Geluidsoverlast buurman

29-06-2017 23:26 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben hier al langere tijd lid, maar omdat ik vrij herkenbaar ben als je meerdere topics die ik gestart heb bij elkaar ziet, heb ik een nieuwe nick voor dit topic gemaakt.

Al een paar maanden ervaar ik geluidsoverlast van mijn buurman.
Dit gaat om gillen, schreeuwen, "oergeluiden" en gebonk.

Ik heb het even aangekeken in de hoop dat het over zou gaan. Maar helaas.

Hij doet dit 20minuten per dag enkele keren, en ook 's nachts.
Het levert mij vrij veel spanning op en kost me mijn (nacht)rust.

Ik lees op internet dat het dan wenselijk is om zelf het gesprek aan te gaan met de veroorzaker in kwestie. Maar mede omdat zijn uitstoten vrij agressief van aard zijn/klinken, durf ik dit niet. Ook omdat mijn redenatie is, dat wanneer hij zelf niet snapt dat dit ongepast gedrag is,
het weinig zal uithalen met hem in gesprek te gaan. Wel heb ik een (vriendelijk) briefje in de bus gedaan.
( Ja dat is wellicht slap van mij, maar ik heb zelf een angststoornis en ptss en de paniek schiet erg hoog.)

Nu heb ik vorige week de woningstichting gemaild, en deze mevrouw vertelde me dat ze met de begeleidster van de buurman in gesprek zou gaan.
Vandaag belde ze echter weer, en gaf nu aan dat ze niks gingen doen(vanuit de woningstichting), en dat ik zelf zijn begeleidster moest contacten.
"Ik leg het bij jou neer" waren haar (woningstichtingmevrouw) woorden.
De begeleidster is van het regionaal autisme centrum.

Ik vroeg mij af wat jullie hiervan vinden.
Persoonlijk vind ik het niet fijn.
Ik heb niks met die begeleidster van doen, en vind dat dit met de woningstichting opgelost moet worden.
De buurman houd zich niet aan de leefregels. Nu mag ik het gaan oplossen met iemand die waarschijnlijk partijdig is en een hand boven zijn hoofd gaat houden.
Dit vul ik zelf in, maar het zit me ondertussen zo ontzettend hoog dat ik mijn kalmering verhoogd vanwege de paniek en onrust en spanning die het me geeft.

Ik ben bang dat ze me gaat zeggen verdraagzamer of toleranter te moeten zijn en begrip voor de buurman moet hebben. Ik heb haar gegoogled en daar kwamen meerdere stukken naar voren waarin ze strijdt voor meer begrip voor mensen met autisme.
Ik zit hier nu echt vol spanning en paniek en kan er niet meer zo goed tegen.
Wat adviseren jullie?.
litalily wijzigde dit bericht op 29-06-2017 23:31
Reden: Toevoeging
1.77% gewijzigd
Verhuizen.
Is het een begeleid wonen project dat de buurman een begeleider heeft? Zo ja, heb jij dan ook een begeleider? Dan zou ik die eerst aan spreken.

En het is makkelijk gezegd; maar veel van je stress komt van het negatief invullen van reacties. Er is net zoveel kans dat zijn begeleider er wel goed op reageert en er mee aan de slag gaat. Die begeleider is er immers niet voor niks.
Jep, verhuizen.
Je bericht zit echt propvol aannames. Probeer die nou eens achterwege te laten & evalueer de situatie dan nog eens;
- is je buurman ooit agressief geweest?
- is jouw commentaar reden om agressief te worden?
- wat wil je dat de woningbouw doet? Waarom spreek je dat niet uit ipv hier een topic openen?
- waarom denk je dat die begeleidster (professional) geen gehoor geeft aan jouw klachten?
- heeft die begeleidster gegronde reden om naar te reageren op jouw klacht?
Nee het is geen begeleid wonen project hier, ik heb zelf ook geen begeleider.

Veel van mijn stress komt momenteel idd van het invullen, maar ook dat ik het zelf moet oplossen van de woningstichting en hun er niks mee doen. Terwijl hij toch echt de leefregels breekt. Ik ben gewoon aan t einde door alle slaapgebrek en stress komt ook door het geschreeuw en gebonk steeds. Niet alleen door het invullen. Ik voel mij niet geholpen. Ik hoop inderdaad dat de begeleidster er goed op zal reageren en er mee aan de slag gaat.
"Ik voel mij niet geholpen."

Met alle respect hoor, maar zolang je niet heel duidelijk aangeeft dat jij emotioneel niet in staat bent bepaalde zaken aan te pakken, zal je dit wel vaker tegenkomen. Omdat de standaard is dat je hier zelf ff met je buurman over praat.

Dus of schouders eronder & aanpakken dat probleem, of een hele expliciete hulpvraag neerleggen bij de woningbouw, politie of een externe partij.
De woningbouw gaat niets doen totdat jijzelf eerst een poging hebt gedaan.
Ik vind dit ook een taak voor de woningbouw. Ik zou ze blijven mailen en bellen. Noteer wanneer er overlast is. Neem contact op met de wijkagent en bel de politie bij ernstige overlast of overlast snachts.
Ja hij is wel agressief, tegen zijn bezoek.
Niet met daden, maar wel met hard schreeuwen.
Ik krimp hier vanwege mijn eigen stoornis door van ineen.
Ik denk dat mijn commentaar wel reden voor hem zal zijn om agressief te worden omdat hij ook tegen mensen schreeuwt die bij hem aanbellen.
Ik vind eigenlijk dat dit een situatie voor de woningstichting is om aan te pakken, en niet voor de begeleidster.
Het zijn de regels van de woningstichting waar hij zich niet aan houdt. Als een 20 jarige iets steelt, zal hij ook naar de politie moeten, en die gaan dan ook niet zijn moeder roepen die dan "niet meer doen hoor" zegt.

Dat de begeleidster zal zeggen dat ik meer begrip moet hebben is inderdaad een aanname.
Kun je die begeleidster geen mail sturen als je opziet tegen het bellen. Dan kun je zeggen wat je vindt en overruled ze je niet waardoor je miss dichtklapt. Ook zou je met je mobiel een geluidopname kunnen maken en due later (bv 2de mail) naar haar doormailen.
Wat erg, ik snap dat je daar stress van krijgt. En andere buren (als die er zijn), hebben die ook overlast van die man?
Gebruik je oordopjes? Muziek overdag?
Pinaco, ik heb bij de woningstichting aangegeven dat ik hier vanwege mijn ptss en angststoornis niet toe in staat ben. Ook gaat het hier niet om wat geluidsoverlast door een "gewone" buurman, die je even aanspreekt om te vragen of het wat zachter kan, maar om een man met een beperking die mijn petje te boven gaat.
Ja ik zet overdag de tv al wat harder. Maar met oordopjes ben ik bang dat ik door de wekker heenslaap.
De begeleidster mailen vind ik wel een goed idee, ik ben inderdaad bang overruled te worden.
Geluidsopnames zal ik ook maken.
Ik neem aan dat de andere buren dit ook horen ja, het gaat nogal hard.
Eens met Pinaco.

Je doet nogal wat aannames, waar baseer je die op? Het is de gewoonte dat je eerst samen tot een oplossing probeert te komen. Prima trouwens om de begeleidster hierbij te betrekken, ze kan jou waarschijnlijk een hoop uitleggen over autisme. Misschien maakt dat je al minder angstig.

Dus dat eerst, daarna verder kijken. Ook een wijkagent zal trouwens vragen wat je/jullie zelf al gedaan hebt/hebben om tot een oplossing te komen.
Ik zou er ook gestoord van worden en 't eng vinden.
Wat Cookie zegt eerst die begeleidster mailen. Alles op papier zetten. Bij een gesprek kun je dan duidelijk aangeven waar je last van hebt en hoe vaak.
Bij iedere hinder zou ik de woningbouw mailen, steeds weer.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Hetvrijewoord,

Ja ik weet dat het de gewoonte is dit eerst proberen samen op te lossen, maar ik alleen met ptss, vs een man met pdd nos lijkt mij niet zo een prettige combinatie wat communicatie betreft.
Verstand van autisme heb ik wel redelijk, ik heb op een school voor autistische kinderen gewerkt en een autistische vriend gehad.
Het is dus niet het autisme waar ik bang voor ben of niet begrijp.
Wat een vervelende situatie. Als het goed is heeft jouw buurt ook een soort wijkteam. Dit is een team van hulpverleners, waaronder maatschappelijk werk. Als dat er niet is, kun je contact opnemen met de wijkagent. Ik denk dat je hen kan vragen je te begeleiden in het gesprek met de buurman aangaan. Aangezien je aangeeft zelf erg last te hebben van je angsten. Ik lees ook dat je veel invult. In principe kan je een klacht indienen bij de woningbouw, maar ik zou je toch aanraden eens met de begeleider van hem in gesprek te gaan.

Helaas kan het ook zijn dat ze (de woningbouw) je niet serieus nemen, omdat je zegt dat je ptss hebt etc. Er is nog altijd veel stigmatisering...
Een begeleider is niet snel partijdig hoor. Ik werk als begeleider en als een buurvrouw mij zou mailen zou ik daar zeker wat mee doen! En alleen maar fijn als mensen zulke dingen laten weten, als begeleider weet je ook niet alles.
Waarom denk je dat je overal leest en de woningbouw van je vraagt om eerst zelf het gesprek aan te gaan met de overlast veroorzaker? Omdat dat meestal het beste werkt.
Het is gewoon de logische eerste stap. Dus stop met allerlei rampscenario's te verzinnen en stap er gewoon eens op af.
Bedankt ook voor jullie reacties Luna en Koettie, ook de andere mensen die tips geven!. Daar kan ik wat mee:).
LitaLily schreef:
30-06-2017 00:00
Hetvrijewoord,

Ja ik weet dat het de gewoonte is dit eerst proberen samen op te lossen, maar ik alleen met ptss, vs een man met pdd nos lijkt mij niet zo een prettige combinatie wat communicatie betreft.
Verstand van autisme heb ik wel redelijk, ik heb op een school voor autistische kinderen gewerkt en een autistische vriend gehad.
Het is dus niet het autisme waar ik bang voor ben of niet begrijp.
.
Je wil het misschien niet horen maar jullie hebben allebei je eigen beperking (die vaak nog wel wat overlap met elkaar heeft ook) ;-)
Daarom een prima advies om de begeleidster als tussenpersoon te laten fungeren.

Ik denk dat de begeleidster veel meer voor elkaar kan krijgen bij je buurman dan iemand van de woningbouwvereniging. Ik denk ook dat ze voor jouw situatie veel meer begrip heeft.
Fijn toch juist dat je dit met zijn begeleider kan bespreken? Zij zal ook zeker snappen dat het voor jou nog eens extra vervelend is. Zij weet ook hoe je met autistische mensen moet omgaan en kent je buurman. Wie weet helpt zij juist om dit op een goede manier aan te pakken. Als de woningstichting gaat ingrijpen kon het weleens helemaal verkeerd vallen. Probeer het gewoon via haar!
Beter een half motto....
Clumsyninja, omdat hij bij andere mensen vaak schreeuwend de deur dichtgooit, en omdat ik denk dat de communicatie tussen ptss en pdd nos niet zo best zal verlopen. Ja aannames weer, maar ook ervaring.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven