Lessen voor rijexamen

14-07-2017 18:49 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi forummers

Ik mag bijna gaan afrijden maar merk dat ik met de dag zenuwachtiger wordt.. en ik merk dat mijn rijlessen steeds minder gaan naar mate mijn examen dichterbij komt naar mijn idee. Voor mijn zelfvertrouwen is dit niet fijn. Hebben jullie misschien tips met hoe ik misschien mijn zenuwen zou kunnen verminderen? (Dat ik er nu al overin zit komt denk door faalangst die ik heb)
Probeer je te focussen op wat jij actief kunt doen om jouw rijden te verbeteren i.p.v. op alle dingen die fout kunnen gaan of waarvan jij zelf heb bedacht dat ze fout kunnen gaan. Zo neem je het heft wat meer in eigen handen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Probeer zo zelfverzekerd mogelijk over te komen tijdens je examen. Focus je idd op de dingen die wat minder gaan. Mijn rij instructeur zei, als je laat zien dat je zelfverzekerd bent, en je goed kijkt (spiegels etc) kan er vrij weinig mis gaan.
Wat ik mij toen ook heb aangeleerd is dat ik hardop de handelingen zei die ik deed. Klinkt misschien gek maar het heeft me echt geholpen.
Kwebbeltje91 schreef:
14-07-2017 19:08
Probeer zo zelfverzekerd mogelijk over te komen tijdens je examen. Focus je idd op de dingen die wat minder gaan. Mijn rij instructeur zei, als je laat zien dat je zelfverzekerd bent, en je goed kijkt (spiegels etc) kan er vrij weinig mis gaan.
Wat ik mij toen ook heb aangeleerd is dat ik hardop de handelingen zei die ik deed. Klinkt misschien gek maar het heeft me echt geholpen.
Hard op de handelingen gaan zeggen is wel een goed idee! Dankje voor de tip!
Belle73 schreef:
14-07-2017 19:06
Probeer je te focussen op wat jij actief kunt doen om jouw rijden te verbeteren i.p.v. op alle dingen die fout kunnen gaan of waarvan jij zelf heb bedacht dat ze fout kunnen gaan. Zo neem je het heft wat meer in eigen handen.
Is een dingetje om over na te denken! En minder focussen op wat fout gaat is ook een goeie, ga mijn gedachtes is proberen om te gooien thanks! En te kijken naar wat wel goed ging
Russeltje23 schreef:
15-07-2017 18:16
Hard op de handelingen gaan zeggen is wel een goed idee! Dankje voor de tip!
Als je dat op het examen ook doet hangt het maar net af van de examinator, die kan wel eens denken dat je alles hardop moet zeggen omdat je het nog niet automatisch kunt.
En verder je weet toch dat in het theater altijd gezegd wordt: slechte generale goede voorstelling. Is bij autolessen ook, veel mensen die ineens slechter gaan rijden als het examen in zicht is
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Het ligt er ook aan idd hoe je examinator is hoor. Ik ben bij de 2e keer geslaagd, mijn 1e examinator was een chagrijnige vent die meer uit het raam keek dan dat ie keek hoe ik reed. Ik vond het echt zo fijn dat mijn rij instructeur toen achterin zat! Mijn 2e examinator was echt een hele fijne man, stelde me meteen op mn gemak en ik vergat toen zelfs even dat ie naast me zat tijdens het rijden haha.
nlies schreef:
15-07-2017 18:26
Als je dat op het examen ook doet hangt het maar net af van de examinator, die kan wel eens denken dat je alles hardop moet zeggen omdat je het nog niet automatisch kunt.
En verder je weet toch dat in het theater altijd gezegd wordt: slechte generale goede voorstelling. Is bij autolessen ook, veel mensen die ineens slechter gaan rijden als het examen in zicht is
Hoop zo dat ik op mijn examen beter rij ;) maar wat je zegt ga ik onthouden, miss een idee om dan hard op in mijn hoofd te zeggen? Al moet het dan niet te veel gaan afleiden als ik alles elke keer in mijn hoofd na ga
Kwebbeltje91 schreef:
15-07-2017 19:20
Het ligt er ook aan idd hoe je examinator is hoor. Ik ben bij de 2e keer geslaagd, mijn 1e examinator was een chagrijnige vent die meer uit het raam keek dan dat ie keek hoe ik reed. Ik vond het echt zo fijn dat mijn rij instructeur toen achterin zat! Mijn 2e examinator was echt een hele fijne man, stelde me meteen op mn gemak en ik vergat toen zelfs even dat ie naast me zat tijdens het rijden haha.
Kan mij voorstellen dat je dat op je eerste examen fijn vond dat je rijinstructeur achterin zat, zelf ben ik er nog niet helemaal uit of ik mijn rijinstructeur wel of niet meeneem met het examen.

Wat fijn dat jouw tweede examen wel goed ging zo'n examen lijkt mij echt fijn:)
En dat terwijl ik zelf vond dat ik de 2e keer slechter reed dan de 1e keer.
De 1e keer ging alles goed, totdat ik terug moest rijden naar het CBR, en nog een stukje over de snelweg moest. Ik wilde invoegen en zag een gele vrachtwagen, die wilde ik voorbij dus gaf nog meer gas. Toen zag ik te laat dat er voor die vrachtwagen nog een auto en 2 vrachtwagens voor zaten, waar ik onmogelijk tussen/voor kon komen. Moest dus afremmen.. Tja toen wist ik het al. Zó balen. Maar mijn eigen fout.
2e keer ging opzich niet zo verkeerd, maar was toch wel wat nerveus waardoor ik wat meer foutjes maakte. Niet dat ik door rood reed ofzo, maar meer de 'technische' kant (spiegels kijken etc). Echter herstelde ik mijn fouten wel, daardoor was ik op het nippertje geslaagd. Was nog nooit zo blij geweest haha.
Maar ik vond het zeker fijn dat mijn rij instructeur achterin zat hoor! Hele fijne man, die me echt fantastisch les heeft gegeven. Kan hem iedereen in de omgeving van Tilburg aanraden ;)
Ben je inmiddels al op geweest TO?
Kwebbeltje91 schreef:
30-07-2017 12:11
Ben je inmiddels al op geweest TO?
Gisteren! En gelijk de 1ste keer geslaagd!! :yes: :cheer2:

Gisteren gelijk rijbewijs aangevraagd en nu maar wachten tot ik hem op kan halen!
gefeliciteerd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Yes, gefeliciteerd! Lekker gevoel he, als je geslaagd bent :D
Kwebbeltje91 schreef:
03-08-2017 17:13
Yes, gefeliciteerd! Lekker gevoel he, als je geslaagd bent :D
Een heerlijk gevoel is dat :-D dankjewel!
nlies schreef:
03-08-2017 14:55
gefeliciteerd
Dankjewel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven