Extreme reactie op muziekoverlast
donderdag 20 juli 2017 om 14:33
Haai!
Ik heb een (vind ik) ontzettend stom probleem, maar ik heb er toch last van, dus dacht maar ns om raad te vragen:
Sinds anderhalf jaar woon ik in een lief oud huis in een lief rustig dorp. We hebben het hier enorm naar onze zin, alleen is er één ding dat mijn zomers hier bij vlagen een beetje verpest: een buurman wil nogal ns op warme zomeravonden muziek aan hebben in de tuin (meestal niet eens belachelijk hard, maar het klinkt hier nogal door) en jongetjes die op het pleintje achter mijn tuin voetballen nemen nog wel ns een bluetooth speaker mee waarop ze muziek draaien. Gebeurt allebei niet vreselijk vaak en gaat niet vreselijk hard, maar ik reageer er extreem gestressed op, en ik begrijp werkelijk niet waarom. Alle andere soorten geluid (er zijn hier altijd wel mensen (ook wijzelf) aan het klussen, er is veel land/tuinbouw, er rijden groepen motorrijders over de dijk) kan ik prima hebben, ik werk ook veel op festivals alwaar het continue teringherrie is en daar slaap ik zonodig gewoon doorheen, maar zodra ik thuis maar muziek buiten denk te horen, krijg ik buikpijn en kan ik me nergens meer op concentreren, behalve op luisteren of ze nu nog steeds muziek aan het draaien zijn. In het begin had ik dat overigens ook bij het bijbehorende geschreeuw bij het voetballen, maar daar ben ik nu helemaal aan gewend.
In het geval van jongetjes met bluetooth-speaker doe ik er overigens wel wat aan, ga ik vragen of het uit/zachter mag, want ik vind het ook niet normaal om overal waar je heen gaat maar vrolijk je muziek om je heen te strooien. Daar moet ik overigens wel flink wat moed voor bij elkaar schrapen, maar ik dacht dat als ik meer invloed zou uitoefenen op de overlast, ik er ook minder last van zou hebben. Overigens hebben de jongetjes in kwestie al een tijdje geen speaker meer meegenomen sinds de laatste keer dat ik er wat van zei, dus wie weet helpt het nog echt ook
Buurman is een ander verhaal, die draait muziek in z'n eigen huis met de deur open, en onze tuin ligt net recht tegenover die deur. Als het tot heel laat doorgaat zeggen we er wel wat van, en dan zetten ze het ook meteen zacht/uit, maar verder kunnen we die mensen natuurlijk niet verbieden om muziek in hun eigen tuin te draaien. En ik wil die lui ook graag te vriend houden. En vooral: ik wil gewoon zelf niet zo overgevoelig reageren! Maar ik krijg de stress niet weggeredeneerd.
Oftewel, ik zou graag wat doen aan mijn eigen reactie op het fenomeen muziek op gehoorsafstand van mijn huis. Maar ik weet niet hoe of wat. Ik ben verder heel nuchter, niet stress-gevoelig en niet bang aangelegd. Ik ben wel een conflictvermijder, dus ik vermoed dat dat dan is waar de stress vandaan komt: Dat ik me meteen ga voorbereiden op het feit dat ik er dan misschien tóch iets van moet gaan zeggen en wat er dan allemaal wel niet mis kan gaan (?)
Iemand ideeën? Therapie lijkt me nogal ver gaan voor zoiets relatief kleins, aan de andere kant verpest het wel de mooiste dagen die mijn huis en omgeving te bieden hebben, dus ik heb er wel wat voor over om er vanaf te komen...
Ik heb een (vind ik) ontzettend stom probleem, maar ik heb er toch last van, dus dacht maar ns om raad te vragen:
Sinds anderhalf jaar woon ik in een lief oud huis in een lief rustig dorp. We hebben het hier enorm naar onze zin, alleen is er één ding dat mijn zomers hier bij vlagen een beetje verpest: een buurman wil nogal ns op warme zomeravonden muziek aan hebben in de tuin (meestal niet eens belachelijk hard, maar het klinkt hier nogal door) en jongetjes die op het pleintje achter mijn tuin voetballen nemen nog wel ns een bluetooth speaker mee waarop ze muziek draaien. Gebeurt allebei niet vreselijk vaak en gaat niet vreselijk hard, maar ik reageer er extreem gestressed op, en ik begrijp werkelijk niet waarom. Alle andere soorten geluid (er zijn hier altijd wel mensen (ook wijzelf) aan het klussen, er is veel land/tuinbouw, er rijden groepen motorrijders over de dijk) kan ik prima hebben, ik werk ook veel op festivals alwaar het continue teringherrie is en daar slaap ik zonodig gewoon doorheen, maar zodra ik thuis maar muziek buiten denk te horen, krijg ik buikpijn en kan ik me nergens meer op concentreren, behalve op luisteren of ze nu nog steeds muziek aan het draaien zijn. In het begin had ik dat overigens ook bij het bijbehorende geschreeuw bij het voetballen, maar daar ben ik nu helemaal aan gewend.
In het geval van jongetjes met bluetooth-speaker doe ik er overigens wel wat aan, ga ik vragen of het uit/zachter mag, want ik vind het ook niet normaal om overal waar je heen gaat maar vrolijk je muziek om je heen te strooien. Daar moet ik overigens wel flink wat moed voor bij elkaar schrapen, maar ik dacht dat als ik meer invloed zou uitoefenen op de overlast, ik er ook minder last van zou hebben. Overigens hebben de jongetjes in kwestie al een tijdje geen speaker meer meegenomen sinds de laatste keer dat ik er wat van zei, dus wie weet helpt het nog echt ook
Buurman is een ander verhaal, die draait muziek in z'n eigen huis met de deur open, en onze tuin ligt net recht tegenover die deur. Als het tot heel laat doorgaat zeggen we er wel wat van, en dan zetten ze het ook meteen zacht/uit, maar verder kunnen we die mensen natuurlijk niet verbieden om muziek in hun eigen tuin te draaien. En ik wil die lui ook graag te vriend houden. En vooral: ik wil gewoon zelf niet zo overgevoelig reageren! Maar ik krijg de stress niet weggeredeneerd.
Oftewel, ik zou graag wat doen aan mijn eigen reactie op het fenomeen muziek op gehoorsafstand van mijn huis. Maar ik weet niet hoe of wat. Ik ben verder heel nuchter, niet stress-gevoelig en niet bang aangelegd. Ik ben wel een conflictvermijder, dus ik vermoed dat dat dan is waar de stress vandaan komt: Dat ik me meteen ga voorbereiden op het feit dat ik er dan misschien tóch iets van moet gaan zeggen en wat er dan allemaal wel niet mis kan gaan (?)
Iemand ideeën? Therapie lijkt me nogal ver gaan voor zoiets relatief kleins, aan de andere kant verpest het wel de mooiste dagen die mijn huis en omgeving te bieden hebben, dus ik heb er wel wat voor over om er vanaf te komen...
donderdag 20 juli 2017 om 16:47
.Bestaardigopzich schreef: ↑20-07-2017 16:44'de wortel van het kwaad'![]()
Ik zou er muziek van gaan draaien!!hardstyle of heavy metal, werkelijk.... en wat is er zo erg aan oordopjes? Je verwacht toch ook niet dat je buren op krukken gaan lopen als jij je been gebroken hebt? Het is namelijk echt JOUW probleem, een auto met muziek die langsrijdt, buren die muziek draaien... moet gewoon kunnen hoor. Echt.
Dat was een geintje, van die wortel. Beetje dichterlijke vrijheid tot overdrijven.
Maar ik ben wel heel blij dat ik niet naast jou woon. Tuurlijk is het mijn probleem als ik last van jou heb. Een probleem dat jíj veroorzaakt.
.
donderdag 20 juli 2017 om 16:52
Precies, dat helpt bij mij dus ook het beste, me goed realiseren dat IK degene ben die niet normaal reageert en daarom een koptelefoon en oordopjes mijn beste vrienden zijn.lemoos2 schreef: ↑20-07-2017 16:38O jee... check, check en nog eens check bij die kenmerken van misofonie. Weet ik gelijk waarom ik zo walg van mensen met kauwgum in hun mond (visuele trigger) en moordneigingen krijg van 'haardraaiers'.
Ik dacht altijd dat het kwam omdat ik zo'n extreem goed gehoor heb (kan gesprekken op normaal volume gevoerd op tig meters afstand volgen). Thuis zet ik vaak een koptelefoon op met white noise (zie YouTube). Of mijn eigen muziek op de stereo. Het helpt mij om in mijzelf te herhalen dat de mensen volkomen normale dingen doen en ik de afwijking ben. Houdt het stressgevoel acceptabel laag.
In sommige situaties (naast iemand moeten zitten in vergadering/bioscoop/etentje die een 'neusfluitje' heeft, smakt of wat dan ook) ga ik even zogenaamd naar het toilet en ga bij terugkomst ergens anders zitten.
Dat is (naast aangemeten oordopjes) het enige dat voor mij werkt.
Helpt prima, en dat het soms vervelend is die oordopjes: het zij zo, een pleister om mijn rechterwijsvinger omdat ik niet oplette bij de vaat inruimen en, dus een snee in mijn vinger is ook irritant. Maar alles onder het bloed is nóg irritanter dus kies ik toch voor de pleister.
donderdag 20 juli 2017 om 17:00
O lachen zeg, dat was een goeie grap.
Ben ook blij dat ik niet naast jou woon al zou je in werkelijkheid dik geld betalen voor een buurvrouw als ik: draait nooit muziek in huis laat staan in de tuin of op balkon, geeft geen feestjes en loopt altijd op blote/kousevoeten.
Het hardste geluid dat ik maak is stofzuigen af en toe en dat eind van de middag. Mijn buren zijn weleens bezorgd aan komen bellen toen ik hier net woonde: ze hadden me al weken niet gezien, mijn postvak zat vol (irritant ja, meteen een NEE/NEE sticker opgeplakt).
En ze hoorden dus nooit enig geluid uit mijn huis komen hahaha, behalve mijn telefoon maar of ik nou opnam.. daarom even checken of ik nog ademde.
donderdag 20 juli 2017 om 17:16
Want? Mensen die een vrijstaand huis in een natuuromgeving kunnen betalen zijn de enigen die aanspraak mogen op rustig woongenot, en rekening houden met elkaar is in een land met 17 miljoen mensen een krankzinnig concept?
donderdag 20 juli 2017 om 17:31
Nee, maar je kunt in de bewoonde wereld niet verwachten dat iedereen stil is. Het is niet zo dat de buren de boel op standje 11 hebben staan (zegt TO zelf), dus het lijken mij gewone geluiden die voorkomen daar waar mensen zijn.
donderdag 20 juli 2017 om 17:57
Stil hoeft ook niet, wie zegt dat?
Rekening houden met elkaar is in mijn optiek heel normaal. Zeker als je vlak naast, onder of boven elkaar woont.
Dus na tienen geen herrie meer maken, niet op hoge hakken of met harde schoenen door het huis lopen, even de koptelefoon op bij harde muziek en bij een feest een briefje bij de buren in de bus doen etc.
Ik heb het grootste deel van mijn leven naast, onder en boven mensen gewoond en ben opgevoed met 'rekening houden met elkaar'.
Altijd heb je mensen die daar moeite mee hebben. Zo had ik een buurvrouw die moeite had met wakker worden dus ze liet zich door de week om zes uur 's morgens wekken met kei-har-de muziek. Want anders werd ze niet goed wakker....
Dat drie huishoudens om haar heen wél wakker werden van háár wekker moest haar via de woningbouwvereniging duidelijk gemaakt worden.
Vind ik wel aso hoor.
Muziek draaien, prima, ik hoef de hoempapamuziek of housemuziek van mijn buren niet te horen.
Is dat ergerlijk regelmatig wel het geval dan houden de buren dus geen rekening met hun omgeving.
Zeker niet als gevraagd wordt de muziek zachter te zetten.
Niet alle geluidsoverlast is aso, helemaal mee eens. Maar veel ook wel. Mag best zo genoemd worden vind ik.
Rekening houden met elkaar is in mijn optiek heel normaal. Zeker als je vlak naast, onder of boven elkaar woont.
Dus na tienen geen herrie meer maken, niet op hoge hakken of met harde schoenen door het huis lopen, even de koptelefoon op bij harde muziek en bij een feest een briefje bij de buren in de bus doen etc.
Ik heb het grootste deel van mijn leven naast, onder en boven mensen gewoond en ben opgevoed met 'rekening houden met elkaar'.
Altijd heb je mensen die daar moeite mee hebben. Zo had ik een buurvrouw die moeite had met wakker worden dus ze liet zich door de week om zes uur 's morgens wekken met kei-har-de muziek. Want anders werd ze niet goed wakker....
Dat drie huishoudens om haar heen wél wakker werden van háár wekker moest haar via de woningbouwvereniging duidelijk gemaakt worden.
Vind ik wel aso hoor.
Muziek draaien, prima, ik hoef de hoempapamuziek of housemuziek van mijn buren niet te horen.
Is dat ergerlijk regelmatig wel het geval dan houden de buren dus geen rekening met hun omgeving.
Zeker niet als gevraagd wordt de muziek zachter te zetten.
Niet alle geluidsoverlast is aso, helemaal mee eens. Maar veel ook wel. Mag best zo genoemd worden vind ik.
donderdag 20 juli 2017 om 18:21
Nou ja, dan krijg je nu dus de discussie wat is hard en wat is niet hard. Ik vind het heel onprettig als mijn buren (het zijn niet echt mijn buren, 2 tuinen verder) op een rustige zomeravond de muziek zo hard zetten dat het bij mij in de tuin op normaal luisterniveau is, zoals ik het zelf in mijn woonkamer zou zetten. En ik vind dat inderdaad asociaal ja, je dwingt andere mensen om mee te luisteren naar jouw muziek.
Maargoed, wat ik net nog bedacht en waar ik nieuwsgierig naar ben anderen dat in dit topic ook hebben: Ik kan me sowieso niet afsluiten voor muziek. Ik hou heel erg van (bepaalde
) muziek, maar ik kan niet tegelijk muziek draaien en een boek lezen, bijvoorbeeld. Ik gebruik muziek dus ook nooit als achtergrondgeluid, als ik muziek heb opstaan dan moet ik luisteren. En dat verklaart dan misschien ook wel weer iets meer waarom ongewenste muziek me zo triggert. En misschien kan ik het dan ook als een keerzijde van een medaille zien: Ik geniet ook heel erg van muziek. Dat het me dan soms ook bovenmatig ergert hoort er dan blijkbaar bij?
Maargoed, wat ik net nog bedacht en waar ik nieuwsgierig naar ben anderen dat in dit topic ook hebben: Ik kan me sowieso niet afsluiten voor muziek. Ik hou heel erg van (bepaalde
donderdag 20 juli 2017 om 18:35
Heb ik ook ja. Vooral met muziek met teksten, dan moet ik gewoon naar de tekst luisteren en dat gaat niet samen met een boek lezen. Dat vind ik ook heel logisch, dat ik naar de tekst luister. Maar sommige mensen doen dat dus helemaal niet. Die horen alleen de muziek en hebben verder geen idee waar het nummer over gaat en hebben daar ook helemaal geen interesse in.Moosey schreef: ↑20-07-2017 18:21Nou ja, dan krijg je nu dus de discussie wat is hard en wat is niet hard. Ik vind het heel onprettig als mijn buren (het zijn niet echt mijn buren, 2 tuinen verder) op een rustige zomeravond de muziek zo hard zetten dat het bij mij in de tuin op normaal luisterniveau is, zoals ik het zelf in mijn woonkamer zou zetten. En ik vind dat inderdaad asociaal ja, je dwingt andere mensen om mee te luisteren naar jouw muziek.
Maargoed, wat ik net nog bedacht en waar ik nieuwsgierig naar ben anderen dat in dit topic ook hebben: Ik kan me sowieso niet afsluiten voor muziek. Ik hou heel erg van (bepaalde) muziek, maar ik kan niet tegelijk muziek draaien en een boek lezen, bijvoorbeeld. Ik gebruik muziek dus ook nooit als achtergrondgeluid, als ik muziek heb opstaan dan moet ik luisteren. En dat verklaart dan misschien ook wel weer iets meer waarom ongewenste muziek me zo triggert. En misschien kan ik het dan ook als een keerzijde van een medaille zien: Ik geniet ook heel erg van muziek. Dat het me dan soms ook bovenmatig ergert hoort er dan blijkbaar bij?
Ik vind trouwens helemaal niet dat je je bovenmatig ergert. Ik vind het heel normaal dat het je stoort dat je naar andermans muziek moet luisteren. Of het nou hard of zacht is maakt niet uit. En bij speciale gelegenheden maak je er ook geen probleem van.
Ik heb laatst in de sauna ook geklaagd over het feit dat er óveral achtergrondmuziek klinkt. Ook in de tuin staat in elke hoek een speaker, het lijkt Eurodisney wel. Ik word daar helemaal gestoord van. Laatst waagde ik weer eens een poging en tot mijn grote vreugde was er geen muziek meer. Helemaal blij en meteen een tien-badenkaart gekocht. Wat denk je: de volgende keer dat ik ging, stond het weer aan. Harder dan ooit. Ik heb toen de manager erop aangesproken, en zij zei dat die vorige keer het muzieksysteem toevallig stuk was geweest
.
donderdag 20 juli 2017 om 19:09
Als buurman in z'n eentje in de tuin zit en muziek luistert, zou hij ook via telefoon en met oordopjes kunnen luisteren.
Misschien kun je met de buurman tot een compromis komen, bijv. op sommige dagen geen muziek in de tuin.
Misschien kun je met de buurman tot een compromis komen, bijv. op sommige dagen geen muziek in de tuin.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
donderdag 20 juli 2017 om 19:12
Dus omdat ik me wel van muziek af kan sluiten en het als akoestisch behang kan hebben, interesseer ik me niet voor de tekst?
Bijzondere aanname.
Maar goed, jullie probleem is dus dat je moeilijk al die prikkels kan filteren en daarom ervaar je muziek -die je niet zelf opgezet hebt- als last.
Toch kun je dan nog niet van de rest van de wereld verwachten dat die zich dan maar aanpast. Want dan vind je vast wel weer iets anders om je aan te ergeren. Kletsende mensen in de sauna/op het terras/in de lift/op het werk. Een hysterisch schilderij. Een uitbundig bloeiende plant. Het geluid van de printer.
Bijzondere aanname.
Maar goed, jullie probleem is dus dat je moeilijk al die prikkels kan filteren en daarom ervaar je muziek -die je niet zelf opgezet hebt- als last.
Toch kun je dan nog niet van de rest van de wereld verwachten dat die zich dan maar aanpast. Want dan vind je vast wel weer iets anders om je aan te ergeren. Kletsende mensen in de sauna/op het terras/in de lift/op het werk. Een hysterisch schilderij. Een uitbundig bloeiende plant. Het geluid van de printer.
donderdag 20 juli 2017 om 19:12
Ik vind de meeste voorbeelden eerder een voorbeeld van een te groot ego en dingen persoonlijk opvatten.
Boren asociaal (want mensen boren altijd voor hun plezier?), mensen die op straat een muziekboxje aan hebben aanspreken?
Waar ik nu woon is het nooit stil, kan ik elke avond wel een ronde maken.
Maargoed, ik hoor dingen gewoon niet, kan me heel goed afsluiten.
Leer je wel als je als kind mee moet naar caribische feestjes (waar alleen een normaal gesprek al de decibellengrens ver overschrijdt, laat staan als men het enorm leuk heeft) en onder de tafel te slapen wordt gelegd als de muziek lekker hard wordt gezet om lekker op te dansen.
Heerlijk sliep ik dan.
Boren asociaal (want mensen boren altijd voor hun plezier?), mensen die op straat een muziekboxje aan hebben aanspreken?
Leer je wel als je als kind mee moet naar caribische feestjes (waar alleen een normaal gesprek al de decibellengrens ver overschrijdt, laat staan als men het enorm leuk heeft) en onder de tafel te slapen wordt gelegd als de muziek lekker hard wordt gezet om lekker op te dansen.
Heerlijk sliep ik dan.
donderdag 20 juli 2017 om 19:14
En zolang de buurtkinderen gillend over het veld rennen met het gejuich van de bezoekers van de voetbalclub op de achtergrond, dan kan ik best een muziekje aanzetten in de tuin. Als ik ook een overgevoelige buur blijk te hebben, dan belt die de politie maar, die vervolgens constateert dat ik de maximaal toegestane decibellen niet overschrijd.
donderdag 20 juli 2017 om 19:19
Ik schreef: Maar sommige mensen doen dat dus helemaal niet. Die horen alleen de muziek en hebben verder geen idee waar het nummer over gaat en hebben daar ook helemaal geen interesse in.Starshine-2 schreef: ↑20-07-2017 19:12Dus omdat ik me wel van muziek af kan sluiten en het als akoestisch behang kan hebben, interesseer ik me niet voor de tekst?
Bijzondere aanname.
Kennelijk behoor jij dus niet tot die sommige mensen. Ik snap niet waarom jij je dan aangesproken voelt en zo reageert.
.
donderdag 20 juli 2017 om 19:20
Precies. Dat doe ik dus, als ik in de tuin muziek wil luisteren. Dat zet ik een bluetooth headsetje op.kopjekoffie70 schreef: ↑20-07-2017 19:09Als buurman in z'n eentje in de tuin zit en muziek luistert, zou hij ook via telefoon en met oordopjes kunnen luisteren.
.
donderdag 20 juli 2017 om 19:22
Ik denk dat jij niet goed gelezen hebt, Dat weet ik wel zeker. Of je schrijft expres iets anders op dan er gezegd is?Het-groepje schreef: ↑20-07-2017 19:12Ik vind de meeste voorbeelden eerder een voorbeeld van een te groot ego en dingen persoonlijk opvatten.
Heerlijk sliep ik dan.
En ja, een muziekbox op straat gebruiken is inderdaad a-sociaal. Ik weet dat het in sommige wijken als normaal wordt gezien - en dat je er dan maar beter ook niemand op kan aanspreken want dan zetten ze hem alleen maar harder- maar dat is het niet. Niet in mijn wereld en gelukkig ook niet in mijn woonbuurt.
En een groot ego? Weet je wat een groot ego is? Dat je denkt dat andere mensen jouw muziek maar moeten accepteren omdat jij het toevallig mooi vind en wil horen.
impala wijzigde dit bericht op 20-07-2017 19:29
21.35% gewijzigd
.
donderdag 20 juli 2017 om 19:23
Je kunt geen rekening houden met irreele wensen. En ik vind dit erg veroordelend klinken allemaal.
een muziekje in je tuin aso.
Nou sorry maar dan zou je hier gillend gek worden.
Zou echt compleet debiel zijn om met dat soort eisen in de redelijk rustige buurt waar ik woon rekening te moeten houden.
Ik heb verschillende jongeren in de buurt die zingen, een aantal mensen die andere muziek spelen, vaak tuinfeesten met een band, iemand met een haan, veel stelletjes die vaak feestjes geven in de buurt.
As we sprak hoor ik 2 feestjes door elkaar.
Plus ook vaak festivalletjes.
Mijn kinderen piepten ook weleens dat ze er niet van kunnen slapen.
Nou dat leren ze dan dus maar en dat gaat prima.
Het leven lijkt me erg ingewikkeld als je alles maar als expres pesten ziet. En die veroordeling lees ik heel veel.
donderdag 20 juli 2017 om 19:29
Oh, ze zetten hem heus wel af als je het vraagt hoor, het is hier heel gemoedelijk.impala schreef: ↑20-07-2017 19:22Ik denk dat jij niet goed gelezen hebt, Dat weet ik wel zeker. Of je schrijft expres iets anders op dan er gezegd is?
En ja, een muziekbox op straat gebruiken is inderdaad a-sociaal. Ik weet dat het in sommige wijken als normaal wordt gezien - en dat je er dan maar beter ook niemand op kan aanspreken want dan zetten ze hem alleen maar harder- maar dat is het niet. Niet in mijn wereld en gelukkig ook niet in mijn woonbuurt.
Maar lawaaiig.
Ik doelde op deze post oa
Bestaardigopzich schreef: ↑20-07-2017 16:25Ik ken het probleem maar heb eieren voor mijn geld gekozen: oordopjes. Even wennen maar dan ben je ervanaf.
Dit omdat ik opeens mezelf weer zie als 12-jarige, me kapot ergerend aan wijlen mijn vader die achteraf ook misofonie had. Eens per jaar was er een feest op koninginnedag wat trouwens om 1200 uur 's nachts was afgelopen: hij ging compleet over de rooie. Buren verbouwden hun huis: mocht niet.
Hun honden blaften weleens, tsja die van ons ook dacht ik dan, hij ging klagen.
De schaamte toen ik voor het eerst in mijn leven een vriendinnetje uitnodigde thuis (was niet zo populair) en hij haar na een kwartier boos het huis uitzette omdat ze nagels beet. Ze voelde denk ik ook de spanning want andere mensen in huis was ook een ramp.
Nu kan ik ook slecht tegen allerlei vormen van herrie: vooral klussen in de ochtend vind ik ronduit asociaal tenminste boren etc. mensen weten hoe gehorig het is en sommige mensen willen uitslapen. Net zoals ik dan weer rekening hou met kleine kinderen en niet om 9 uur 's avonds de boormachine zou gebruiken maar goed.
Schreeuwende lachende kinderen op het speelveld, muziek van de buurjongen: allemaal op 'normale' tijden en geen aso-gedrag.
Tsja, wen eraan, oordoppen in of zelf muziek met een oorsetje spelen, tv aan voor het geluid als het buiten erg druk is en hopen dat na de renovatie aankomende winter alles echt zo goed geïsoleerd is als nu beweerd wordt
Maar pas op dat je niet zo'n draak wordt die de politie gaat bellen omdat je buren te hard lachen naar je zin.... goed bedoeld hoor, geen verkapte snauw maar ik heb zulke mensen vaker meegemaakt en ze kunnen er echt een hobby van maken, focussen teveel op wat hen stoort. Zo zette mijn vader de zachte muziek uit en moest iedereen even stil zijn, dan kon je horen wat een lawaai de buren maakten hihi... zo genant! Dan zag ik als kind die blikken zo van wááát? Diesgek!!
Zelf mocht hij overigens wel doen waar hij zin in had, vroeg zich nooit af of anderen last van ons hadden. Vast wel!!
Echt, oordopjes. En jezelf dan ook eerst in de juiste mindset zien te krijgen, niet oordoppen uit om te horen of er nog herrie is. Dat is belachelijk en logisch dat je dan de zenuwen krijgt, ik kan ook niet tegen snurken, smakken en dat soort dingen. Blij dat ik nu alleen woon wat dat betreftmaar realiseer je dat JIJ niet normaal reageert en dat het zelden zulk lekker weer is dat er tot 's avonds laat in de tuin gefeest kan worden.
Sterkte, ik kan trouwens de gewone wasbolletjes van Ohropax aanraden, of de gele schuimdoppen van 3M. (ooit een hele zak vol gekregen met alle soorten en maten van een bedrijf die aan gehoorbescherming doet, soms hoor je wel je telefoon of praten vlakbij maar het verkeer/muziek buiten niet, mss iets voor jou? kan je zo bestellen Google kent ze wel)
donderdag 20 juli 2017 om 19:32
nee hoor, van al mijn lievelingsmuziek ken ik de tekst van buiten.impala schreef: ↑20-07-2017 19:19Ik schreef: Maar sommige mensen doen dat dus helemaal niet. Die horen alleen de muziek en hebben verder geen idee waar het nummer over gaat en hebben daar ook helemaal geen interesse in.
Kennelijk behoor jij dus niet tot die sommige mensen. Ik snap niet waarom jij je dan aangesproken voelt en zo reageert.
Maar als dat niet zo was.....wat dan?
donderdag 20 juli 2017 om 19:39
Rustig maar hoor, ik heb zelf nooit muziek hard op.impala schreef: ↑20-07-2017 19:22Ik denk dat jij niet goed gelezen hebt, Dat weet ik wel zeker. Of je schrijft expres iets anders op dan er gezegd is?
En een groot ego? Weet je wat een groot ego is? Dat je denkt dat andere mensen jouw muziek maar moeten accepteren omdat jij het toevallig mooi vind en wil horen.
Ik zing wel met mijn koptelefoon mee tijdens het schoonmaken
Maar ik vind het inderdaad best van een 'ik vind het irritant dus moeten mensen zich maar aanpassen' gehalte.
En zelf allemaal dingen bedenken die ineens in het algemeen aso zouden zijn .
S ochtends boren.
Een muziekje aan in je eigen tuin.
Er zijn gewoon regels over afgesproken (decibellen, tijden, etc) en als je dat lastig vindt is dat pech.
Denk ik dan.
donderdag 20 juli 2017 om 19:39
Apart dat dat nou net geschreven is door iemand die vind dat je je niet zo druk moet maken. En er een stromanredenering ingooit om haar punt te maken.Het-groepje schreef: ↑20-07-2017 19:29Oh, ze zetten hem heus wel af als je het vraagt hoor, het is hier heel gemoedelijk.
Maar lawaaiig.
Ik doelde op deze post oa
TO schreef juist dat zij heel goed begrijpt dat boren een noodzakelijke bezigheid is en dus niet asociaal. En dat vind ik ook.
.
donderdag 20 juli 2017 om 19:42
Ik leerde vroeger met de tv aan zonder geluid, cd die ik goed kende meezingend en dan de boeken op schoot.Starshine-2 schreef: ↑20-07-2017 19:32nee hoor, van al mijn lievelingsmuziek ken ik de tekst van buiten.
Maar als dat niet zo was.....wat dan?
Maar dat is inderdaad niet hoogsensitief intensief met al je gevoel luisteren nee.
donderdag 20 juli 2017 om 19:45
maar opgelet! Daar zijn burlende herten https://www.youtube.com/watch?v=MC3erprHzf8Starshine-2 schreef: ↑20-07-2017 19:37maar goed....succes ermee.
Hutje op de hei lijkt me toch een goede optie.
en midwinterhoornblazen https://www.youtube.com/watch?v=6DEn84z4XXU
en carbidschieten https://www.youtube.com/watch?v=ABE5PswL8HM
en concerten van Normaal https://www.youtube.com/watch?v=I84HTY4yjD4