Date met schizofrenie?

20-07-2017 16:22 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben een stille lezer op het forum maar heb toch een account aangemaakt om wat ervaringen en advies te vragen. Ik heb sinds kort een jongen ontmoet en twijfel of de juiste diagnose gesteld is (schizofrenie). Hij is eigenlijk best snel eerlijk geweest over zijn verleden en praat hier ook erg open over. Hij wil er alles aandoen om nooit meer in zo'n situatie terecht te komen.

Mijn date is een jongen van 27, woont op een zelfstandige woning en heeft een eigen bedrijf. Verder sport hij elke dag en heeft hij helemaal geen klachten op dit moment. Hij functioneert dus goed in de maatschappij.

Twee jaar geleden is hij in een psychose terecht gekomen door een nare gebeurtenis en de drugs die hij toen gebruikte: veel drugs en van alles wat. Hij is toen opgenomen geweest en medicatie gekregen waardoor zijn wanen weg zijn gegaan en hij weer realistisch na kon denken.

Nu sinds 1 jaar gebruikt hij helemaal geen medicatie meer, gaat het goed met hem en is hij stabiel. Hij hoort geen stemmen meer, geen wanen meer of andere klachten. Nu vraag ik me af of er mensen zijn die ervaring hebben met schizofrenen die geen medicatie gebruiken. Ik heb altijd geleerd dat schizofrenen niet zonder medicatie kunnen om de psychoses te onderdrukken. Echter heeft hij geen klachten meer en gebruikt geen medicatie. Heeft hij wel de juiste diagnose gekregen?

Zouden jullie hierop afknappen of zouden jullie het een kans geven? Ik merk dat ik het heel erg lastig vind om een keuze te maken. Hij is echt ontzettend lief en doet er echt alles aan om nooit meer in die sitiatie terecht te komen.
anoniem_351047 wijzigde dit bericht op 20-07-2017 16:31
3.57% gewijzigd
Een psychose is geen schizofrenie.

Psychose zijn meestal tijdelijk. Soms heb je er maar 1 of 2. Dan heb je niet per se schizofrenie. Van (meestal meerdere) psychoses kan je wel schizofrenie krijgen.

Schizofrenie is niet tijdelijk en bijna niet te behandelen. En ik geloof eigenlijk ook niet dat de jongen waar TO het over heeft die diagnose heeft.
Iemand heeft de diagnose verkeerd gehad of die jongen heeft meer problemen dan TO weet.

En ja ik weet helaas veel van schizofrenie. Mijn broer heeft het en ik heb psycho-educatie gevolgd, veel gepraat met zijn begeleiders en artsen door de jaren heen en veel mensen gezien die het ook hebben.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 20-07-2017 17:40
6.81% gewijzigd
viva-amber schreef:
20-07-2017 17:31
Vaak is er sprake geweest van meerdere psychoses voordat de diagnose schizofrenie wordt gesteld. Vrijwel nooit na 1 diagnose. Iemand kan lange perioden van stabiliteit hebben. De kans dat hij weer een psychose krijgt is aanwezig.
Het klopt inderdaad dat hij 3 keer een psychose heeft gehad. Deze zijn gekomen na de terugval naar de drugs. Dit gebruikt hij nu niet meer en dus ook geen psychoses meer gehad.

De kans dat hij weer een psychose is, is aanwezig maar die kans is bij iedereen aanwezig. Bij hem weten we nu dat hij er gevoelig voor is, dus dat het hem sneller overkomt maar toch.

Mijn vraag is meer of het mogelijk is om als schizofreen een stabiel leven te hebben zonder medicatie. Dit is bij hem dus het geval terwijl ik toch altijd mensen in de praktijk zie mét medicatie.
Ceruma schreef:
20-07-2017 17:39
Het klopt inderdaad dat hij 3 keer een psychose heeft gehad. Deze zijn gekomen na de terugval naar de drugs. Dit gebruikt hij nu niet meer en dus ook geen psychoses meer gehad.

De kans dat hij weer een psychose is, is aanwezig maar die kans is bij iedereen aanwezig. Bij hem weten we nu dat hij er gevoelig voor is, dus dat het hem sneller overkomt maar toch.

Mijn vraag is meer of het mogelijk is om als schizofreen een stabiel leven te hebben zonder medicatie. Dit is bij hem dus het geval terwijl ik toch altijd mensen in de praktijk zie mét medicatie.
Dat kan in mijn ogen niet. Tenminste niet als hij echt schizofrenie heeft. Maar dat weet je dus pas op lange termijn. Hij kan best nooit meer een psychose krijgen en nergens last meer van hebben en heeft dus niet schizofrenie.

Of over een paar maanden gaat het mis. Dat weet je niet. Hij niet en wij ook niet.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 20-07-2017 17:49
0.27% gewijzigd
Wie heeft die diagnose schizofrenie gesteld?
Fee-de-Goede schreef:
20-07-2017 17:39
Een psychose is geen schizofrenie.

Psychose zijn meestal tijdelijk. Soms heb je er maar 1 of 2. Dan heb je niet per se schizofrenie. Van (meestal meerdere) psychoses kan je wel schizofrenie krijgen.

Schizofrenie is niet tijdelijk en bijna niet te behandelen. En ik geloof eigenlijk ook niet dat de jongen waar TO het over heeft die diagnose heeft.
Iemand heeft de diagnose verkeerd gehad of die jongen heeft meer problemen dan TO weet.

En ja ik weet helaas veel van schizofrenie. Mijn broer heeft het en ik heb psycho-educatie gevolgd, veel gepraat met zijn begeleiders en artsen door de jaren heen en veel mensen gezien die het ook hebben.
Ik weet dat een psychose niet hetzelfde is als schizofrenie en daarom vind ik het ook zo vreemd dat hij wel zonder medicatie kan..
Renaissance_ schreef:
20-07-2017 17:46
Wie heeft die diagnose schizofrenie gesteld?
De psychiater, hij is gedwongen opgenomen geweest..
Een goede vriend van me is gediagnostiseerd met schizofrenie na een eenmalige stressgerelateerde psychose. Hem werd verteld dat hij altijd medicijnen zou moeten slikken. Toch afgebouwd na 2 jaar, en nu al 9 jaar stabiel zonder meds, eigen bedrijf etc. Hem zou ik zeker 'goedkeuren' als vriendje, echt een topgozer.

Echter heb ik ook een ex gehad die toen ik het uitmaakte psychotish werd en diagnose schizofrenie kreeg, die me een paar keer heeft gestälkt en een mailtje stuurde dat hij stemmen in zijn hoofd had die zeiden wat ik aan het doen was. hij weigerde ook medicatie. Dat was goed freaky en ik zou bij signalen in het vervolg zeer waakzaam zijn- in zijn geval blowen i.c.m. achterdochtigheid.

En dan heb ik nog wat mensen gekend uit de partyscene die drugspsychoses hebben gekregen, waarvan sommigen prima herstelden en met een andere levensstijl geen last meer van hadden, en sommigen die for life zijn verpest. Je kan het dus echt niet voorspellen. Maar zelf zou ik hem wel een kans geven, denk ik, als hij zijn gezondheid serieus neemt, goed functioneert en geen paranoia trekjes heeft.
anoniem_65325db34735a wijzigde dit bericht op 20-07-2017 18:04
0.27% gewijzigd
Zoals hierboven ook al werd gezegd twijfel ik of de diagnose schizofrenie wel terecht is. Iemand die een door drugs veroorzaakte psychose meemaakt is nog niet meteen schizofreen.

Ik ken een aantal mensen die antipsychotica gebruiken of gebruikten vanwege psychische problemen zoals psychoses of verward zijn (maar NIET label schizofrenie hebben gekregen of t niet toegeven). Die zou ik niet bij voorbaat al afwijzen. Sommigen van hen hebben inmiddels een leuk leven en stabiele relatie.

Ik ken/kende ook een aantal mensen die écht overduidelijk schizofreen zijn. Voortdurende episodes waarin ze de meest vreemde wanen hebben, heel veel depressief zijn, paranoïde, hallucinaties, belanden vaak op straat. Na een zware psychose wordt zo iemand vaak nooit meer helemaal de oude is mijn ervaring. Leven steeds meer in hun eigen wereld. Zijn vaak afgemat door zware medicatie. Groot percentage pleegt zelfmoord (zo ook een vriend van me jaren geleden). Ik ken geen enkele schizofreen die fulltime werkt, volgens mij zijn ze allemaal afgekeurd. Met geen van hen zou ik het in m'n hoofd halen om een relatie te beginnen.

Maar goed, ik heb t nu over een stuk of 10 mensen die ik toevallig ken. Misschien zijn er ook wel lichtere vormen van schizofrenie???

Anyway, hoe jij jouw vriend omschrijft Klinkt hij als een prettig en prima functionerend persoon. Ik zou niet zo veel waarde hechten aan dat labeltje dat een psych er ooit op geplakt heeft.

Als het toch mis gaat merk je het vanzelf. Ik zou t risico wel nemen in jouw geval
anoniem_348605 wijzigde dit bericht op 20-07-2017 18:05
5.09% gewijzigd
Ceruma schreef:
20-07-2017 17:50
De psychiater, hij is gedwongen opgenomen geweest..
Dank je.
Dan zou ik er vanuit gaan dat hij die diagnose niet voor niets heeft gehad.
Ik zou er zeker niet aan beginnen. Heb een vader met waanideeën, die kan alleen een goede relatie hebben met een vrouw die daar helemaal in mee gaat, met alle gekke dingen die hij meent te zien, te weten en die hij doet, heb een relatie gehad met een man met borderline, die zag ook dingen die er niet zijn en heb een kennis, een leuke, aantrekkelijke vent maar die ook ernstige psychische klachten heeft, ik kan met hem gewoon niet voorstellen met een vrouw. Ze zijn heel charmant en vriendelijk als ze het moeten zijn maar dat veranderd als een blad aan een boom.
Renaissance_ schreef:
20-07-2017 17:54
Dank je.
Dan zou ik er vanuit gaan dat hij die diagnose niet voor niets heeft gehad.
Ik zou daar vooralsnog van uitgaan, maar ik snap je twijfels ook. En psychiaters zijn ook niet onfeilbaar, er zitten er ook hele slechte tussen en zelfs de goede maken wel eens een (inschattings)fout. Maar als hij die diagnose heeft gekregen, dan heeft hij toch ook medicatie gekregen? En een soort signaleringsplan, waarin staat wanneer hij die medicatie moet gaan nemen. En zal hij toch ook wel af en toe een vervolgafspraak hebben? En psycho-educatie aangeboden hebben gekregen?

Maar het is wat Goede Fee zegt: Niemand weet of hij weer een psychose gaat krijgen. Wat volgens mij wel een feit is, is dat de kans dat je er weer een krijgt na elke nieuwe psychose groter wordt. En dat die dan niet perse weer door drugs getriggerd hoeft te worden.

Dat hij zelf denkt/zegt dat hij helemaal geen klachten meer heeft, hoeft volgens mij ook niet te betekenen dat dat daadwerkelijk zo is. Het kenmerk van wanen is juist dat je zelf niet beseft dat het een waan is,
.
impala schreef:
20-07-2017 18:48
Ik zou daar vooralsnog van uitgaan, maar ik snap je twijfels ook. En psychiaters zijn ook niet onfeilbaar, er zitten er ook hele slechte tussen en zelfs de goede maken wel eens een (inschattings)fout. Maar als hij die diagnose heeft gekregen, dan heeft hij toch ook medicatie gekregen? En een soort signaleringsplan, waarin staat wanneer hij die medicatie moet gaan nemen. En zal hij toch ook wel af en toe een vervolgafspraak hebben? En psycho-educatie aangeboden hebben gekregen?

Maar het is wat Goede Fee zegt: Niemand weet of hij weer een psychose gaat krijgen. Wat volgens mij wel een feit is, is dat de kans dat je er weer een krijgt na elke nieuwe psychose groter wordt. En dat die dan niet perse weer door drugs getriggerd hoeft te worden.

Dat hij zelf denkt/zegt dat hij helemaal geen klachten meer heeft, hoeft volgens mij ook niet te betekenen dat dat daadwerkelijk zo is. Het kenmerk van wanen is juist dat je zelf niet beseft dat het een waan is,
Hij heeft tijdens die psychose inderdaad medicatie gebruikt een tijdje maar nu sinds een jaar niet meer. Dat is hetgene wat in mijn ogen niet klopt bij de diagnose schizofrenie.

Tegen hem zeg ik dit soort dingen voor nu natuurlijk nog niet. Voor het geval hij hier vreemde ideeën bij krijgt maar vandaar dus de vraag of er iemand ervaring heeft met een schizofreen zonder medicatie.
Ceruma schreef:
20-07-2017 19:01
Voor het geval hij hier vreemde ideeën bij krijgt maar vandaar dus de vraag of er iemand ervaring heeft met een schizofreen zonder medicatie.
Ja, zeker ervaring mee want dat hoort regelmatig bij het ziektebeeld. De mensen die ik ken met schizofrenie of psychose in het algemeen willen het liefst geen medicatie slikken. Ik hoorde dan altijd dat dat niet nodig was en dat geloofde ik dan maar. Bleken andere redenen achter te zitten.
Vikhui schreef:
20-07-2017 19:19
Ja, zeker ervaring mee want dat hoort regelmatig bij het ziektebeeld. De mensen die ik ken met schizofrenie of psychose in het algemeen willen het liefst geen medicatie slikken. Ik hoorde dan altijd dat dat niet nodig was en dat geloofde ik dan maar. Bleken andere redenen achter te zitten.
En dit. Dat is echt zo.
Ceruma schreef:
20-07-2017 19:01
Hij heeft tijdens die psychose inderdaad medicatie gebruikt een tijdje maar nu sinds een jaar niet meer. Dat is hetgene wat in mijn ogen niet klopt bij de diagnose schizofrenie.

Tegen hem zeg ik dit soort dingen voor nu natuurlijk nog niet. Voor het geval hij hier vreemde ideeën bij krijgt maar vandaar dus de vraag of er iemand ervaring heeft met een schizofreen zonder medicatie.
Waarom durf je dat niet te zeggen, bang dat hij opeens een bijl uit de schuur gaat pakken? Lijkt grappig bedoelt maar is het niet. Ik heb wel ervaring met schizofrene mensen die na een periode dat het goed ging stopten met medicatie -want niet meer nodig *kuch*- en na een jaar, soms zelfs langer toch opeens in een paar weken tijd weer helemaal afgleden. Zonder drugsgebruik.

Ik zou zeggen luister naar die psychiater, niet naar mensen die zelf heel heftig reageren omdat ze ooit een psychose hebben gehad door drugsgebruik en niet voor 'gek' versleten willen worden terwijl veel mensen allang denken: wat een bizarre reacties geeft die persoon vaak en lappen tekst erbij (lees: ik ben niet de enige die het zegt!!)

Een jongen van 29 -het zou jouw date kunnen zijn- zit sinds een paar weken weer uren per dag te mompelen op een bankje buiten, geeft geen antwoord meer als ik vraag hoi, hoe gaat het? Waar hij eerst gewoon goed zei, of: moe of gewoon een praatje maakte en mijn hond aaide.
Gisteravond was het echt mis: hij zat in zijn eentje, broek uitgetrokken midden in de stad, dus, en vervloekte door een denkbare telefoon zijn vader die hij nu echt kapot ging steken. Toen hij zijn medicijnen nog slikte heeft hij me verteld dat zijn vader 4 jaar geleden suicide heeft gepleegd...
Ik kan nog een paar verhalen oplepelen van collega's die prima functioneerden en daarom dachten: ik heb geen medicatie meer nodig, ik had nooit wiet moeten roken, dat was alles...
Om dan dat weekend gek gebeld te worden omdat ik hun zus was en mijn werkgever idem, al scholden ze die verrot omdat hij overduidelijk een kinderverkrachter/SS'er of de wedergeboorte van Hitler was en ze hun zus (mij dus) gingen beschermen. Gedwongen opname en dan niet meer weten/je kapotschamen vanwege je wartaal.. helaas het komt voor. Pas op en luister naar psychiaters, niet naar mensen -ook niet naar mij- op een forum die hun eigen verhalen kwijtwillen en het liefst hoe goed het allemaal met ze gaat op dit moment.
Gedwongen opname is niet niks, zoveel is zeker de rest blijft gissen... sterkte!
Vikhui schreef:
20-07-2017 19:19
Klopt, hier ben ik van op de hoogte maar hij functioneert echt goed, eigen bedrijf, verzorgd, huisje etc. Geen wanen, hallucinaties, stemmen of wat dan ook. Zonder medicatie, nu al een jaar.
Ceruma schreef:
20-07-2017 19:33
Klopt, hier ben ik van op de hoogte maar hij functioneert echt goed, eigen bedrijf, verzorgd, huisje etc. Geen wanen, hallucinaties, stemmen of wat dan ook. Zonder medicatie, nu al een jaar.
Zegt hij.
Je kent hem nog maar net toch? Hij kan je wel van alles wijs maken. En misschien/waarschijnlijk gelooft hij het zelf ook nog - terwijl het niet de waarheid hoeft te zijn.
.
Bestaardigopzich schreef:
20-07-2017 19:33
Waarom durf je dat niet te zeggen, bang dat hij opeens een bijl uit de schuur gaat pakken? Lijkt grappig bedoelt maar is het niet. Ik heb wel ervaring met schizofrene mensen die na een periode dat het goed ging stopten met medicatie -want niet meer nodig *kuch*- en na een jaar, soms zelfs langer toch opeens in een paar weken tijd weer helemaal afgleden. Zonder drugsgebruik.

Ik zou zeggen luister naar die psychiater, niet naar mensen die zelf heel heftig reageren omdat ze ooit een psychose hebben gehad door drugsgebruik en niet voor 'gek' versleten willen worden terwijl veel mensen allang denken: wat een bizarre reacties geeft die persoon vaak en lappen tekst erbij (lees: ik ben niet de enige die het zegt!!)

Een jongen van 29 -het zou jouw date kunnen zijn- zit sinds een paar weken weer uren per dag te mompelen op een bankje buiten, geeft geen antwoord meer als ik vraag hoi, hoe gaat het? Waar hij eerst gewoon goed zei, of: moe of gewoon een praatje maakte en mijn hond aaide.
Gisteravond was het echt mis: hij zat in zijn eentje, broek uitgetrokken midden in de stad, dus, en vervloekte door een denkbare telefoon zijn vader die hij nu echt kapot ging steken. Toen hij zijn medicijnen nog slikte heeft hij me verteld dat zijn vader 4 jaar geleden suicide heeft gepleegd...
Ik kan nog een paar verhalen oplepelen van collega's die prima functioneerden en daarom dachten: ik heb geen medicatie meer nodig, ik had nooit wiet moeten roken, dat was alles...
Om dan dat weekend gek gebeld te worden omdat ik hun zus was en mijn werkgever idem, al scholden ze die verrot omdat hij overduidelijk een kinderverkrachter/SS'er of de wedergeboorte van Hitler was en ze hun zus (mij dus) gingen beschermen. Gedwongen opname en dan niet meer weten/je kapotschamen vanwege je wartaal.. helaas het komt voor. Pas op en luister naar psychiaters, niet naar mensen -ook niet naar mij- op een forum die hun eigen verhalen kwijtwillen en het liefst hoe goed het allemaal met ze gaat op dit moment.
Gedwongen opname is niet niks, zoveel is zeker de rest blijft gissen... sterkte!
Ik weet dat dit soort ervaringen aanwezig zijn maar hij weet nog wel wat hij gedaan heeft tijdens zijn psychose. Ook slikt hij geen medicatie meer in overleg met de psychiater.

Hij neemt het allemaal erg serieus en weet heel goed waar zijn grenzen liggen. Praten doet hij enorm veel en geeft alles duidelijk aan. Hij wil nooit meer in diezelfde positie komen te staan.
Ceruma schreef:
20-07-2017 19:37
Ik weet dat dit soort ervaringen aanwezig zijn maar hij weet nog wel wat hij gedaan heeft tijdens zijn psychose. Ook slikt hij geen medicatie meer in overleg met de psychiater.

Hij neemt het allemaal erg serieus en weet heel goed waar zijn grenzen liggen. Praten doet hij enorm veel en geeft alles duidelijk aan. Hij wil nooit meer in diezelfde positie komen te staan.
Je bent toch niet toevallig zelf die 'vriend' die dit topic heeft geopend om iemand anders ergens van te overtuigen ? Je lijkt niet erg open te staan voor alle dingen die hier gezegd worden.
.
impala schreef:
20-07-2017 19:42
Je bent toch niet toevallig zelf die 'vriend' die dit topic heeft geopend om iemand anders ergens van te overtuigen ? Je lijkt niet erg open te staan voor alle dingen die hier gezegd worden.
Welke vriend? Ik ben dit topic zelf gestart omdat ik op zoek ben naar ervaringen of het mogelijk is om als schizofreen goed te kunnen functioneren zonder medicatie.

Ik sta open voor alle ideeën en meningen van wie dan ook. Mag het toch wel raar vinden dat iemand de diagnose schizofrenie krijgt maar geen medicatie gebruikt en goed functioneert? Terwijl mijn ervaring is dag zij juist medicatie moeten slikken om beter te kunnen functioneren, dus zonder psychoses ed.
Ceruma schreef:
20-07-2017 19:54
Welke vriend? Ik ben dit topic zelf gestart omdat ik op zoek ben naar ervaringen of het mogelijk is om als schizofreen goed te kunnen functioneren zonder medicatie.

Ik sta open voor alle ideeën en meningen van wie dan ook. Mag het toch wel raar vinden dat iemand de diagnose schizofrenie krijgt maar geen medicatie gebruikt en goed functioneert? Terwijl mijn ervaring is dag zij juist medicatie moeten slikken om beter te kunnen functioneren, dus zonder psychoses ed.
Maar je lijkt niet echt open te staan voor de reëele mogelijkheid dat hij wél schizofreen is. En medicatie zou moeten slikken, maar dat niet doet. En daar dan een eigen draai aan geeft en zégt nergens last van te hebben.
.
impala schreef:
20-07-2017 19:55
Maar je lijkt niet echt open te staan voor de reëele mogelijkheid dat hij wél schizofreen is. En medicatie zou moeten slikken, maar dat niet doet. En daar dan een eigen draai aan geeft en zégt nergens last van te hebben.
Oh zo bedoel je. Ja tuurlijk sta ik hier wel voor open en gaan die gedachten door mijn hoofd, anders was ik dit topic sowieso niet gestart. Dan had ik wel blind op zijn woorden vertrouwt.
Ceruma schreef:
20-07-2017 19:59
Oh zo bedoel je. Ja tuurlijk sta ik hier wel voor open en gaan die gedachten door mijn hoofd, anders was ik dit topic sowieso niet gestart. Dan had ik wel blind op zijn woorden vertrouwt.
Ok dan. Dan heb ik niks gezegd :)
.
Je krijgt door schizofrenie psychoses. Psychoses zijn een symptoom. Wellicht is hij meer gevoelig dan getriggerd door drugs om een psychose te krijgen. Vaak heb je niet maar 1 trigger. Stress, veranderingen, ... etc kunnen ook triggers zijn.

Ongeveer 1/3 geneest ergens in zijn leven, 1/3 pleegt zelfmoord en 1/3 houdt de ziekte met recidive tot zijn dood.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
20-07-2017 20:25
Je krijgt door schizofrenie psychoses. Psychoses zijn een symptoom. Wellicht is hij meer gevoelig dan getriggerd door drugs om een psychose te krijgen. Vaak heb je niet maar 1 trigger. Stress, veranderingen, ... etc kunnen ook triggers zijn.

Ongeveer 1/3 geneest ergens in zijn leven, 1/3 pleegt zelfmoord en 1/3 houdt de ziekte met recidive tot zijn dood.
Maar niet elke psychose komt door schizofrenie.
Jouw 33-procenten slaan op schizofrenen, niet op alle mensen die wel eens een psychose hebben gehad. Toch?
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven