Ethisch verantwoord?

12-07-2017 23:01 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal,

ik heb een vraag. Is het ethisch verantwoord om een event te organiseren dat lijkt op een event dat door een concurrent was georganiseerd, waaraan jezelf hebt deelgenomen en hierbij de organisatie voor het gerecht hebt gedaagd omdat de organisatie niet heeft geleverd waarvoor je hebt betaald?

IK ben benieuwd naar jullie reacties.
Als jij denkt dat je het beter kunt dan zij, nadat je hen voor het gerecht hebt gedaagd dan moet je dat wel waar kunnen maken.
Maak je je wel echt zorgen om de ethische kwestie?

Of ben je eigenlijk vooral bang dat je zou kunnen falen?
Ik zie er niet zoveel verkeerd aan, tenzij je echt volledig copy/paste doet.

Je bent concurrenten, dus per definitie doe je gelijkaardige zaken.

Ik vind die rechtszaak vreemder, hier zou ik al sneller een soort wraakactie u achter gaan zoeken.

was wat ze geleverd hebben echt zo slecht dan?
aliva schreef:
13-07-2017 07:15
Ik zie er niet zoveel verkeerd aan, tenzij je echt volledig copy/paste doet.

Je bent concurrenten, dus per definitie doe je gelijkaardige zaken.

Ik vind die rechtszaak vreemder, hier zou ik al sneller een soort wraakactie u achter gaan zoeken.

was wat ze geleverd hebben echt zo slecht dan?
ja, datgene wat ze geleverd hebben was dermate slecht. Er zijn deelnemers geweest die, na het indienen van een klacht, een deel van het bedrag hebben teruggekregen. Ik en een aantal anderen hebben veel meer moeite moeten doen om ons geld terug te krijgen met als uiterste handeling dus een rechtzaak die we gewonnen hebben.
Denk dat je het zakelijk moet bekijken.

Je moet dus uitzoeken of je 'concurrent' er niet een of ander recht aan gehangen heeft dat niet ieder willekeurige ander zomaar hetzelfde mag gaan doen.

Ben inmiddels wel benieuwd om welk festival het überhaupt gaat.
snauzertje1 schreef:
13-07-2017 08:30
ja, datgene wat ze geleverd hebben was dermate slecht. Er zijn deelnemers geweest die, na het indienen van een klacht, een deel van het bedrag hebben teruggekregen. Ik en een aantal anderen hebben veel meer moeite moeten doen om ons geld terug te krijgen met als uiterste handeling dus een rechtzaak die we gewonnen hebben.
als het soort evenement heel algemeen is (niet iets wat de concurrent uniek maakt) kun je het organiseren.
Besef je wel, dat alle ogen op jullie gericht zullen zijn en dat waarmaken wat je belooft extreem belangrijk is
Ga je het Fyre Festival overdoen? :hyper:
gelderka schreef:
13-07-2017 11:07
Hier haal je een paar dingen door elkaar.
Dat festivalterrein is natuurlijk gewoon te huur. Dus dat mag jij ook huren. Vind Pinkpop dat naar? Ja, en waarschijnlijk lukt het je niet. Maar als Pinkpop er een zootje van maakt en jij het beter kan: Dat is gewoon zakelijk. Mag.

Wil je een festival houden? Daar kan Pinkpop niks tegen doen. Het concept 'festival' is geen eigendom van Pinkpop. Vinden ze het naar als jij het in hetzelfde weekend doet en een hoop van hun klanten lokt? Ja. Maar blijkbaar doe jij iets goed, als je al die mensen lokt. Mag gewoon.

50.000 mensen lokken is makkelijker gezegd dan gedaan. Als het je lukt: Petje af!

Met andere woorden: Je mag het concept hergebruiken, en beter doen. Je mag ook een concurrent van Pinkpop worden. En Pinkpop mag het zelfs onprettig vinden. Mag allemaal, en als het jou lukt, dan komt dat omdat je dingen beter doet dan Pinkpop.

Maar... Je festival 'pinkpop' noemen mag niet.

Ik vraag me af hoeveel de naam zou moeten verschillen: zou het vb. wel Easterpop of Greenpop mogen heten, rekening houdend dat het in hetzelfde weekend plaats vindt en gelijkaardige muziek brengt?
MonicaG schreef:
13-07-2017 14:51
Ik vraag me af hoeveel de naam zou moeten verschillen: zou het vb. wel Easterpop of Greenpop mogen heten, rekening houdend dat het in hetzelfde weekend plaats vindt en gelijkaardige muziek brengt?
ik vraag me zelfs af, in hoeverre de naam PinkPop helemaal beschermd is.
Omdat het een samentrekking is van twee bestaande woorden (Pink & Pop)

Maar we gaan OT
MinkeDeWit schreef:
13-07-2017 00:32
Maar het gaat om of het ethisch mag. Waarschijnlijk heb ik wel een juridisch probleem als ik het unieke rode jasje van mijn concurrent in een groene versie uitbreng, maar ethisch gezien mag je natuurlijk best door een ander op een nieuwe idee gebracht worden.
Waarom zou je het wiel 2x uitvinden idee
En als er geen patent of omgevingsclausule op zit ....ga je gang
lilalinda schreef:
13-07-2017 14:59
ik vraag me zelfs af, in hoeverre de naam PinkPop helemaal beschermd is.
Omdat het een samentrekking is van twee bestaande woorden (Pink & Pop)

Maar we gaan OT
Ik denk eerder dat het een samentrekking is uit Pinksteren en pop ;)
Daarbij kan ik het me niet voorstellen dat ze die naam niet vastgelegd hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven