Eliminatiedieet kat
zondag 25 juni 2017 om 10:56
Bijna een jaar geleden adopteerde ik een superlieve britse korthaar uit het asiel. Het beestje zag er niet uit maar ik was op slag verliefd.
Het Britje heeft een voedselallergie. Na wat gehannes met medicatie heb ik samen met de da besloten dat we moeten overschakelen naar een eliminatiedieet. Door de medicatie verloor ze een hoop vacht dus die troep wou ik mijn kat echt niet meer geven.
Nu zijn we 12 dagen ver in het eliminatiedieet (hert met gekookte aardappel). We begonnen het dieet vrijwel symptoomloos door de medicatie die ze ervoor nam. Haar vacht groeit langzaam maar zeker terug maar de jeuk en korstjes zijn nu terug.
Ik vind het zo zielig!
Mijn vraag:
Ik moet voer gaan bijbestellen maar ik twijfel of ik het moet doorzetten met hert ondanks de jeuk en wondjes of moet overschakelen naar een andere eiwitbron.
Je leest dat na zoveel weken de symptomen moeten verminderen maar bij mijn Brit begonnen we symptoomloos en kwam de jeuk na een week op dieet terug.
Kan iemand mijn twijfel wegnemen?
Het Britje heeft een voedselallergie. Na wat gehannes met medicatie heb ik samen met de da besloten dat we moeten overschakelen naar een eliminatiedieet. Door de medicatie verloor ze een hoop vacht dus die troep wou ik mijn kat echt niet meer geven.
Nu zijn we 12 dagen ver in het eliminatiedieet (hert met gekookte aardappel). We begonnen het dieet vrijwel symptoomloos door de medicatie die ze ervoor nam. Haar vacht groeit langzaam maar zeker terug maar de jeuk en korstjes zijn nu terug.
Mijn vraag:
Ik moet voer gaan bijbestellen maar ik twijfel of ik het moet doorzetten met hert ondanks de jeuk en wondjes of moet overschakelen naar een andere eiwitbron.
Je leest dat na zoveel weken de symptomen moeten verminderen maar bij mijn Brit begonnen we symptoomloos en kwam de jeuk na een week op dieet terug.
Kan iemand mijn twijfel wegnemen?
maandag 26 juni 2017 om 15:43
Even gegoogled: Carnivoor levert niet bij ons, maar Mika Petfood blijkbaar wel. De leverkosten zijn wel aan de hoge kant €7,- maar wel lager dan €12,50 bij Barf Webshop.
En bij Mika Petfood hebben ze een mini KVV starters pakket. Dat is wel leuk! Je kan dan doorgeven welke diersoort je niet wenst te ontvangen. Ook handig in ons geval!
Die website moet ik eens uitpluizen want het moet in combinatie met de leverkosten wel betaalbaar blijven.
Edit: nog verder gegoogled. Op een kwartiertje rijden ligt een dierenwinkel die naar het schijnt Energique, Haaksbarf en Alaska verkoopt. Engergique gaat hem niet worden. Teveel rotzooi. Ik ga wat verder zoeken naar Haaksbarf (dat klinkt bekend) en Alaska. Hopelijk is dat iets. Dat zou ideaal zijn.
Izzy ken jij die merken misschien?
En bij Mika Petfood hebben ze een mini KVV starters pakket. Dat is wel leuk! Je kan dan doorgeven welke diersoort je niet wenst te ontvangen. Ook handig in ons geval!
Die website moet ik eens uitpluizen want het moet in combinatie met de leverkosten wel betaalbaar blijven.
Edit: nog verder gegoogled. Op een kwartiertje rijden ligt een dierenwinkel die naar het schijnt Energique, Haaksbarf en Alaska verkoopt. Engergique gaat hem niet worden. Teveel rotzooi. Ik ga wat verder zoeken naar Haaksbarf (dat klinkt bekend) en Alaska. Hopelijk is dat iets. Dat zou ideaal zijn.
Izzy ken jij die merken misschien?
maandag 26 juni 2017 om 16:03
Haaksbarf en Alaska in elk geval, waarbij ik zelf Haaks Barf heb gevoerd aan de katten. Dat is zgn. enkelvoudig voer (één diersoort). Helaas hebben ze het assortiment verkleind voor katten (in het hondenspul zit groente). De enige optie die je dan eigenlijk hebt, is konijn. Echter, konijn bevat weinig taurine en taurine is essentieel voor katten (een tekort veroorzaakt hartfalen en blindheid). Dit mag je alleen geven in combinatie met een supplement.
Alaska bevat meer gebruikelijke diersoorten of combinaties (lam en vis bv.) en is daardoor niet echt geschikt.
Energique bevat allerlei rommel, zie ik op hun website.
Alaska bevat meer gebruikelijke diersoorten of combinaties (lam en vis bv.) en is daardoor niet echt geschikt.
Energique bevat allerlei rommel, zie ik op hun website.
dinsdag 27 juni 2017 om 09:52
Je bent al lekker op weg!
Heb nog een paar merken gevonden die geen toevoegingen hebben, geschikt zijn voor katten èn voor zover bekend ook in België verkrijgbaar zijn : idd Haaksbarf, Barfmenu, Alroda puur en Natuur en Dier al zijn het bij de laatste mixen van bv kalkoen en paard of paard/konijn/lam.
Heb nog een paar merken gevonden die geen toevoegingen hebben, geschikt zijn voor katten èn voor zover bekend ook in België verkrijgbaar zijn : idd Haaksbarf, Barfmenu, Alroda puur en Natuur en Dier al zijn het bij de laatste mixen van bv kalkoen en paard of paard/konijn/lam.
dinsdag 27 juni 2017 om 11:51
Wij hebben ook een kat met een eiwitallergie.
Dit uitte zich in een lelijke, mottige, vettige vacht. Gelukkig geen korsten of jeuk. Verder had hij constant plakpoep. Op advies van de internist overgeschakeld op Royal Canin anallergeen. Het kitten was toen 7,5 maanden oud. Hier kreeg hij mooie drollen van, maar binnen een week viel hij 2 ons af en het was al geen grote kitten. Overgeschakeld naar Trovet konijn, omdat dit geschikt zou zijn voor kittens. Wederom mooie drollen, maar kitten schommelde tussen de 2,7 en 2,9 kilo. Verder lag hij hele dagen te slapen, alsof hij onvoldoende energie had. Dit dieet toch een maand of 3 volgehouden, maar toen verbetering qua aankomen en levendigheid uitbleef, teruggegaan naar de internist. Overgestapt op Hill's Z/D, eerst een week alleen de brokken. Na een week voorzichtig blikvoer geïntroduceerd en binnen 4 dagen kwam hij 2 ons aan. Zijn drollen blijven mooi, zijn vacht glimt weer, hij is speels zoals een kitten moet zijn, en nu, een maand later, weegt hij bijna 3,4 kg. Dus in een maand tijd is hij 6 ons aangekomen.
Ik heb dus 3 bekende merken geprobeerd en van de eerste 2 was ik niet echt blij met de resultaten. Over HIll's ben ik erg tevreden.
Als het beestje echt weer last heeft van jeuk en korsten dan zou ik overstappen op Hill's, zij hebben 3 soorten voeding die geschikt is voor katten met een eiwitallergie. Het is te bestellen via Zooplus en is dan een stuk goedkoper dan bij de dierenarts.
Dit uitte zich in een lelijke, mottige, vettige vacht. Gelukkig geen korsten of jeuk. Verder had hij constant plakpoep. Op advies van de internist overgeschakeld op Royal Canin anallergeen. Het kitten was toen 7,5 maanden oud. Hier kreeg hij mooie drollen van, maar binnen een week viel hij 2 ons af en het was al geen grote kitten. Overgeschakeld naar Trovet konijn, omdat dit geschikt zou zijn voor kittens. Wederom mooie drollen, maar kitten schommelde tussen de 2,7 en 2,9 kilo. Verder lag hij hele dagen te slapen, alsof hij onvoldoende energie had. Dit dieet toch een maand of 3 volgehouden, maar toen verbetering qua aankomen en levendigheid uitbleef, teruggegaan naar de internist. Overgestapt op Hill's Z/D, eerst een week alleen de brokken. Na een week voorzichtig blikvoer geïntroduceerd en binnen 4 dagen kwam hij 2 ons aan. Zijn drollen blijven mooi, zijn vacht glimt weer, hij is speels zoals een kitten moet zijn, en nu, een maand later, weegt hij bijna 3,4 kg. Dus in een maand tijd is hij 6 ons aangekomen.
Ik heb dus 3 bekende merken geprobeerd en van de eerste 2 was ik niet echt blij met de resultaten. Over HIll's ben ik erg tevreden.
Als het beestje echt weer last heeft van jeuk en korsten dan zou ik overstappen op Hill's, zij hebben 3 soorten voeding die geschikt is voor katten met een eiwitallergie. Het is te bestellen via Zooplus en is dan een stuk goedkoper dan bij de dierenarts.
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
dinsdag 27 juni 2017 om 12:58
@tbl1966: wij gaan voor onze kat met, waarschijnlijk, voedselallergie nu ook overstappen naar Hill's Z/D. Ik hoop dat ze het lust, die jeuk is zo triest om aan te zien en lijkt me echt vreselijk voor haar.
Helaas is ze een lastige eter.
Uit het bloedonderzoek is, inderdaad, helaas niks gekomen Jitsie. Maar goed, het proberen toch waard.
Omdat ze gisteren onder narcose aan haar gebit is geholpen en nog een weekje aan de pijnstillers/ontstekingsremmer zit, mag ze nu geen medicatie voor de jeuk. Dat, in combinatie met de stress van de operatie waarschijnlijk, merk je direct. Ze heeft flink meer jeuk. Plus, er moet na het stoppen van de Metacam een dag of vijf tussen zitten voor ze weer medicatie tegen de jeuk mag.
Arme poes
Dus mijn hoop zit nu bij Hill's Z/D.
Want, gek genoeg kiest mijn DA dus nu hiervoor en niet voor de weg via eliminatie-dieet, dus Trovet.
Carnibest heb ik in de eerste dagen dat ik haar had ook geprobeerd. Mijn hond at dat en deed het er prima op. Helaas blieft poezendame het absoluut niet.
Helaas is ze een lastige eter.
Uit het bloedonderzoek is, inderdaad, helaas niks gekomen Jitsie. Maar goed, het proberen toch waard.
Omdat ze gisteren onder narcose aan haar gebit is geholpen en nog een weekje aan de pijnstillers/ontstekingsremmer zit, mag ze nu geen medicatie voor de jeuk. Dat, in combinatie met de stress van de operatie waarschijnlijk, merk je direct. Ze heeft flink meer jeuk. Plus, er moet na het stoppen van de Metacam een dag of vijf tussen zitten voor ze weer medicatie tegen de jeuk mag.
Arme poes
Dus mijn hoop zit nu bij Hill's Z/D.
Want, gek genoeg kiest mijn DA dus nu hiervoor en niet voor de weg via eliminatie-dieet, dus Trovet.
Carnibest heb ik in de eerste dagen dat ik haar had ook geprobeerd. Mijn hond at dat en deed het er prima op. Helaas blieft poezendame het absoluut niet.
dinsdag 27 juni 2017 om 13:18
Katten kunnen koolhydraten prima gebruiken als energiebron. Net als mensen maakt hun alvleesklier ook gewoon amylase aan.Izzy_ schreef: ↑25-06-2017 18:40Hals en nek wijst inderdaad op voedselallergie. Trovet is geen rauw voer overigens.
Katten zijn obligate carnivoren, dat betekent dat ze uitsluitend kunnen overleven op een dieet van vlees en niets anders dan vlees. Doordat er allerlei plantaardige zooi aan brokken is toegevoegd, zijn we eraan gewend geraakt dat ze granen, rijst, aardappels etc. te eten krijgen, maar een kat kan daar niks mee. Ze hebben 0 koolhydraten nodig.
Die graanvrije brokken van tegenwoordig zijn hartstikke belastend voor de nieren (zeker omdat katten van nature te weinig drinken).
Veel commerciële rauw vleesvoedingen zou ik niet gebruiken als eliminatiedieet. Vaak blijkt dat er niet precies inzit wat ze claimen, waardoor je dus mogelijk geen effect ziet, terwijl het in theorie wel zou moeten werken.
Eliminatiedieet wordt aangeraden om 6 weken te geven, voor je kan concluderen dat het niet werkt, dus ik zou toch nog even doorzetten.
Trovet is speciaal ontwikkeld als eliminatiedieet, waardoor zij wel de garantie geven dat er écht alleen die diersoort inzit. Dus ik zou niet naar andere merken gaan, voor de 6 weken om zijn.
Succes met je katje, jeuk is zo zielig.
dinsdag 27 juni 2017 om 14:07
Zo attent! Net een telefoontje van de assistente van mijn DA om te vragen hoe het met poes ging na de tandarts-behandeling. En afspraak staan om ze snel mogelijk weer te gaan ondersteunen bij de jeuk.
Goed dat ze dat doen.
Maar, dacht wel heel even omdat het telefoontje een minuut of 10 na mijn vorige post kwam: of zit de assistente gewoon ook op Viva-forum
Goed dat ze dat doen.
Maar, dacht wel heel even omdat het telefoontje een minuut of 10 na mijn vorige post kwam: of zit de assistente gewoon ook op Viva-forum
dinsdag 27 juni 2017 om 14:17
dinsdag 27 juni 2017 om 14:21
Bedankt voor alle inzichten! Echt heel lief.
Britje begon echt met de dag meer korsten te krijgen. Telkens wanneer ik terug kwam van mijn werk voelde ik meer en meer plekken (vriend is wel hele dagen thuis!). Ik hou mijn hart al vast voor vanavond. Gisteren was de plek op haar hals nattig. Ik heb desondanks wel het idee dat het stagneert.
Ik ben blij dat Fenarah even komt vertellen dat Trovet toch niet zo'n slecht idee was. Dat was inderdaad het enige merk dat betrouwbaar genoeg overkwam wat betreft de claim geen toevoegingen in het voer te doen.
Ook ben ik opgelucht dat ik bevestiging krijg dat het wel een poosje kan duren voor de symptomen verdwijnen. Dan is er nog hoop. Ik kan dus even niets doen voor Britje. Gewoon machteloos toekijken en extra veel knuffelen om het leed te verzachten.
Britje begon echt met de dag meer korsten te krijgen. Telkens wanneer ik terug kwam van mijn werk voelde ik meer en meer plekken (vriend is wel hele dagen thuis!). Ik hou mijn hart al vast voor vanavond. Gisteren was de plek op haar hals nattig. Ik heb desondanks wel het idee dat het stagneert.
Ik ben blij dat Fenarah even komt vertellen dat Trovet toch niet zo'n slecht idee was. Dat was inderdaad het enige merk dat betrouwbaar genoeg overkwam wat betreft de claim geen toevoegingen in het voer te doen.
Ook ben ik opgelucht dat ik bevestiging krijg dat het wel een poosje kan duren voor de symptomen verdwijnen. Dan is er nog hoop. Ik kan dus even niets doen voor Britje. Gewoon machteloos toekijken en extra veel knuffelen om het leed te verzachten.
dinsdag 27 juni 2017 om 16:16
Dank je voor het leesvoer. Deze site ken ik, alle mogelijk ziektes die een kat kan krijgen worden toegeschreven aan droogvoer.Izzy_ schreef: ↑27-06-2017 14:17Beetje leesvoer Fenarah: http://feline-nutrition.org
De claim over rauwvoer mag je onderbouwen.
Ik ben zelf niet antivleesvoeding, maar stellen dat katten niets met koolhydraten kunnen is gewoon onzin. Hun darmen kunnen koolhydraten prima verwerken, en daarom wordt het dan ook veel gebruikt in brokvoeding. Naast dat het natuurlijk goedkoper is dan vlees.
Wat betreft 'natuurlijk'. In de natuur is het de bedoeling van een kat/dier, dat hij zoveel mogelijk nestjes krijgt, en zodra zijn voortplantingsvermogen wat minder wordt, dat hij zo snel mogelijk dood gaat om plaats te maken voor de volgende generatie.
Dus 'de natuur' is niet echt ingericht op een lang en gezond leven. Natuurlijke voeding zegt mij dan ook niets.
Wat betreft de inhoud van vleesvoedingen. Dit heb ik zelf ondervonden. Mijn allergische hond stond op KVV, hier deed hij het het beste op. Tot op een bepaald moment. Ik heb toen de fabrikant gebeld voor advies, en die gaven aan dat er inderdaad nu ook kip in zat (in de geit/lam mix). Dit was (nog?) niet aangepast op het etiket. Volgens hem gebeurde dat wel vaker (ook bij andere fabrikanten) omdat niet altijd alle diersoorten in gelijke mate verkrijgbaar waren. Vandaar dat ik niet zou aanraden om tijdens een eliminatiedieet (waarbij je dus 100% zeker wilt weten dat je écht 1 diersoort voert), zo'n kvv te gebruiken. Dit ging overigens niet om het merk haaksbarf, dit ken ik niet.
dinsdag 27 juni 2017 om 16:39
Dat is de boel wel een beetje omdraaien. Granen e.d. worden in brokken gebruikt omdat ze goedkoop zijn en of katten er iets mee kunnen, boeit fabrikanten niet. Een teveel aan koolhydraten (de natuurlijke voeding bevat hooguit 2%) is erg belastend voor de alvleesklier, die er niet op is gemaakt. Katten kunnen vervolgens obesitas en diabetes krijgen, terwijl er een angstaanjagend aantal katten aan pancreatitis blijkt te lijden, oorzaak vooralsnog onbekend. Droogvoer is totaal ongeschikt voer voor katten omdat ze niet veel drinken en vocht vooral uit hun voeding halen. Vroeger waren aandoeningen als blaasgruis zo goed als onbekend, nu hoor je niks anders. Wat is er veranderd in de afgelopen decennia? Juistem.
Een kat is ontworpen om vlees te eten, een zgn. obligate carnivoor. De levensverwachting in de natuur heeft daar niets mee te maken en verandert daar ook niets aan. Katten die bij verantwoordelijke eigenaren opgroeien kunnen een hoge leeftijd behalen dankzij vaccinaties en goede geneeskundige zorg. Dat wil echter niet zeggen dat je ze dan maar moet volproppen met onnatuurlijk voer dat gezondheidsproblemen kan veroorzaken.
Ik heb een kat die zwaar allergisch is voor rundvlees, hij was kotsmisselijk ondanks twee antibraakmiddelen tegelijk. Rundvlees weg, probleem opgelost en ook nooit meer teruggekomen. Maar ja, ik voer A-merken KVV, niet een van de vele vage en goedkope merken die een graantje mee willen pikken van de "hype" en die maar wat aanrommelen.
Een kat is ontworpen om vlees te eten, een zgn. obligate carnivoor. De levensverwachting in de natuur heeft daar niets mee te maken en verandert daar ook niets aan. Katten die bij verantwoordelijke eigenaren opgroeien kunnen een hoge leeftijd behalen dankzij vaccinaties en goede geneeskundige zorg. Dat wil echter niet zeggen dat je ze dan maar moet volproppen met onnatuurlijk voer dat gezondheidsproblemen kan veroorzaken.
Ik heb een kat die zwaar allergisch is voor rundvlees, hij was kotsmisselijk ondanks twee antibraakmiddelen tegelijk. Rundvlees weg, probleem opgelost en ook nooit meer teruggekomen. Maar ja, ik voer A-merken KVV, niet een van de vele vage en goedkope merken die een graantje mee willen pikken van de "hype" en die maar wat aanrommelen.
dinsdag 27 juni 2017 om 16:49
Hoi TO, allereerst ontzettend fijn en lief dat je zo begaan bent met poes. Over voeding zijn al hele goede dingen gezegd door mensen met meer verstand hiervan (ik weet zelf voornamelijk dingen over hondenvoer).
Wel is een goede site om eventueel brokken te bestellen met enkele diersoorten https://www.food4pets.be/.
Hier kan je makkelijk selecteren op bepaalde diersoorten en dergelijke.
Veel succes met poes
Wel is een goede site om eventueel brokken te bestellen met enkele diersoorten https://www.food4pets.be/.
Hier kan je makkelijk selecteren op bepaalde diersoorten en dergelijke.
Veel succes met poes
woensdag 28 juni 2017 om 12:36
Dat ze brokken eten?Izzy_ schreef: ↑27-06-2017 16:39Dat is de boel wel een beetje omdraaien. Granen e.d. worden in brokken gebruikt omdat ze goedkoop zijn en of katten er iets mee kunnen, boeit fabrikanten niet. Een teveel aan koolhydraten (de natuurlijke voeding bevat hooguit 2%) is erg belastend voor de alvleesklier, die er niet op is gemaakt. Katten kunnen vervolgens obesitas en diabetes krijgen, terwijl er een angstaanjagend aantal katten aan pancreatitis blijkt te lijden, oorzaak vooralsnog onbekend. Droogvoer is totaal ongeschikt voer voor katten omdat ze niet veel drinken en vocht vooral uit hun voeding halen. Vroeger waren aandoeningen als blaasgruis zo goed als onbekend, nu hoor je niks anders. Wat is er veranderd in de afgelopen decennia? Juistem.
Volgens mij is dat echt wel langer dan een paar decennia. Wat wel veranderd is, is dat katten vaker binnen gehouden worden. Zowel diabetes als blaasgruis komt vaker voor bij inactieve katten met overgewicht. Qua voeding heb ik nog geen harde bewijzen gezien dat droogvoer diabetes en blaasgruis veroorzaakt.
Wel het tegenovergestelde overigens:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23114390
Prevalence and risk factors for the development of diabetes mellitus in Swedish cats.
Hier komt uit dat katten voordat ze diabetes ontwikkelden dikker en inactiever waren dan de controle groep, en een groter percentage natvoer aten dan de controlegroep.
of deze:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17964833
Indoor confinement and physical inactivity rather than the proportion of dry food are risk factors in the development of feline type 2 diabetes mellitus.
Hieruit komt dat het energie percentage wat uit droogvoer gehaald werd, geen verhoogde kans gaf op diabetes. Binnen houden en overgewicht wel.
Dus ik heb er nogal veel moeite mee dat theorieën worden gezien als waarheid. De onderbouwing komt uit andere theorieën, maar wordt nooit getoetst. Iedereen roept elkaar maar na, en je wordt als idioot en slecht baasje neergezet als je hier vragen bij gaat stellen.
Het grootste deel van de katten doet het gewoon prima op droogvoer.
Sorry voor de off-topic
vrijdag 30 juni 2017 om 18:14
Ik ben net thuis en ik spot net Britje. Spontaan ben ik beginnen huilen. Ze heeft een kale plek gekregen op haar rug. Ik schrok ervan.
Arm dier! We zijn nu bijna 3 weken aan het diëten en ik voel me zo rot dat dit niet lijkt te helpen.
ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik had toch ander voer moeten nemen.
Ik wou dat ik de jeuk kon wegnemen
Arm dier! We zijn nu bijna 3 weken aan het diëten en ik voel me zo rot dat dit niet lijkt te helpen.
Ik wou dat ik de jeuk kon wegnemen
vrijdag 7 juli 2017 om 14:46
(Ik blijf hier even updaten zodat iemand anders misschien iets aan mijn zoektocht heeft.)
Week 4 van het eliminatiedieet:
Britje blijft achteruit gaan. Niet alleen haar kopje vertoont plekken, maar ook op haar rug en borst heeft ze diverse kale plekken. Sinds gisteren is ze ook niet meer zindelijk. Ik weet dat ze dat doet omdat ze zich absoluut niet lekker voelt. Ondanks alle adviezen stop ik nu met het voeren van hert en ga ik hier niet nog eens 2 weken mee door. Ik ga een andere eiwitbron proberen.
Normaal moet je dit 6 weken volhouden, maar we zijn nu aan de 4de week bezig en het gaat nog steeds slechter en slechter. Het zou nu toch op z'n minst stabiel moeten zijn denk ik zo. Nu ik weet dat Britje er zo'n last van heeft kan ik niet blijven afwachten.
Ik moet terug naar de dierenarts voor de jaarlijkse controle. Benieuwd wat zij van Britje gaat zeggen
Na dat bezoek zal ik nog even updaten.
Week 4 van het eliminatiedieet:
Britje blijft achteruit gaan. Niet alleen haar kopje vertoont plekken, maar ook op haar rug en borst heeft ze diverse kale plekken. Sinds gisteren is ze ook niet meer zindelijk. Ik weet dat ze dat doet omdat ze zich absoluut niet lekker voelt. Ondanks alle adviezen stop ik nu met het voeren van hert en ga ik hier niet nog eens 2 weken mee door. Ik ga een andere eiwitbron proberen.
Normaal moet je dit 6 weken volhouden, maar we zijn nu aan de 4de week bezig en het gaat nog steeds slechter en slechter. Het zou nu toch op z'n minst stabiel moeten zijn denk ik zo. Nu ik weet dat Britje er zo'n last van heeft kan ik niet blijven afwachten.
Ik moet terug naar de dierenarts voor de jaarlijkse controle. Benieuwd wat zij van Britje gaat zeggen
vrijdag 7 juli 2017 om 17:08
Wat is dit akelig en net als jij zou ik dit niet doorzetten en nu een heel ander voer kiezen, dit is duidelijk geen voer waar het ook maar enigszins beter van wordt.
Je schrijft jaarlijkse controle als daar ook inentingen bij horen zou ik daar nog even navraag naar doen want zieke dieren (en dat is jouw britje) mogen niet ingeënt worden.
Als mijn kat zo beroerd was als de jouwe ging er voorlopig echt geen inenting in
Je schrijft jaarlijkse controle als daar ook inentingen bij horen zou ik daar nog even navraag naar doen want zieke dieren (en dat is jouw britje) mogen niet ingeënt worden.
Als mijn kat zo beroerd was als de jouwe ging er voorlopig echt geen inenting in
zaterdag 8 juli 2017 om 19:42
Voor onze allergische kat hadden wij Hill's z/d brokken via de dierenarts. Daarbij de eerste weken anti jeuk tabletten zodat de huid rust kreeg. Toen de huid genezen was heeft hij 2 maanden alleen die brokken gegeten. Daarna 1 soort vlees gedurende 2 weken. Daarna weer 4 weken alleen brokken. Dan weer 2 weken 1 soort ander vlees. Dan 4 weken brokken en weer 1 soort vlees.
Wij hadden mazzel, kip ging goed. De 2 weken lam leverde problemen op. Dat bleek gelukkig ook het enige eiwit te zijn wat problemen gaf. Alleen jammer dat het in zoveel voer zit.
Was wel een dure periode en soms had hij opeens weer plekjes omdat hij bij de buren mee at.
Maar het ziet ernaar uit dat jou kat toch reageert op hertenvlees.
Wij hadden mazzel, kip ging goed. De 2 weken lam leverde problemen op. Dat bleek gelukkig ook het enige eiwit te zijn wat problemen gaf. Alleen jammer dat het in zoveel voer zit.
Was wel een dure periode en soms had hij opeens weer plekjes omdat hij bij de buren mee at.
Maar het ziet ernaar uit dat jou kat toch reageert op hertenvlees.
zondag 9 juli 2017 om 10:51
Ik begin er ook van overtuigd te geraken dat hert een trigger is. Wel vreemd.
We proberen nu vis. Niet ideaal heb ik begrepen al weet ik niet meer precies waarom. Ik heb al veel te veel gelezen over het onderwerp vrees ik.
Allergie voor vis komt vaak voor bij katten. Dus ik wou dat aanvankelijk niet geven. Maar over hert werd gezegd dat dat een veilige keuze is en dat blijkt voor Britje niet het geval.
Ik meen te hebben gelezen dat katten niet blij worden van enkel vis. En dat merk ik. Het gaat niet zo vlot binnen als hert. Dus ik overweeg om toch nog snel over te schakelen naar konijn.
Waarom wisselde je af met die brokken Pepermint_Patty? Voor de voedingsstoffen die je mist door het eliminatiedieet?
We proberen nu vis. Niet ideaal heb ik begrepen al weet ik niet meer precies waarom. Ik heb al veel te veel gelezen over het onderwerp vrees ik.
Allergie voor vis komt vaak voor bij katten. Dus ik wou dat aanvankelijk niet geven. Maar over hert werd gezegd dat dat een veilige keuze is en dat blijkt voor Britje niet het geval.
Ik meen te hebben gelezen dat katten niet blij worden van enkel vis. En dat merk ik. Het gaat niet zo vlot binnen als hert. Dus ik overweeg om toch nog snel over te schakelen naar konijn.
Waarom wisselde je af met die brokken Pepermint_Patty? Voor de voedingsstoffen die je mist door het eliminatiedieet?