Vakantie & eten

04-07-2017 00:37 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn favoriete hobby's zijn reizen en eten. Niets is leuker om lokale gerechten uit te proberen.

In Frankrijk heb ik ooit eens een Andouillette gegeten, nouja gegeten een petit peu. In Oostenrijk eisbein inclusief haren, een delicatesse schijnbaar.

Wat zijn jullie favoriete vakantiegerechten?
Erizon schreef:
04-07-2017 22:19
En Zweden: kardemummabullar ;-)
Ja en de vanille bullar zijn ook lekker.
Duitsland: Schweinebraten, reibekuchen, pretzels en worst (in alle soorten en maten) en gedroogde rauwe ham.
Oostenrijk; schnitzel, kaiserschmarn, de echte Sachertorte
Zweden; Polly, Billar, pyt i pana, eland stoofschotel en rendier burger, verse rivierkreeftjes met dillemosterdsaus en citroen.
Noorwegen: gravad lax, skôle brot, verse garnalen (zo uit de zee, even gekookt en dan met mayonaise), Daim
IJsland; papegaaiduiker
Denemarken: kanelstang en Wienerstang, Pølse (met ingelegde komkommer, geroosterde uitjes ketchup, remouladesaus en mosterd op een broodje). Deense beschuitjes (ook te krijgen in de rest van Scandinavië trouwens, veel harder dan bij ons, en smakelijker).
Engeland: scones en het fenomeen "high tea"
Canada: oosters fastfood bij "Mister Edo", cinnamon buns, Bear paws (in Jasper), sockeye zalm (vers gerookt)
Italië: salami (die keiharde), verse pasta met knoflook en peper
Griekenland: die kleine envelopjes van filodeeg met kaas en spinazie, tzatziki
En uit Nederland; overjarige Friese nagelkaas, dûmpkes.
Wat een heerlijke reacties!
Engeland was ik vergeten!
Scones met clotted cream
Scrambled eggs & bacon
Fish cakes
Fish pie
Shepherds pie
Fish & chips
Alles met lemon curd
Gebraden gans ik Hong Kong
Papayasalade in Thailand
Durian, nanka en mangistan in heel Azië
Ik eet/drink ook altijd dingen die heten zoals de plek waar ik ben. Soms rij ik er voor rond. Dus: Chateaubriand in Chateaubriand, Bressekip in Bresse, Bombay gin in Bombay (dat je dan eigenlijk weer niet mag noemen), pekingeend in Peking, hamburger in Hamburg.... Heb al een lange lijst :)

Maar ik kan onze reizen ook feilloos herinneren aan de hand van restaurants/gerechten. Brothers Dhaba in Amritsar (al heb ik letterlijk overal in India superlekker gegeten), een klein Mexicaantje in Norfolk, Virginia met de beste taco's ever, een verrukkelijke antipasti schotel in Turijn, verse sardines op een terrasje in Portugal, wat kazen en stokbrood voor een picknick in een Frans bos, een food court in Georgetown op Penang waar ik élke dag wel zou willen gaan eten, een fritto misto in een restaurant met gewelven in Bari....

Omgekeerd ook slechte herinneringen, met als absoluut dieptepunt een restaurant in Lovina op Bali waar het eten koud was, we er gigantisch lang op moesten wachten en ze halverwege het bord van een van de kinderen wegnamen met de mededeling dat het 'eigenlijk voor de baas bedoeld was'.
O, en ik heb tot 2 keer toe ergens haai geprobeerd, maar dat is het écht niet voor mij. En iemand schreef hier over de Duitse curryworst met saus. Mijn kinderen vergeten elke keer als ze in Duitsland komen weer dat die saus erbij zit en elke keer vinden ze ze gruwelijk :)
amarna schreef:
04-07-2017 09:46
In Oostenrijk: Kaiserschmarrn, servische bonensoep (in Servië zelf nooit op een menukaart gezien), bij stalletjes op straat:
Würstl mit Semmeln (heerlijke pittige worstjes met een hard broodje)
In Duitsland: dat lekkere malse rundvlees. Geen draadjesvlees, geen steak, maar wel een helemaal gaar lapje vlees. Kan me niet herinneren hoe het heet. (edit: Schmorbraten!) En natuurlijk de heerlijke Kuchen en Torte. Heb goede herinneringen aan de friszure Käsetorte.
Kroatië: cevapcici met ajvar. En nog nooit zulke lekkere knapperig gegrilde lever gegeten als in Kroatië.
Griekenland: yoghurt met noten en honing, verse tzaziki, gefrituurde ansjovis, zwaardvis, boerensalade, gyros in pitabrood
VS: frosted donuts, Key lime pie, sommige gerechten uit de Cajun-keuken. Voor de rest kan de Amerikaanse keuken me niet bekoren.
In servie heet dit gewoon 'bonen'. Op de menukaart staat dan 'grah'. Is in alle ex-yu landen erg populair en bij de meeste restaurants te krijgen. Vooral de afgelegen restaurants langs wegen/in bossen maken dit heel lekker. In sommige regios wordt het ook 'pasulj' genoemd en aan de kust 'pasta fazol' en zit er pasta in de soep.

Is echt veel lekkerder dan die in Oostenrijk :)!
www.sayswho.nl - het NIEUWE forum - Says who? Says you!
Goed om te weten! En die oosterijkse vond ik al heerlijk, kun je nagaan ;-)
Heb het zelf wel eens geprobeerd te maken, met die grote witte bonen, maar het smaakte heel anders dan ik me herinnerde uit Oostenrijk.
Heb recepten gevonden van pasulj en dat lijkt er inderdaad op!
Bedankt voor de info!
amarna schreef:
05-07-2017 12:27
Goed om te weten! En die oosterijkse vond ik al heerlijk, kun je nagaan ;-)
Heb het zelf wel eens geprobeerd te maken, met die grote witte bonen, maar het smaakte heel anders dan ik me herinnerde uit Oostenrijk.
Heb recepten gevonden van pasulj en dat lijkt er inderdaad op!
Bedankt voor de info!
Er worden witte/gemengde gedroogde bonen voor gebruikt, maar gewone bruine bonen zijn ook lekker. Bij grotere jumbos en veel turkse winkel kan je deze kruiden mix kopen https://www.podravka.hr/proizvod/fant-m ... -i-variva/, zelf nog wat ui en blokjes wortel toevoegen. Als je er vlees bij wilt zijn spekblokjes lekker of rundvlees. Is wel erg zout ik zou niet het hele zakje gebruiken. Denk dat je daarmee heel goed in de buurt komt van die uit oostenrijk!
www.sayswho.nl - het NIEUWE forum - Says who? Says you!
Oh, te veel om op te noemen! Verse pasta met verse truffel in Italië, artisjokken, mosselen en citroentaart in Frankrijk, paella in Spanje (soms), jachtstews in Engeland.... Maar ik vind eigenlijk alles overal lekker :)
Mijn dochter heeft zichzelf een missie opgelegd: stierenballen. Die ga ik denk ik even skippen...
Nouschi schreef:
04-07-2017 11:56
Sanglier op Corsica, heerlijk.
Fufu, Afrika
Plantanes en beans, Afrika
Molokhia, Afrika
oh, dat wil ik ook eens proberen. Afrika staat voor volgend jaar op het menu ;)
Deze zomer gaan we naar Amerika, die uienbloem ga ik uitproberen, bedankt voor de tip Hans!
Hunniebunnie schreef:
05-07-2017 13:39

Mijn dochter heeft zichzelf een missie opgelegd: stierenballen. Die ga ik denk ik even skippen...
dat kregen wij een keer voorgeschoteld in Spanje. Was niet aan mij besteed...
De blooming onion ken ik ook. Hadden nog een hoofdgerecht besteld maar dat was niet nodig...

Nergens zo lekker gegeten als in Thailand. Saté, springrolls en natuurlijk de Tom ka kai. En nog veel meer.

In Spanje Gazpacho en Baskische tapas, niet de saaie albondigas etc

In Italië heerlijke vleeswaren en pasta aglio, olio e peperoncini en natuurlijk carbonara.

De feta in Griekenland als voorgerecht met brood en olijfolie.

In Duitsland de flammkuchen toen ze hier nog niet hip waren.

In de VS de goede hamburgers.
Mmm ik krijg honger.

Nou woon ik zelf in Italië (noorden), maar op Sicilië kan je pas echt heerlijk eten: cannoli, brioche met granita. En de siciliaanse pizza.

Rosti uit Oostenrijk. Met van die lekker gebakken spek erop en een spiegelei. En de uiensoep daar.

En de erwtensoep uit Nederland. De pannenkoek uit het pannenkoekenhuis. Met van die knapperige kaas erop. Dat lukt mij thuis nou nooit.

Verder heeft mijn Chinese collega laatst spring rolls gemaakt. Een soort mini Vietnamese loempiaas. Heerlijk!!!
Duitsland: Duits brood met mettwurst, curryworst (gefrituurde, geen bratwurst), Thüringer bratwurst, Apfelglühwein met kaneel, taart, aardappelsalade, schweinebraten.

Frankrijk: Flammkuchen in de Elzas, kaas, moules frites, croissantjes/pain au chocolat, wijn, baguette americain ofzoiets (soort baguette met patat en vlees, vet maar wel lekker)

Italië: verse dungesneden vleeswaren, ijs, pizza (met weinig ingrediënten), simpele maar heerlijke pasta's, buffelmozzarella, brood met olijfolie die echt smaak heeft.

Kroatië: Kruskovac

Thailand: bijna alles

Sri Lanka: de gevulde pittige broodjes, de pannekoeken met een gebakken ei erop gebakken (hoppers?), gevulde pittige pannekoekjes bij het ontbijt, de rotti (fijngesneden rotivellen met vlees).

Turkije: gestoofde aubergine, verder ook bijna alles.

Verder rond de middelllandse zee de tomaten, zoveel lekkerder dan hier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven