"Blankere" mbo school
dinsdag 4 juli 2017 om 19:16
Hoi,
Ik woon in omgeving Den Haag en wil beginnen met een nieuwe MBO-opleiding in de zorg. Ik ben opzoek naar een MBO school waar er een betere verhouding van Nederlandse leerlingen en leerlingen met een andere afkomst is. Naar eerdere ervaringen merkte ik dat ik geen aansluiting had in een klas met alleen leerlingen van een andere afkomst en voelde me echt niet op m'n plek gezien de andere ook erg extravert en druk waren, terwijl ik meer introvert ben.
En nee ik ben niet racistisch, ik had op de basisschool en middelbare een gemengde klas en daar vond ik het gewoon fijn. Bij m'n vorige opleiding voelde ik me toch behoorlijk buiten de boot, de meiden waren in het algemeen gewooon aardig maar hadden een klik met z'n alle en merkte toch teveel cultuur verschil.
Ik woon in omgeving Den Haag en wil beginnen met een nieuwe MBO-opleiding in de zorg. Ik ben opzoek naar een MBO school waar er een betere verhouding van Nederlandse leerlingen en leerlingen met een andere afkomst is. Naar eerdere ervaringen merkte ik dat ik geen aansluiting had in een klas met alleen leerlingen van een andere afkomst en voelde me echt niet op m'n plek gezien de andere ook erg extravert en druk waren, terwijl ik meer introvert ben.
En nee ik ben niet racistisch, ik had op de basisschool en middelbare een gemengde klas en daar vond ik het gewoon fijn. Bij m'n vorige opleiding voelde ik me toch behoorlijk buiten de boot, de meiden waren in het algemeen gewooon aardig maar hadden een klik met z'n alle en merkte toch teveel cultuur verschil.
donderdag 6 juli 2017 om 09:17
Je geeft nu wel een ingewikkelde draai aan het hele onderwerp. Gezien je nicknaam werk je in het onderwijs?Magister schreef: ↑05-07-2017 12:25Jouw waarheid is niet de mijne. Zekere gezien de totale contradictie die uit je antwoord spreekt. Waar is interpretatie op gebaseerd? Op realiteit? Op waarheden? Op kennis?...
Zelfs het waardeoordeel wat je bespeurt is een interpretatie, een projectie... Exact waar ik het over heb. Onbekend maakt onbemind. Inteelt is niet bepaald evolutie of groei...
donderdag 6 juli 2017 om 10:22
Wat pantax zegt, klopt wel. Nu wordt er een heel afkomstding van gemaakt, maar vroeger had je dat bijv met katholieken en gereformeerden. Die verschillen ook enorm in achtergrond. Of inderdaad rijk-arm. Ik zou mijn kind nooit op een school in een rijke wijk doen, omdat de verschillen gewoon te groot zijn. Wij hebben geen jacht en gaan niet 5x per jaar op vakantie...gaultier schreef: ↑06-07-2017 09:12Als ik hier met mijn "van dezelfde " afkomst collega een keer een praatje maak op de gang wordt ik met argwaan aangekeken. Het wordt niet uitgesproken, maar ik weet wat ze denken. Volgens mij voelen mensen zich er stiekem niet prettig bij.
Wat jij zegt gaat in tegen het hele integratie gebeuren. Integratie mislukt dus.
Weet je dat vond ik nog wel het ergste van mijn basisschool bijvoorbeeld. Je mocht bij wijze van niet eens kijken naar je vriendinnetje van dezelfde afkomst, want dat zou niet goed zijn voor je ontwikkeling en integratie. Vooral uit elkaar houden. Mijn god als ik eraan terug denk was het eigenlijk een kleine gevangenis. Maar dat wil niet zeggen dat hetzelfde zijn altijd cultuur/afkomst gerelateerd is.
Helaas worden gewone menselijke dingen tegenwoordig zo overschaduwd door dat hele integratie gedoe. Terwijl sommige dingen, zoals gelijken zoeken elkaar op, gewoon met boerenverstand al te constateren valt.
zaterdag 8 juli 2017 om 11:45
Oei, misschien ben ik wel niet als jij. Zeker niet als ik je bovenstaande detective skills mag geloven. Hint: het woord magister bestond al veel langer dan het onderwijsregistratiesysteem en het betekent zowaar ook nog iets...
Gezien je nicknaam promoot je streepjes shirts en overrated parfums?
zaterdag 8 juli 2017 om 12:12
Doe jij altijd zo raar?Magister schreef: ↑08-07-2017 11:45Oei, misschien ben ik wel niet als jij. Zeker niet als ik je bovenstaande detective skills mag geloven. Hint: het woord magister bestond al veel langer dan het onderwijsregistratiesysteem en het betekent zowaar ook nog iets...
Gezien je nicknaam promoot je streepjes shirts en overrated parfums?
zaterdag 8 juli 2017 om 13:41
Ik geloof niet dat iedereen in TO's klas én buitenlands, én druk, én extrovert was. Natuurlijk zitten tussen die buitenlandse klasgenootjes ook introverte, rustige leerlingen. Ook geloof ik er helemaal niets van dat al die 'buitenlanders' zichzelf ook daadwerkelijk zo zien en liever niet om willen gaan met autochtonen.
Ik ontken dus echt niet dat je je buitengesloten kunt voelen of dat er gediscrimineerd wordt (jij polariseert evengoed in je OP, TO). Maar in de woorden van onze premier: je moet je ook gewoon een beetje invechten, dan vind je vanzelf klasgenootjes met wie je veel meer gemeen hebt.
Ik ontken dus echt niet dat je je buitengesloten kunt voelen of dat er gediscrimineerd wordt (jij polariseert evengoed in je OP, TO). Maar in de woorden van onze premier: je moet je ook gewoon een beetje invechten, dan vind je vanzelf klasgenootjes met wie je veel meer gemeen hebt.
zaterdag 8 juli 2017 om 15:39
Ik heb zowel in de Randstad (Zoetermeer/ Den Haag) als in het noorden van het land lesgegeven. Nog steeds geef ik in Groningen les.
Wat mij opviel in de Randstad was dat allochtone en autochtone leerlingen weliswaar prima met elkaar door een deur konden, maar dat er maar weinig gemengde vriendschapen ontstonden. Dan dacht ik: "Kom op jongens, ga nu es effe lekker met elkaar spelen in plaats van steeds bij je eigen groepje te klitten."
Men beet elkaar niet, men ging vriendelijk met elkaar om, maar het bleef wat gescheiden.
Hier in het noorden zie ik dat veel minder. Natuurlijk zie je ook dat (ik noem nu maar wat) twee meisjes die toevallig allebei op de Antillen geboren zijn naar elkaar toetrekken, maar er is een veel minder grote gescheidenheid tussen allochtoon en autochtoon.
Waarom dat zo is weet ik niet. Het zou ook toeval kunnen zijn, of misschien is er in de loop van de jaren toch wat veranderd.
Zelf vind ik het prettig om te zien dat er in vriendschappen minder geselecteerd lijkt te worden op afkomst.
Hoewel me dan wel weer opvalt dat "kakkertjes" elkaar wel opzoeken, net als bijvoorbeeld "modemeisjes", "nerds" en "sportievelingen".
Los van etnische afkomst.
Wat mij opviel in de Randstad was dat allochtone en autochtone leerlingen weliswaar prima met elkaar door een deur konden, maar dat er maar weinig gemengde vriendschapen ontstonden. Dan dacht ik: "Kom op jongens, ga nu es effe lekker met elkaar spelen in plaats van steeds bij je eigen groepje te klitten."
Men beet elkaar niet, men ging vriendelijk met elkaar om, maar het bleef wat gescheiden.
Hier in het noorden zie ik dat veel minder. Natuurlijk zie je ook dat (ik noem nu maar wat) twee meisjes die toevallig allebei op de Antillen geboren zijn naar elkaar toetrekken, maar er is een veel minder grote gescheidenheid tussen allochtoon en autochtoon.
Waarom dat zo is weet ik niet. Het zou ook toeval kunnen zijn, of misschien is er in de loop van de jaren toch wat veranderd.
Zelf vind ik het prettig om te zien dat er in vriendschappen minder geselecteerd lijkt te worden op afkomst.
Hoewel me dan wel weer opvalt dat "kakkertjes" elkaar wel opzoeken, net als bijvoorbeeld "modemeisjes", "nerds" en "sportievelingen".
Los van etnische afkomst.
maandag 10 juli 2017 om 16:06
Dit gaat zeker over ROC Mondriaan of anders ID College... Volgens mij zit je wel goed, ook al zit je tussen allemaal "buitenlanders" want er stond in de krant dat ROC Mondriaan een groei heeft die waarschijnlijk te wijten is aan dat scholieren ROC Leiden vermijden. (Al gaat die school komend schooljaar fuseren met ID College en wordt het MBO Rijnland.)
Ik ken ook mensen van Mondriaan en Leiden en wat mij opvalt is dat op Mondriaan veel meer discipline is. In Leiden kan je gewoon in elke klas gaan zitten, meeste leraren herkennen je niet en slecht gedrag wordt daar veelal gewoon gecorrigeerd. (Alleen jammer van dat knip en plakwerk in 2013 bij Geenstijl van Mondriaan)
Over ID College hoor ik niet zoveel. Ik ken wel een paar mensen die in Zoetermeer zaten en die zijn volgens mij gewoon neutraal. Zijn ook allemaal buitenlanders trouwens. Je had ook ID College in Katwijk wat wel vrij blank was, maar dat was ook een school met allemaal petjes en bontkraagjes en die is ook onlangs gesloten. Ik ken mensen die juist vanwege het blanke daarheen gingen maar allemaal gillend weer weggingen.
Ik vind mensen van Mondriaan, ID College en Nova ook veel leuker dan mensen van ROC Leiden.
ID College aan de Storm Buysinstraat in Leiden ken ik ook nog wel, prima school. Ook hier weer zo een school waar kinderen die gillend van ROC Leiden zijn gegaan heengaan en het wel naar hun zin hebben. Volgens mij is dat niet zo een heel erg zwarte school, maar het is ook een school voor make-up en de kapsalon.
Ik denk eigenlijk ook niet dat er een wit mbo van goede kwaliteit in de Randstad is.
Je hebt nog Nova College in Hoofddorp en Haarlem waar ik goede verhalen over hoor, misschien kan je daar kijken of je je daar meer op je plek voelt?
De ene buitenlander is de andere niet. Buitenlanders die echt Nederlanders uitsluiten zijn anders dan buitenlanders die echt geintegreerd zijn.
Ik ken ook mensen van Mondriaan en Leiden en wat mij opvalt is dat op Mondriaan veel meer discipline is. In Leiden kan je gewoon in elke klas gaan zitten, meeste leraren herkennen je niet en slecht gedrag wordt daar veelal gewoon gecorrigeerd. (Alleen jammer van dat knip en plakwerk in 2013 bij Geenstijl van Mondriaan)
Over ID College hoor ik niet zoveel. Ik ken wel een paar mensen die in Zoetermeer zaten en die zijn volgens mij gewoon neutraal. Zijn ook allemaal buitenlanders trouwens. Je had ook ID College in Katwijk wat wel vrij blank was, maar dat was ook een school met allemaal petjes en bontkraagjes en die is ook onlangs gesloten. Ik ken mensen die juist vanwege het blanke daarheen gingen maar allemaal gillend weer weggingen.
Ik vind mensen van Mondriaan, ID College en Nova ook veel leuker dan mensen van ROC Leiden.
ID College aan de Storm Buysinstraat in Leiden ken ik ook nog wel, prima school. Ook hier weer zo een school waar kinderen die gillend van ROC Leiden zijn gegaan heengaan en het wel naar hun zin hebben. Volgens mij is dat niet zo een heel erg zwarte school, maar het is ook een school voor make-up en de kapsalon.
Ik denk eigenlijk ook niet dat er een wit mbo van goede kwaliteit in de Randstad is.
Je hebt nog Nova College in Hoofddorp en Haarlem waar ik goede verhalen over hoor, misschien kan je daar kijken of je je daar meer op je plek voelt?
De ene buitenlander is de andere niet. Buitenlanders die echt Nederlanders uitsluiten zijn anders dan buitenlanders die echt geintegreerd zijn.
anoniem_350399 wijzigde dit bericht op 10-07-2017 16:10
9.11% gewijzigd
maandag 10 juli 2017 om 16:08
Hoe zij haar klas beschrijft is ook echt totaal niet typisch voor Mondriaan MBO hoor. Misschien dat er wel een paar klassen zijn die zo zijn, maar de mensen die ik ken gaan naar HS of Leidschenveen en hebben het heel erg naar hun zin.kadanz schreef: ↑08-07-2017 13:41Ik geloof niet dat iedereen in TO's klas én buitenlands, én druk, én extrovert was. Natuurlijk zitten tussen die buitenlandse klasgenootjes ook introverte, rustige leerlingen. Ook geloof ik er helemaal niets van dat al die 'buitenlanders' zichzelf ook daadwerkelijk zo zien en liever niet om willen gaan met autochtonen.
Ik heb een vriendin die vier jaar in Leiden (Lammenschans) en Katwijk zat wat allemaal niks was, en sinds ze in Leidschenveen zit gaat het hartstikke goed.
Overigens heb je in Naaldwijk ook een heel groot ROC met drie verschillende MBO's erin, misschien kan je daar kijken TO?
maandag 10 juli 2017 om 16:24
kadanz schreef: ↑08-07-2017 13:41Ik geloof niet dat iedereen in TO's klas én buitenlands, én druk, én extrovert was. Natuurlijk zitten tussen die buitenlandse klasgenootjes ook introverte, rustige leerlingen. Ook geloof ik er helemaal niets van dat al die 'buitenlanders' zichzelf ook daadwerkelijk zo zien en liever niet om willen gaan met autochtonen.
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/mees ... -hollander
Het gebeurd dus wel. Het ligt er vaak ook erg aan uit welk buitenland de kinderen komen. Turken en Marokkanen van de derde generatie voelen zich vaak nog steeds geen Nederlander en klitten enorm samen, de volwassenen ook dus die kinderen krijgen geen ander voorbeeld. Dat is geen kwestie van invechten en dan wordt het wel gezellig.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
dinsdag 11 juli 2017 om 14:06