Werk & Studie alle pijlers

Solliciteren assessment center

04-07-2017 11:10 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Voor een sollicitatie moet ik naar een assessment center.
Ik hoorde dat er rollenspelen, interviews en testen werden afgelegd.
Iemand tips of ervaringen?

Bedankt!
Over t algemeen zoeken ze in die rollenspellen een assertief en wat dominant persoon, zorg dat je in t gesprek steeds in the lead bent.
Kijk eens op YouTube, genoeg info je voor te bereiden.

Ik zou verder heel goed nadenken over de informatie die je met ze deelt, heb zelf de ervaring dat veel verdraait wordt om hun eigen vooroordeel over je te bevestigen.
Ik was destijds naïef en dacht dat hoe meer ze van me weten hoe beter ze me kunnen inschatten. Maar ik werd redelijk met de grond gelijk gemaakt. Zelf niet zulke positieve ervaringen mee, succes.
Kijk eens naar boeken over Assessmentcenters. Daar staan veel typen rollenspellen en opdrachten in en hoe je daar het beste mee om kunt gaan. Afhankelijk van de functie kijken ze naar hoe je er mee om gaat.

Overigens is mijn ervaring dat de mening van Sunshine Bright iets genuanceerder ligt (als in: ik denk er iets anders over): je kunt aangeven wat volgens jou je ontwikkelpunten zijn of wat je wilt leren, maar bijv. niet waar dat vandaan komt of dat je ergens super onzeker over bent. Het eerste getuigt van zelfkennis, het tweede kán (hoeft niet) tegen je worden gebruikt.
Het bedrijf dat jouw op assessment stuurt heeft besproken met het assessmentbureau welke competenties ze getest willen hebben, dus dat ze perse een dominant en assertief type zoeken klopt niet. Het ligt maar net aan de competenties die van belang zijn voor de functie. Op de sites van de diverse assessmentbureaus staat info over wat je die dag kunt verwachten en hoe je je kunt voorbereiden. En mocht je vragen hebben, dan kun je contact opnemen met her bureau waar jouw assessment gaat plaatsvinden.
Het bedrijf dat jou op assessment stuurt heeft besproken met het assessmentbureau welke competenties ze getest willen hebben, dus dat ze perse een dominant en assertief type zoeken klopt niet. Het ligt maar net aan de competenties die van belang zijn voor de functie. Op de sites van de diverse assessmentbureaus staat info over wat je die dag kunt verwachten en hoe je je kunt voorbereiden. En mocht je vragen hebben, dan kun je contact opnemen met het bureau waar jouw assessment gaat plaatsvinden.
dulce wijzigde dit bericht op 02-09-2017 09:46
0.10% gewijzigd
Wat Dulce zegt. Je kunt je er niet op voorbereiden want je weet niet wat het bedrijf aan het assessmentcenter heeft gevraagd.
Orangetree schreef:
18-07-2017 11:44
Wat Dulce zegt. Je kunt je er niet op voorbereiden want je weet niet wat het bedrijf aan het assessmentcenter heeft gevraagd.
Je weet welke competenties er in de vacature staan. Er zijn tips & tricks om je voor te bereiden op bepaalde opdrachten. Dat wil niet zeggen dat beschreven wordt hoe jij je moet gedragen (dat is inderdaad afhankelijk van de competenties), maar dan weet je wel waar ongeveer opgelet wordt tijdens bepaalde standaard opdrachten.

Voorbereiden kan wel degelijk. Niet voor niks wordt vaak door de bedrijven zelf aangeraden er boeken over te lezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven