Overigens was dit waarschijnlijk de laatste keer want de nieuwe wet die verhindert dat statushouders voorrang krijgen bij een sociale huurwoning gaat morgen (1 juli) in!