ervaringen bam-moeders?
zondag 23 juli 2017 om 13:56
Ik weet dat ik het moet laten gaan. En voor mezelf zou dat nog kunnen.
Maar ik vind het vooral erg dat dit soort mensen hun bekrompen ideeën overal maar ventileren, ook bijv tegen mijn kinderen.
En dus blijf ik er tegenin gaan.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
zondag 23 juli 2017 om 13:56
Andere situatie, deze jongen heeft tenminste nog een vaderfiguur in zijn leven gehad. Ik kan me voorstellen dat dit het verlangen naar de donor kan verkleinen.Solomio schreef: ↑23-07-2017 13:39Ik ken een jongen die verwekt is met donorsperma omdat de man die nu zijn vader is onvruchtbaar is. Die jongen weet dat hij dus genetisch niet van zijn zorgvader afstamt maar beschouwt die man wel volledig als zijn vader. En heeft geen enkele behoefte om zijn donor te ontmoeten.
zondag 23 juli 2017 om 13:58
Om uit deze irritante discussie nog iets nuttigs te halen voor bv Skipper (geen idee of je dit al weet):
In Nederland worden alleen traceerbare donoren gebruikt. Persoonlijk vond ik dat fijn, omdat ik mijn kinderen de mogelijkheid wil geven om contact op te nemen met de donor als ze 16 zijn. Dit zodat ze kunnen zien hoeveel gelijkenissen ze in uiterlijk en karakter hebben. Wat heb ik van mijn moeder, wat van mijn donor en wat van mijzelf? Dit contact is vanuit de kinderen niet verplicht en voor de donor wel eenmalig verplicht. Ik wilde geen bekende donor en ook donoren via internet vond ik geen fijn idee. Vandaar mijn keuze voor een kliniek in Nederland met een traceerbare donor.
In Belgïe worden alleen niet-traceerbare donoren gebruikt. Het gebruik van een traceerbare donor is in België dus niet mogelijk. En een bekende donor is dus alleen mogelijk door een eigen donor te zoeken in de kennissenkring/internet of een traceerbare donor door net over de grens te gaan.
In Nederland worden alleen traceerbare donoren gebruikt. Persoonlijk vond ik dat fijn, omdat ik mijn kinderen de mogelijkheid wil geven om contact op te nemen met de donor als ze 16 zijn. Dit zodat ze kunnen zien hoeveel gelijkenissen ze in uiterlijk en karakter hebben. Wat heb ik van mijn moeder, wat van mijn donor en wat van mijzelf? Dit contact is vanuit de kinderen niet verplicht en voor de donor wel eenmalig verplicht. Ik wilde geen bekende donor en ook donoren via internet vond ik geen fijn idee. Vandaar mijn keuze voor een kliniek in Nederland met een traceerbare donor.
In Belgïe worden alleen niet-traceerbare donoren gebruikt. Het gebruik van een traceerbare donor is in België dus niet mogelijk. En een bekende donor is dus alleen mogelijk door een eigen donor te zoeken in de kennissenkring/internet of een traceerbare donor door net over de grens te gaan.
zondag 23 juli 2017 om 13:59
Ja, andere situatie.
Maar jouw voorbeeld is verder ook niet illustratief voor alle bam-kinderen. Integendeel.
Ik ken ook bam-kinderen die hun donor ontmoet hebben. Allemaal tot nu toe slechts 1 of 2x. Dat was genoeg.
Die vader-kind-band is echt zeldzaam.
zondag 23 juli 2017 om 14:01
In de kliniek waar ik zwanger ben geworden gebruikten ze al ver voor 2004 geen anonieme donoren meer. Ik kwam er vanaf 1994 en toen hadden zij al uitsluitend donoren die traceerbaar bleven.
zondag 23 juli 2017 om 14:02
'Vanaf 2004 is anoniem zaad verboden, dus die kinderen hoeven geen zoektocht te houden. Zij kunnen gewoon gegevens opvragen,. Maar dat naar speelt pas van 2020, dan worden de eersten 16.'
Ik ben heel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen. Ik kan me voorstellen dat als je donor anoniem is, de situatie heel moeilijk en hopeloos kan aanvoelen en je dus maar niet op zoekt gaat, het heeft toch geen zin. Ook de grote angst om stel dat je je donor vindt, afgewezen te worden, aangezien je donor natuurlijk niet voor niets anoniem wil blijven... snap daardoor het lage cijfer wel.
Er blijkt door donorbanken ook veel gesjoemeld te zijn met zaad, dus zij hebben er geen belang bij om de informatie die ze hebben vrij te geven.
Heel kwalijk allemaal.
Ik ben heel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen. Ik kan me voorstellen dat als je donor anoniem is, de situatie heel moeilijk en hopeloos kan aanvoelen en je dus maar niet op zoekt gaat, het heeft toch geen zin. Ook de grote angst om stel dat je je donor vindt, afgewezen te worden, aangezien je donor natuurlijk niet voor niets anoniem wil blijven... snap daardoor het lage cijfer wel.
Er blijkt door donorbanken ook veel gesjoemeld te zijn met zaad, dus zij hebben er geen belang bij om de informatie die ze hebben vrij te geven.
Heel kwalijk allemaal.
zondag 23 juli 2017 om 14:02
Voorspellende gaven ook nog. Knap hoor.L0t schreef: ↑23-07-2017 13:52Vanaf 2004? Dat betekent dat de oudste kinderen nu 13 zijn. Dat is nog heel jong. Voor veel kinderen zal de wens om meer te weten te komen van hun afkomst pas in de puberteit ontstaan. Wanneer de kinderen in de leeftijd van 15-25 zijn zal het Fiom het nog héél druk gaan krijgen.
•
zondag 23 juli 2017 om 14:03
Mijn dochter begon op haar 3e leeftijd al te zeggen dat zij geen papa had. Op de crèche zag zij kinderen die werden gehaald door een papa en zij niet.
Niet lang daarna begon ze te vragen waarom zij geen papa had.
Ik legde uit dat sommigen een papa en mama hebben, sommigen twee mama's of twee papa's en sommigen 1 mama.
Dat was toen voldoende.
Op 4 jarige leeftijd begon het biologische verhaal te spelen; zaadje en eitje. Alleen dacht zij,omdat de dokter het zaadje in mijn buik had gedaan, dat het zaadje ook van de dokter was.
Dus dat moest ik wel even uit de wereld helpen..
Omdat het zaadje van een bekende donor kwam, kon ik mijn dochter vertellen van wie het zaadje kwam.
En zo wist zij met 4/5 jaar al van de hoed en de rand.
As we speak, mijn nu 9 jarige dochter logeert dit weekend bij de donor en zijn gezin.
Overigens zegt mijn dochter zelf ook dat donor gewoon *Pietje* is en geen vader. Ze zegt zelf dat ze weet dat hij biologisch haar vader is maar voor haar voelt dat niet zo. En dat begrijp ik.
Een vader is een persoon met een opvoedende rol, wel of niet op afstand, en dat heeft de donor niet.
Hij voedt niet op, is wel geïnteresseerd maar bemoeit zich nergens mee, betaalt geen alimentatie maar geeft wel mooie kado's met verjaardagen.
Mijn dochter blijft dus zelf ook zeggen dat ze geen papa heeft. Pas als mensen doorvragen, vertelt ze meer details. Als ze daar zin in heeft..
Overigens ben ik, en de donor, altijd heel duidelijk naar haar geweest dat zij zelf mag weten hoe ze het benoemt. Als zij wel het gevoel heeft dat hij haar papa is, dan is dat ook goed.
Niet lang daarna begon ze te vragen waarom zij geen papa had.
Ik legde uit dat sommigen een papa en mama hebben, sommigen twee mama's of twee papa's en sommigen 1 mama.
Dat was toen voldoende.
Op 4 jarige leeftijd begon het biologische verhaal te spelen; zaadje en eitje. Alleen dacht zij,omdat de dokter het zaadje in mijn buik had gedaan, dat het zaadje ook van de dokter was.
Dus dat moest ik wel even uit de wereld helpen..
Omdat het zaadje van een bekende donor kwam, kon ik mijn dochter vertellen van wie het zaadje kwam.
En zo wist zij met 4/5 jaar al van de hoed en de rand.
As we speak, mijn nu 9 jarige dochter logeert dit weekend bij de donor en zijn gezin.
Overigens zegt mijn dochter zelf ook dat donor gewoon *Pietje* is en geen vader. Ze zegt zelf dat ze weet dat hij biologisch haar vader is maar voor haar voelt dat niet zo. En dat begrijp ik.
Een vader is een persoon met een opvoedende rol, wel of niet op afstand, en dat heeft de donor niet.
Hij voedt niet op, is wel geïnteresseerd maar bemoeit zich nergens mee, betaalt geen alimentatie maar geeft wel mooie kado's met verjaardagen.
Mijn dochter blijft dus zelf ook zeggen dat ze geen papa heeft. Pas als mensen doorvragen, vertelt ze meer details. Als ze daar zin in heeft..
Overigens ben ik, en de donor, altijd heel duidelijk naar haar geweest dat zij zelf mag weten hoe ze het benoemt. Als zij wel het gevoel heeft dat hij haar papa is, dan is dat ook goed.
zondag 23 juli 2017 om 14:09
Zoals ik al schreef: heel veel spermabanken werkten ver voor 2004 uitsluitend nog met traceerbare donoren, dus daaruit zijn al aardig wat inmiddels volwassen kinderen ontstaan.L0t schreef: ↑23-07-2017 14:02'Vanaf 2004 is anoniem zaad verboden, dus die kinderen hoeven geen zoektocht te houden. Zij kunnen gewoon gegevens opvragen,. Maar dat naar speelt pas van 2020, dan worden de eersten 16.'
Heel kwalijk allemaal.
En die 39000 kinderen die niet op zoek gaan vind jij dus niet representatief, omdat dat niet in jouw straatje past.
Er is één spermabank in het nieuws vanwege gesjoemel met donorzaad en onlangs eentje vanwege slechte administratie waardoor er van sommige donoren te veel kinderen zijn ontstaan.
Om daaruit nou te concluderen dat er veel gesjoemeld is............
zondag 23 juli 2017 om 14:11
Haha Yajes, mijn kind heeft ook een poos gedacht dat de dokter ook het zaad geleverd had.
Ik paste ook nog af en toe op de kinderen van een dokter, dat heeft ook nog wel eens tot verwarring geleid.
Ik paste ook nog af en toe op de kinderen van een dokter, dat heeft ook nog wel eens tot verwarring geleid.
zondag 23 juli 2017 om 14:38
Ik las ook dat sommige donoren niet eerlijk zijn geweest bij het invullen van de formulieren en dat dit niet wordt gecheckt. Het komt dus voor dat een donor bijvoorbeeld autistisch is of een bepaalde erfelijke ziekte in de familie heeft en dit niet bekend is bij de donorbank.Solomio schreef: ↑23-07-2017 14:09Zoals ik al schreef: heel veel spermabanken werkten ver voor 2004 uitsluitend nog met traceerbare donoren, dus daaruit zijn al aardig wat inmiddels volwassen kinderen ontstaan.
En die 39000 kinderen die niet op zoek gaan vind jij dus niet representatief, omdat dat niet in jouw straatje past.
Er is één spermabank in het nieuws vanwege gesjoemel met donorzaad en onlangs eentje vanwege slechte administratie waardoor er van sommige donoren te veel kinderen zijn ontstaan.
Om daaruit nou te concluderen dat er veel gesjoemeld is............![]()
Voor donorkinderen kan het onduidelijk zijn welke ziektes er 'in de familie' zitten. Ook kan het voor hen onzeker zijn hoeveel halfzussen en broers er rondlopen misschien wel in hun eigen stad. Ook een gek idee lijkt me en risicovol als je net verliefd wordt op je halfbroer.
Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar als jullie alleen de positieve kanten willen benadrukken in dit topic mag dat natuurlijk ook.
zondag 23 juli 2017 om 14:40
zondag 23 juli 2017 om 14:51
Hier wordt de donor wel papa genoemd, maar hoe dat in de toekomst verder gaat weet ik natuurlijk nog niet. Hij heeft geen opvoedkundige rol, maar ziet haar wel om de week dus met regelmaat. Nu is het allemaal nog geen issue, maar ik denk dat eerlijkheid richting het kind het belangrijkste is, als er niet geheimzinnig wordt gedaan over de afkomst van een kind dat dat een hoop problemen kan voorkomen. En dat is ook het mooie van vrouwen die als BAM bewust hiervoor kiezen, er is goed over nagedacht en voorbereid op vragen die kinderen kunnen stellen.
zondag 23 juli 2017 om 15:02
zondag 23 juli 2017 om 15:17
Ahhhh dank je! Wat nobel van je! Laten we vanaf nu dan afspreken dat we alleen nog maar de positieve kanten willen benadrukken! Echt super lief dat je dat aanbiedt!
zondag 23 juli 2017 om 15:18
Nog geen BAM moeder dat argument horen gebruiken, om BAM te worden, maar nu je het zegt het is natuurlijk wel een bijkomend voordeel.karin12345 schreef: ↑23-07-2017 15:02Het raarste argument voor bam moederschap vind ik nog wel, dat bamkinderen in ieder geval nooit een scheiding hoeven te ondergaan.
zondag 23 juli 2017 om 16:55
Ik ben ook bam moeder
Mijn zoon is nu bijna 11 weken en ik vind het heerlijk.
Natuurlijk is het pittig maar ik kan niet zeggen dat ik het heel zwaar vind.
Misschien scheelt het ook dat mijn zoon een makkelijke baby is en ik ook veel hulp krijg van
mijn moeder en straks van mijn zus.
Zij word straks de vaste oppas als ik weer aan het werk moet.
Tot nu toe nog niet veel negatieve reacties gehad, nou ja al had ik een kraamhulp
die nogal gereformeerd was en kon soms een afkeurende ondertoon in haar praten hebben.
Ach ik stond er boven verheven
Mijn zoon is nu bijna 11 weken en ik vind het heerlijk.
Natuurlijk is het pittig maar ik kan niet zeggen dat ik het heel zwaar vind.
Misschien scheelt het ook dat mijn zoon een makkelijke baby is en ik ook veel hulp krijg van
mijn moeder en straks van mijn zus.
Zij word straks de vaste oppas als ik weer aan het werk moet.
Tot nu toe nog niet veel negatieve reacties gehad, nou ja al had ik een kraamhulp
die nogal gereformeerd was en kon soms een afkeurende ondertoon in haar praten hebben.
Ach ik stond er boven verheven
zondag 23 juli 2017 om 17:48
Jij verdient een onderscheiding voor de beste uit-z'n-verband-ruk-post van 2017. En 2016 erbij. Eigenlijk van het hele Viva-forum tot nu toe.karin12345 schreef: ↑23-07-2017 15:02Het raarste argument voor bam moederschap vind ik nog wel, dat bamkinderen in ieder geval nooit een scheiding hoeven te ondergaan.
zondag 23 juli 2017 om 17:51
Ja, zijn allemaal risico's, waar alle bams zich van bewust zijn.L0t schreef: ↑23-07-2017 14:38Ik las ook dat sommige donoren niet eerlijk zijn geweest bij het invullen van de formulieren en dat dit niet wordt gecheckt. Het komt dus voor dat een donor bijvoorbeeld autistisch is of een bepaalde erfelijke ziekte in de familie heeft en dit niet bekend is bij de donorbank.
Voor donorkinderen kan het onduidelijk zijn welke ziektes er 'in de familie' zitten. Ook kan het voor hen onzeker zijn hoeveel halfzussen en broers er rondlopen misschien wel in hun eigen stad. Ook een gek idee lijkt me en risicovol als je net verliefd wordt op je halfbroer.
Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar als jullie alleen de positieve kanten willen benadrukken in dit topic mag dat natuurlijk ook.
Maar vergeleken met de risico's die kinderen lopen die in een traditionele relatie worden verwekt maakt het niet uit. Er zijn risico's. De verschillende gezinsvormen geven verschillende risico's.
Ik kan in elk relatietopic komen melden hoe groot de kans is op een scheiding, of in ieder zwangerschapstopic.
Maar wrsch realiseert iedereen zich dat er altijd risico's zijn.
Behalve jij.
zondag 23 juli 2017 om 18:00
Los van alles, het zijn natuurlijk meestal gewoon vrouwen die nooit een leuke man bereid hebben gevonden met hen een gezin op te starten.
En omdat er zoveel alleenstaande gescheiden moeders zijn, valt een alleenstaande bam moeder minder op.
zondag 23 juli 2017 om 18:15
Precies dát is het dus. Gelukkig begrijp jij het heel goed.karin12345 schreef: ↑23-07-2017 18:00Los van alles, het zijn natuurlijk meestal gewoon vrouwen die nooit een leuke man bereid hebben gevonden met hen een gezin op te starten.
En omdat er zoveel alleenstaande gescheiden moeders zijn, valt een alleenstaande bam moeder minder op.
•
zondag 23 juli 2017 om 18:16
Klopt. Ik ben een bitch. Echt niemand die met mij een gezin wilde stichten.karin12345 schreef: ↑23-07-2017 18:00Los van alles, het zijn natuurlijk meestal gewoon vrouwen die nooit een leuke man bereid hebben gevonden met hen een gezin op te starten.
zondag 23 juli 2017 om 18:17
zondag 23 juli 2017 om 18:43