Feministisch micro'verzet'

15-07-2017 08:40 330 berichten
Ik ben feminist, al heb ik nooit echt op een barricade gestaan. Natuurlijk ben ik voor gelijke behandeling van alle m/v overal. Ik lees veel over feminisme in de filosofie en op internet, steun Plan meisjes, teken petities, doneer hier en daar en natuurlijk lever ik mijn bijdrage aan het discours op social media.

Maar ik merk dat ik in het dagelijks leven ook feministischer wordt in kleine dingen. Wie ook? TO trapt af:
  • Ik vind make-up geen noodzaak
  • Ik merk dat ik geen hoge of minder hoge hakken meer draag of koop.
  • Ik draag vaak mijn broek en shirt combi in plaats van jurken.
  • Ik hou mijn nagels kort en ongelakt.
  • Ik scheer geen beenhaar meer.
  • Ik heb een t-shirt waar feminist op staat.
Ik zou eigenlijk ook mijn bh uit laten voor comfort maar dat durf ik niet.

Wat doen jullie dat wel van vrouwen wordt verwacht maar waar je geen zin in hebt en wat mannen ook niet doen?
anoniem_64735f8eb312e wijzigde dit bericht op 15-07-2017 08:48
3.91% gewijzigd
Dreamer schreef:
15-07-2017 09:01
Precies. Daar gaat het mis. Als een jongen gooit als een meisje? Niet best. En dat terwijl mijn dochter beter gooide dan menig jongen.

Daar heeft Always een paar supergoede filmpjes over gemaakt: https://youtu.be/XjJQBjWYDTs
Alle reacties Link kopieren
Ik heb superkort haar, dat staat me goed, maar zonder lippenstift vind ik het potterig.

Scheren doe ik voor mezelf, niet voor de buitenwereld. Zowel bij mannen als bij vrouwen vind ik bossen shag onder de armen gruwelijk. Maar dat mag iedereen zelf weten.

Sinds ik Vevina-crème heb ontdekt via het vivaforum kan ik weer jurkjes zónder legging dragen. :) Tegenwoordig koop ik bij de fietsenwinkel chamoiscrème. Dat werkt even goed en is veel goedkoper.

Op hakken kan ik niet lopen, helaas. En cup G zónder goede beha? Echt niet, ze hangen tot onder mijn navel.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 15-07-2017 09:18
10.74% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik ben dol op jurken, hakken en make-up. Idealiter zou ik niet fulltime werken. Ben onderdanig in de relatie en.... Een feminist.

Waarom? Omdat feminisme niks te maken heeft met het al dan niet scheren van je beenhaar, maar met de vrijheid te hebben te kunnen kiezen voor het leven dat jou gelukkig maakt.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Eerlijk gezegd vind ik de dingen op het lijstje geen uiting van feminisme maar eerder een poging om er mannelijker uit te zien. En dat heeft m.i. niets met feminisme te maken.
Huh wat vreemd om dat "verzet" te noemen. Ik draag nooit jurken/rokken of make-up (incl. nagellak) maar dat is gewoon wie ik ben.Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat dat van me verwacht werd eigenlijk.

Maar misschien word ik getolereerd omdat ik onder mijn broek mijn benen geschoren heb. :D
Mannen en vrouwen zijn niet gelijk aan elkaar.
Ik zet geen containers buiten, en al helemaal niet in de zomer met al die beestjes erin. Dat is mannenwerk.

Daarentegen loop ik op hakken.
Ja en?
Dreamer schreef:
15-07-2017 09:07
Er zijn beroepen waarin een vrouw make up moet dragen, en rokjes enz. Stewardess, bijvoorbeeld. Daar zou verandering in mogen komen, wat mij betreft. Stewards hoeven dat ook niet. Die mogen wél comfortabele schoenen aan.

En ik denk dat hier genoeg vrouwen zitten, die vinden dat zo'n stewardess inderdaad make up op moet hebben, om er verzorgd genoeg uit te zien om hen te bedienen in het vliegtuig. Want dat 'oogt beter'. En dat is nog steeds belangrijk in de maatschappij, dat een vrouw goed 'oogt'. En er charmant uitziet.

Dusja.. het lijkt oppervlakkig, die OP, maar er zit wel wat in. Vrouwen worden gewoon veel meer afgerekend op uiterlijk dan mannen.
Daar heb je gelijk in. In zo'n beroep moet je er verzorgd uit zien, maar je mag dus niet zelf weten wat dat is. Dat is voorgeschreven, van uniform tot lipstickkleur. Raar.
Ook zonder make up kun je verzorgd zijn.
Deed je al die dingen eerst wel, omdat je dacht dat het hoorde?
Want dan kan ik me best voorstellen dat het als een bevrijding voelt.

Volgens mij is feminisme al een paar decennia voorbij het stereotype beeld van een tuinbroekdragende, shag rokende (en groeiende) dame. Hier in Nederland is de gelijkheid al ver. Micro-issues als beenhaar en man spreading vind ik zonde van mijn tijd.

Ik ervaar jurken of broeken dragen niet als een feministische keuze. Maar ik vind het wel gaaf dat Wonder Woman-actrice Gal Gadot op platte schoenen de rode loper op gaat; daar is dat nog baanbrekend.
Afbeelding

Ik denk niet dat iemand hier opkijkt van ongelakte nagels en dat als een statement ziet.
Topics over ongeschoren benen en bh-loze borsten roepen doorgaans wat meer emoties op. ;-D
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Je benen niet scheren? You rebel! :lol:

Feminisme heeft niets met je lichaamshaar of hakken te maken, het heeft juist alles te maken met het zelf kunnen kiezen voor dat haar of die hakken. Dus als jij met harige benen in een korte broek op cros wil lopen, helemaal goed. Als ik met gladde benen in een rokje op hakken wil dan is dat ook prima. Ik wordt eigenlijk nog kriebeliger van feministen die vrouwen van alles willen opleggen als teken van feminisme dan van mannen die bepaalde dingen verwachten.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Tr0tter schreef:
15-07-2017 08:53
Waar slaat dat nou op? Vind je mannen zonder make-up, zonder jurk, zonder nagellak en zonder hakken ook onverzorgd, of geldt dat alleen voor vrouwen?
Ik vind vrouwen met beenhaar onverzorgd
Snoesje666 schreef:
15-07-2017 09:10
Ik heb superkort haar, dat staat me goed, maar zonder lippenstift vind ik het potterig.
Potterig ook echt :facepalm:
Feminisme heeft voor mij te maken met het recht om dezelfde keuzes te mogen maken. Omdat jij mag kiezen je benen niet te scheren is duidelijk dat we hier in Nederland behoorlijk ver zijn wat betreft gelijkwaardigheid.
Pas als je de voorbeelden uit de OP niet meer belangrijk vindt kun je jezelf wat mij betreft feminist noemen.
Zolang je dat soort futiliteiten nog ziet als daad van verzet hebben we nog een lange weg te gaan.
One day everything will be fine. Or not. Either way.
Week 33 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik vind het veel zorgwekkender dat de jongere generatie vrouwen veel meer lijkt te kiezen voor een ouderwets rollenpatroon en afhankelijkheid van het loon van hun partner. Maak je daar hard voor. Jonge meiden laten inzien dat ze mogen zorgen ook zelfstandig te kunnen zijn is imo veel belangrijker dan hun laten zien dat het ok is om geen make-up te dragen.
Wat heeft wel of niet feministisch zijn in vredesnaam met uiterlijke kenmerken te maken?
enn wijzigde dit bericht op 15-07-2017 09:52
0.56% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Solomio schreef:
15-07-2017 09:38
.
Zolang je dat soort futiliteiten nog ziet als daad van verzet hebben we nog een lange weg te gaan.
Nou, dit dus.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Gisselle schreef:
15-07-2017 08:53
Ik vind je vooral onverzorgd
Zie niks onverzorgds. Ze wast zich gewoon en poetst haar tanden, neem ik aan.

Jouw opmerking geeft aan dat er wel degelijk iets feministisch aan TO's microverzet is.

Er staat namelijk niks bij waardoor een man 'onverzorgd' genoemd zou worden als hij het zou doen.
paarsebloem wijzigde dit bericht op 15-07-2017 09:41
1.93% gewijzigd
_Marana_ schreef:
15-07-2017 09:39
Ik vind het veel zorgwekkender dat de jongere generatie vrouwen veel meer lijkt te kiezen voor een ouderwets rollenpatroon en afhankelijkheid van het loon van hun partner. Maak je daar hard voor. Jonge meiden laten inzien dat ze mogen zorgen ook zelfstandig te kunnen zijn is imo veel belangrijker dan hun laten zien dat het ok is om geen make-up te dragen.
Maar is feminisme niet zelf de keuze te kunnen en mogen maken hoe je je leven wilt inrichten? Ook als dat dus is volgens het ouderwetse rollenpatroon? Zolang zij zich bewust zijn van de gevolgen en consequenties van hun keuze.

Overigens vind ik het voor mijzelf wel heel belangrijk dat ik zelfstandig kan zijn, ondanks dat ik binnen een relatie dus onderdanig ben en liever 3 dan 5 dagen werk. Maar ik zal er altijd naar streven mijzelf te kunnen onderhouden en niet afhankelijk te zijn van een man of vrouw. Maar dat is mijn keuze.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Solomio schreef:
15-07-2017 09:38
Pas als je de voorbeelden uit de OP niet meer belangrijk vindt kun je jezelf wat mij betreft feminist noemen.
Blijkbaar wel. Ze is in dit topic al 'onverzorgd' genoemd, terwijl er niks bij was waardoor een man ook onverzorgd genoemd zou worden.
Het gat mij er vooral om dat ze het zich niet bewust zijn Lollypopje. Als het een bewuste keuze is, prima. Maar ze beseffen de gevolgen meestal niet. En hun man krijgt niet de vrijheid om dezelfde keuze te maken.
:facepalm:

Ik scheer álles behalve m'n hoofd, draag altijd hakken, altijd jurkjes/rokken, make-up vind ik prachtig. Rare shirts met print komen er hier niet in. En tóch ben ik feminist. Juist zelfs. Ik ben niet bang voor mijn vrouwelijkheid, wil me niet als een vent te hoeven kleden en gedragen om respect te krijgen.

Ik kleed me vrouwelijk, zorg dat ik hoog word opgeleid, werk hard, zorg dat ik zelfstandig en onafhankelijk ben en laat me niet kleineren door seksistische dingen. En bovenal interesseert het me 0,0 hoe andere vrouwen en mannen vinden dat ik mijn leven moet leiden volgens 'het vrouwenboekje'. Dát vind ik feminisme, heeft voor mij niks te maken met baggy broeken dragen.
_Marana_ schreef:
15-07-2017 09:39
Ik zie dat ook in de vriendenkring van mijn zoon dat jonge vrouwen al meteen beginnen met een part time baan.
Blondie456 schreef:
15-07-2017 09:50
Ik zie dat ook in de vriendenkring van mijn zoon dat jonge vrouwen al meteen beginnen met een part time baan.

Ja? Ik herken dat eigenlijk helemaal niet (ben zelf ook jong). Alleen in bepaalde kringen, bepaald type meisje. Maar de meesten gaan toch echt wel studeren, volgens mij juist meer vrouwen dan mannen. En in die bepaalde kringen gaan trouwens zowel de jongens als de meisjes meteen werken. Of nog erger, alleen de jongens en de meisjes zitten nu al thuis.
Ik ben feminist maar ik onderstreep graag mijn vrouwelijkheid met jurken en hakken, lang haar en make up. Mijn uiterlijke kenmerken zeggen erg weinig over mijn feministische denkbeelden hoor. Je denkbeelden over gelijkheid toon je niet door bijv kleding maar door wat je uitdraagt.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Ik vind het fijn om met jurkje en hakken uit het bierflesje te drinken en te boeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven