0,3 tekort
woensdag 12 juli 2017 om 16:11
Hallo allemaal!
Ik heb morgen voor mijn hertentamen een review sessie geregeld aangezien ik 0,3 tekort kom om door te kunnen gaan naar het volgende jaar. Nu vraag ik mij af of iemand hier ervaring mee heeft en of het nog wel nut voor mij heeft om te hopen dat ik direct door kan gaan naar het volgende jaar en geen studievertraging oploop? De reden dat ik niet door zou kunnen gaan is omdat ik al mijn studiepunten nodig heb om mijn thesis te kunnen schrijven en dit mijn laatste kans is voor dit tentamen, of volgend jaar in juni weer. Ik heb hier eerlijk gezegd nog nooit ervaring mee gehad en heb alles meestal in 1 of 2 keer kunnen halen.
Ik hoor graag jullie mening aangezien ik loop te stressen of ik wel of niet over ga sinds ik mijn hertentamen cijfer heb gehoord. En misschien wat tips of handigheden om mijn lerares morgen te kunnen overtuigen? Alvast bedankt!
Ik heb morgen voor mijn hertentamen een review sessie geregeld aangezien ik 0,3 tekort kom om door te kunnen gaan naar het volgende jaar. Nu vraag ik mij af of iemand hier ervaring mee heeft en of het nog wel nut voor mij heeft om te hopen dat ik direct door kan gaan naar het volgende jaar en geen studievertraging oploop? De reden dat ik niet door zou kunnen gaan is omdat ik al mijn studiepunten nodig heb om mijn thesis te kunnen schrijven en dit mijn laatste kans is voor dit tentamen, of volgend jaar in juni weer. Ik heb hier eerlijk gezegd nog nooit ervaring mee gehad en heb alles meestal in 1 of 2 keer kunnen halen.
Ik hoor graag jullie mening aangezien ik loop te stressen of ik wel of niet over ga sinds ik mijn hertentamen cijfer heb gehoord. En misschien wat tips of handigheden om mijn lerares morgen te kunnen overtuigen? Alvast bedankt!
woensdag 12 juli 2017 om 16:20
Nabespreking van een tentamen heeft altijd zin. De keren dat ik naar een nabespreking ben gegaan, soms gewoon uit interesse en soms uit noodzaak, heb ik altijd wel wat extra punten erbij weten te sprokkelen. Het blijft mensenwerk. Vaak waren de punten niet goed opgeteld, of waren bepaalde antwoorden te streng afgekeurd of kwam een bepaalde vraag toch voor een paar punten in aanmerking ipv 0.
Ik zou zeggen bereid je goed voor, en controleer alles supergoed! Wie weet heb je geluk! Succes!!
Ik zou zeggen bereid je goed voor, en controleer alles supergoed! Wie weet heb je geluk! Succes!!
woensdag 12 juli 2017 om 16:22
Je hebt alle vragen en jouw gegeven antwoorden thuis om door te lezen neem ik aan? Dan zou ik kijken of er antwoorden wat dubbel opgevat kunnen worden oid, zodat je het in je toelichting morgen zo kunt vertellen dat een aantal antwoorden toch juist of half juist kunnen zijn. Zo kun je soms een paar halve puntjes erbij sprokkelen. Als je verhaal maar goed en overtuigend is. Doe van tevoren goed research naar de onderwerpen binnen het tentamen en kom zelfverzekerd over. JIJ vindt blijkbaar dat het goed genoeg is zo, anders had je die extra beoordeling niet geregeld. Straal dat uit.
Veel succes.
Veel succes.
woensdag 12 juli 2017 om 16:25
Tip: laat alle zieligheidsargumenten over waarom je het tentamen zou moeten halen achterwege.
Laat zien dat je de stof wel degelijk beheerst, maar dat je bv een vraag verkeerd hebt begrepen. Ga niet in de aanval dat een vraag slecht gesteld is, maar zeg dat jij hem anders had begrepen en waarom en laat zien dat je de stof wel kent. Dus bv "oh, bedoelde je het kookpunt van water, ja dat is 100 graden natuurlijk. Ik dacht dat je het smeltpunt van ijs bedoelde, 0 graden dus, want in het boek gaat het heel uitgebreid over smeltpunten". Met een beetje geluk geeft de docent je dan toch hier en daar een puntje extra.
Laat zien dat je de stof wel degelijk beheerst, maar dat je bv een vraag verkeerd hebt begrepen. Ga niet in de aanval dat een vraag slecht gesteld is, maar zeg dat jij hem anders had begrepen en waarom en laat zien dat je de stof wel kent. Dus bv "oh, bedoelde je het kookpunt van water, ja dat is 100 graden natuurlijk. Ik dacht dat je het smeltpunt van ijs bedoelde, 0 graden dus, want in het boek gaat het heel uitgebreid over smeltpunten". Met een beetje geluk geeft de docent je dan toch hier en daar een puntje extra.
woensdag 12 juli 2017 om 16:57
vaak heeft de docent al geprobeerd om je cijfer naar een voldoende te krijgen wanneer je 0,3 punten te kort komt. zeker bij studenten die alles netjes gehaald hebben.
ik zou een gesprek aanvragen, en houdt het professioneel. je had te weinig punten, wat kan je eraan doen om te zorgen dat je toch door kan stromen naar het volgende jaar. welke oplossingen zijn er. en natuurlijk vragen of ze jouw examen samen met jou willen bespreken.
ik zou een gesprek aanvragen, en houdt het professioneel. je had te weinig punten, wat kan je eraan doen om te zorgen dat je toch door kan stromen naar het volgende jaar. welke oplossingen zijn er. en natuurlijk vragen of ze jouw examen samen met jou willen bespreken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 12 juli 2017 om 17:00
Wat ik meestal zie op een review:
- Eerst tellen.of punten goed opgeteld zijn want dat wil wel eens fout gaan
- Inhoudelijk kijken of er ergens een mogelijkheid is dat jouw antwoord toch overeenkomt met het antwoird model
- Niet zeuren, huilen, of zielig gaan doen, en al zeker niet agressief worden. Extra punten kun je alleen krijgen.op inhoud, je antwoorden worden niet.opeens correct door een zielig verhaal
- Eerst tellen.of punten goed opgeteld zijn want dat wil wel eens fout gaan
- Inhoudelijk kijken of er ergens een mogelijkheid is dat jouw antwoord toch overeenkomt met het antwoird model
- Niet zeuren, huilen, of zielig gaan doen, en al zeker niet agressief worden. Extra punten kun je alleen krijgen.op inhoud, je antwoorden worden niet.opeens correct door een zielig verhaal
woensdag 12 juli 2017 om 17:04
Dan zou ik aftrek van punten doen wegens 'heb je de vraag überhaupt wel gelezen?'Fluithaas schreef: ↑12-07-2017 16:25Laat zien dat je de stof wel degelijk beheerst, maar dat je bv een vraag verkeerd hebt begrepen. Ga niet in de aanval dat een vraag slecht gesteld is, maar zeg dat jij hem anders had begrepen en waarom en laat zien dat je de stof wel kent. Dus bv "oh, bedoelde je het kookpunt van water, ja dat is 100 graden natuurlijk. Ik dacht dat je het smeltpunt van ijs bedoelde, 0 graden dus, want in het boek gaat het heel uitgebreid over smeltpunten". Met een beetje geluk geeft de docent je dan toch hier en daar een puntje extra.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
woensdag 12 juli 2017 om 17:05
Datgaat die docent echt niet doen, dat kan hij of zij nooit verantwoorden bij een visitatieFluithaas schreef: ↑12-07-2017 16:25Tip: laat alle zieligheidsargumenten over waarom je het tentamen zou moeten halen achterwege.
woensdag 12 juli 2017 om 17:17
Ja kom nou, wat bedoel je met gezakt op 0,3 punt? Je had dus een 5,2. Dan heb je dus 4,8 (!) punten laten liggen. Meestal kun je maar maximaal 9 punten zelf halen (want je hebt sowieso een gratis 1) dan betekent het dus dat je meer dan de helft fout hebt gedaan.
Niettemin succes, ik hoop dat het goed komt morgen!
Niettemin succes, ik hoop dat het goed komt morgen!
Vivo per lei
woensdag 12 juli 2017 om 17:36
Niet per se. Het kán voorkomen dat een vraag achteraf gezien ongelukkig gesteld is. Dat overkomt ook heel ervaren docenten wel eens. Als de docent zich dat realiseert kan dat reden zijn om alsnog punten toe te kennen.
En voor degene die iets zei over visitatie: dit kun je wel degelijk verantwoorden voor een accreditatie als je een gemotiveerde correctie op het antwoordmodel toevoegt.
woensdag 12 juli 2017 om 17:39
het lijkt erop dat je dit tentamen gewoon niet gehaald hebt.
Tenzij je in de reviewsessie een fout ontdekt, of dat het aantal punten niet goed is opgeteld.
Wat je eventueel nog wel zou kunnen doen: bij de examencommissie een verzoek indienen om toch toegelaten te worden tot het volgende jaar. Zij kunnen op basis van eerdere prestaties, studeerbaarheid of 'onevenredig veel studievertraging' soms een uitzondering maken.
Tenzij je in de reviewsessie een fout ontdekt, of dat het aantal punten niet goed is opgeteld.
Wat je eventueel nog wel zou kunnen doen: bij de examencommissie een verzoek indienen om toch toegelaten te worden tot het volgende jaar. Zij kunnen op basis van eerdere prestaties, studeerbaarheid of 'onevenredig veel studievertraging' soms een uitzondering maken.
woensdag 12 juli 2017 om 17:51
Ik krijg dat alleen verantwoord als ik dat dus bij iedereen aanpas, en niet bij een individuele student. Maar natuurlijk als de vraag inderdaad aantoonbaar misleidend is, en dus niet omdat de student gewoon geen antwoord op de vraag gegeven heeft. Smeltpunt is niet kookpuntFluithaas schreef: ↑12-07-2017 17:36Niet per se. Het kán voorkomen dat een vraag achteraf gezien ongelukkig gesteld is. Dat overkomt ook heel ervaren docenten wel eens. Als de docent zich dat realiseert kan dat reden zijn om alsnog punten toe te kennen.
En voor degene die iets zei over visitatie: dit kun je wel degelijk verantwoorden voor een accreditatie als je een gemotiveerde correctie op het antwoordmodel toevoegt.
woensdag 12 juli 2017 om 17:55
Ligt er helemaal aan wat voor soort tentamen het is. Bij bv statistiek lukte het me bij elke inzage sessie om er minimaal 0,3 (soms zelfs meer dan een punt) bij te krijgen. Maar niet bij elk vak gaat dat natuurlijk zo simpel.
Ga goed voorbereid heen. Heb je van studiegenoten gehoord dat ze bepaalde tentamen vragen twijfelachtig vonden? Zelf dingen in een boek teruggevonden waarmee je kunt aantonen dat een vraag niet deugt? Probeer alles, gooi al je kennis en charme in de strijd, zolang je de examinators maar niet te erg op hun zenuwen gaat werken. Leg uit hoe jij antwoorden eigenlijk bedoeld hebt en dat je evt bereid bent een extra opdracht te doen oid.
Als je geen geluk hebt tijdens de inzage kun je altijd nog een studieadviseur opzoeken. Zij kunnen je helpen bij de procedures om wellicht toch nog door te mogen, of je uit te leggen dat je screwed bent. Succes!
Ga goed voorbereid heen. Heb je van studiegenoten gehoord dat ze bepaalde tentamen vragen twijfelachtig vonden? Zelf dingen in een boek teruggevonden waarmee je kunt aantonen dat een vraag niet deugt? Probeer alles, gooi al je kennis en charme in de strijd, zolang je de examinators maar niet te erg op hun zenuwen gaat werken. Leg uit hoe jij antwoorden eigenlijk bedoeld hebt en dat je evt bereid bent een extra opdracht te doen oid.
Als je geen geluk hebt tijdens de inzage kun je altijd nog een studieadviseur opzoeken. Zij kunnen je helpen bij de procedures om wellicht toch nog door te mogen, of je uit te leggen dat je screwed bent. Succes!
woensdag 12 juli 2017 om 17:58
Bij ons werden cijfers naderhand (als bleek dat een vraag niet deugdelijk was) alleen in je voordeel veranderd (je cijfer dus hoger) en nooit in je nadeel. Dus je hoeft het niet bij elke student aan te passen, alleen bij de 'gelukkigen' die er een puntje bij krijgenflorence13 schreef: ↑12-07-2017 17:51Ik krijg dat alleen verantwoord als ik dat dus bij iedereen aanpas, en niet bij een individuele student. Maar natuurlijk als de vraag inderdaad aantoonbaar misleidend is, en dus niet omdat de student gewoon geen antwoord op de vraag gegeven heeft. Smeltpunt is niet kookpunt
woensdag 12 juli 2017 om 18:02
Verder zou ik ook gewoon er open ingaan, die docent heeft er echt geen belang bij je te laten zakken. Soms zie ik studenten al in de ' strijdmodus' binnenkomen en dat heeft echt geen zin. Als jij op inhoud gewoon gelijk hebt krijg je die aanpassing echt wel. Anders is het inderdaad slim om via de examencommissie te vragen om je toch door te laten of wellicht een extra herkansing te krijgen. Meestal mag een docent dat niet voor je regelen, omdat het via de examencommissie moet, maar die docent weet dan wel welke weg je kunt bewandelen dus je kunt het wel vragen.
woensdag 12 juli 2017 om 18:18
Uiteraard moet de aanpassing dan voor iedereen gelden. Maar er moet wél een student zijn die de kwestie aanhangig maakt, als de docent het niet zelf gezien heeft.florence13 schreef: ↑12-07-2017 17:51Ik krijg dat alleen verantwoord als ik dat dus bij iedereen aanpas, en niet bij een individuele student. Maar natuurlijk als de vraag inderdaad aantoonbaar misleidend is, en dus niet omdat de student gewoon geen antwoord op de vraag gegeven heeft. Smeltpunt is niet kookpunt
Het voorbeeld dat ik gaf is natuurlijk wat simpel. In dit artikel staat een beter voorbeeld https://www.trouw.nl/samenleving/het-ge ... ~a8065904/ van hoe een docent niet voorzien heeft dat een vraag op verschillende manieren kan worden uitgelegd.
woensdag 12 juli 2017 om 20:57
Hartelijk dank voor al jullie reacties! Ik ga zo nog even de samenvatting doornemen.
Om nog even terug te komen op twee punten;
Om nog even terug te komen op twee punten;
- Bij ons is het niet toegestaan om het tentamen en/of de antwoorden mee te nemen naar huis. Ik kan mij natuurlijk wel vaag herinneren wat de vragen waren en de antwoorden die ik heb opgeschreven, maar helemaal precies zou ik dit niet weten
- Het was een International Marketing tentamen met open vragen. Dus gelukkig niet ABCD en dat het antwoord sowieso alleen A kan zijn bijvoorbeeld
woensdag 12 juli 2017 om 21:37
Neem in dat geval sowieso je boek mee en eventuele andere stof, en vraag of je even de tijd kunt krijgen om goed te kijken wat er fout ging. Dat kan je nog een paar punten opleveren als er inderdaad dubbelzinnige dingen instaan, of als de docent een antwoord verkeerd gelezen heeft, maar anders zorgt het er in elk geval voor dat je beter weet hoe de vraagstelling van je docent is, en hoe je je dus het best kunt voorbereiden op je hertentamen.
woensdag 12 juli 2017 om 21:42
Naar mijn ervaring kunnen examencommissies redelijk coulant zijn. Ik neem aan dat je niet 0,3 punt tekort komt, maar 5 studiepunten o.i.d.? Dat je dus door die -0,3 een heel vak niet hebt gehaald en daardoor studiepunten tekort komt?
Als je kan laten zien dat al je andere vakken wél heel goed zijn gegaan en je nu maar 0,3 verwijderd was van een voldoende, mag je dit vak allicht volgend jaar wel gewoon herkansen.
Als je kan laten zien dat al je andere vakken wél heel goed zijn gegaan en je nu maar 0,3 verwijderd was van een voldoende, mag je dit vak allicht volgend jaar wel gewoon herkansen.
woensdag 12 juli 2017 om 23:27
Een antwoordmodel kan inderdaad aangepast worden, maar dat voorbeeld wat hierboven werd gegeven kan je niet fatsoenlijk onderbouwen. "Nou, de student liet bij de inzage blijken de stof toch te beheersen" ...het is een inzage, geen herkansing.Fluithaas schreef: ↑12-07-2017 17:36Niet per se. Het kán voorkomen dat een vraag achteraf gezien ongelukkig gesteld is. Dat overkomt ook heel ervaren docenten wel eens. Als de docent zich dat realiseert kan dat reden zijn om alsnog punten toe te kennen.
Voor de TO: Let op fouten bij het optellen, onjuiste of erg strenge toepassing vd antwoordsleutel, en ondeugdelijke vraagstellingen (niet specifiek of helder/op meerdere manieren te interpreteren/vragen die vragen om een mening).
donderdag 13 juli 2017 om 08:53
Mij is het wel ooit gelukt, Maar dat was niet bij een herkansing..
Er was fout geteld, dus toen had ik al een voldoende, en 1 vraag was fout, hoewel, na uitleg van mij hoe ik het eigenlijk bedoelde, Maar door tijdgebrek minder uitgebreid kon schrijven, wel goed was.. Alleen vanaf een andere invalshoek.
Dus tel nog eens alles punten na, kijk goed of elke vraag punten heeft gekregen, soms rekenen ze een vraag wel goed Maar schrijven ze er of te weinig punten bij of vergeten ze het erbij te schrijven. Mijn Professor was heel relax, Maar het was dan ook een vak waarvan ik nooit had verwacht een onvoldoende te halen.. Dat scheelt natuurlijk ook al veel.. (had uiteindelijk een 6.5, nog niet goed, Maar beter dan de 5.3 die ik had)
Als je natuurlijk over een smeltpunt geschreven hebt en daarna over het kookpunt begint helpt dat niet. Maar als een antwoord de goede richting in gaat, kan je best nog wat punten sprokkelen
Er was fout geteld, dus toen had ik al een voldoende, en 1 vraag was fout, hoewel, na uitleg van mij hoe ik het eigenlijk bedoelde, Maar door tijdgebrek minder uitgebreid kon schrijven, wel goed was.. Alleen vanaf een andere invalshoek.
Dus tel nog eens alles punten na, kijk goed of elke vraag punten heeft gekregen, soms rekenen ze een vraag wel goed Maar schrijven ze er of te weinig punten bij of vergeten ze het erbij te schrijven. Mijn Professor was heel relax, Maar het was dan ook een vak waarvan ik nooit had verwacht een onvoldoende te halen.. Dat scheelt natuurlijk ook al veel.. (had uiteindelijk een 6.5, nog niet goed, Maar beter dan de 5.3 die ik had)
Als je natuurlijk over een smeltpunt geschreven hebt en daarna over het kookpunt begint helpt dat niet. Maar als een antwoord de goede richting in gaat, kan je best nog wat punten sprokkelen