Lijf & Lijn alle pijlers

Menstruatie cup problemen

13-07-2017 22:58 217 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een diva cup en het bevalt me goed! Maar ik heb nog wel last van lekken... En het vervelendste is dat als ik wakker word meteen naar de wc moet. Het loopt er gewoon bij langs. Het klinkt misschien een beetje raar, maar het 'pruttelt' daar dan ook. Ik vind het heel vervelend. Heeft iemand advies?!
Cherubijn schreef:
13-07-2017 22:58
Tampon erin, waarom toch dat vieze gedoe
Ik vind tampons veel viezer gedoe.
- Bij douchen na het sporten met andere vrouwen, of in de sauna, altijd bang dat het touwtje zichtbaar is.
- Als je niet oplet, pies je over het touwtje en loop je met zo'n nat pistouwtje in je ondergoed.
- Tampons, ook van OB, pluizen nou eenmaal best wel. Dus wat blijft er allemaal achter?!
- Een tampon is nooit netjes fris rood, ruikt ranzig ook al heeft ie er maar 4 uurtjes gezeten. En hoe je het ook inbrengt, ook hiervan krijg je toch vieze vingers waarmee je niet de deurklink kan vastpakken (bijvoorbeeld op je werk).
- Op werk of in restaurants moet je met die vieze prullenbakjes aan de gang.
- Als je op visite bent en diegene heeft geen prullenbakje op het toilet (ja die bestaan!), of eentje zonder zakje erin, wat dan? Ik heb wel een paar keer met een in toiletpapier verpakte tampon door een huis lopen zoeken naar de prullenbak. Ahum, pomtiedom... echt niet relaxed.
- Tijdens een weekendje weg, raakt prullenbakje vol met jouw tampons, ook al wikkel je ze in toiletpapier dan gaat dat toch ook vlekken en uiteindelijk stinken.

Vies gedoe, ik ben blij dat ik er vanaf ben.

Al die problemen heb je niet met een cup.
- Geen touwtje! Oh halleluja! (Vooral omdat ik elke week douche met sportgenootjes en ook graag naar de sauna ga). Dus ook geen natgepiest touwtje meer in je onderbroek.
- Je kan hem 12 uur in houden dus wisselen op werk of andere lastige plekken hoeft niet per se.
- Zo toch, dan kan je gewoon leegkiepen in toilet en weer indoen, of er overheen plassen voor extra hygiene (hoe raar dat ook klinkt). Een kwestie van oefenen maar ik had het eigenlijk al in 1 dag onder de knie. Want mijn eerste test was tijdens een weekendje Parijs!
- Al snel kwam ik er achter dat ik onder de douche het handigste moment vind om te legen. (En de rest doe ik gewoon boven toilet en eventueel met wasbak als die er is.) Gewoon fris rood bloed, alles direct afspoelen... ik vind het echt een véél schonere ervaring dan tampons!
- Nooit meer voorraden tampons nodig thuis en op je werk, nooit meer speciaal naar de winkel moeten als ze op zijn, of een beetje beschaamd aan een collega vragen of zij een tampon voor je heeft. Gewoon die ene cup altijd in je tas hebben, dan kan er niks mis gaan. Scheelt ook ruimte in mijn kast!
- In hotels of appartementen hoef je geen stinkende dingen in prullenbakjes te gooien die je reisgenoot misschien ziet, en die een schoonmaker moet opruimen.
- Na je ongesteldheid de cup uitkoken volgens de instructies. (Bij Me Luna zit uitgebreide uitleg.)

Ik heb geen aandelen maar echt, wat een topproduct en ik wou dat ik het jaren eerder had ontdekt. Ik heb 'm nu ongeveer 8 maanden denk ik. Ik had er wel in 2012 al over gehoord van Britse meiden, daar is het al meer ingeburgerd volgens mij. Maar ik dacht toen ook nog dat het lastig zou zijn op je werk enzo.

Succes allemaal!
patsy--stone wijzigde dit bericht op 14-07-2017 01:48
10.37% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
De post hierboven vat alle voordelen goed samen. Ik ervaar geen enkel nadeel. Veel fijner dan tampons.
Ik ben het helemaal eens met Patsy. Ik gebruik nu al een jaar of veertien een cup en zelfs ik had gewild dat ik er jaren eerder mee was begonnen. Moet je alleen al eens uitrekenen hoeveel afval en geld ik in al die jaren bespaard heb...
Uitkoken? In de pan waar de volgende dag de soep in wordt gemaakt? Oprechte vraag hoor
Internagelaktisch
Maaique schreef:
14-07-2017 07:48
Uitkoken? In de pan waar de volgende dag de soep in wordt gemaakt? Oprechte vraag hoor
Je kunt speciale sterilisatie dingen kopen, vergelijkbaar met babyflessterilisatiedingen. Of een aparte pan gebruiken. Maar ik gebruik een gewone pan. Daar kook ik de ene dag eieren in uit de cloaca van een kip en de volgende dag soep.... Ik vind iets wat rechtstreek uit de kont van een kip komt toch viezer dan iets wat uit mijn eigen vagina komt en wat ik al heb afgewassen......
Die van mij lekt ook helaas. Heb de mooncup,maar het gaat er ook gewoon langs. Ook al vouwt die goed uit. Dus ben de sportcup van luna gaan gebruiken en die is iets kleiner. Ook is hij steviger (ik span bekkenbodemspieren aan),maar deze lekt net zo erg:(. Dus voor mij werkt dit niet echt.
Erizon schreef:
13-07-2017 23:16
Het gaat veel minder om leeftijd dan of je al eens vaginaal bevallen bent. Die 30+ is dus eigenlijk niet ideaal voor jou als je (nog) geen kinderen hebt.

En in reactie op de zure opmerking: ja! Gewoon op werk. Overdag flesje water mee naar de wc, even droogdeppen met een wcpapiertje en hij gaat er zo weer in. Zou het gewoon eens een maandje proberen.

Vanwaar deze felle reactie? Zo'n vreemde vraag is het toch niet? Ik zit ook al een tijdje te denken over zo'n ding maar vraag me dus ook oprecht af hoe je dat op je werk dan doet. Maar bedankt voor de info.
Zoals al eerder is gezegd: je kunt 'm tot 12 uur inhouden. Ik houd 'm dus gewoon in tot ik weer thuis ben.
Maaique schreef:
Ik had in het begin een sterilisatiebeker er bij gekocht voor in de magnetron omdat zo'n pan waar even later je sperziebonen in gaan mij ook psychisch iets te ver ging, al wist ik wel dat dat onzin was.
Nu ik zo'n beker heb gebruik ik die nog steeds omdat ik hem toch al heb.

Van tampons krijg je ook vieze vingers waarna je je handen weer wast en vervolgens met diezelfde handen je groente klaarmaakt. Een pan die gewoon weer afgewassen is is eigenlijk net zo fris
Ikkuz schreef:
14-07-2017 08:01
Die van mij lekt ook helaas. Heb de mooncup,maar het gaat er ook gewoon langs. Ook al vouwt die goed uit. Dus ben de sportcup van luna gaan gebruiken en die is iets kleiner. Ook is hij steviger (ik span bekkenbodemspieren aan),maar deze lekt net zo erg:(. Dus voor mij werkt dit niet echt.
En hij zit dan niet vol?
Cherubijn schreef:
13-07-2017 23:11
Waar spoel je een cup dan uit als je bvb op je werk bent? Gewoon in de wasbak terwijl iedereen op dat moment naar binnen kan lopen?
Doe ik 1 x per dag, tijdens het douchen. Vaker is niet nodig.
Foodsandbeats schreef:
13-07-2017 23:07
Ik heb de 30+ versie, dus de grotere maat, obv mijn leeftijd.

En bedankt To:
Ik zal inderdaad bij cutecotton kijken

Ik vind het wat zonde om in te investeren met meerdere cups omdat ik hoop zwanger te worden. Daarna gaat er weer een mirena in en verwacht ik niet meer ongesteld te worden. Dat zwanger worden duurt alleen nu al zo lang, dat het denk ik toch de moeite waard is meer cups te proberen
Niet om je te ontmoedigen hehe maar vaak word je wel ongesteld als je een tweede/derde keer mirena neemt. Vaak word je alleen niet ongesteld bij de eerste keer. Maar hopelijk bij jou niet! :D

En TO; ik had dit ook toen ik de cup alleen indeed ipv er een paar keer aan trekken zodat hij vacuum zuigt. Dus wellicht doe jij hem ook nieg goed in?
Maaique schreef:
Ik gebruik een steelpannetje dat mijn ex mij ooit heeft geleend. Hij had noga botte vooroordelen over ongesteld zijn en zo kan ik iedere maand 5 minuten mijn wraakgevoelens uiten :)

Verder heb ik met ex overigens goed contact hoor ;) En het steelpannetje wordt voor niks anders gebruikt.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Saga_Röversdotter schreef:
14-07-2017 09:52
En hij zit dan niet vol?
Nee zit zelfs amper wat in. Met douchen spoel ik alles nog weleens uit om te kijken of die dan alsnog lekt,maar ook dan lekt die...ik heb ook contact gehad en die sportcup was juist weer te strak dan:'). Maar als die dus niet lekt is die geweldig! Je voelt hem echt niet en hij is makkelijk in en uit te brengen. Ook moest ik met een tampon vaak wisselen en nu dan niet. Alleen doordat die lekt, doe ik vaak alsnog een tampon in en dat is wel jammer.
Tiswa schreef:
14-07-2017 08:08
Vanwaar deze felle reactie? Zo'n vreemde vraag is het toch niet? Ik zit ook al een tijdje te denken over zo'n ding maar vraag me dus ook oprecht af hoe je dat op je werk dan doet. Maar bedankt voor de info.
.

Je hebt gelijk, de reactie was niet zuur. Dat was ik, net ongesteld en het is te merken aan mijn humeur :-$ Sorry!
Ik heb een merkloze en die lekt 'slechts' 1 nacht (wanneer het op z'n hoogtepunt is).
Dan is hij gewoon overvol, om dit op te lossen gebruik ik een inlegkruisje als extra.

Verder ben ik volledig om, zou willen dat ik het 10 jaar eerder had geprobeerd...
Ikkuz schreef:
14-07-2017 10:47
Nee zit zelfs amper wat in. Met douchen spoel ik alles nog weleens uit om te kijken of die dan alsnog lekt,maar ook dan lekt die...ik heb ook contact gehad en die sportcup was juist weer te strak dan:'). Maar als die dus niet lekt is die geweldig! Je voelt hem echt niet en hij is makkelijk in en uit te brengen. Ook moest ik met een tampon vaak wisselen en nu dan niet. Alleen doordat die lekt, doe ik vaak alsnog een tampon in en dat is wel jammer.
en je voelt ook met je vinger of ie goed aansluit overal? En hij zit bv niet naast je baarmoedermond? En de vacuumgaatjes zijn open? En je trekt er even aan na inbrengen zodat ie goed vacuumgezogen is?
Ik zag dit topic en moest direct denken aan deze column van Aaf Brandt Cortius die vandaag in de Volkskrant staat:

Het vagina-emmertje: ik durf er niet aan

Ik geloof dat ik inmiddels een boek kan schrijven over de redenen waarom ik een slechte feminist ben (heeft iemand al gedaan, Bad Feminist, goeie titel, laat dus maar zitten), want het is soms zo lastig om er een te zijn.

Nu zit ik weer met die mooncup. Of de lunette cup. Of de organicup, softcup, femintimate cup - hoe je het ook noemt of wendt of keert (Niet doen! Niet wenden en vooral niet keren! Kom ik zo op terug!), het is een klein plastic emmertje dat je in je vagina stopt als je ongesteld bent.
Het emmertje vangt het bloed op, je leegt het vervolgens in de wasbak, je stopt het er weer in, enzovoort en zo verder, de wereld wordt minder vervuild, vrouwen in arme landen hebben er veel aan want het is een eenmalige investering, je hoeft nooit meer tampons te kopen: fantastisch.

En dat allemaal door één klein plastic emmertje dat je in je vagina kunt stoppen.

Geef een Nobelprijs aan de uitvindster, of -der, van die cup.

Maar ik durf er niet aan.

Ja, sorry.
Ik durf er niet aan.

Ik ben van nature niet heel handig en ik zie mezelf al bezig op een openbare wc. Dat cupje eruit frutsen. Met mijn elleboog tegen de wc-rolhouder stoten. Hoeps, daar gaat-ie. Allemaal bloed op de grond. Op mijn broek en op mijn shirt. En ik had net witte kleren aan. (Heb ik altijd als ik ongesteld word. Heel onpraktisch. Zal wel door de hormonen komen.)

En dan naar buiten met die cup. Hem grondig omspoelen op de openbare wc. Ik ben erg van de sisterhood en alle vrouwen verenigen en elkaars okselhaar invlechten, maar ik ben ook erg van de schaamte en de gevoeligheid (heel mooie vrouwelijke eigenschappen), en ergens kan ik me voorstellen dat ik me gegeneerd zou voelen als ik op een wc mijn bloederige vagina-emmertje zou staan omspoelen.
Nou. Dan weer terug de wc in, de omgespoelde cup er weer in doen, zit-ie wel goed, ik weet het niet, hij voelt een beetje raar - ik bedoel, dat kun je met een tampon al hebben, maar dan weet je tenminste dat er ergens een stop zit, maar met een cup niet. Misschien is hij gekanteld of zit er een randje scheef, het is zacht rubber waarover we het hebben, en voor je het weet sta je in je reeds bebloede witte kleding nog meer te lekken.

En ik weet, ik wéét, dat het met het moderne feminisme ook de bedoeling is dat je zichtbaar bloedt als je ongesteld bent, maar ook dat is mij een brug te ver.
Laten we in elk geval afspreken dat we elkaar in openbare gelegenheden heel luid om een tampon vragen als dat nodig is. Da's een mooi begin.

Toch?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Erizon schreef:
14-07-2017 10:54
.

Je hebt gelijk, de reactie was niet zuur. Dat was ik, net ongesteld en het is te merken aan mijn humeur :-$ Sorry!
Kan gebeuren! Ik geloof dat velen hier bekend zijn met dat kribbige gevoel :rolling:
Jammer dat ze daar nog niks goeds op gevonden hebben. Succes de komende dagen!
Tiswa schreef:
14-07-2017 14:25
Kan gebeuren! Ik geloof dat velen hier bekend zijn met dat kribbige gevoel :rolling:
Jammer dat ze daar nog niks goeds op gevonden hebben. Succes de komende dagen!
Overigens was de eerste reactie van de persoon waarop Erizon reageerde wel zuur. Dus zo onterecht vond ik haar reactie niet.
14-07-2017 13:28
en je voelt ook met je vinger of ie goed aansluit overal? En hij zit bv niet naast je baarmoedermond? En de vacuumgaatjes zijn open? En je trekt er even aan na inbrengen zodat ie goed vacuumgezogen is?
Ja, hij zit netjes aangesloten,maar wel ietsjes speelruimte. Maar ben juist heel nauw van mezelf. Ehm oei dat zou ik niet weten van de baarmoedermond eigenlijk. Ik ga eens googlen hoe dat eigenlijk daar in elkaar zit. Goeie, dankje!!
Cherubijn schreef:
13-07-2017 23:11
Waar spoel je een cup dan uit als je bvb op je werk bent? Gewoon in de wasbak terwijl iedereen op dat moment naar binnen kan lopen?
Je kan een cup twaalf uur inhouden dus je hoeft juist helemaal niks te doen op je werk, etc. Ideaal vind ik het.
En gek genoeg ook veel minder vies dan een tampon.
S7rin schreef:
14-07-2017 10:36
Ik gebruik een steelpannetje dat mijn ex mij ooit heeft geleend. Hij had noga botte vooroordelen over ongesteld zijn en zo kan ik iedere maand 5 minuten mijn wraakgevoelens uiten :)

Verder heb ik met ex overigens goed contact hoor ;) En het steelpannetje wordt voor niks anders gebruikt.
:rofl:
14-07-2017 13:28
Wat apart...ik heb het weleens opgemerkt wat ik nu ga vertellen,maar nooit bij stilgestaan dat dit invloed kan hebben (ff gegoogled). Ik heb daar dus een stuk vlees ofzo zitten. Heel apart..maar daardoor lijkt er een scheiding te zitten en kan je met je vingers twee kanten op..alleen ene voelt dan echt afgesloten. Ik heb nog nooit een man hierover gehoord tijdens de seks en ook huisartsen niet. Heb namelijk 3x een eendenbek in gehad (pijn met seks en 2x voor vaginale afscheiding),maar ze hebben dit echt nooit benoemd. Ik moet binnenkort toevallig naar de dokter en ga eens vragen hoe dit dan zit..
14-07-2017 14:43
Overigens was de eerste reactie van de persoon waarop Erizon reageerde wel zuur. Dus zo onterecht vond ik haar reactie niet.
Dan is het misschien de toon van het bericht, want die vraag had ik zelf ook echt oprecht. Zo'n cup lijkt me namelijk wel erg handig, maar ik zie gepiel met zo'n ding op het werk ook niet zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven