Werk & Studie alle pijlers

Extra toetskans

11-07-2017 15:13 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Graag even iets van hulp/advies.. Ik zie door de bomen het bos niet meer!

Ik zit momenteel in mijn vierde studiejaar. Ik heb door de jaren heen geen studievertraging opgelopen en heb alle toetsen behaald (behalve één).
Vandaag kreeg ik te horen dat mijn herkansing niet voldoende is (een 5). Dit zou mijn laatste toets zijn geweest, de scriptie heb ik wel gehaald. Ik moet in augustus nog een eindgesprek voeren.

Nu ben ik een tijdlang na mijn stage depressief geweest. In die periode kon ik vrij weinig studeren. De toetsen heb ik toen (noodgedwongen) verplaatst naar het laatste kwartiel. In dit kwartiel heb ik 7 tentamens gemaakt + mijn scriptie geschreven. 1 Toets heb ik dus niet gehaald.

Ik heb een verzoek ingediend bij de examencommissie. Nu krijg ik van diverse personen te horen dat omdat de docenten zo druk zijn met BSA - vergaderingen, zij geen tijd hebben om mijn verzoek te bekijken voor een derde toets kans in augustus. Dit betekent dus voor mij automatisch studievertraging. Mijn vraag: kan ik hier iets tegen doen..? Kan ik nog meer stappen zetten/sta ik in mijn recht om überhaupt iets te doen?

Ik hoor het graag!
Ik zou even bellen en de zaak uitleggen.
Kwartiel?
Mijn ervaring is dat je als student tegenover docenten geen enkele kans maakt, helaas.
MrsDuck2 schreef:
11-07-2017 15:18
Kwartiel?
Mijn ervaring is dat je als student tegenover docenten geen enkele kans maakt, helaas.
Helaas.. Ik vind het alleen zo vervelend dat ik niet zo goed weet ik aan toe ben.
Pantax schreef:
11-07-2017 15:16
Ik zou even bellen en de zaak uitleggen.
Heb ik gedaan! Degene die ik wil bereiken zit steeds in vergaderingen. Heb al aangegeven dat de zaak dringend is, maar zij geven aan dat die betreffende persoon in vergaderingen zit en te druk is.
Ach jawel hoor, als je ze belt en de zaak uitlegt, heb je best kans dat ze je bovenop de stapel leggen. Gewoon proberen.
Pantax schreef:
11-07-2017 15:21
Ach jawel hoor, als je ze belt en de zaak uitlegt, heb je best kans dat ze je bovenop de stapel leggen. Gewoon proberen.
Gedaan, maar die persoon is dus te druk om de telefoon op te nemen helaas. Denk dat dit een verloren zaak al is.. Maar ik vroeg me gewoon wat af wat mijn rechten hierin zijn.
Dan zou ik langs gaan. Docenten waarderen vriendelijk doorzettingsvermogen, dus zet je glimlach op, ga langs en leg je situatie uit. En als dat niet lukt leg je je situatie uit aan de persoon die je aan de telefoon krijgt, zodat zij kan aandringen bij de persoon die je nodig hebt. Met 7 tentamens en een scriptie in een kwartiel willen ze echt wel voor je lopen.
Je moet dit niet via de formele weg spelen, dat werkt niet, je moet zorgen dat mensen voor je gaan lopen. Wees vriendelijk en leg je situatie uit, zorg dat ze je die derde kans gunnen, dan kom je bovenop de stapel.
Pantax schreef:
11-07-2017 15:23
Dan zou ik langs gaan. Docenten waarderen vriendelijk doorzettingsvermogen, dus zet je glimlach op, ga langs en leg je situatie uit. En als dat niet lukt leg je je situatie uit aan de persoon die je aan de telefoon krijgt, zodat zij kan aandringen bij de persoon die je nodig hebt. Met 7 tentamens en een scriptie in een kwartiel willen ze echt wel voor je lopen.
Ja, de vrouw die ik wel aan de lijn kreeg gaf aan dat ik vandaag eventueel moest afwachten. Wat ik dan het beste kan doen (denk ik), is morgen langsgaan, omdat ik ook niet hen teveel wil pushen/aandringen (klinkt stom misschien, maar dat zegt mijn gevoel).

Wel bedankt voor het fijne meedenken!
Heb je je studieadviseur al geraadpleegd? Die heeft vaak betere kanalen om rechtstreeks met de examencommissie of docenten te overleggen en kan misschien helpen om je bovenop de stapel te krijgen...

En weet je studieadviseur van je depressie tijdens je stage? een verzoek om een extra herkansing maakt meer kans als er bijzondere omstandigheden zijn (geweest). Anders kan immers iedere student die de pech heeft een tentamen niet te halen een beroep doen op een uitzondering, ik vind het logisch dat ze daar niet aan beginnen.

Wel enorm knap dat je in één kwartiel (studeer je in België??) zoveel tentamens en een scriptie hebt kunnen afronden trouwens.
heb je op het moment dat je niet kon leren/depressief was ook contact gehad met je docenten? weten ze van je situatie. of heb je dit nu pas gemeld.

wanneer het laatste het geval is, dan bestaat de kans dat ze denken dat je een smoesje verzint. mensen doen van alles om dingen te regelen. gewoon langs gaan, eventueel met bewijs / doktersverklaring dat je depressief bent geweest, en het uitleggen. en kijk eens naar de voorwaarden van de opleiding, in hoeverre zijn ze "verplicht' om mee te werken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Persoonlijk langsgaan?
Vivo per lei
Vaak valt er nog wel iets te regelen als je open kaart speelt en langsgaat bij de studieadviseur.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
idd naar de decaan/studieadviseur gaan
Iemand begeleid je afstuderen als hij of zij je goed gezint is kan hij even contact hebben met de persoon in kwestie.

Verder staat in t studie regelement een termijn die de examencommissie maximaal heeft om te reageren op een verzoek dat is jou recht dus
where ever you go, go with your heart
Wat ontzettend fijn dat er zoveel mensen zijn die het antwoord voor TS denken te weten terwijl dat niet zo is.

Door een uitspraak van de rechter heeft elke student recht op een derde kans in het laatste jaar als dat het enige vak is dat open staat. Voorwaarde is dat je de herkansing gemaakt moet hebben en je een 4 of 5 hebt gehaald.

Dat de instelling niet reageert is dom en daar kan je uiteindelijk schadevergoeding voor eisen als je door negeren niet kan afstuderen.

Overigens krijgen mensen met een derde kans voorrang op mensen die bezwaar indienen tegen hun bsa.
Dit komt omdat voor de derde kans veel geregeld moet worden om die in augustus plaats te laten vinden.
Bsa verzoeken worden standaard afgewezen tenzij op er gesprek in augustus er naar voren komt dat er onterecht geen rekening met jouw situatie is gehouden.
Dit blijkt in de praktijk vrijwel nooit zo te zijn, pas als mensen daarna met een advocaat aankomen.

To heeft gewoon gelijk en hoeft geeneens gronden aan te voeren de instelling moet als ze erom verzoekt gewoon de derde kans geven.
hamerhaai schreef:
11-07-2017 15:49
heb je op het moment dat je niet kon leren/depressief was ook contact gehad met je docenten? weten ze van je situatie. of heb je dit nu pas gemeld.

wanneer het laatste het geval is, dan bestaat de kans dat ze denken dat je een smoesje verzint. mensen doen van alles om dingen te regelen. gewoon langs gaan, eventueel met bewijs / doktersverklaring dat je depressief bent geweest, en het uitleggen. en kijk eens naar de voorwaarden van de opleiding, in hoeverre zijn ze "verplicht' om mee te werken.
Dit gebeurt heel veel bij die verzoeken over het bsa. Daarom geldt dat iedereen daarvoor op gesprek mag komen maar een standaardbrief krijgt met een afwijzing. (Incidentieel wordt het wel toegewezen natuurlijk)
Hier gaat het bij to niet om het recht van bezwaar en beroep maar om het rechht dat iedere student heeft op de derde kans als een herkansing opnieuw onvoldoende is en dat het enige open vak is
MohammedHoi schreef:
11-07-2017 16:36

Door een uitspraak van de rechter heeft elke student recht op een derde kans in het laatste jaar als dat het enige vak is dat open staat. Voorwaarde is dat je de herkansing gemaakt moet hebben en je een 4 of 5 hebt gehaald.

Heb je een link naar die uitspraak? Welke rechter heb je het over?
Het is helemaal niet relevant wat de onderwijsinstelling zou moeten doen en dat TO een rechtszaak kan aanspannen als de onderwijsinstelling niet snel genoeg reageert. Wat wint ze daar nu mee? Dat ze uiteindelijk na een hoop ellende, energie en geld alsnog gelijk krijgt? Die studievertraging haalt ze er niet meer mee in. En wat verliest de onderwijsinstelling ermee? Niets. Dus hoeveel zin heeft het dat ze formeel gelijk heeft, als ze die in de praktijk niet krijgt?

Dus bel, ga langs, leg je verhaal uit, zorg dat er zoveel mogelijk mensen jou je derde kans gunnen, dan regelen ze het voor je. Op tijd. En is een stuk goedkoper dan een rechtszaak.
gemberpannekoek schreef:
11-07-2017 15:40
Heb je je studieadviseur al geraadpleegd? Die heeft vaak betere kanalen om rechtstreeks met de examencommissie of docenten te overleggen en kan misschien helpen om je bovenop de stapel te krijgen...

En weet je studieadviseur van je depressie tijdens je stage? een verzoek om een extra herkansing maakt meer kans als er bijzondere omstandigheden zijn (geweest). Anders kan immers iedere student die de pech heeft een tentamen niet te halen een beroep doen op een uitzondering, ik vind het logisch dat ze daar niet aan beginnen.

Wel enorm knap dat je in één kwartiel (studeer je in België??) zoveel tentamens en een scriptie hebt kunnen afronden trouwens.
Hoi

Bedankt voor je reactie! Ik heb net te horen gekregen dat ze mijn verzoek pas 28 augustus bekijken.. Dit betekent dus concreet gezegd: ik weet nog steeds niet waar ik aan toe ben helaas.

Ja, mijn stagebegeleider van school en mijn SLB'er waren op de hoogte van mijn depressie. Ze kunnen dit dus (hopelijk) niet als een smoesje opvatten..

Bedankt voor het compliment! Ik studeer in NL.
hamerhaai schreef:
11-07-2017 15:49

Hoi, bedankt voor de reactie! Meerdere docenten zijn op de hoogte van de depressie. Gelukkig, want dan zien ze het hopelijk niet als een smoesje.

Ik heb het OER doorgelezen, maar kan niet echt richtlijnen vinden.. Ze hebben me nu een mail gestuurd dat ze 28 augustus kijken naar mijn verzoek.. Helaas weet ik dus een tijdje niet waar ik aan toe ben.
violetskies schreef:
11-07-2017 16:12
Vaak valt er nog wel iets te regelen als je open kaart speelt en langsgaat bij de studieadviseur.
Ja ik heb allerlei belletjes/mailtjes gedaan en ben op school geweest. Helaas zaten desbetreffende docenten constant in vergadering.

Nu heb ik te horen gekregen dat mijn verzoek 28 augustus bekeken wordt. Helaas betekent dit dus een tijdje onzekerheid.
Pantax schreef:
11-07-2017 18:31
Het is helemaal niet relevant wat de onderwijsinstelling zou moeten doen en dat TO een rechtszaak kan aanspannen als de onderwijsinstelling niet snel genoeg reageert. Wat wint ze daar nu mee? Dat ze uiteindelijk na een hoop ellende, energie en geld alsnog gelijk krijgt? Die studievertraging haalt ze er niet meer mee in. En wat verliest de onderwijsinstelling ermee? Niets. Dus hoeveel zin heeft het dat ze formeel gelijk heeft, als ze die in de praktijk niet krijgt?

Dus bel, ga langs, leg je verhaal uit, zorg dat er zoveel mogelijk mensen jou je derde kans gunnen, dan regelen ze het voor je. Op tijd. En is een stuk goedkoper dan een rechtszaak.
Ik heb alle docenten die hierover zouden kunnen beslissen gesproken en zij hebben mij laten weten dat zij absoluut niet meer vergaderen deze week, in verband met de BSA's.. Helaas, ik zal moeten wachten tot 28 augustus. Dit verleent overigens wel, dat de toetskans in september zal worden aangeboden (als het verzoek gehonoreerd wordt). Dit zal voor mij 1 maand collegegeld betekenen, dus dat zou ik minder erg vinden.

Natuurlijk baal ik wel, maar ik voel nu wel een beetje aan dat het niet anders is helaas.
https://www.google.nl/search?rlz=1CDGOY ... SQ8xLW59j4

Alsjeblieft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven