Inslapen Kat wanneer mag dat?
donderdag 6 juli 2017 om 19:29
Ik heb een kater van 11 jaar oud. De laatste 1.5 jaar is hij steeds ziek. Kuurtje hier kuurtje daar.Onder narcose om te kijken wat er is, maar niks gevonden. Ze kunnen de echte oorzaak niet vinden. Hij is 11 jaar oud en eigenlijk vind ik het zo wel best. Hij is niet super ziek in de zin van hij ligt apathisch voor zich uit te staren, maar nu hoest hij bloed en ga ik weer naar de huisarts. Ik ben er zelf eigenlijk wel klaar mee. Vind het zielg voor mijn kater dat hij steeds ziek is , maar ben ook wel klaar met alle kosten....... Hij eet nu het duurste voer ever..Zo breed heb ik het niet, Mijn voorkeur zou hebben , laat hem maar inslapen. Maar kan ik dat vragen aan de dierenarts?? Of moet ik tot het uiterste gaan....Hij eet nog gewoon en loopt redelijk fit rond, maar hoest zich een ongeluk... Hij hoest nu zelfs bloed. Ze willen hem weer onder narcose hebben .Maar ik denk zelf het is goed zo.
Don't worry be happy
donderdag 6 juli 2017 om 21:22
Wie ben jij om te beslissen over het leven van een dier.
Kan er zo kwaad over worden, wellicht is de kat zo weer gezond als hij/zij een kuurtje heeft gehad.
Net als wedstrijd paarden die worden ook afgemaakt als het diertje gaat kwakkelen, echt bah bah bah. Neem dan geen dieren
donderdag 6 juli 2017 om 21:25
Deedot schreef: ↑06-07-2017 19:52In het kader van 'lijden voorkomen' geef ik je gelijk.
Want dames, de kat hoest bloed op! Dus niet een ingegroeide teennagel maar bloed ophoesten. Dat vind ik niet niks. En dat geneuzel over dat als je het niet breed hebt geen huisdieren mag hebben... flikker op. Dan kan half Nederland wel hun beest naar het asiel brengen. En ik kan me heel goed voorstellen dat je op een gegeven moment de kosten wel genoeg vind. Zeker als er niks uit komt en het dier ziek blijft.
Dit.
En dat geld ook meespeelt kan ik ook inkomen.
Zou mij persoonlijk minder boeien maar je kunt niemand in de portemonnee kijken
En een 11jarige bloedhoestende kat die al anderhalf jaar kwakkelt... Klinkt of er meer aan de hand is.
Hoe veel lol heeft kat nog? Dat zou voor mij persoonlijk de doorslag geven.
donderdag 6 juli 2017 om 21:26
"contradictie in terminis"
En het geven van een kuurtje is niet beslissen over het leven?
Als je dan echt niet "wilt beslissen over het leven" geef je niets en kijkt aan wat er gebeurd. (En dat vind ik dan weer zielig)
anoniem_200837 wijzigde dit bericht op 06-07-2017 21:28
2.99% gewijzigd
donderdag 6 juli 2017 om 21:28
Kan er zo kwaad om worden, die mensen die tegen alles in een dier in leven willen houden, alleen omdat ze dat zelf willen en niet kijken naar het dier....Ginerva schreef: ↑06-07-2017 21:22Wie ben jij om te beslissen over het leven van een dier.
Kan er zo kwaad over worden, wellicht is de kat zo weer gezond als hij/zij een kuurtje heeft gehad.
Net als wedstrijd paarden die worden ook afgemaakt als het diertje gaat kwakkelen, echt bah bah bah. Neem dan geen dieren
Meid, lees eens beter, de kat hoest al anderhalf jaar bloed, kom jij aanwaggelen met een "kuurtje"
donderdag 6 juli 2017 om 21:29
Wat een onzin, je kan toch een kuurtje geven. Mocht er echt iets ernstigs aan de hand zijn hoor je dat van de dierenarts vast wel en geeft hij doorgaans uit zichzelf wel het advies de kat te laten inslapen. Dan is het vroeg genoeg om daar over na te gaan denken.
donderdag 6 juli 2017 om 21:31
Er staat niet dat hij anderhalf jaar bloed op hoest, wel dat hij anderhalf jaar aan het kwakkelen is en nu komt er ook bloed ophoesten bij. Zo lees ik dat.
donderdag 6 juli 2017 om 21:32
Ik heb dat idd niet gelezen, ik las dat de kat al een half jaar een beetje kwakkelt en nu bloedophoest, dus pas kort.
Maar mocht ik het verkeerd gelezen hebben, dan verontchuldig ik mij, een kat laten leven die dood en dood ziek is is ook geen leven voor die kat en is inslapen wllicht de enige echt diervriendelijke oplossing
donderdag 6 juli 2017 om 21:36
Ja dat denk ik ook, en nee ik niet want ik eet veganistischikbenjevriend schreef: ↑06-07-2017 21:37Ik denk dat 90% van de VIVA-forummers dagelijks beslissen over het leven van een dier als ze in de supermarkt staan.
donderdag 6 juli 2017 om 21:37
Ik denk dat 90% van de VIVA-forummers dagelijks beslissen over het leven van een dier als ze in de supermarkt staan.Ginerva schreef: ↑06-07-2017 21:22Wie ben jij om te beslissen over het leven van een dier.
donderdag 6 juli 2017 om 21:42
Ik had een doodzieke kat met een levensbedreigende tumor en de dierenarts stelde een levensverlengende prednisonkuur voor. 'Gelukkig' gaf ze ook de optie inslapen, maar ik kreeg toch het gevoel dat ik voor het fatsoen voor die kuur had moeten kiezen. In geval van kwakkelen maar toch weer steeds opgelapt worden zou ik daarvoor kiezen, het moet alleen wel leefbaar voor het dier blijven.
donderdag 6 juli 2017 om 21:43
Tja, het is een dier en ik vind dat er grenzen zijn aan wat een dierenarts mag kosten. Met alle respect voor het leven enzo, maar mijn gezin gaat toch echt voor de katten.
Hier geldt een budget van 200 euro. Onze dierenarts weet dat inmiddels, de eerste keer keek hij even raar op. Maar zei achteraf dat hij onze eerlijkheid wel kon waarderen, want de stapel onbetaalde rekeningen in de lade is ook niet om te lachen.
Als jij aangeeft wat het maximum budget is, kan de dierenarts zelf beslissen of hij eventueel nog iets voor eigen rekening doet, kiest voor pijnstilling of inslapen. Of misschien red je het wel met die 200 euro, wie zal het zeggen.
Daar komt bij; een kat van 11 is nog een heel ander verhaal dan een kat van 3. En bloed ophoesten is doorgaans geen goed teken. Ik zou dus niet gaan dokteren eerlijk gezegd.
Gezien bij mijn moeder. Jonge kater die heel ziek was. Na 300 euro en vier dagen met infusen en heel veel pijn moesten ze hem alsnog laten inslapen. Ik begrijp dat je alles op alles zet bij een kat die nog geen jaar oud is, maar dit had het diertje niet verdiend.
Soms moet je je verstand gebruiken. En ja, soms heeft verstand met geld te maken. Het zij zo.
Overigens ben ik een aantal keren met een 10+ kat bij de dierenarts gekomen waarbij deze zelf aangaf dat het misschien beter was om niet verder te klooien. Dus als je vertelt van het bloed ophoesten en dan zegt dat je hem verder lijden liever bespaart, is de kans heel groot dat ze daar niet moeilijk over doen.
Hier geldt een budget van 200 euro. Onze dierenarts weet dat inmiddels, de eerste keer keek hij even raar op. Maar zei achteraf dat hij onze eerlijkheid wel kon waarderen, want de stapel onbetaalde rekeningen in de lade is ook niet om te lachen.
Als jij aangeeft wat het maximum budget is, kan de dierenarts zelf beslissen of hij eventueel nog iets voor eigen rekening doet, kiest voor pijnstilling of inslapen. Of misschien red je het wel met die 200 euro, wie zal het zeggen.
Daar komt bij; een kat van 11 is nog een heel ander verhaal dan een kat van 3. En bloed ophoesten is doorgaans geen goed teken. Ik zou dus niet gaan dokteren eerlijk gezegd.
Gezien bij mijn moeder. Jonge kater die heel ziek was. Na 300 euro en vier dagen met infusen en heel veel pijn moesten ze hem alsnog laten inslapen. Ik begrijp dat je alles op alles zet bij een kat die nog geen jaar oud is, maar dit had het diertje niet verdiend.
Soms moet je je verstand gebruiken. En ja, soms heeft verstand met geld te maken. Het zij zo.
Overigens ben ik een aantal keren met een 10+ kat bij de dierenarts gekomen waarbij deze zelf aangaf dat het misschien beter was om niet verder te klooien. Dus als je vertelt van het bloed ophoesten en dan zegt dat je hem verder lijden liever bespaart, is de kans heel groot dat ze daar niet moeilijk over doen.
ceylon wijzigde dit bericht op 06-07-2017 21:45
11.67% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
donderdag 6 juli 2017 om 21:51
Beter lezen zou je sieren.
Eens als kat dat zou doen of als de DA aangeeft dat kat pijn heeft of een naar leven. Dan snap ik het verzoek om de kat in te laten slapen wel.
Maar TO komt gewoon anders over.
donderdag 6 juli 2017 om 21:57
Ik zou overleggen met je dierenarts en een andere dierenarts wat de opties zijn, voor enige kwaliteit van leven en voor een humane levensbeëindiging. Als kwaliteit van leven er niet meer in zit, dan zou ik hem in laten slapen. Ik vind duizenden euro's uitgeven voor marginale verbetering buitenproportioneel.
(En ik eet geen vlees, kun je nagaan. Maar goed, Hitler was ook vegetariër hè.)
(En ik eet geen vlees, kun je nagaan. Maar goed, Hitler was ook vegetariër hè.)
donderdag 6 juli 2017 om 22:18
Dank jullie wel voor alle reacties. Heel divers dat is fijn. Even voor de duidelijkheid. Mijn kat hoest niet al 1,5 jaar bloed.... dan zou ik het wel weten. Hij kwakkelt 1,5 jaar. Ik hou van hem, maar heb geen 1000 euro's over voor mijn kat. Ik stel mijn gezin boven de kat. Heb twee studerende kinderen en betaal alles alleen. Het is een kwestie van geld , maar ook van het welzijn van de kat. Ik zal niet tot het uiterste gaan. Maar waar trek je de grens. Ik zal het ook eens aan een veearts vragen. Goede tip. Maandag ga ik naar de dierenarts. Maar ik heb geen zin meer in onderzoek op onderzoek tenzij ik zeker weet dat hij beter wordt. En mensen die zeggen dat het niet om geld mag gaan,,,,,, die hebben mazzel, Die hebben zeker geld over,,,,
Don't worry be happy
donderdag 6 juli 2017 om 22:26
Als je maar 200 euro wilt betalen kun je beter geen kat nemen. Die van mij had een blaasontsteking die twee weken duurde. Drie consulten, inclusief een weekendconsult van 99 euro, drie urinetesten en drie soorten medicijnen, 400 euro. Voor een relatief simpel kwaaltje dus, waar je echt geen kat voor laat inslapen. Een normaal mens en een fatsoenlijke dierenarts i.i.g. niet, lijkt me.Ceylon schreef: ↑06-07-2017 21:43Tja, het is een dier en ik vind dat er grenzen zijn aan wat een dierenarts mag kosten. Met alle respect voor het leven enzo, maar mijn gezin gaat toch echt voor de katten.
donderdag 6 juli 2017 om 22:34
Wij nemen geen katten. Wij wonen tussen bos en veld en katten nemen ons.MinkeDeWit schreef: ↑06-07-2017 22:26Als je maar 200 euro wilt betalen kun je beter geen kat nemen. Die van mij had een blaasontsteking die twee weken duurde. Drie consulten, inclusief een weekendconsult van 99 euro, drie urinetesten en drie soorten medicijnen, 400 euro. Voor een relatief simpel kwaaltje dus, waar je echt geen kat voor laat inslapen. Een normaal mens en een fatsoenlijke dierenarts i.i.g. niet, lijkt me.
Overigens hebben wij twee dierenartsen. Eentje die zijn diploma haalde toen ik nog niet eens geboren was, met een stokoude (afbetaalde) praktijk en een jonge gast die een prachtig nieuw pand heeft. Bij de eerste kost een consult 25 euro, bij de tweede 45. Fijn, zo´n mooie praktijk, maar het betekent dus wel dat de ´patient´ voor de kosten opdraait.
Die 200 euro zijn tot nu toe altijd voldoende geweest.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
donderdag 6 juli 2017 om 22:38
Waarom maandag pas?jojojanneke schreef: ↑06-07-2017 22:18Dank jullie wel voor alle reacties. Heel divers dat is fijn. Even voor de duidelijkheid. Mijn kat hoest niet al 1,5 jaar bloed.... dan zou ik het wel weten. Hij kwakkelt 1,5 jaar. Ik hou van hem, maar heb geen 1000 euro's over voor mijn kat. Ik stel mijn gezin boven de kat. Heb twee studerende kinderen en betaal alles alleen. Het is een kwestie van geld , maar ook van het welzijn van de kat. Ik zal niet tot het uiterste gaan. Maar waar trek je de grens. Ik zal het ook eens aan een veearts vragen. Goede tip. Maandag ga ik naar de dierenarts. Maar ik heb geen zin meer in onderzoek op onderzoek tenzij ik zeker weet dat hij beter wordt. En mensen die zeggen dat het niet om geld mag gaan,,,,,, die hebben mazzel, Die hebben zeker geld over,,,,
donderdag 6 juli 2017 om 22:44
Goede tip, dat zou ik doen.
Moet er eerlijk bij zeggen dat ik helemaal slecht tegen een zieke kat kan, dus ik vind anderhalf jaar kwakkelen al erg lang
donderdag 6 juli 2017 om 22:47
Pas op hoor, dat vinden heel veel mensen wel. "Het zijn m'n kindjes, m'n allesies"
Barf