Wat mag ik 'eisen'?

02-07-2017 02:07 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Korte situatieschets:

4 maanden samen met vriend. Vriend was tot kort voor mij verliefd op een van zijn vriendinnen, maar zij niet op hem en toen heeft hij min of meer geaccepteerd dat het met haar niks ging worden. Tijdens onze relatie heeft hij stiekem contact met haar gehad waarin hij mij voor l*l zette en stiekem met haar afgesproken. Daarop heeft hij zijn excuses aangeboden en aangegeven geen contact meer met haar te hebben als ik me hier echt kl*te onder voel. Hier ben ik op ingegaan want ik voel me echt kl*te en mijn vertrouwen in hem is geschaad.

Kom ik er deze week achter dat hij haar toch weer gecontacteerd heeft. Het gaat weliswaar maar om een felicitatie, maar ik voel me in de zeik gezet omdat we andere afspraken hadden gemaakt. Bovendien voel ik me niet gerespecteerd in mijn geschade vertrouwen en mijn rotgevoelens hieromtrent.

Heb nu gezegd dat ik van hem eis geen contact meer met haar te hebben en zo wel, dat het dan klaar is tussen ons.

Trek ik hier een te harde grens?

Gevoel zegt dat ik dit kan maken. Ik wil namelijk een man die ik kan vertrouwen en waar ik op kan bouwen.
Verstand vindt me een aansteller.
Maar is hij wel verliefd op jou of ben je tweede keus?
@susy niet lullig bedoeld, maar waar haal jij de tijd vandaan om altijd zulke lange posts te schrijven? Zo'n lap tekst ben je toch een uur aan kwijt ofzo. Is dat niet een beetje tijd verspilling voor jou? (Nogmaals niet lullig bedoeld, je lijkt me een heel lieve meid die t beste met iedereen voorheeft. Ik bedoel het dus meer in t kader van: zorg ook goed voor jezelf en niet al je energie in anderen stoppen).
Angelaatje1970 schreef:
02-07-2017 21:52
In een pb naar jou neem ik aan?
:devil:
shifty schreef:
02-07-2017 21:46
Kan je dit wat toelichten?
:rofl:
Daveotion schreef:
02-07-2017 12:52
Wat een extreme reacties van Serpensortia en Suzy65.
Jullie gaan er voor het gemak van uit dat zijn gevoelens voor TO niet oprecht zouden zijn.
Een mens kan prima voor meerdere mensen romantische gevoelens hebben hoor. Omdat je iets voor de een voelt, wil dat nog niet zeggen dat het voor de ander niet oprecht zou zijn. Dat is veel te zwart-wit gedacht.

Volgens mij is het juist een goed teken dat hij zich rationeel gezien heeft neergelegd bij het feit dat de ene vriendin niets meer dan vriendschap wil en dat hij dus een relatie met TO is begonnen. Dat is al stap een. Stap twee is dat hij wat afstand neemt van die vriendschap om alle romantische gevoelens naar deze vrouw te laten bekoelen voor zover die nog aanwezig zijn.
Voorlopig was zijn stap nadat ie een relatie met TO begon een stiekem uitstapje naar de vrouw op wie hij iig tot voor kort verliefd op was, he, dat is niet bepaald afstand houden van die "vriendschap".
Waarbij hij zich ook nog lullig uitliet over TO.
Zo romantisch vind ik dat niet.
En moest ze hem aan zijn jasje trekken dat dat niet okay is tov haar, waarna excuus.

Haar vraag is hier dan ook of ze het kan maken om contact met die vriendin te verbieden.
Iemand kan idd best romantische gevoelens voor meer dan 1 persoon tegelijk hebben, TO is daar duidelijk niet zo blij mee als hij dat blijft voeden door (stiekem) contact te houden.
Je kunt imo hooguit vrágen om dat (gevoel voor op wie hij verliefd was/is) niet langer te voeden, oa door daar dus niks mee te doen, maar je kunt niet afdwingen wat iemand denkt en voelt.

TO mag zich best afvragen of zíj een relatie wil met iemand die (nog) niet (helemaal) over de vorige verliefdheid heen is.
En of zij wel "rebound" wíl zijn, uitprobeersel misschien voor hem om te kijken of zij hem (die gevoelens voor) die andere vrouw op die manier kan vergeten.

Het is geen ex van wie hij weet waarom het ex is en het niet werkte, he.
Zelfs dan is kort na een vorige verbroken relatie de kans groot op rebound als er nauwelijks tijd tussen gezeten heeft om zich vrij te maken voor een nieuwe relatie. En als diegene dan verliefde gevoelens heeft zul je vaak niet weten of dat gewenste gevoelens zijn om zich maar niet rot en afgewezen te voelen, om liever iets/iemand leuks omhanden te hebben, zeker als de "ex" ermee gekapt is.

Dat is geen oordeel om er dan maar niet aan te beginnen of voort te zetten voor TO, wel dat dit (stiekem contact en afspreken) signalen zijn dat ie niét over die vrouw heen is en itt zijn bewuste keuze voor een relatie met haar, zich daar intussen niet naar gedraagt.
Dat soort afspraken en keuzes moet hij dan zelf naleven en bedenken wat wel en niet "done" is, en niet hoeven te worden afgedwongen door te "eisen".

TO mag zich zelf afvragen of zij wel iemand wil die half en half nog niet "los" is van de vorige verliefdheid.
Als ze zelf wel hoteldebotel is, (wat ik niet opmaak uit de OP) is dat een vrij ongelijk begin.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
shifty schreef:
02-07-2017 21:46
Kan je dit wat toelichten?
:rofl:
Als je een gevoel hebt of je ook nog in beeld bent kun je beter stoppen.
Een man zou jou het gevoel moeten geven dat alle eisen als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Suzy65 schreef:
03-07-2017 09:37
Voorlopig was zijn stap nadat ie een relatie met TO begon een stiekem uitstapje naar de vrouw op wie hij iig tot voor kort verliefd op was, he, dat is niet bepaald afstand houden van die "vriendschap".
Waarbij hij zich ook nog lullig uitliet over TO.
Zo romantisch vind ik dat niet.
En moest ze hem aan zijn jasje trekken dat dat niet okay is tov haar, waarna excuus.

Haar vraag is hier dan ook of ze het kan maken om contact met die vriendin te verbieden.
Iemand kan idd best romantische gevoelens voor meer dan 1 persoon tegelijk hebben, TO is daar duidelijk niet zo blij mee als hij dat blijft voeden door (stiekem) contact te houden.
Je kunt imo hooguit vrágen om dat (gevoel voor op wie hij verliefd was/is) niet langer te voeden, oa door daar dus niks mee te doen, maar je kunt niet afdwingen wat iemand denkt en voelt.

TO mag zich best afvragen of zíj een relatie wil met iemand die (nog) niet (helemaal) over de vorige verliefdheid heen is.
En of zij wel "rebound" wíl zijn, uitprobeersel misschien voor hem om te kijken of zij hem (die gevoelens voor) die andere vrouw op die manier kan vergeten.

Het is geen ex van wie hij weet waarom het ex is en het niet werkte, he.
Zelfs dan is kort na een vorige verbroken relatie de kans groot op rebound als er nauwelijks tijd tussen gezeten heeft om zich vrij te maken voor een nieuwe relatie. En als diegene dan verliefde gevoelens heeft zul je vaak niet weten of dat gewenste gevoelens zijn om zich maar niet rot en afgewezen te voelen, om liever iets/iemand leuks omhanden te hebben, zeker als de "ex" ermee gekapt is.

Dat is geen oordeel om er dan maar niet aan te beginnen of voort te zetten voor TO, wel dat dit (stiekem contact en afspreken) signalen zijn dat ie niét over die vrouw heen is en itt zijn bewuste keuze voor een relatie met haar, zich daar intussen niet naar gedraagt.
Dat soort afspraken en keuzes moet hij dan zelf naleven en bedenken wat wel en niet "done" is, en niet hoeven te worden afgedwongen door te "eisen".

TO mag zich zelf afvragen of zij wel iemand wil die half en half nog niet "los" is van de vorige verliefdheid.
Als ze zelf wel hoteldebotel is, (wat ik niet opmaak uit de OP) is dat een vrij ongelijk begin.
En ik vraag het maar weer: waar staat dit allemaal?? Het enige dat To heeft verteld is dat hij een keer had afgesproken en dat hij haar had gefeliciteerd. Waar lees jij de rest?
Dit is een van zijn vriendinnen die hij al jaren heeft en dan MAG hij daar geen contact met hebben? Sorry hoor wat een bullshit, vriendschappen duren meestal veel langer dan relaties dus vind dat echt niet kunnen. Voor de bewoording strijkt mij tegen de haren...eisen, moeten, mogen...enge controlerende woorden in een relatie...
Dat je nu al zoveel drama hebt (maakt?) is wel een beetje raar...hij heeft jou vertrouwd door jou te vertellen over hoe hij zich over haar gevoeld heeft en... you make it all about you.... Dus dit uit het verband trekken -hoe ik jouw verhaal dus lees- is een probleem dat jij maakt...niet een probleem dat je hebt. Aan jou de keuze hoe je met dingen om gaat
Allereerst iedereen bedankt voor de reacties.

Een kleine verdere toelichting, ik merk dat daar behoefte aan is….

Ik heb mijn vriend in januari ontmoet via internet. In februari hebben we met elkaar afgesproken en dat klikte erg goed. We hebben een poosje gedate en toen waren we officieel een stelletje. Naar zijn zeggen is hij nooit eerder echt verliefd geweest als hij z’n gevoelens voor mij vergelijkt met gevoelens die hij in het verleden heeft gehad voor vrouwen.

Ik twijfel zeker of ik wel met hem verder wil, want hij is inderdaad van huis uit gewend om te liegen en stiekem te doen. Dit laat hij dus ook bij mij zien en dat geeft me geen vertrouwen.

Hoe ik erachter ben gekomen dat hij stiekem met haar afsprak? De eerste keer dat ik dat meisje ontmoette lette ik natuurlijk best wel op het contact tussen die twee. Ik wilde zien of hij haar nog leuk vond en hoopte eigenlijk gerustgesteld te worden. Maar dat was niet zo, ze hadden erg veel onderonsjes, pestten elkaar, gingen op een flirterige manier met elkaar om. Hij ging duidelijk anders om met haar dan met de rest van de groep.

Ik heb hierop aangegeven dat ik dat lastig vind, maar dat ik hun contact wel accepteer en respecteer. Ik vond het alleen wel belangrijk dat mijn vriend mijn gevoelens hierin kent. Daaruit volgde echter een gesprek. Hierin was vriend aan het klagen dat dat meisje hem na die ontmoeting berichtjes had gestuurd. In deze berichtjes was zij aan het klagen dat hun contact zo anders was sinds hij met mij was en zo nog meer. Dat stootte mij wel een beetje tegen de borst: ze wilde hem niet dus waarom klaagde ze?
Ik vroeg of ik deze berichtjes mocht lezen. Hierin was vriend erg terughoudend en zag ik lichte paniek in zijn houding. Dit triggerde me nog meer. Uiteindelijk mocht ik de berichten wel lezen van hem en toen kwam de aap uit de mouw….

In deze berichten las ik dat ze stiekem hadden afgesproken. Vriend vroeg haar expliciet niks erover te laten vallen tegen mij, want ik mocht het niet weten.
Na onze ontmoeting heeft zij hem inderdaad berichten gestuurd, maar niet om te klagen. Ze spoorde hem aan om eerlijk te zijn tegen mij. In dit gesprek begon vriend mij erg af te vallen, dat ik deze dingen niet mocht weten omdat ik een moeilijke jeugd heb gehad, hij noemde me een jaloers mens met problemen (ik heb nooit jaloerse gevoelens gehad in onze relatie dus hoe hij erbij komt?) en nog meer. Hele persoonlijke zaken gooide hij bij haar op het bord.

Hierop heb ik de relatie verbroken, maar na twee dagen stond hij op de stoep. Hij kon niet meer eten, niet meer slapen, wilde me niet kwijt, blabla. En omdat ik gek op hem ben, wilde ik hem zeker nog een kans geven. Hij gaf zelf aan nooit meer contact met haar op te nemen omdat hij mij het gevoel wil geven dat ik belangrijker ben dan haar. Ik vond dit nogal ver gaan, ze zijn tenslotte vrienden, maar heb het verder ook niet direct afgekapt omdat ik dit misschien wel even nodig had om weer vertrouwen te krijgen?

Al met al heeft deze afspraak dus geen stand gehouden.

Zoals iemand al schreef: het gaat niet om de specifieke dingen die gebeurd zijn, maar om het stiekeme gedoe. Als hij over zoiets kleins al stiekem doet, wat gebeurt er dan als er echt iets aan de hand is? Hij is niet vies van een leugentje om bestwil, een leugen om een confrontatie te vermijden, dat vind ik eng.

Maar de tweestrijd is lastig omdat ik hem wel heel lief vind verder en ik probeer excuses voor hem te zoeken omdat hij geen ervaring heeft met relaties (ik ben zijn eerste). Maar dit geslepen, stiekeme gedrag heeft niks te maken met onervarenheid natuurlijk, maar gewoon met een donkere karaktereigenschap….

En ja, ik voel me inderdaad een beetje tweede keus. Of me gerespecteerd in m'n gevoelens. Als ik dit tegen hem zeg dan is hij heel verdrietig, want hij vindt het verschrikkelijk dat ik me zo voel.
Ik zou zeggen: dikke doei! Hij is duidelijk niet respectvol naar jou toe (als hij je zo te kakken zet in berichtjes naar haar) en ik zou me dan ook snel uit de voeten maken. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar toch.... vertrouwen is niet iets wat je makkelijk geeft of terugkrijgt.
Fijn dat je opheldering hebt gegeven TO! :thumbsup:

Ik zou met het afspreken niet zo zeer moeite hebben, en ik zou voor het liegen erover ook nog wel enigszins begrip kunnen hebben. Maar het zo afvallen van jou in hun chatjes.. nee. Dat getuigt niet van veel liefde voor jou.

Ik zou dit niet doen hoor. Niet omdat je persé tweede keus zou zijn, want blijkbaar heeft hij wel voor jou gekozen en niet voor haar, maar zijn loyaliteit zou wél bij jou moeten liggen. Je bent hier te goed voor.
Sterkte TO!
Jeetje TO, hij zit je gewoon af te zeiken in die berichtjes. Dat pik je toch niet? Die man is niet 'lief' (zoals jij hem noemt).

Echt, er zijn heus mannen die het niet nodig hebben om je zo te kakken te zetten.
Precies. Hij kleineert TO in die berichtjes om zo de relatie met TO te downgraden tegenover die vriendin.
Laat ze het in godsnaam lekker met z'n tweeën uitzoeken. Hij kan haar niet vergeten en zij wil hem niet kwijt in die veilige friendzone.
Nou prima, blijft hij lekker smachten en zij lekker in een machtspositie.... top!
QueenArachnia schreef:
03-07-2017 10:36
En ik vraag het maar weer: waar staat dit allemaal?? Het enige dat To heeft verteld is dat hij een keer had afgesproken en dat hij haar had gefeliciteerd. Waar lees jij de rest?
Lullig uitgelaten over TO: lees ik in de OP.
De rest: waarom zou het stiekem moeten (appen & afspreken en later dus tegen de afspraken in toch contact-feliciteren).
Met een gewone, platonische vriendin voor wie hij niks (meer) voelt hoeft dat niet stiekem, wel? :sarcastic:
Soms kun je eea tussen de regels door lezen.
Doet iedereen hier volop, interpretaties obv de beperkte info die beschikbaar is, wil niet zeggen dat dat ook klopt, he.
Suzy65 schreef:
03-07-2017 18:42

Doet iedereen hier volop, interpretaties obv de beperkte info die beschikbaar is, wil niet zeggen dat dat ook klopt, he.
Nee precies! Helemaal mee eens, dat hoeft totaal niet te kloppen idd!
En wat iedereen hier doet.. tja dat zegt me niet zo veel. :)
En oh ja, hij is een dik jaar verliefd geweest op dat meisje, heeft haar twee jaar geleden ontmoet. Eerst weinig contact gehad, volgens mij zelfs maar 1x gezien? Maar laatste jaar zijn ze dikker met elkaar omgegaan en is bij hem de liefde opgebloeid. Hij heeft zeker tot het einde van 2016 z'n best gedaan om haar te overtuigen, maar hij bleef 'nee' krijgen als antwoord. Ook zijn woorden in het gelezen gesprek: "ik was altijd verliefd op je, en daar heeft Reverse moeite mee, maar ja, dingen zijn gelopen zoals ze zijn gelopen en dat heb ik geaccepteerd".

Nu kan chat op verschillende manieren geïnterpreteerd worden maar kreeg hier ook een akelig gevoel van.

Ik weet dat het enige advies "stop ermee!" is en dat zegt m'n verstand ook. Gevoel echter volgt nog niet volledig...
Klinkt niet goed, eerlijk gezegd.
Alles wijst erop dat hij - al dan niet bewust - nog steeds hoopt dat het iets meer wordt met die vriendin. De enige remedie is afstand nemen. Hij hoort loyaal te zijn aan jou. Doet hij dat niet, dan geef ik je weinig kans.

Verder niet relevant, maar hallo, wat is die vriendin voor type zeg? Ze wijst hem af, maar ondertussen heeft ze wel steeds maar onderonsjes met hem? Ze vindt zijn aandacht duidelijk wel lekker, maar als puntje bij paaltje komt (pun intended) wil ze hem niet. Dat is gewoon spelen met iemands gevoelens voor je eigen ego. Mooie vriendin ben je dan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven