Feministisch micro'verzet'

15-07-2017 08:40 330 berichten
Ik ben feminist, al heb ik nooit echt op een barricade gestaan. Natuurlijk ben ik voor gelijke behandeling van alle m/v overal. Ik lees veel over feminisme in de filosofie en op internet, steun Plan meisjes, teken petities, doneer hier en daar en natuurlijk lever ik mijn bijdrage aan het discours op social media.

Maar ik merk dat ik in het dagelijks leven ook feministischer wordt in kleine dingen. Wie ook? TO trapt af:
  • Ik vind make-up geen noodzaak
  • Ik merk dat ik geen hoge of minder hoge hakken meer draag of koop.
  • Ik draag vaak mijn broek en shirt combi in plaats van jurken.
  • Ik hou mijn nagels kort en ongelakt.
  • Ik scheer geen beenhaar meer.
  • Ik heb een t-shirt waar feminist op staat.
Ik zou eigenlijk ook mijn bh uit laten voor comfort maar dat durf ik niet.

Wat doen jullie dat wel van vrouwen wordt verwacht maar waar je geen zin in hebt en wat mannen ook niet doen?
anoniem_64735f8eb312e wijzigde dit bericht op 15-07-2017 08:48
3.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ach jongen een beetje feminist heeft toch wel op zijn minst beenhaar :biggrin:

Ik vind mezelf wel een feminist, maar hou er ook wel van om er verzorgt bij te lopen. Maar ik kan ook gerust in een hempje en kortebroek of trainingsbroek zonder BH naar de supermark gaan als ik geen zin heb om me om te kleden
anoniem_340621 wijzigde dit bericht op 15-07-2017 09:55
0.16% gewijzigd
Toch heeft TO wel een punt. Er zijn woorden als onverzorgd, mannelijk en manwijf voorbij gekomen. En niet één keer, maar vaker. Dat zegt toch genoeg?

Verder: keuzevrijheid is natuurlijk hetgeen we naar moeten streven, op alle vlakken, maar hebben jullie écht het gevoel dat je de keuze hebt je beenhaar te laten staan of je beha uit te laten? Geen nagellak of rokjes, nou ja, daar doen we niet moeilijk over, maar beenhaar?
Dit zijn wel erg jaren '70 feministische uitingen zeg. De tuinbroek ontbreekt nog, maar verder....
Ik denk dat je een paar golven gemist hebt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik ben feministisch in de zin dat ik absoluut financieel zelfstandig ben. Zakelijk mezelf niet laat ondersneeuwen en retegoed kan onderhandelen over mijn tarief. Niemand krijgt korting en toch krijg ik altijd de opdracht. Ik zak niet in tarief. Daarnaast ben ik gek op jurkjes en draag bijna niets anders dam pencil dresses en gebruik ik mijn vrouwelijkheid zakelijk zeker daar waar nodig. Feminisme prima. Mijn vrouwelijkheid ontkennen of wegstoppen? Nooit. Nergens voor nodig om die gelijke rechten en kansen te hebben.
Wat hebben jouw keuzes in uiterlijke verzorging met feminisme te maken?

Een BH draag ik niet omdat mannen daar ook maar wat van vinden. Die draag ik om mijn borsten te ondersteunen en omdat mijn kleding dan mooier zit.

En zoals jij je kledingkeuze omschrijft vorm ik me een beeld van een vormeloze spijkerbroek met een wit grauwgewassen t-shirt erop. (Maar misschien is dat onterecht hoor, het is een invulling die ik er zelf aan geef). Deze kledingkeuze zou me bij zowel man als vrouw opvallen. Ik zou het zonde vinden, er is zoveel moois op de kledingmarkt!

Platte schoenen ipv hakken, is dat een statement dan? Ik draag hooguit 3x per jaar hakken (omdat ik dat mooier vind staan bij sjieke jurkjes), maar ik geloof niet dat iemand ooit gedacht heeft 'wat een feministisch statement van Stefke!'. Steker nog, ik geloof niet dat er iemand is die er ooit bij stil heeft gestaan of ik wel of geen hakken draag!

En make-Up en nagellak gebruik ik doorgaans ook niet. Wel als ik er een keertje extra mooi uit wil zien. Omdat ik het zelf mooi vind, net zoals een man op zo'n moment een extra gelletje in zijn haar smeert en een lekker luchtje opdoet.
Daarin vind ik zelfs dat vrouwen bevooroordeeld zijn omdat wij extra veel mogelijkheden hebben. Een man met nagellak wordt toch vreemd aangekeken...

Kortom: wat een flauwekul zeg! Je verschuilt je achter 'ik ben feminist'. Er zit naar mijn idee totaal geen waarde achter je acties!
Paarsebloem schreef:
15-07-2017 09:43
Blijkbaar wel. Ze is in dit topic al 'onverzorgd' genoemd, terwijl er niks bij was waardoor een man ook onverzorgd genoemd zou worden.
:worship:

Feminisme is dat je als vrouw mag doen wat je wilt, zonder dat men je daar op afrekent omdat je je niet volgens je sexe zou gedragen.
Dus als dit is waar TO zich prettig bij voelt, zijn dat wel degelijk door het feminisme ingegeven acties.

En voor de vrouwen die het heerlijk vinden om zich te verzorgen door middel van scheren, make up, jurkjes dragen: vind je dat ook oké als een man dat allemaal doet? Want als dat idee je tegenstaat, ben je misschien toch niet zo feministisch als je denkt...
Occam's razor
Nouschi schreef:
15-07-2017 09:59
Dit zijn wel erg jaren '70 feministische uitingen zeg. De tuinbroek ontbreekt nog, maar verder....
Ik denk dat je een paar golven gemist hebt.
Ghe... en dit.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
lollypopje schreef:
15-07-2017 09:41
Maar is feminisme niet zelf de keuze te kunnen en mogen maken hoe je je leven wilt inrichten? Ook als dat dus is volgens het ouderwetse rollenpatroon? Zolang zij zich bewust zijn van de gevolgen en consequenties van hun keuze.

Daar ben ik het niet mee eens. Niet elke keuze die door een vrouw uit vrije wil gemaakt wordt, is automatisch feministisch.
Sommige keuzes bevorderen gelijkheid, andere niet. Als een vrouw ervoor kiest om full time thuis te blijven, dan moet daar een partner (meestal een man) tegenover staan die werkt. Die keuze bevestigt traditionele rolpatronen en gaat ten koste van de vrijheid van de partner. Gelijkheid betekent niet alleen dezelfde vrijheden, maar ook dezelfde plichten.

Genoeg mensen die naar volle tevredenheid zo leven, en ik ben blij voor ze dat die vrijheid er is. Maar het is niet feministisch.
Het bevestigt ook wat normaal wordt gevonden, ook als je zegt dat het alleen maar een zaak tussen die twee mensen is. Hoe meer vrouwen uit vrije keuze thuisblijfmoeder zijn, hoe meer mannen in de rol van kostwinner worden geduwd en hoe opvallender het is als iemand dat patroon wil doorbreken. Het houdt dus die traditie in stand, ook als het niet bedoeld wordt als normatief.
Overigens vind ik het voor mijzelf wel heel belangrijk dat ik zelfstandig kan zijn, ondanks dat ik binnen een relatie dus onderdanig ben en liever 3 dan 5 dagen werk. Maar ik zal er altijd naar streven mijzelf te kunnen onderhouden en niet afhankelijk te zijn van een man of vrouw. Maar dat is mijn keuze.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
nelicquele schreef:
15-07-2017 09:58
Toch heeft TO wel een punt. Er zijn woorden als onverzorgd, mannelijk en manwijf voorbij gekomen. En niet één keer, maar vaker. Dat zegt toch genoeg?

Verder: keuzevrijheid is natuurlijk hetgeen we naar moeten streven, op alle vlakken, maar hebben jullie écht het gevoel dat je de keuze hebt je beenhaar te laten staan of je beha uit te laten? Geen nagellak of rokjes, nou ja, daar doen we niet moeilijk over, maar beenhaar?
En wat nou als hier een man zou schrijven dat hij zijn wenkbrauwen epileert, benen scheert, verschillende crèmepjes gebruikt. Dan is hij toch meteen verwijfd, een gay of weet ik veel wat??

Zo belachelijk dat er altijd maar 1 kant op gekeken wordt!
Ik schreer mijn oksels, schaamstreek en benen omdat ik haar bij mezelf vies vind en oncomfortabel. Niet omdat het volgens een verwachtingspatroon moet.
nelicquele schreef:
15-07-2017 09:58

Ja.

En als jij vindt dat het je opgelegd wordt door wie dan ook, laat het dan gewoon, ook weer klaar. Dat gedram dat anderen vinden dat jij jouw benen moet scheren. Dan scheer je niet, next en doorleven maar weer.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Eens met Tyche! Ik vind dat ook veel te makkelijk. Als vrouwen kúnnen kiezen is het feministisch? Welnee.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Debora schreef:
15-07-2017 10:02
:worship:

Feminisme is dat je als vrouw mag doen wat je wilt, zonder dat men je daar op afrekent omdat je je niet volgens je sexe zou gedragen.
Dus als dit is waar TO zich prettig bij voelt, zijn dat wel degelijk door het feminisme ingegeven acties.

En voor de vrouwen die het heerlijk vinden om zich te verzorgen door middel van scheren, make up, jurkjes dragen: vind je dat ook oké als een man dat allemaal doet? Want als dat idee je tegenstaat, ben je misschien toch niet zo feministisch als je denkt...
Wat een onzin. Ja, ik vind een man met een jurk en make-up een grote afknapper. Ik vind het verschil in mannen en vrouwen juist heel mooi. Anders zou ik net zo goed op vrouwen kunnen vallen maar ik zie nu eenmaal graag een echte man.
:rofl: TO you even bought the t-shirt?

Zelfs The Flying Lesbians waren verzorgder dan het beeld wat jij schetst

Afbeelding
tyche schreef:
15-07-2017 10:03
Daar ben ik het niet mee eens. Niet elke keuze die door een vrouw uit vrije wil gemaakt wordt, is automatisch feministisch.
Sommige keuzes bevorderen gelijkheid, andere niet. Als een vrouw ervoor kiest om full time thuis te blijven, dan moet daar een partner (meestal een man) tegenover staan die werkt. Die keuze bevestigt traditionele rolpatronen en gaat ten koste van de vrijheid van de partner. Gelijkheid betekent niet alleen dezelfde vrijheden, maar ook dezelfde plichten.

Genoeg mensen die naar volle tevredenheid zo leven, en ik ben blij voor ze dat die vrijheid er is. Maar het is niet feministisch.
Het bevestigt ook wat normaal wordt gevonden, ook als je zegt dat het alleen maar een zaak tussen die twee mensen is. Hoe meer vrouwen uit vrije keuze thuisblijfmoeder zijn, hoe meer mannen in de rol van kostwinner worden geduwd en hoe opvallender het is als iemand dat patroon wil doorbreken. Het houdt dus die traditie in stand, ook als het niet bedoeld wordt als normatief.

En dus moeten stellen die heel bewust en vrijwillig voor die verhouding kiezen, omdat het hen gelukkig maakt, hun geluk opzij zetten, omdat andere stellen dan niet het lef zouden hebben ook hun eigen keuzes te maken?

Mag ik zeggen wat is een bullshit. Daarmee ontzeg je die eerste groep namelijk de vrijheid, waar de tweede groep volgens jou wel recht op heeft. Waarom kan beiden niet naast elkaar bestaan? Dat is voor mij feminisme.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Stefke schreef:
15-07-2017 10:04
En wat nou als hier een man zou schrijven dat hij zijn wenkbrauwen epileert, benen scheert, verschillende crèmepjes gebruikt. Dan is hij toch meteen verwijfd, een gay of weet ik veel wat??

Zo belachelijk dat er altijd maar 1 kant op gekeken wordt!
Ook achterhaald. Ga in de eerste de beste voetbalkleedkamer kijken en het zal je verbazen wat ze allemaal gebruiken.
nouschi wijzigde dit bericht op 15-07-2017 10:14
0.11% gewijzigd
Als we nou eens op zouden houden feminisme te definiëren als een bepaald gedrag dan zou dat al een flinke stap vooruit zijn. Het is een mentale instelling, een filosofie, een principe. Maar niet of je je benen wel of niet scheert.
Erizon schreef:
15-07-2017 10:13
Als we nou eens op zouden houden feminisme te definiëren als een bepaald gedrag dan zou dat al een flinke stap vooruit zijn. Het is een mentale instelling, een filosofie, een principe. Maar niet of je je benen wel of niet scheert.
Eens.
Erizon schreef:
15-07-2017 10:13
Dat! Een instelling waarmee ik niet streef naar gelijkheid blablablabla . Nee, ik ben gelijk aan een ander waardoor ik principieel kies en heb gekozen in mijn leven.
enn wijzigde dit bericht op 15-07-2017 10:26
22.07% gewijzigd
Paarsebloem schreef:
15-07-2017 09:43
Blijkbaar wel. Ze is in dit topic al 'onverzorgd' genoemd, terwijl er niks bij was waardoor een man ook onverzorgd genoemd zou worden.

Ik vind bossen haar bij mannen ook onverzorgd vaak.
Star* schreef:
15-07-2017 09:37
Potterig ook echt :facepalm:
Dank! Ik struikelde hier ook over.
Blondie456 schreef:
15-07-2017 10:09
Wat een onzin. Ja, ik vind een man met een jurk en make-up een grote afknapper. Ik vind het verschil in mannen en vrouwen juist heel mooi. Anders zou ik net zo goed op vrouwen kunnen vallen maar ik zie nu eenmaal graag een echte man.
Natuurlijk geen onzin! Er staat 'oké vinden dat een man dat ook allemaal doet' niet 'vallen op mannen die dat ook allemaal doen'. Dat zijn natuurlijk volstrekt andere dingen.

Mannen met mascara en foundation en hakken: waarom zou dat niet oké zijn? Je wil er niet mee naar bed misschien, maar er is toch niks op tegen?
Jeetje, wat doen sommige mensen moeilijk.
Voor mij is feminisme: helemaal mezelf mogen zijn zoals ik ben, zonder iets te moeten of niet te mogen omdat ik toevallig vrouw ben. In mijn geval betekent dat broeken, kort haar, een goede bh (sommige mensen hebben het nodig, omdat het ZONDER bh juist oncomfortabel is), schoenen die lekker zitten, koken, afwassen, voor de kinderen zorgen, heel veel werken en nog veel meer.

We zijn zover gekomen met feminisme dat we elk beroep mogen hebben wat we willen (behalve paus), we mogen autorijden, we mogen stemmen... we hebben keuze. Net zoals mannen.

Volgens mij veroordelen vrouwen elkaar meer op hun keuzes (t.a.v. uiterlijk) dan mannen.
Blondie456 schreef:
15-07-2017 10:09
Ja maar sorry Blondie, ik geloof niet dat iemand jou verwart met een feminist.
tyche wijzigde dit bericht op 15-07-2017 10:38
0.26% gewijzigd
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
tyche schreef:
15-07-2017 10:24
Ja maar sirry Blondie, ik geloof niet dat iemand jou verwart met een feminist.
Nee, klopt Blondie, aan mijn kant ook geen verwarring hierover.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven